محققان اسكاتلندي بر اين عقيده هستند كه فلز گرانبهاي طلا ميتواند به پيلهاي اصلي جديد كه با هوا شارژ ميشوند، در ذخيره تا 10 برابر انرژي بيشتر از پيلهاي امروزي كمك كند.
اين امر ميتواند محدوده حركتي زيادي را براي خودروهاي الكتريكي فراهم كرده و محبوبیت آنها را به طرز چشمگيري افزايش دهد.
محققان دانشگاه سن اندروز اسكاتلند اذعان كردهاند كه يك باتري خودروي ساخته شده از طلا، كاربردي نخواهد بود؛ با اين حال اميدوارند كه با استفاده از طلا در نواحي اصلي پيل بتوانند طيف حركتي خودرو را تا ميزان زيادي بالا ببرند.
شيميدانان سن اندروز در مقالهاي كه در مجله ساينس منتشر شده، به توصيف چگونگي حفظ 95 درصد ظرفيت توسط يك پيل تجربي ليتيوم هوا حاوي يك الكتروليت آلي و يك الكترود طلاي متخلخل پس از 100 دوره شارژ، تخليه و شارژ مجدد پرداختهاند.
پيلهاي ليتيوم يوني كه در حال حاضر در خودروهاي الكتريكي مورد استفادهاند، تنها براي چند بار قابل شارژ مجدد هستند.
در اصل، پيلهاي ليتيوم يوني به جمعآوري اكسيژن از هوا در زمان حركت خودرو ميپردازند. اين به معني عدم نياز آن به اكسيدهاي فلز سنگين بوده كه به وزن پيل با وجود ظرفيت محدود آن ميافزايد.
مولكولهاي اكسيژن با يونهاي ليتيوم و الكترونهاي رو ي سطح يك كاتد طلاي متخلخل براي ايحاد پراکسید ليتيوم واكنش نشان ميدهد.
اين شكلگيري پراکسید ليتيوم در جريان تخليه به يك جريان الكتريكي منجر شده كه نيروي موتور خودرو را تامين ميكند.
در زمان شارژ شدن، واكنش معكوس شكل گرفته كه در آن اكسيژن به جو باز ميگردد.
محققان بر اين باورند بجاي استفاده از طلا براي تمام الكترودها، بخشي از كربن را ميتوان با طلا پوشش داده و نتيجه آنرا با شيوههاي پيشين سنجيد.