ز ابتدای اسفندماه طرح تردد زوج یا فرد خودرو در سراسر شهر تهران به‌اجرا گذاشته خواهد شد.
شورای‌عالی ترافیک کشور در جلسه روز گذشته خود اجرای سراسری طرح زوج یا فرد در پایتخت از ابتدای اسفندماه را تصویب کرد. همچنین شورای‌عالی ترافیک تصویب کرد: طرح زوج یا فرد تا پیش از اسفندماه در محدوده فعلی اجرا شود. براساس یکی دیگر از بندهای این مصوبه، محدوده جدید زوج یا فرد از ابتدای سال آینده به‌صورت دائمی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.
از سوی دیگر نایب‌رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اجرای طرح زوج یا فرد خودرو در سطح شهر تهران گفت: اجرای طرح زوج یا فرد خودروها در بلندمدت تاثیری معکوس دارد و به افزایش ترافیک منجر خواهد شد.حسن بیادی در گفت‌وگو با همشهری افزود: با توجه به ظرفیت‌های مدیریت شهری برای توسعه حمل‌ونقل عمومی بهتر است به جای اجرای طرح‌های سلبی به گسترش حمل‌ونقل عمومی توجه شود.
وی با تاکید بر اینکه طرح زوج یا فرد خودرو در سراسر شهر در نهایت باعث ضرر شهروندان خواهد شد، گفت: اجرای این طرح بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی شهروندان را دچار اختلال خواهد کرد و در نهایت موجب کاهش تولید سرمایه‌های عمومی شهر می‌شود. بیادی تصریح کرد: تحقق نیافتن وعده مسئولان در دادن اعتبار مترو و بی‌توجهی به گسترش حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر در نهایت به ضرر شهروندان خواهد بود؛ به‌ویژه اینکه به‌نظر می‌رسد طرح زوج یا فرد برای شهروندان عادی است نه مسئولان. نایب‌رئیس شورای شهر تهران در پایان یادآور شد: نقدهایی که در مورد طرح زوج یا فرد مطرح شده، نظرات کارشناسی و مبتنی بر الگوهای ترافیکی است اگرنه ما مطیع تصمیمات شورای‌عالی ترافیک هستیم و آن‌را اجرا می‌کنیم.
اصلاح فرهنگ استفاده از خودرو
به گفته یک کارشناس ترافیک نیز اجرای طرح زوج یا فرد مسلما در بلندمدت تاثیر و کارایی خود را از دست خواهد داد و نمی‌توان در بلندمدت آن‌را به اجرا درآورد. فریدون دژدار با اشاره به این مطلب گفت: به جای اجرای این طرح‌ها بهتر است مدیریت میزی به مدیریت فکری شهروندان تبدیل شود و فرهنگ استفاده از خودروهای شخصی در کشور نهادینه شود. اگرنه با اجرای این طرح‌ها هیچگاه نمی‌توان امیدوار بود که دستاورد خوبی به همراه داشته باشد.
دژدار اظهار داشت: استفاده از خودرو در سطح شهر تهران یک معضل جدی است و تا زمانی که حمل‌ونقل عمومی توسعه نیابد، امیدی به اصلاح رفتار شهروندان وجود نخواهد داشت. وی در پایان گفت: امیدواریم با توسعه مترو و حمل‌ونقل عمومی اجرای طرح‌های سلبی که تاثیری در کاهش ترافیک ندارد، کاهش یابد.