به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست پرسش و پاسخ انیمیشن سینمایی «تهران 1500» عصر امروز با حضور «بهرام عظیمی» کارگردان، «حساب نواب صفوی»، «محمدرضا شریفی نیا» بازیگران، «محمد تقی فهیم» منتقد مهمان، محمود گبرلو مدیر جلسه، «فردین خلعتبری» آهنگساز، «محمد ابوالحسنی» تهیه کننده و «امیر مسعود علمداری» فیلمنامه نویس در سالن سعدی مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
* همین چند تشویق تماشاگران از سرم هم زیاد است
بنابراین گزارش، در ابتدای این مراسم عظیمی با یادی از «هدیش بیگدلی شاملو» و «اسفندیار احمدیه» که به تازگی دار فانی را وداع گفتند، بیان داشت: ای کاش استاد «احمدیه» زنده بودند و این فیلم را میدیدند.
وی ادامه داد: باعث افتخار من است که در این جشنواره فیلم دارم. من 25 سال به جشنواره میآمدم و فیلم میدیدیم، البته 2 سال پیش به عنوان فیلمنامه نویس «آل» در این جشنواره حضور داشتم اما افتخارآمیزتر این است که در این دوره از جشنواره فیلم ارائه دادهام. فیلم «تهران 1500» نتیجه تلاش 4 ساله بیش از 250 نفر است. هدف گروه این بود که افراد برای تماشای یک انیمیشن سینمایی به سالنهای سینما بیایند. در ایران معمولاً به دلیل نداشتن نمونه مشابه، فیلم انیمیشن با فیلمهای خارجی مقایسه میشود. برای من همین چند بار تشویقی که تماشاگران کردند از سرم هم زیاد است.
عظیمی ادامه داد: فیلم «تهران 1500» برخلاف بقیه کارهای من قصد پند و اندرز ندارد. هدفمان این بود که مردم به سینما بیایند، بخندند و لذت ببرند.
در ادامه این نشست علمداری گفت: جشنواره امسال آنطور که باید فیلمهای جالب نداشت. در خصوص فیلم «تهران 1500» نیز باید بگویم این انیمیشن به دلیل وجود چهرههای معروف، تعدد شخصیت دارد و ما تلاش کردیم در یک داستان ساده بتوانیم این تعدد را کنترل کنیم، چراکه ممکن بود مخاطبان با داستانی پیچیده و شخصیت های زیاد گیج شوند.
نواب صفوی: از فیلم لذت برم
در ادامه این نشست نواب صفوی بیان داشت: خوشحال هستم که به نوعی در اولین انیمیشن سینمایی بازی و در این دوره از جشنواره شرکت کردم. تلاش ما از خروجی کار مشخص است. من به شخصه از دیدن فیلم لذت بردم و امیدوارم این فیلم با استقبال خوبی در اکران عمومی روبرو شود.
خلعتبری نیز در خصوص آهنگسازی انیمیشن «تهران 1500» گفت: بیش از 250 نفر در این کار حضور داشتند که کمترین بهره آن آهنگسازی بود. ما در «تهران 1500» پنجاه دقیقه موسیقی داریم.
این آهنگساز در ادامه گفت: اصولًا موسیقی انیمیشنها را با سمفونیهای بزرگ انجام میدهند، درضمن باید بگویم موسیقی برای کودک با موسیقی کودک متفاوت است.
به گزارش فارس، در ادامه محمدتقی فهیم در مورد انیمیشن سینمایی «تهران 1500» اظهار داشت: همواره تولید فیلمهایی که دنباله روی فیلمهای جشنواره ساخته میشود، وجود داد. به عنوان نمونه فیلم «جدایی نادر از سیمین» را میتوان مثال زد و شاید به همین دلیل جشنواره امسال از تخصص گرایی و نگاه به افق سینمایی ما جدا شده است. برایم عجیب بود اثری مانند «تهران 1500» که به قول حاجی گرینف جاده صاف کن است، به بخش مسابقه راه نیافته، در حالی که این انیمیشن میتوانست جاده صاف کن باشد. به نظر میرسد سال ها باید بگذرد تا ما متوجه شویم جایگاه انیمیشن در سینما کجاست. این در حالی است که هماکنون انیمیشن گیشههای دنیا را فتح کرده است.
وی ادامه داد: انیمیشن سینمایی «تهران 1500» موضوع خیلی تازهای نیست، اما با توانایی سینمایی و قدرت و تکنولوژی سینمای ایران کار بسیار تازهای انجام شده است. نکته مهم در این انیمیشن این است که مخاطب فیلم در ابتدا تعیین نشده است. مخاطب انیمیشن در دنیا کودکان هستند چرا که هر فیلمی که با کودک ارتباط برقرار کند با سایر سنین نیز میتواند ارتباط بگیرد.
این منتقد در ادامه افزود: البته ما با پدیده چهره و صدای هنرمندان بنام در این انیمیشن روبرو هستیم که در فیلم جواب داده است و طولانی شدن سکانسها با وجود چهرهها جبران شده است.
به گزارش فارس، در ادامه این نشست بهرام عظیمی گفت: ما میدانستیم به صورت کلی انیمیشن را زیاد تحویل نمیگیرند، به علت اینکه انیمیشن با کیفیت سینمایی هزینه میلیاردی در بر دارد و ما با استفاده از چهرههایی مانند هدیه تهرانی، بهرام رادان و مهران مدیری تلاش کردیم خرج فیلم در بیاید، شاید این حرفها کاسب کارانه باشد اما شما بگویید به کدام تهیه کننده میتوان گفت بیا سرمایهگذاری کن، 4 سال کار انجام بده و نتیجه کار معلوم نیست.
عظیمی در ادامه گفت: میانگین سنی این گروه 250 نفره 30 سال بود، مسئولان بارها به من گفتند ما از تو انیمیشن ایرانی میخواهیم و من تلاش کردم در تکتک فرمهای فیلم، رنگ و بوی ایرانی وجود داشته باشد اما من نمیدانم که معنی انیمیشن ایرانی چیست. امیدوارم با کم کردن 7 تا 8 دقیقه از این فیلم، مردم در اکران عمومی آن را ببینند و لذت ببرند.
کارگردان انیمیشن سینمایی «تهران 1500» در ادامه اظهار داشت: در همه کارهای من تم فیلمفارسی وجود دارد. داستان خیلی ساده این فیلم سلیقه من است، همه به نیت خلق شاهکار هنری فیلم میسازند اما میدانستم مردم از استفاده از تکه کلامها یا حتی صحنه سبزی فروشی که سبزیهایش را 17 میلیون تومان میفروشد، لذت میبرند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: البته این نکته را فراموش نکنید که این فیلم، فیلم اول من است که 4 سال برای ساخت آن زحمت کشیدم و با فیلم هایی که 15 روزه تهیه می شوند تفاوت دارد.
در ادامه این جلسه، «علمداری» درباره نگارش فیلمنامه گفت: ما تلاش کردیم که مردم از داستان خوششان بیاید و بیشتر امکان تولید فکر کردیم. اگر به آقای ابوالحسنی میگفتیم که نتیجه کار مشخص نیست ممکن بود که ایشان دیگر تهیهکنندگی این گونه فیلمها را بر عهده نگیرند.
عظیمی در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم برای کودک ساخته شده است یا خیر گفت: انیمیشن سینمایی «تهران 1500» یک انیمیشن رئال فانتزی است که برای نوجوان به بالا ساخته شده است که دستشان در جیبشان میرود و میتوانند به سینما بیایند، اما به شما قول میدهم که بالاخره فیلمی برای کودک میسازم، حداقل برای دل بچههای خودم و بچههای دیگران این کار را میکنم.
وی ادامه داد: این کار برای بزرگسالان است و باید به سمت حس نوستالژی داشتن پیش میرفت و وجود شوخیها در غیر از این فرم جواب نمیداد، البته تیپ کار من نیز همین است.
فهمیم نیز در مورد فیلمفارسی خاطرنشان کرد: فیلمفارسی فیلمی است که در آن منطق روایی وجود ندارد و همه چیز براساس تصادف شکل میگیرد، اگر در فیلمی تنها موسیقی خاص یا شوخیهایی وجود داشت، نباید آن را فیلمفارسی نامید.
عظیمی در مورد سینک نبودن صدای برخی دیالوگها در «تهران 1500» بیان داشت: دیالوگ ها در نسخه اولیه که 3 سال پیش تهیه شد، کاملا سینک بود و اگر در نسخه نهایی نیز دیالوگهای حبیب رضایی سینک است، به دلیل شمرده شمرده حرف زدن وی و همینطور تغییر نکردن دیالوگهای ایشان است. اما اضافه کردن لهجه برای شخصیت آقای مدیری و تغییر بعضی از دیالوگها باعث سینک نبودن کامل آنهاست.
به گزارش فارس، در ادامه این جلسه بهرام عظیمی اظهار داشت: برخی حق دارند که بگویند دیالوگهای 30 دقیقه اول فیلم را متوجه نشدهاند و من به شما میگویم این، به خاطر فضای جدیدی است که مخاطب با آن مواجه میشود. اگر یک بار دیگر فیلم را ببینید متوجه تمام کلمات میشوید.
محمد ابوالحسنی نیز در خصوص هزینه فیلم گفت: ما با هزینه این فیلم سینمایی میتوانستیم 5 تا 6 فیلم سینمایی رئال مقبول بسازیم.
در ادامه برنامه عظیمی در مورد ایده این فیلم گفت: 4، 5 سال پیش این ایده به ذهن من رسید و از آن داستانی چند صفحهای در آوردیم، فیلمنامهنویسی این کار روند عجیب و غریبی داشت. من از پیمان معادی، محمد رحمانیان و حبیب رضایی خواستم فیلمنامه را بنویسند و نظر بدهند، به عنوان مثال آقای رحمانیان برای پایان فیلم پیشنهاد تحویل سال 1500 را داد که این بسیار جالب بود.
عظیمی: بهتر از این نمی توانستم کار کنم
عظیمی در خصوص میزان رضایت خود از کار، گفت: من تمام تلاش خود را کردم، بهتر از این نمیتوانستم کار کنم. مگر اینکه در کارهای بعدی شرایط تغییر کند. همه ما صادقانه کار کردیم البته تغییر دوبله نیز با پیشنهاد آقای شریفینیا بود. من خواستم افه ای از استاد کیمیایی بیایم و دوبله را تغییر دادم.
وی ادامه داد: 3 سال پیش هیچ کدام از بازیگران فیلم فکر نمیکردند که «تهران 1500» فیلم مهمی باشد، اما در همین سال اخیر دوستان آمدند و دیالوگها را گفتند؛ چرا که فکر میکردند برای کار مهمی همکاری میکنند.
به گزارش فارس شریفینیا در پایان این نشست بیان داشت: متأسفم هیئت انتخاب جشنواره، این فیلم را برای بخش اصلی انتخاب نکرده است. گاهی می توان به خاطر برخی اقدامات حتی مدیر سینمایی یا دبیر جشنواره را نیز عوض کرد.
وی ادامه داد: این اثر فیلمی فوقالعاده و ارزشمند بود و من عصبانی هستم که چرا باید مسئولان ارشاد این فیلم را به بخش اصلی جشنواره راه ندهند و فیلمهایی که با بودجه فارابی ساخته شده است با پارتی بازی به این بخش راه یابند. برخی افراد شاید به دلیل حسادت و پارتی بازی این فیلم را از بخش اصلی حذف کردند. حتی من با دوستان صحبتی کردم که این فیلم از لحاظ طراحی صحنه و بازیگران، کار بسیار شاخص و مجزایی است، اما برخی از فیلمها که کارگردان آن در خارج از کشور به سر میبرد یا اندکی کارهای انیمیشن در یک فیلم لحاظ شده در بخش اصلی مسابقه است و این برای من جای تعجب و تأسف دارد.