سرعت اتصال به اینترنت مسئله ای است که فکر و ذهن همه کاربران را به خود مشغول کرده است. در کشور ما هم علاوه بر کمی کیفیت سرویس ارائه شده، قیمت آن نیز بالا است و علاوه بر همه اینها محدودیت هایی هم از طرف دولت بر همین اینترنت ضعیف اعمال می شود. اما بعضی وقتها اشکال از جای دیگری است و کسی هم نیست که به شما در یافتن دلیل کمی سرعت کمک کنید. وقت آن است که آستینها را بالا بزنید و خودتان اشکال کار را بیابید. در این نوشته من به شما برای یافتن اشکال کمک خواهم کرد.
۱٫ اگر با کاهش سرعت یا قطعی ارتباط روبرو شدید اولین قدم خاموش کردن مودم است. اول مودم را خاموش کرده و چند دقیقه ای منتظر بمانید و سپس مودم را روشن کنید. کاربرد اصلی این روش بیشتر زمانی است که چراغ ADSL یا Status مودم روشن است اما اطلاعاتی رد و بدل نمی شود.
۲٫ تمام برنامه ها (آنتی ویروس و فایروال را هم) ببندید و با استفاده از سایت speedtest.net سرعت دانلود و آپلود فعلی خود را بیابید.
۳٫ برای اطمینان از اینکه برنامه ای (مانند جاسوس افزارها) بدون اطلاع شما در حال استفاده از اینترنت نیستند مراحل زیر را انجام دهید:
۱٫بر روی Start کلیک کنید.
۲٫ بر روی Run کلیک کنید.
۳٫ تایپ کنید CMD
4. برای اجرا شدن خط فرمان (cmd) ترکیب کلیدی Ctrl+Shift+Enter را بزنید. در ویستا و سون استارت را باز کرده و تایپ کنید cmd و ترکیب کلیدی ذکر شده را بزنید.
۵٫ فرمان
netstat –b –f 5 را تایپ کنید.
حالا در نتایج نمایش داده شده نام برنامه هایی که در حال استفاده از
اینترنت هستند را خواهید دید. آیا برنامه ای در این لیست هست که بدون اطلاع شما در حال استفاده از
اینترنت باشد؟
۴٫ برای بدست آوردن حد اکثر سرعتی که ISP می تواند در اختیار شما قرار دهد به صفحه تنظیمات مودم ADSL مراجعه کنید. برای اینکار معمولا باید در مرورگر خود تایپ کنید ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ و سپس نام کاربری Admin کلمه عبور Admin را تایپ کنید. اگر با این روش نتوانستید به صفحه تنظیمات مودم دسترسی پیدا کنید باید با پشتیبانی سرویس دهنده تماس بگیرید. پس از ورود به صفحه تنظیمات، بر روی Statics و از آنجا بر روی گزینه ADSL کلیک کنید. از جدول نمایش داده شده مقادیر آیتمهای Line Attenuation، Sync Speed و SNR Margin را که در ستون Downstream نوشته شده است یادداشت کنید.
۱٫
Line Attenuation یا
Loop Loss: این عدد نشان دهنده مقدار سیگنالی است که در حال انتقال از مرکز مخابرات به رایانه شما از دست رفته است. هر چه فاصله شما از مرکز مخابرات بیشتر باشد این عدد بزرگتر خواهد بود. توجه کنید که هر عددی زیر ۵۰db قابل قبول است.۲٫
Sync Speed یا
Rate: سرعتی که مودم با آن به مرکز مخابرات متصل شده است.
۳٫ SNR Margin یا Noise Margin: این عدد نشان دهده نسبت “سیگنال به نویز” فعلی شما و “سیگنال به نویز” مورد نیاز برای سرعت مشخصی است. اگر عدد SNR کم باشد، پش سر هم ارتباط شما قطع خواهد شد. این عدد باید ۱۲db و یا بیشتر باشد.
حالا این اعداد را وارد این ماشین حساب کنید تا حداکثر سرعتی که ISP می توانید به شما ارائه دهد را به دست بیاورید.
اگر SNR Margin کم باشد یا Line Attenuation بالا باشد و یا عدد حداکثر سرعت اینترنت را که توسط ماشین حساب بدست آوردید کمتر از سرعتی است که برای آن پول پرداخته اید، اشکال کار باید جایی میان مودم ADSL و مرکز مخابرات باشد. برای بالا بردن دقت کار بهتر است در زمانهای مختلف و روزهای مختلف این اعداد را یادداشت کنید و سپس آنرا به مرکز مخابرات گزارش دهید. حل مشکل با توجه به این اعداد تنها به دست دوستان مخابراتی است.
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.