هر ساله بانزدیک شدن به نوروز، گرم شدن هوا و رسیدن موسم «سفرهای نوروزی»
بازار خودرو تب و تابی دیگر می گیرد. اما امسال به نظر می رسد سال کبیسه در
بازار خودرو رخ داده و با همه سال ها متفاوت است.
پرشین خودرو:همزمان با نزدیک شدن به نوروز و تعطیلات آن خودروها ساز افزایش قیمت را کوک کرده و کورس خود را آغاز کرده اند.
نزدیک شدن به زمستان حال و هوای خود را در بازار خودرو دارد. این روزها اما زمستان در
بازار خودرو با بقیه زمستان ها متفاوت است و هیچ شباهتی به طبیعت سردش ندارد.
آمار خودرو حکایت از وضعیت نه چندان مناسب آن دارد با این حال نشانه هایی از رونق در آمار یک ماه اخیر مشاهده می شود. آنجا که ۶۰ درصد از تقاضاهای بازار این روزها پاسخی نمی یابد جز اینکه به درخواست دلالان پاسخ مثبت دهد بنابراین روند تولید خودرو باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.
هر ساله بانزدیک شدن به نوروز، گرم شدن هوا و رسیدن موسم «سفرهای نوروزی» بازار خودرو تب و تابی دیگر می گیرد. اما امسال به نظر می رسد سال کبیسه در
بازار خودرو رخ داده و با همه سال ها متفاوت است.
شکاف میان بازاریان و کارخانه داران به بیشترین حد خود رسیده و قیمت ها از اختلاف چند میلیونی در بازار با قیمت کارخانه ها حکایت دارد. حکایتی که روایت های مختلف از آن می شود.
عده ای دست دلالان را در این بازار توانا می دانند و عده ای دیگر هم معتقدند شرکت های خودروسازی در بوجودآمدن این شرایط نقش داشته اند.
به گزارش شبکه ایران، با این آنچه در این شرایط مورد غفلت واقع شده، جایگاه حقوق مشتری برای داشتن حق خرید خودرو با قیمت متناسب با ارزش ذاتی خودرو است نه شرایط دلالی و سفته بازی.
تاکنون مرجع خاصی خود را مسوول پیگیری آشفته
بازار خودرو نکرده است.
اخیرا خبرگزاری ها از دستور ویژه رییس جمهور برای پایان دادن به نابسامانی ها در
بازار خودرو خبر دادند. موضوعی که به نظر می رسد به اقدامات شرکت های خودروسازی هم مرتبط باشد.
شاید یکی از راه های مقابله با این وضعیت در بازار خودرو، تکرار تجربه بازار ارز و استفاده از نیروهای امنیتی است اما به دلیل شرایط متفاوت و ویژگی خاص
بازار خودرو این اقدام امکان پذیر نیست یا حداقل بعید به نظر می رسد به نتایج دلخواه برسد.
به اعتقاد کارشناسان تنها راه باقیمانده در شرایط کنونی تزریق حجم گسترده منابع مالی به این صنعت باشد تا خون خشکیده در رگ های آن دوباره به جریان افتد. نگرانی عمده از این راهکار این است که کار از کار گذشته باشد و نتواند به موقع به کنترل بازار و جلوگیری از آشفتگی تصاعدی آن جلوگیری کند.
قیمت ها در بازار اگرچه برای مدتی کوتاه سیر نزولی در پیش گرفت اما با تحرکات نرخ ارز در بازار آزاد مجددا به حالت قبل برگشت. با این حال بازگشت آن به همان شرایط نزولی بستگی به آمار تولید خودروسازان در ماه های آینده دارد.
آنچه درخطوط تولید می گذرد
بر اساس آخرین آمار، تولید انواع سواری در آذرماه امسال ۵۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
بر اساس آمار انجمن خودروسازان در آذرماه امسال، به میزان ۶۰ هزار و ۸۶۹ دستگاه سواری در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲.۵ درصد کاهش داشته است.
همچنین میزان تولید انواع سواری در ۹ ماه نخست امسال، ۵۸۱ هزار و ۹۴۰ دستگاه سواری در کشور تولید شد که نسبت به ۹ ماه سال گذشته افت ۴۶.۵ درصدی داشت.
بر اساس این گزارش در آذرماه امسال، تولید انواع سواری درشرکت ایران خودرو ۴۴.۲ درصد، پارس خودرو ۶۷.۶ درصد و سایپا ۵۸.۸ درصد کاهش یافته است.
این مساله تاثیر زیادی بر قیمت خودروها بر جای گذاشته است.
آخرین قیمت های خودرو در بازار
قیمت خودرو در بازار آزاد که زمستان سال جاری را بار دیگر با افزایش قیمت آغاز کرده است در هفته ای که گذشت چندان تغییر قیمت را به ثبت نرساند. بر اساس آخرین قیمت خودرو های داخلی طی هفته گذشته قیمت پژو ۲۰۶ در مدت اتوماتیک نسبت به هفته نخست زمستان سال جاری ۲۰۰ هزار تومان ارزان تر شده است.
قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز در مدل V۹ این خودرو به حدود ۴۴ میلیون تومان و در مدل V۸ نیز حدود ۳۴ میلیون تومان رسید.
این در حالی است که قیمت رسمی مدل V۹ حدود ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و مدل V۸ نیز ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان است. مگان که در ابتدای زمستان در حدود ۶۱ میلیون تومان قیمت داشت در هفته گذشته با قیمت ۶۸ میلیون تومان فروخته شد.
آخرین جدول قیمت خودرو های داخلی و خارجی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:
ردیف | نام خودرو | قیمت( میلیون تومان) |
۱ | سوزوکی گرندویتارا- فول | ۹۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۲ | پژو ۲۰۶- تیپ ۲ | ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۳ | پژو ۲۰۶- تیپ ۶ | ۳۹,۵۰۰,۰۰۰ |
۴ | پژو۲۰۶- صندوق دار V۲۰ | ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۵ | پژو۲۰۶- صندوق دار V۸ | ۳۴, ۰۰۰, ۰۰۰ |
۶ | پژو۲۰۶- صندوق دار v۹ | ۴۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۷ | پژو ۲۰۷i- اتومات | ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۸ | پژو۴۰۵- دوگانه سوز | ۲۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۹ | پژو۴۰۵- TU۵ | ۱۹,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰ | سمندSE | ۱۹,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۱ | پژو پارس -بنزینی | ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۲ | پژو پارس- دو گانه سوز | ۲۷, ۵۰۰, ۰۰۰ |
۱۳ | مگان ۲۰۰۰ سی سی | ۶۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۴ | ماکسیما | ۸۹,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۵ | تندر E۲، پارس خودرو | ۲۸,۵۰۰,۰۰۰ |
۱۶ | تندر E۱، ایران خودرو | ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۷ | تویوتا کرولا | ۹۰, ۰۰۰ , ۰۰۰ |
۱۸ | اوریون | ۱۵۰, ۰۰۰, ۰۰۰ |
۱۹ | سوناتا- ۲۰۱۲ | ۱۳۰ , ۰۰۰ ,۰۰۰ |
۲۰ | آزرا | ۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۱ | IX۵۵ | ۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۲ | هیوندای i۳۰ | ۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۳ | کیا اسپورتیج | ۱۲۶ , ۷۰۰ , ۰۰۰ |
۲۴ | اپتیما | ۱۳۲, ۶۰۰, ۰۰۰ |
۲۵ | پراید ۱۱۱ | ۱۳,۸۰۰,۰۰۰ |
۲۶ | سایپا ۱۳۱ | ۱۲,۹۰۰,۰۰۰ |
۲۷ | سایپا ۱۳۲ | ۱۳,۱۰۰,۰۰۰ |
۲۸ | مزدا۳ * | ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۹ | تیبا | ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ |
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.