این موارد برداشت و تجربه های شخصی می باشد اگر ابهام و سوالی هست پرسیده شود.هیچ گونه
مسئولیتی پذیرفته نمی شود.
مقدمه:
سفر با انواع وسایل نقلیه امکان پذیر می باشد در این میان سفر با اتومبیل شخصی در صورتی که سفر
حالت تفریحی داشته باشد و زمان کافی و شرایط مهیا باشد لذت خاص خود را دارد البته افراد بسیار
زیادی هستند که آن را دردسر دانسته و سفر با قطار یا هواپیما را ترجیه می دهند و توقع هم ندارند هر
موقع از روز یا شب به هر نقطه که خواستند بروند و نیز این افراد در مورد ایاب و ذهاب در مقصد کمی
دچار مشکل می شوند....
اگر تصمیم به سفر با وسیله شخصی خود دارید باید موارد ریز و درشتی را در نظر بگیرید تا سفر خوشی
داشته باشید.
به عنوان کسی که تجربه سفر با انواع وسایل را دارد نکات زیر در مورد سفر با وسیله شخصی را بیان می
کنم.سعی داشتم مطالب را فهرست بندی و یک انسجام کلی بدهم. تا بدون خستگی بطور کامل
مطالعه شود.
تقسیم بندی کلی:
الف)موارد قبل از سفر:
1)تست های دوره ای
2)موارد تعویضی
3)موارد عمومی
ب)روز قبل از سفر
ج)موارد حین سفر
الف)موارد قبل از سفر:
1) تست های دوره ای شامل:
1-1)روغن موتور،فیلتر های مربوط به روغن،هوای موتور و هوای اطاق، واسکازین:
با توجه به کارت یادداشت شده تاریخ و کیلومتر سرویس قبلی بررسی شود:
روغن،فیلتر روغن،فیلتر هوای موتور،فیلتر هوای اطاق،فیلتر بنزین،واسکازین،شمع ها،وایر ها در صورت
تر بودن باطری سطح آب باطری و...
سطح روغن موتور باید هنگامی که اتومبیل مدتی خاموش باشد بررسی شود بهترین وقت صبح قبل از
روشن کردن و جایی که زمین مسطح باشد است.آب رادیاتور در صورت گرم نکردن در شهر یا مشکل
خاص،نیازی به چک کردن ندارد و باز کردن درب رادیاتور باعث هوا گرفتن می شود در صورت ضرورت
وقتی موتور سرد است چک شود.
مخزن مایع شیشه شور پر شود.
2-1)آچار کشی میزان فرمان ،تنظیم باد چرخ ها،در صورت نیاز بالانس کردن چرخ ها:
تنظیم فرمان اتومبیل در صورت نیاز تعویض قطعات مربوطه:
اگر اتومبیل لاستیک سابی دارد رفع شود خودتان سطح لاستیک را نگاه کنید اگر به طور غیر طبیعی یک
قسمت از لاستیک خیلی بیشتر از قسمت های دیگر ساییده است لازم است رفع عیب شود.در چرخ های
جلو لبه خارجی لاستیک به مقدار کم ساییده تر به نظر میرسد که مربوط به سر پیچ هاست و طبیعی
می باشد.
اگر فرمان در سطح صاف به یک طرف میکشد رفع عیب شود.
اگر در سرعت حدود 80 فرمان دچار لرزش شده و به اصطلاح میزند یاجلوبندی دچار مشکل شده است و
بالانس چرخ ها به هم ریخته است.در بیشتر موارد این لرزش مربوط به بالانس است.بالانس های درجا
برای اتومبیل های دیفرانسیل جلو بیشتر توصیه می شود .
باد هر 4 تایر به علاوه زاپاس تنظیم شود.نیازی نیست در چند جای مختلف باد را تنظیم کنید،درجه باد
برخی مغازه ها با هم اختلاف دارند ممکن است در مغازه x باد تایر را روی 32 تنظیم کرده باشید در
حالی که مغازه y باد تایر هارا 29 نشان دهد! پس در یک مغازه باد هر 4 چرخ را تنظیم کنید.زاپاس
معمولا فراموش می شود و چون دیر دیر چک می شود معمولا کم باد است.
لنت ترمز چک شود و در صورتی که شما را به مقصد نمیرساند و باز نمیگرداند تعویض شود.
وضعیت کلاچ بررسی شود.در صورت نیاز رگلاژ و یا قطعات مربوطه تعویض شوند.
از سلامتی عمومی موتور مطمئن شوید. این کار توسط مکانیک با تجربه با توجه به صدای
موتور،مقدار کمپرس بخار روغن،میزان کم کردن روغن و... صورت می گیرد.
3-1)بررسی سالم بودن سیستم برقی خودرو،چراغ ها، برف پاککن ،سیستم تهویه، بررسی زاپاس، جک، زنجیر چرخ و بودن مثلث خطر:
از موارد مهم این بخش چک کردن چراغ های جلو در حالت نور بالا و نور پایین است.اگر چراغ های
جلوتان خیلی پایین یا کم نور هستند هنگام رانندگی در شهر خیلی مشکل ندارید اما در جاده دچار
مشکل می شوید در صورت نیاز لامپ تعویض و موقعیت کاسه چراغ جهت حصول نور به نقطه مورد
نظر تنظیم شود.
چراغ های کاسه چراغ عقب،استپ،چراغ کوچک،دنده عقب و راهنما بررسی و در صورت نیاز تعویض
شود.
بوق خودرو در جاده کارایی مهم تری نسبت به شهر دارد اگر صدای آن خیلی ضعیف است در صورت نیاز
تقویت، رگلاژ و یا تعویض شود.
برف پاک کن چک و در صورت نیاز تیغه های آن تعویض شود.مدل جدید تیغه های برف پاککن (ژله
ای) هم ظاهر زیبا و کارایی نسبتا خوبی دارند اما عمر مفید آنها کم هستند در صورت نیاز استفاده شوند.
سیستم تهویه شامل بخاری و کولر چک شود.
زاپاس و جک وآچار چرخ از لحاظ سالم بودن چک شود.
مثلث خطر و زنجیر چرخ(در صورت احتمال برف) فراموش نشود.
2)موارد تعویضی شامل:
1-2)روغن موتور ،لاستیک در صورت نیاز
توضیح:با توجه به کیلومتر و تاریخ تعویض قبلی تصمیم بگیرید که روغن و... تا برگشت از سفر دوام
می آورند یا خیر،توصیه نمی شود تعویض روغن را برای شهر مقصد بگذارید زیرا هم وقت گیر و هم با
توجه به نشناختن مقصد ممکن است روغن نا مرقوب ویا غلابی نصیبتان شود.
لاستیک خودرو نیز بررسی ور در صورت نیاز تعویض شود.در صورت امکان میتوانید لاستیک های جلو را
برای چرخ های عقب استفاده کرده و تیک جفت تایر نو برای جلو تهیه کنید.(این کار معمولا هنگامی
انجام می شود که تایر های جلو 70-80 درصد عاج دارند.پس اگر ساییده هستند این کار توصیه نمی
شود.)
3)موارد عمومی:
1-3)پرهیز از وسایل جدید ، بررسی وضعیت بیمه معاینه فنی و...:
قبل از سفر استفاده از وسایل جدید اصلا توصیه نمی شود.مثلا امتحان کردن روغن جدید یا استفاده از
وسایل جدید نظیر سایکلون ویا حتی رینگ اسپرت .نه اینکه این وسایل بد باشند،ممکن است در طول
سفر مشکلاتی ایجاد کنند که باعث آزردگی تان شوند.پس امتحان کردن وسایل جدید را به فرصت های
دیگر موکول کنید مسافرت جای امتحان کردن نیست.
معاینه فنی،بیمه نامه و تاریخ اعتبار آنها بررسی شود تا در طول مسافرت وقت خود را صرف پیدا
کردن نمایندگی بیمه تان و یا مرکز معاینه فنی نکنید.
اگر دوست ندارید در طول سفر فقط بنزین آزاد استفاده کنید.سوخت خود را مدیریت نمایید.میتوانید در
شهر مقداری صرفه جویی ومقداری بنزین آزاد بزنید تا در سفر بنزین داشته باشید.
نوشته شده توسط noksia
ب)روز قبل از سفر:
تعیین دقیق مسیر سفر، اطمینان از باز یا بسته بودن مسیر سفر،در صورت لزوم تماس با پلیس و خبر
گرفتن از جاده های مسیر.
برداشتن بیمه، معاینه فنی و مدارک مربوطه فراموش نشود.
شستشوی وسیله نقیله خصوصا شیشه ها.
چیدن وسایل سفر،از برداشتن وسایل غیر ضروری پرهیز نمایید. بودن چند آچار رایج توصیه می شود (مثل
آچار های 13/،16/،19/،10،/12 ،پیچ گشتی 2سو و 4سو،انبردست،چکش انبر قفلی و...)
ج)موارد حین سفر:
تعمیرگاه های راهیی و تست :با توجه به ضرب المثل سری که درد نمیکند دستمال نمیبندن،رفتن به
تعمیرگاه های بین راهی به بهانه چک کردن و سرویس اصلا توصیه نمی شود مگر اینکه خودرو دچار
مشکل خاصی شده باشد.
طرح های رایگان نوروزی:طرح هایی که توسط خودرو سازان جهت بازدید و چک کردن اتومبیل انجام می
شوند
شرکت در اینگونه طرح ها به هیچ وجه توصیه نمی شود اگر دوست دارید خودرویتان خراب تر شود در
این طرح ها شرکت کنید!
نگاه به آمپر ها:آمپرهای کنار کیلومتر شما جهت تزیین و زیبایی نیستند در هنگام رانندگی نگاهی به
آنها داشته باشید و حواستان به دمای آب و... باشد.
بنزین:نه اینقدر بنزین کم بزنید که در هر شهر مجبور به توقف شوید ونه اینقدر زیاد بزنیدکه خودرویتان
سنگین شود یا سر پیچ ها بریزد. بسته به تجربه و نوع خودرویتان معمولا حدود 40-45 لیتر سوختگیری
برای خودروهای معمول مناسب است.
رعایت سرعت مطمئن:
ببینید سفر رفتن برای تفریح است و نه نشان دادن مهرت های رانندگی! اگر در جایی تابلویی نصب شده
و حداکثر سرعت مجاز را نشان می دهد به نفع خودتان است که با آن سرعت بروید. تند رفتن مهارت
نیست هر کسی میتواند با فشردن پدال گاز تند برود.تند رفتن ،کنترل شما بر خودرو را کم
میکند.احتمال وقوع حادثه بیشتر می شود به علاوه مصرف سوخت و همینطور استهلاک اتومبیلتان
بیشتر می شود.پلیس هم علاوه بر جریمه میتواند خودرویتان را توقیف کند و مسافرت به کامتان تلخ
شود.
پرهیز از تادیب و آموزش رانندگی جا انداختن فرهنگ با حالگیری:
شما در جاده مسئول تعلیم رانندگی و یاد دادن فرهنگ رانندگی به دیگران نیستید پس اگر خودرویی به
اصطلاح بد رانندگی میکند به جای راه ندادن به او و یا کل کل کردن ،خیلی راحت به او راه دهید و
بگذارید تا از شما فاصله بگیرد جاییزه مسابقه برای او باشد!
حفظ فاصله از چنین خودروهایی به نفع خودتان است.
نکات تکمیلی:
هرگاه از کنار کامیون یا اتوبوسی سبقت می گیرید بد نیست با یک چراغ دادن کوچک حضور خود را
اطلاع دهید.البته باعث اعصاب خوردیه راننده نشوید.
هنگام سبقت گرفتن از تریلی ها خصوصا در هنگام وزش باد ،دقت کنید فاصله جانبی از تریلی را رعایت
کنید زیرا راننده بر قسمت وسط تریلی(کمرشکن) کنترل آنی ندارد و ممکن است وسط تریلی بر اثر
وزش باد یا شیب جاده به یک طرف منحرف شود که راننده با چرخاندن فرمان آن را اصلاح میکند ولی
در لحظه انحراف کاری از دست او ساخته نیست.
اگر خودرو شما تیره رنگ خصوصا خاکستری رنگ است،هنگام غروب کمی زودتر از داخل شهر،چراغ های
کوچک خود را روشن کنید،خودرو های تیره رنگ از دور همرنگ آسفالت دیده می شوند.قبل از تاریکی
کامل با روشن کردن چراغ کوچک حضور خود را به دیگران اطلاع دهید.
اگر مدت نسبتا طولانی برای استراحت توقف کردید،قبل از روشن کردن مجدد خودرو،سطح روغن موتور
را چک کنید.
در مدت رانندگی 2زمان اصلا برای رانندگی مناسب نیستند،یکی بعد از سحر و دیگری هنگام غروب در
این دو زمان هوا نه کاملا روشن است و نه کاملا تاریک و رانندگی در این 2زمان بسیار سخت
است.توصیه می شود این دو زمان را جهت استراحت در نظر بگیرید. و از رانندگی در این مدت پرهیز
نمایید.
نوشته شده توسط
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.