پت شاپ پرشین پت
Follow Us
facebook twitter blog google

خبر های روز حیوانات خانگی

  • چراغ شب مرغ ◄ چراغ شب مرغ
      نور شب معمولی تبدیل شده به یک مرغ شایان ستایش با شخصیتی فراموش نشدنی که باعث می شود بچه ها قبل از خواب لبخند بزنند . Chicken Night Light که توسط Zanwen Li طراحی شده است، زمان خواب را به درخششی گرم و ملایم از آرامش تبدیل می کند. این چراغ شب که به شکل یک جوجه چاق و شایان ستایش است، به لبخند زدن در شب و افزایش روشنایی در صبح کمک می کند. لامپ مرغ نوری آرام بخش می تابید که اتاق را آرام می کند و به بچه های کوچک کمک می کند تا با آرامش از آنجا دور شوند و با مثبت اندیشی از خواب بیدار شوند.
  • مبلمان خالی از سکنه با پاهای عنکبوت ◄ مبلمان خالی از سکنه با پاهای عنکبوت
      مبلمان گوتیک که روی پاهای عنکبوتی متعادل شده اند، عناصر طراحی ترسناک و غیرمنتظره با موضوع هالووین را با مواد لوکس با کیفیت بالا ترکیب می کنند . Arachnid طراحی شده توسط Haunt مجموعه جدیدی از مبلمان لوکس گوتیک است که فانتزی جاودانه را وارد عصر مدرن می کند. صندلی تخت، میز کناری ، و تخت با پاهای عنکبوتی با ابهت که از زیر هر قطعه می خزند، بالا می روند. هر اثر عنکبوتی ترکیبی از ظرافت و هنر تاریک است که همه از چوب ماهون جامد توسط صنعتگران چیره دست تراشیده شده است.
  • قاب دوربین فیدر پرنده ◄ قاب دوربین فیدر پرنده
      غذیه پرنده چند منظوره با کیف یکپارچه برای دوربین در فضای باز به افراد اجازه می دهد تا پرندگان را در حیاط خلوت خود تغذیه و ضبط کنند . تغذیه پرنده که توسط Wasserstein برای قرار دادن دوربین‌های محبوبی مانند Wyze Cam طراحی شده است به شما کمک می‌کند هر صدای جیر جیر و بال زدن را با وضوح بالا ثبت کنید. در عین حال که دوربین شما را از باران، باد و عناصر بیرونی در امان نگه می‌دارد، حیات وحش را مستقیماً در معرض دید قرار می‌دهد. این تغذیه کننده پرنده که به راحتی بر روی درختان یا دیوارها نصب می شود و با انرژی خورشیدی سازگار است، پرنده نگری را به یک ماجراجویی با فناوری پیشرفته تبدیل می کند.
  • بستنی قهوه گربه ◄ بستنی قهوه گربه
      آثار هنری شگفت انگیز نقاشی شده با قهوه توسط هنرمند روسی Elena Efremova . انواع مختلف قهوه ویژگی منحصر به فردی را برای هر نقاشی گربه ایجاد می کند .
  •  قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغده ◄ قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغده
      فنجان های قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغدهای شایان ستایش با چشمانی به اندازه چشمان شما پس از اولین جرعه است. بسته بندی Boo Takeaway و فنجان های قهوه که توسط Backbone Branding برای خط جدید قهوه رویال ارمنستان "Owl" طراحی شده است. در ارمنی، "بو" به معنای "جغد" است، اشاره مستقیم به پرنده شب‌زی، که برای یک برند قهوه از آن به عنوان نام استفاده می‌کند. چشمان کنجکاو جغد با فنجان های دارای تصاویر کارتونی که آنها را به جغدهای جذاب تبدیل می کند، به کانون طراحی تبدیل می شود. فنجان‌های قهوه جغد در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند تا با زمانی از روز که قهوه سفارش می‌دهید، مطابقت داشته باشد، چه برای بیدار شدن از خواب صبحگاهی و چه در اواخر شب.
  • قاب دوربین فیدر پرنده ◄ قاب دوربین فیدر پرنده
      تغذیه پرنده چند منظوره با کیف یکپارچه برای دوربین در فضای باز به افراد اجازه می دهد تا پرندگان را در حیاط خلوت خود تغذیه و ضبط کنند . تغذیه کننده پرنده که توسط Wasserstein برای قرار دادن دوربین های محبوبی مانند Wyze Cam طراحی شده است به شما کمک می کند هر صدای جیر جیر و بال زدن را با وضوح بالا ثبت کنید. در عین حال که دوربین شما را از باران، باد و عناصر بیرونی در امان نگه می‌دارد، حیات وحش را مستقیماً در معرض دید قرار می‌دهد. این تغذیه کننده پرنده که به راحتی بر روی درختان یا دیوارها نصب می شود و با انرژی خورشیدی سازگار است، پرنده نگری را به یک ماجراجویی با فناوری پیشرفته تبدیل می کند.
  • بستنی آموزشی به شکل کوه یخ ◄ بستنی آموزشی به شکل کوه یخ
      بستنی آموزشی به شکل کوه یخ ذوب می شود تا یک پنگوئن یا خرس قطبی را در بالای چوب بستنی نشان دهد. بسته بندی بستنی تابستانی تاک طراحی شده توسط BXL به بچه ها در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا می آموزد. این طراحی بسته بندی قدرتمند است زیرا یک تجربه ساده از خوردن بستنی را به یک درس قابل تامل تبدیل می کند. این نشان دهنده ناپدید شدن حیات وحش در مناطق قطب شمال به دلیل گرمایش جهانی است.
  • کفش های میکی موس ◄ کفش های میکی موس
      کفش‌های پاشنه بلند خلاقانه با گوش‌های نمادین میکی موس که به جلو متصل شده‌اند، ترکیبی عالی از شیطنت دوران کودکی و مد بزرگسالان هستند. کفش های میکی موس توسط کوپرنی طراحی شده اند زیرا بزرگسالان دیزنی نیز به مد لباس نیاز دارند. در نمایشگاه کوپرنی بهار تابستان 2025 در دیزنی لند پاریس رونمایی شد. کفش های میکی موس که در ایتالیا ساخته شده اند، یک کفش کلکسیونی با نسخه محدود هستند که ترکیبی از تجمل و نوستالژی هستند.
  • ماسک صورت Cthulhu ◄ ماسک صورت Cthulhu
      ماسک صورت خلاقانه با شاخک‌های چرم واقعی برای افرادی که می‌خواهند به نظر برسند که به تازگی از رویای تب لاوکرافت بیرون آمده‌اند. ماسک صورت Steampunk Cthulhu که توسط Uchronic از چرم ساخته شده است ، با هر شاخک شکل و جزئیات برای به تصویر کشیدن آن حال و هوای وهم انگیز و اخروی. چرم با کیفیت بالا برش خورده، قالب‌گیری شده و دوخته می‌شود تا جلوه‌ای واقعی و لغزنده به ماسک بدهد. تناسب قابل تنظیم، ماسک صورت Cthulhu را به طرز شگفت‌آوری راحت نگه می‌دارد، زیرا در مناطق بایر حرکت می‌کنید یا در Burning Man مورد توجه قرار می‌گیرید.
  • کیف دستی میکی موس ◄ کیف دستی میکی موس
      کیف چرمی شیک و چشم نوازی که برای طرفداران شیک دیزنی ساخته شده است با گوش های نمادین میکی موس در بالا ارائه می شود. کیف سوایپ میکی موس توسط کوپرنی برای کسانی که عاشق دیزنی و مد بالا هستند طراحی شده است. کیف دستی میکی موس که در ایتالیا از چرم مشکی باکیفیت ساخته شده است، هم یک کیف روزمره کلکسیونی و هم پوشیدنی است. در طول نمایش مد SS25 Coperni در دیزنی لند پاریس معرفی شد.
12345678910بعدیآخرین
(1 - 10) / 29369    |     صفحه 1 از 2937
RSS

GetPagedList: 0,440,,False,False,False,CreationDate,0,10

معرفي نژاد گربه


اخبار ومقالات - گالری


نمایش متن مقالات

اصغر شعرباف: معماري سنتي در حال از بين رفتن است

لي‌
معماري سنتي تنها فرصت بازآفريني شکوه معماري با هويت ايراني است. اما اين هنر ملي امروز با انتقادات زيادي همراه است و با مرگ هر هنرمند معمار، جاي خالي او خالي مي‌ماند و به گفته کارشناسان معماري، اين رشته هر روز يتيم‌تر از قبل مي‌شود. استاد شعرباف يکي از پيشکسوتان معماري سنتي در ايران معتقد است که اين هنر در حال فراموشي و از بين رفتن است.



استاد "علي‌اصغر شعرباف"، نام آشناي استادکاران معماري سنتي در ايران است. وي با بيش از 60 سال سابقه فعاليت در بناهاي تاريخي و مرمت آن‌ها،‌ يکي از پيشکسوتان اين هنر کهن محسوب مي‌شود. شعرباف علاوه بر معماري سنتي، نقش‌هاي تازه مقرنس و گره هم‌ مي‌زند و بسياري از آن ها را روي بناهاي تاريخي پياده کرده است. وي امروز انتقادات فراواني به معماري سنتي دارد و معتقد است که اين هنر در حال از بين رفتن است.

ميدان قيام هنوز هم محل زندگي استاد شعرباف است. همان‌جايي که به پايين شهر معروف است اما حال و هواي تهران قديم را دارد. تازه چندماه است که به دليل تصادف به ايران آمده و پيش از آن براي کاشي‌کاري در حرم امام موسي کاظم (ع) مدتي را در عراق سپري مي‌کرد. پروژه‌اي که با همکاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با دولت عراق در حال انجام است. استاد شعرباف در کربلا تصادف کرده و هرچند به مدد پزشکان ايراني سلامتي‌اش را بازيافته اما ديگر پاي رفته تا کاظمين را ندارد. استاد شعرباف تا کنون جوايز متعددي براي يک عمر تلاش در زمينه معماري سنتي دريافت کرده است.

براي مصاحبه با استاد شعرباف، نمي‌شود خيلي سئوال کرد. نفس استاد سخت دم و بازدم مي‌شود و به همين علت سئوالهاي پرسيده شده را بريده بريده جواب مي‌دهد. بايد صبوري کرد تا استاد در هر پاسخ چندباري نفس تازه کنند و دوباره ادامه دهد. وقتي با او مصاحبه مي‌کردم از خاطرات دوران همکاري‌اش با سازمان ميراث فرهنگي گفت و از برخي مهندس‌هاي معروف اين سازمان گله کرد. اين گله‌گذاري‌ها به خواست استاد از اين مصاحبه حذف شده‌اند اما چه خوب مي‌شود وقتي مهندس‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و دوستان سابق هرچندگاهي به شعرباف سر بزنند و حالي از او بپرسند.

استاد شعرباف دراين‌باره به CHN مي‌گويد: «امروز معماري سنتي مثل سابق نيست. درد کار امروز زياد شده و کسي آن را دوا نمي‌کند. سابق فلان معمار آبرويش را مي‌خواست اما امروز بسياري از معماران سنتي فقط به پول فکر مي‌کنند.»

وي در ادامه مي‌گويد: «من در اين مدت 60 سالي که روي آثار تاريخي کار کرده و معماري سنتي را دنبال مي‌کردم، شاگردان زيادي داشتم؛ اما امروز همه آن‌ها به دنبال پول هستند و از آنجايي که کار با سازمان ميراث فرهنگي پول ندارد، ترجيح مي‌دهند کار ديگري انجام دهند. در حال حاضر کار خوبي در زمينه معماري سنتي نمي‌شود و تعداد کساني که کار را به خوبي بلد باشند خيلي کم است. بسياري از معماران سنتي که امروز با سازمان ميراث فرهنگي همکاري مي‌کنند فرق بين گچ و خاک را هم نمي‌‌دانند؛ چه برسد به معماري سنتي.»

شعرباف علاوه بر فعاليت در حوزه مرمت آثار تاريخي،‌ استاد افتخاري دانشگاه هم بوده است. او سال‌ها در دانشگاه‌هاي تهران و الزهرا، معماري سنتي درس مي‌داده و روش‌‌هاي کاري را براي دانشجويان تشريح مي‌کرده است.

شعرباف دراين‌باره مي‌گويد: «گاهي بچه‌هاي دانشجو پيش من مي‌آيند و سئوال‌هايي درباره روش‌هاي معماري سنتي مي‌پرسند. من مي‌بينم که چقدر دوست دارند بدانند اما استادي که به آن‌ها درست آموزش بدهد در دانشگاه وجود ندارد. من خيلي ناراحت مي‌شوم که بچه‌ها را اين‌طور ول مي‌کنند و اصل مطلب را به آن‌ها نمي‌گويند.»

شعرباف از 10 ساله‌گي، پا به پاي پدر معماري سنتي را آغاز مي‌کند. خودش مي‌گويد تا 20 ساله‌گي همراه پدر بوده و از آن سن راه خود را جدا مي‌کند. معماري سنتي را به طور جدي از همين‌ سال‌ها آغاز مي‌کند و در 35 ساله‌گي با استاد پيرنيا آشنا مي‌شود. همکاري با پيرنيا نقطه عطف فعاليت‌هاي شعرباف بوده است.

شعرباف مي‌گويد: «من سال 1345 با استاد پيرنيا آشنا شدم. هيچ کس را نديدم که به اندازه پيرنيا کار معماري را بفهمد. نه تنها با معماري سنتي آشنا بود که مديريت را هم به خوبي مي‌شناخت و با ارزش کار آشنا بود. آن زمان که با پيرنيا کار مي‌کردم به من گفت که کتابي از کارهاي خود منتشر کنم. جلد اول کتاب را با کمک پيرنيا منتشر کردم ولي پس از رفتن او جلد دوم با مشکل مواجه شد و در آخر هم به کمک دوست ديگري منتشر شد.»

وي مي‌افزايد: «وقتي پيرنيا بيمار و خانه نشين شد هيچ کس از سازمان ميراث فرهنگي به او سر نمي‌زد. يادم هست که فقط خانم بزرگمهري به او سر مي‌زد و حال و احوال مي‌کرد.»

شعرباف درباره وضعيت معماري سنتي در ايران گله‌مند است. وي مي‌گويد: «امروز کار در معماري سنتي فرق کرده است. مثلا مي‌آيند و دهانه گنبد را آهن‌کشي مي‌کنند. آن‌هم دهانه‌هاي 5 يا 6 متري را که مي‌خواهند کاشي‌کاري کنند. ولي نمي‌دانند که اين‌کار چقدر اشتباه است. آهن در تابستان و زمستان، فعاليت‌هاي متفاوتي دارد و به همين علت کاشي‌هاي گنبد شروع به ريختن مي‌کند.»

وي در ادامه مي‌گويد: «يادم هست که گنبدي را در اردبيل با 20 متر دهانه بدون آهن پوشاندم. معمار‌هاي امروزي حتي تو قاطي کردن آب و سيمان هم مشکل دارند. نه درصد مي‌فهمند و نه اين‌که آنچه قاطي مي‌کنند چه تناسبي با هم دارد. بعضي‌ها فکر مي‌کنند بين قميت مصالحه‌اي من با آن‌ها کار مي‌کنم با آنچه معمارهاي امروزي کار مي‌کنند تفاوت است. ولي در قيمت تفاوت چنداني وجود ندارد و تفاوت در سختي کار است.»

شعرباف درباره شيوه‌هاي کار معماري سنتي مي‌گويد: «مثلا براي کاشي‌کاري يک گنبد ابتدا بايد پشت کاشي را آماده کرد. اين‌کارها رو امروز کمتر کسي انجام مي‌دهد و به خاطر همين بعد از يه مدتي کاشي‌ها مي‌ريزد.»

شعرباف مي‌گويد: «براي پشت کاشي به گچ نيم‌کوب، شيره انگور، خاک رس، لويي و آهک احتياج است. امروز از گچ آسياب شده استفاده مي‌کنند و نمي‌دانند که زور گچ اين‌طوري گرفته مي‌شود. بايد گچ نيم‌کوب باشد و خود معمار آن را بکوبد. اگر ديده باشيد وقتي استمبولي براي درست کردن گچ آماده مي‌کنند، يک لايه سياه رنگ روي گچ را مي‌گيرد. اين همان روغن و زور گچ است که از بين رفته و ديگر به درد نمي‌خورد.»

وي در ادامه مي‌گويد: «معماري که به کار آشنا باشد مي‌داند که بايد خاک رس را داخل بشکه بريزد و هم بزند. بعد که لرت خاک رس ته نشين شد از آب آن استفاده کند. بعد آهک را داخل بشکه بريزد و هم بزند و مثل خاک رس وقتي ته نشين شد از آب آهک استفاده کند. شيره انگور هم که به آن اضافه مي‌شود و به اين شکل وقتي پشت کاشي آماده شد ديگر نه رطوبت به کاشي مي‌زند و نه اين‌که کاشي کنده مي‌شود.»

به گفته وي به پشت کاشي لويي هم اضافه مي‌شد. لويي همان سر ني است که امروز شايد در جاده ورامين پيدا شود. اگر هم لويي نبود طناف علفي را 10 سانت به 10 سانت خورد کرده و به جاي لويي استفاده مي‌کردند. شن بادامي هم يکي ديگر از مصالحي بود که در گذشته براي ساختن پشت کاشي روي گنبد استفاده مي‌شد.

کاشي از گل ساخته مي‌شود. کاشي‌ها هم انواع مختلف دارد که بسته به گلي که کوبيده مي‌شود قابل تفکيک هستند. شعرباف مي‌گويد: « امروز خاک آخوره مي‌کند و آب را در آن مي‌ريزد و گل مي‌کند. گل آماده را در قابل مي‌ريزند و کاشي درست مي‌شود. اين اشتباه است. حتي رنگي که روي کاشي مي‌زنند هم آن رنگ‌هاي سابق نيست و زود از بين مي‌رود.»

وي در ادامه مي‌گويد: «گل را پس از درست شدن بايد يک هفته نگه داشت تا روغن‌ بي‌اندازد. اين به قوت گل کمک‌ مي‌کند و باعث مي‌شود که کاشي محکم‌تر شود. بعد حرارت هم خيلي مهم است. امروز کوره‌ها اجاقي شده و با گاز مي‌سوزد اما در گذشته از زغال و چوب استفاده مي‌شد که تاثير بهتري روي کاشي دارند. لعاب کاشي هم خيلي مهم است. يادم مي‌آيد که خودم به کارخانه مي‌رفتم و آنقدر معطل مي‌شدم تا لعاب مورد نظر من را در بياورند.»

شعرباف 12 سال قبل از سازمان ميراث فرهنگي بازنشست شد اما هنوز هم به سراغ او مي‌آيند و به کاراش مي‌گيرند. خودش مي‌گويد: «از وقتي که تصادف کردم ديگر نمي‌توانم خيلي پاي کار بروم اما هنوز هم وقتي دنبال من مي‌آيند مي‌روم. بيشتر برايشان طرح مقرنس و گره مي‌زنم.»

از او درباره طرح‌هايش پرسيدم و گفت: «من تا به حال مقرنس‌ها و گره‌هاي زيادي کشيده‌ام و در بناها استفاده شده است. حتي همين الان هم دو کتاب به نام گره و کاربندي آماده چاپ دارم که البته تا امروز موفق به چاپ آن‌ها نشده‌ام. من از کوه، از يخ از درخت مقرنس و گره مي‌گرفتم. يک بار با خانم بزرگمهري به پل دختر مي‌رفتم که ماشين پنچر شد. کوه آمده بود روي جاده را گرفته بود. از خانم بزرگمهري يه کاغذ گرفتم و طاق باز کف خيابان نشستم و مقرنس کشيدم. ما در آن زمان اين‌طور کار مي‌کرديم ولي حالا کسي از اين‌کارها نمي‌کند.»

وي در ادامه مي‌گويد: «بعضي وقت‌ها مي‌گويم که بي‌خود اين‌همه زحمت کشيدم. يک روز افتادم مردم اين‌ها را پاره مي‌کنند و مي‌ريزن دور. کسي ديگه به اين‌کارها اهميتي نمي‌دهد. امروز حتي نمي‌شود به اين تازه‌کارها ايراد گرفت. وقتي مي‌گويي که اينجاي کارت اشکال دارد، مي‌خواهند با پشت دست به دهانت بزنند. معماري سنتي فراموش شده و همه چيز پولکي شده است.»

معماري يکي از مهمترين شاخصه‌هاي فرهنگي و هنري هر کشور است. معماري عمق شرايط رواني ساکنان يک جامعه را نشان مي‌دهد و از وحدت، برابري،‌ نابرابري، دوستي و دشمني مي‌گويد. تنها کافي است تا با نگاه به وضعيت معماري يک شهر به شرايط روحي ساکنان آن پي ببريد. وقتي به بافت اصفهان، شيراز، تهران، کاشان، ميبد، ميمند، يزد، کرمان و ... نگاه مي‌کنيد، بدون گشت و گذار در علت‌ها و معلول‌هاي جامعه شناسانه، به اين باور مي‌رسيد که مردم ساکن در اين بافت‌ها، يک شکل و يک فکر و متحد هستند و زندگي را با يکديگر قسمت کرده‌اند. معماري ره يافت به اين پاسخ‌هاست. اما امروز حتي علمي شدن معماري سنتي هم به چالش کشيده شده و اين زنگ خطري براي باز‌آفريني معماري با هويت ايراني است.
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
:                شبکه های اجتماعی پرشین پت را دنبال کنید 

face.jpg (205×206)   tw.jpg (204×224)pin.jpg (204×224)

جدیدترین مقالات

◄ پیشینه سالوکی (تازی)
◄ German Shorthaired Pointer
◄ سگ در ایران باستان
◄ سگ پیتبول
◄ انواع مسمومیت های شیمیایی و غذایی در سگ
◄ گربه نژاد هیمالین
◄ مردی که سگ همسایه اش را خورد+عکس
◄ عمر حیوانات چقدر است
◄ جلبک ها اکواریوم های اب شیرین
◄ Metynnis Fasciatus
◄ حیوانات در برف
◄ چه مواد غذایی برای سگ مفید است؟
◄ British Shorthairs
◄ فصل چهارم
◄ رژیم غذایی مناسب برای مقابله با سوءهاضمه در اسب (ترجمه)
◄ قارچی معده در پرندگان
◄ عقیم سازی
◄ معرفی دکتر شیری
◄ حالا من چی کار کنم ؟
◄ Redbone Coonhound
◄ بخاری آکواریوم - Aquarium Heater
◄ چرا سگ ها به دنیال دم خود میگردند
◄ شی هوا هوا
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از گربه
◄ گربه های ناز نازی
◄ كتاب(7)
◄ رفتار شناسي در حيوانات
◄ بیضه ها
◄ سیچلاید های افریقایی
◄ مهناز افشار و دلفین
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از سگ
◄ ماهي و ماهي خور
◄ دکتر هومن و جراید
◄ کم خونی فقر آهن در گربه ها
◄ اطلاعات عمومی خانواده سیکلیده ها 2
◄ زشت‌ترین سگ دنیا»
◄ "وگانیسم"
◄ اپیلاتی دهان آتشی - firemouth epiplaty
◄ گربه و نازایی ! توهم یا واقعیت؟
◄ اسب دریایی - Hippocampus
◄ جوش در سگ ها
◄ رفتار درماني براي سگها
◄ چگونگي نصب برنامه و ورود به برنامه
◄ چراغ شب مرغ
◄ پولیوما ویروس در پرندگان
◄ خرگوش به عنوان حیوان خانگی
◄ شباهت حيوانات
◄ Dog Fashion
◄ انجماد اسپرم - How To Glaciation spermatozoon
◄ کتامین
◄ انگل های داخلی در سگ ها
◄ درماتوفیتوز (Dermatophytosis)
◄ حقوق حیوانات از ۱۴ قرن قبل در اسلام مطرح شده است
◄ پرورش لارو آناباتوئیدها (ترجمه)
◄ دراگون – Dragon
◄ iهیولا ها
◄ نگهداری از رتیل اوسامبارا بابون
◄ آموزش استفاده از جعبه خاک به خرگوش
◄ فيبر ها
◄ Chinook
◄ نی نی های بامزه در لباس حیوانات
◄ فروش گربه پرشین کت
◄ مارماهی الکتریکی - electrophorus electricus
◄ قیمت روز خودرو
◄ Z
◄ انتخاب اسم برای سگ نر
◄ یازده سال اسارت سگ
◄ یوزپلنگ
◄ | German Wirehaired Pointer
◄ شارک دم قرمز - Red Tailed Shark
◄ تراریوم برای خزندگان
◄ پیراهنی برای عاشقان گربه
◄ Belgian Sheepdog
◄ غدای بچه گربه
◄ پرشین پت نماینده انحصاری فربیلا در ایران
◄ انگل ژيارديا (اين تک سلولي خطرناک)
◄ گدایی کردن در حیوان شما
◄ ورزش دادن گربه ها
◄ ایورمکتین در سگ ها
◄ تغذیه ایگوانا
dram film izle