هواپیمای محیط زیست در گوشه فرودگاه خاک می خورد!
تلاش محیط زیست تهران برای راه اندازی گشت هوایی
سبزپرس – گروه محیط طبیعی: پس از آنکه بیش از یک سال نیم از معلق ماندن گشت هوایی حفاظت محیط زیست استان تهران می گذرد، مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان از «تلاش برای راه اندازی» این گشت خبر می دهد.
به گزارش سبزپرس، رسول علی اشرفی پور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که «گشت
هوایی محیط زیست تهران چه وضعیتی دارد» گفت: سیاست خرید هواپیما خوب بود، در حال حاضر هم سازمان به
گشت هوایی توجه ویژه دارد و برای چند استان هواپیماهایی خریداری شده است.
او ادامه داد: از طریق معاونت
محیط طبیعی سازمان، پیگیر بررسی مدل های جدید هواپیما برای
گشت زنی هستیم.
به گفته او، یکی از مدل هایی که برای هواپیمای
گشت زنی در سازمان حفاظت
محیط زیست بررسی شده، نوعی بالون است که «سرعت کمی دارد و با دقت بیشتر قادر به عکسبرداری و فیلمبرداری از مناطق است».
اشرفی پور درباره وضعیت هواپیمایی که چهار سال قبل برای اداره کل حفاظت
محیط زیست تهران خریداری شده بود و «جایروپلن» نام داشت، تصریح کرد: اداره کل، در حال بررسی کارایی های جایروپلن هستیم.
«جایروپلن» نوعی هواپیمای کوچک و فوق سبک است که بی شباهت با بالگرد نیست. این هواپیما ظرفین جابجایی دو سرنشین (خلبان و کمک) را دارد و همچنین تجهیزاتی مانند دوربین عکاسی و فیلمبرداری و دستگاه فرستنده عکس و اطلاعات نیز بر روی آن قابل نصب است. پیش از این مسئولان سازمان حفاظت
محیط زیست و همچنین مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری این نوع هواپیما را به دلیل آنکه فضای بسیار کمی را برای پرواز و فرود احتیاج دارد، برای
گشت هوایی محیط زیست مناسب می دانستند.
اشرفی پور همچنین گفت: خلبانی جایروپلن کار سختی نیست، قصد داریم تا تعدادی از کارشناسان خودمان را برای آموزش خلبانی به مراکز اموزشی معرفی کنیم و کادر پروازی
گشت هوایی تماما از همکاران اداره کل
محیط زیست باشند.
اظهارات اشرفی پور در حالی است که پیش از این سازمان حفاظت
محیط زیست هزینه های هنگفتی را برای
راه اندازی ناوگان
گشت هوایی صرف کرده بود و رئیس این سازمان در دوره قبل، یک خلبان بازنشسته را نیز به عنوان مشاور خود در امور هواپیما و ناوگان
گشت هوایی در استخدام داشت.
با این حال پس از آنکه بیش از دو سال
گشت هوایی استان
تهران فعالیت کرد، تنها خلبان این گشت، به دلیل آنچه «بی توجهی به ایمنی هواپیما» گفته بود از سمت خود استعفا داد و در نهایت
گشت هوایی تهران تا کنون معلق مانده است. از سوی دیگر هواپیمایی که برای این
گشت خریداری شده بود، بدون استفاده و نظارت در یک فرودگاه نیمه نظامی در شرق
تهران رها شده که گفته می شود برخی قطعات آن با قطعات کهنه بقیه هواپیماهای این فرودگاه تعویض شده است. با این حال حاشیه های
راه اندازی گشت هوایی تهران تنها به همین ماجرا ختم نمی شود. بلکه آغاز
تلاش ها برای
راه اندازی گشت هوایی در سازمان حفاظت
محیط زیست نیز با حاشیه های زیادی همراه بود.
ماجرای فروش چند برابر قیمت چند هواپیمای فوق سبک به سازمان حفاظت
محیط زیست مسئله ای بود که پای سازمان بازرسی کل کشور را به این سازمان باز کرد. از طرف دیگر عدم صدور مجوز پرواز از سوی سازمان هواپیمایی کشور به نام سازمان حفاظت
محیط زیست و به دلیل ناقص بودن کادر پرواز و امکانات این سازمان برای
راه اندازی گشت هوایی حاشیه دیگر این طرح مدیران پردیسان بود.
هنوز علت رها شدن هواپیمای جایروپلن و بی توجهی مسئولان اداره کل حفاظت
محیط زیست استان
تهران نسبت به
راه اندازی مجدد این همواپیما مشخص نیست. با این حال اشرفی پور معتقد است که «کارایی جایروپلن باید بررسی شود.»