سبزپرس- گروه محیط زیست دریایی- لیــــلا مســـروری: مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان از اقدام بندر انزلی در فعال کردن یک فروند شناور اسکاونجر، تولید داخل، جهت جمع آوری زباله های شناور در محدوده بندر و حوضچه کانال خبر داد.
فرهاد منتصر کوهساری در گفتگو با سبز پرس با اشاره به اینکه اکثر زباله های سواحل به دلیل سیکل معیوب ورود زباله از رودخانه به دریا که پس از تحویل آنها در مصب ، دریا دوباره از دریا به ساحل و به ما باز می گردد گفت : تالاب انزلی بدلیل شرایطی که بر آن تحمیل شده پذیرای انواع بار آلودگی که از مناطق بالادست به سمت دریا در حرکتند بوده و تالاب به عنوان حوضچه یا سیل گیر پس از جمع آوری تدریجا زباله ها را از طریق کانال کشتیرانی به دریا انتقال می دهد.
وی تاکید کرد وجود صدها تن زباله شناور اعم از بطری پلاستیکی شیشه ای ، لاستیک و... علاوه بر چشم انداز نامناسب در مسیر رودخانه ها ، تالاب و کانال کشتیرانی با حرکت از سمت دهانه موج شکنهای بندر به دریا راه پیدا می کند لذا این اداره کل با در نظر داشتن این موضوع که انباشت زباله شناور در کانال کشتیرانی و تجمع آنها در کنار کشتی های تجاری و در نهایت دریا چشم انداز نامطلوبی در دید عموم اعم از همشهریان ، گردشگران و حتی پرسنل کشتی های خارجی و داخلی دارد اقدام به بکار گیری یک فروند شناور اسکاونجر برای جمع آوری زباله شناوردر حوضچه بعنوان یکی از راهکارهای مقابله با این بحران ، کرده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در مورد ویژگی های ظاهری این شناور به سبزپرس گفت : این شناور از جنس آلومینیوم دریایی و ساخته یکی از شرکتهای داخلی است که بدلیل آبخور کم (25 سانتیمتر) توانایی جمع آوری زباله های شناور در آبهای کم عمق حوضچه و تالاب را دارد که این از بهترین ویژگی های این شناور است . بنابه طراحی انجام شده شناور دارای دوسبد جمع آوری است که زباله های شناور حین حرکت در آنها جمع آوری می شود ضمن آنکه برخی تجهیزات اضافه به پیشنهاد بندر در آن تعبیه شده از جمله ابزار های برش چوب که کنده ها و چوبهای بزرگ درون شناور قطعه قطعه شده و در کیشه های مخصوص بارگیری شوند زباله های جمع آوری شده سپس به مراکز بازیافت منتقل می شوند . کوهساری یاد آور شد در راستای سیاست واگذاری امور بندری به بخش خصوصی ، این شناور نیز با نظارت بندر توسط بخش خصوصی خریداری و هدایت و مدیریت می شود.
ناصر توتچی فتیدهی کارشناس محیط زیست دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت : بنادر و دریانوردی مقید به اعمال آخرین استاندارهای موجود بر اساس کنوانسیون بین المللی IMO است، در حالی که مطابق قوانین بین المللی دریای کاسپین بدلیل بسته بودن ملزم به رعایت بسیاری از قوانین بین المللی نیست و قوانین منطقه ای خود را دارد اما نگاهی که اداره کل بنادر دریانوردی گیلان دارد وضعیت کاسپین را دقیقا به دلیل بسته بودن این حوضچه آبی و محدود بودن آن ، آسیب پذیر تر ارزیابی کرده لذا در اعمال قوانین به صورت داوطلبانه با تعهدی مضاعف ورود می کند .
توتچی افزود با توجه به بند آلودگی های با منشا خشکی در کنوانسیون تهران و تمایل اداره کل بنادر و دریانوردی نسبت به کمک به اجرای این مهم با توجه به ورود زباله های شناور از رودخانه های بالادست ، ترغیب فعال سازی بخش خصوصی برای تهیه و استفاده از شناورزباله جمع کن برای نخستین بار در سطح بنادر سراسر ایران ، در بندر انزلی اتفاق افتاده است . گفتنی است بندر انزلی به لحاظ اعمال مقررات محیط زیست دریایی درحوزه اسکله و کانال آبی و ایمنی در محدوده آب خود از موقعیت ممتازی در بین بنادر کشور برخوردار است.