وقتی تصاویر
محیط کار شرکت های موفق و بزرگ دنیا مانند فیس بوک، گوگل، تویتر و ... را می دیدم نوع
طراحی و معماری متفاوت آنها برای من سوال بر انگیز بود. این
محیط ها بر خلاف فضاهای کاری در ایران که عموما بسته، تقسیم بندی شده و بی روح هستند، باز و بدون دیوار می باشند(نمونه هایی در شکل های زیر قرار گرفته اند).
این فضا ها از معماری فضای باز استفاده می کنند. در این نوع طراحی، دیوارهای اتاق ها برداشته شده و فضای
کار وسعت پیدا می کند. واحدهای مختلف
کار با توجه به ماهیت آن تقسیم بندی می شود و هر واحد
کار نیز نزدیک واحد
کار مرتبط دیگر، قرار می گیرد.
هدف اصلی ابداع کنندگان این طرح آن بوده است که با حذف دیوارهای اتاق کار، کارکنان بتوانند با یکدیگر بهتر ارتباط برقرار سازند و سرپرست واحد نیز بهتر بتواند فعالیت های افراد تحت نظارت خود را بررسی کند.
هر چند اجرای طرح فضای باز محل
کار می تواند باعث افزایش تماس و ارتباط افراد با یکدیگر شود و هزینه های آن نیز در مقایسه با روشهای سنتی کمتر است، اما غالباً باعث کاهش حریم خصوصی افراد می شود.
عامل مهم دیگری که باید در
طراحی کار مورد توجه قرار گیرد، وجود
پنجره در اتاق
کار است. تحقیقات نشان داده است افرادی که در اتاق بدون پنچره
کار می کنند، دو برابر افراد دیگری که در اتاق های پنجره دار هستند، از پوستر، عکس و نقاشی در اتاق کارشان استفاده می کنند.