به گزارش خبرنگار سبز پرس ایران با داشتن بیش از 5 هزار کیلو متر مرز دریایی و سواحل جزایر از دیر باز در صنعت دریانوردی فعال بوده و امروزه نیز یکی از فعال ترین اعضای سازمان جهانی دریانوردی ( IMO) است . پایبندی ایران به اصول دریانوردی تا آنجا است که حتی در منطقه خزر که بدلیل عدم ارتباط با آبهای آزاد مشمول موارد مترتب بر قوانین IMO نیست هم ، تا حد بالایی ، استاندارد های لازم را در منطقه خزری لحاظ می کند. اگرچه پوشیده نیست که هر نوع عملکرد زیر بنایی و اصولی در حوزه حزری وابسته به تایید و تمکین و تصمیم هر پنج کشور حاشیه است که اصولا جلب همکاری آنها بسیار سخت امکان پذیر است خاصه برخی مسائل سیاسی نظیر عدم تعیین رژیم حقوقی خزر متاسفانه بر روند بهبود مسائل زیستی آن سایه سنگینی می اندازد.
بنا به اظهارات مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران 62 مرکز آموزش دریانورد در کشور وجود دارد. عطا اله صدر می گوید: از این تعداد، شش مرکز در سطح دانشگاهی فعالیت دارد که برای سفرهای نامحدود در آبهای بینالمللی آموزش می بینند، حدود 4 مرکز در سطح میانی و برای سفر در آبهای داخلی فعالیت دارند و سایر مراکز نیز برای سفرهای محدود د.وره پرورش نیرو دارند که مراکز یاد شده باید بر اساس اهداف برنامه پنج ساله توسعه 5 هزار دریانورد تربیت کنند.
به نظر می رسد در کنار آنکه به لحاظ اهمیت صنعت دریانوردی به عنوان یکی از زیر ساختهای ارز آور و اشتغال زا و تلاش برای بهبود معیشت و حل مسائل پوشش بیمه ای دریانوردان بتوان از امکان بالقوه دریانوردان ناوگانهای دریایی اعم از تجاری و مسافری با دادن اطلاعات و فراهم سازی ابزار و امکانات به مثابه همیاران محیط زیست سود جست.
کارشناس محیط زیست دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در این مورد در گفتگو با سبز پرس اظهار داشت: مسائل دریایی مسائلی محدود و ملی و داخلی نیست بلکه عمومی و کلان است .
ناصر توتچی فتیدهی می افزاید: لازم است تا مفاد کنوانسیون هایی چون جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتیها(MARPOL) کنوانسیون آمادگی ، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC)، کنوانسیون آب توازن، کنوانسیون بازیافت کشتی ها ، کنوانسیون استفاده از رنگهای ضد خزه بدن قلع (Tin free) به خوبی و کاملا در تمامی رده های آموزشی دریانوردی از ملوانی تا فرماندهی لحاظ شود .
وی افزود: کنوانسیونی مثل مارپول که با داشتن 6 ضمیمه مواردی چون مواد و ضایعات نفتی، مواد مایع مضر فله، مواد خطرناک بسته بندی شده، فاضلاب کشتی، زباله کشتی اعم از پلاستیک، ضایعات غذایی، زیر کالایی، منورهای تاریخ مصرف گذشته ، پارچه ها و پنبه های آغشته به نفت موتور خانه و آلودگی هوا ناشی از کشتی ها را پوشش می دهد و بنادر را موظف به تحویل موارد یاد شده از کشتی می سازد لذا علم به این موضوع بایداحساس وجدانی به هنگام تربیت دریانورد در او نهادینه شود که به راحتی آلاینده های را در دریا رها نکند و چه بسا حتی ته سیگاری را به دریا نیندازد.
این کارشناس مسئول می افزاید: کشتی ها موظف به رصد مسیر خود و گزارش آلودگی به نزدیکترین بندر هستند لذا لازم است تا نسبت به مسائل زیستی دریا در حین سفر جابجایی خود حساس بوده و با وظیفه خود در این موارد آشنا باشند که این همه منوط به آموزشهایی است که هر دریانورد می بیند.
گفتنی است بر اساس اعلام منابع مرتبط با برگزاری مراسم امسال 44 دریانورد نمونه از سازمانها و شرکتهای دریایی کشور معرفی شدند که در این میان اسامی مهدی بال افکنده - سرملوان (سازمان حفاظت محیط زیست) ، بشیر احمد اربابی (محیط بان محیط زیست دریایی، آبهای دریای عمان ) هاتف مطوری ( محیط بان محیط زیست دریایی، آبهای خلیج فارس استان خوزستان ) و محمدرضا اشکوری ( محیط بان محیط زیست دریایی آبهای دریای خزر استان گلستان ) از محموعه شرکت کشتیرانی بنیاد به چشم می خورد.