پت شاپ پرشین پت |سگ |گربه |
Follow Us
facebook twitter blog google

نمایش متن مقالات

فروشگاه  پت شاپ

حمایت از حیوانات در اسلام

 

اسلام بدون افراط و تفریط و با روش کاملا عادلانه ای روابط و مناسبات انسان و حیوانات را تحت قوانینی معین و محدود عرضه داشته و بدین ترتیب حمایت منطقی خود را در مقیاسی صد در صد انسانی و اخلاقی اعلام داشته است .پیامبر بزرگوار اسلام میفرماید:


حیوان سواری بر صاحب خود حقی دارد :هنگامی که از آب می گذرد او را سیراب کند ،به صورت او ضربه نزند ،جز در راه خدا بر پشت او توقف نکند ،بیش از طاقت و قدرتش بر او بار ننهد ،اورا به راهی که طاقت ندارد نبرد.(من لا یحضره الفقیه)


امیر المومنین علی علیه السلام هنگامی که غنائم جنگی را قسمت می فرمود ،برای سواران سه سهم(دو سهم برای اسبهای آنان و یک سهم برای خودشان) و برای پیادگان یک سهو قرار می داد.(وسائل الشیعه)


امام باقر علیه السلام فرمود :شهادت آن کس را که از همه حاجیان جلوتر به مقصد رسیده نپذیرید زیرا او حیوان خود را اذیت کرده است.(وسائل الشیعه) و امام صادق (علیه السلام) فرمود: زنی به عذاب خدا گرفتار شد بدان جهت که گربه ای را بست تا از تشنگی مرد.(وسائل الشیعه)


پیامبر اکرم به شتری برخورد نمودند که از شدت خستگی گوشهایش عرق کرده بود ،حضرت عرق حیوان را پاک نمودند و پس از احضار صاحب آن فرمودند:آیا از خدایی که این حیوان را در اختیار تو قرار داده هراس نداری؟


اینها نمونه هایی است از طرز فکر و رفتار پیشوایان عالی مقام اسلام نسبت به حمایت از حیوانات و همین تعالیم بود که در روش مسلمانان اثر گذارد و هنگامی که سربازان مسلمان کشور مصر را محاصره نموده بودند، پس از فتح مصر به دستور فرمانده فرمان حرکت داده شد،در این موقع چند نفر از سربازان مشاهده کردند که کبوتری بر روی تارک یکی از چادرها آشیانه ساخته و تخم گذارده است و جوجه هایش هنوز قدرت پرواز ندارند و اگر چوب کشیده شود جوجه ها به زمین افتاده و خواهند مرد.


جریان را به اطلاع فرمانده می رسانند و در این مورد کسب تکلیف می کنند. سردار مسلمان دستور می دهد چند تن از سربازان در محل باقی مانده و پس از پرواز جوجه ها خیمه را برچیده و به دیگران ملحق شوند.ارتش اسلام که سال بعد مجددا به آن حدود برگشتند در آن محل که در دامن کوه واقع است شهری بنا کردند و آن را به نام «فسطاط»(خیمه) نامیدند.
حمایت معقول و منطقی اسلام را از حیوانات در خلال فروع فقهی زیر می توان به صورت واضحی مورد مطالعه قرار داد:
فقیه بزرگ شیعه ،صاحب کتاب جواهر در باب نفقه حیوان می نویسد:
1-صاحب حیوان موظف است نفقه حیوان را بپردازد ولو اینکه از آن استفاده نکند و در غیر این صورت حاکم شرع وی را مجبور می کند و اگر باز هم تمرّد کرد حکومت اسلامی حق دارد اموال او را حراج کند و از قیمت آن علوفه حیوان را تهیه نماید.


2-اگر کسی علوفه را احتکار کند ،دامداران می توانند به دادگاه اسلامی شکایت کنند ،و دادگاه هم همانطور که در مورد خوراک انسانها می تواند در انبار را باز کند، در مورد علوفه حیوانات هم حق دارد قفل انبار محتکر را بشکند و علوفه را به قیمت عادلانه به دامداران بفروشد.


3-مستحب است صاحب حیوان اول به حیوان غذا دهد و بعد خود غذا بخورد.


4-اگر شخصی در بیابان یک ظرف آب دارد و دو حیوان سگ و گوسفند هر دو تشنه اند و آب برای هر دو کافی نیست و به هر یک از آنها آب بدهد دیگری از تشنگی می میرد باید آب را به سگ دهد و گوسفند را ذبح کند زیرا ذبیحه گوسفند قابل استفاده است.

نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید  

mofos