قرار است
«قهوه تلخ» در 90 قسمت ساخته شود و تا به حال حدود 40 قسمت آن ساخته شده است و مخاطب پیگیر داستانهای آن، از قسمت20 میتواند شاهد حضور «مهران مدیری» در این
سریال خانگی باشد.
9 قسمت از
سریال «قهوه تلخ» آخرین ساخته
«مهران مدیری» در حالی در شبكه خانگی توزیع شده كه توانسته مخاطبان بسیاری را به خود جلب كند كه هر هفته مصرانه پیگیر ماجراهای آن هستند و به هیچ وجه هم حاضر به تهیه نسخهای غیر از نسخه اصلی كار نیستند.
بنابراین گزارش، بنابر اعلام تهیه كننده سریال، قرار است كار در 90 قسمت ساخته شود و تا به حال حدود 40 قسمت آن ساخته شده است و مخاطب پیگیر داستانهای «قهوه تلخ» از قسمت 20 میتواند شاهد حضور «مهران مدیری» در این
سریال خانگی باشد.
این
سریال در لوكیشن قبلی سریال
«پاورچین» ساخته میشود كه باغی به مساحت 5 هزار و 500 متر در
خیابان فرشته تهران است.
محمودرضا جوانشیر كه مدیر تداركات
سریال است، درباره آماده سازی لوكیشن به خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت: زمانی كه قرار شد برای ساخت «قهوه تلخ» به اینجا بیاییم، اینجا پر از خاك و برگ و وسایل اضافه بود و ما حدود 20 روز فقط درگیر تخلیه زباله از لوكیشن بودیم. بعد از اتمام پاكسازی كار ساخت دكورها آغاز شد و در حال حاضر 70 درصد از مساحت باغ درگیر ساخت لوكیشن شده است.
لوكیشن وسیع «قهوه تلخ» فقط جایی برای تصویربرداری بخشهای داخلی و بخش محدودی از نماهای خارجی است و از بخشهای مختلفی تشكیل شده است.
اتاق نظمیه، اتاق خواب شاه، كاخ شاه كه لوكیشن اصلی سریال است، مطبخ، بازار، قهوه خانه، خانه صدراعظم، خانه قهوه چی، زندان و ... از جمله لوكیشنهایی است كه مدیری برای به تصویر كشیدن «قهوه تلخ» بنا كرده است.
البته از بیرون كه به لوكیشن نگاه میكنی، فقط دری با رنگ سیاه و دیوارهایی بلند خودنمایی میكند و وقتی زنگ در را میزنی و در باز میشود، ابتدا اتاقك نگهبانی سمت چپ خودنمایی میكند و بعد هم كه هر بخش از دكورهای یاد شده در گوشهای بنا شده است.
بازدید از لوكیشن را به همراه وفا ملكزاده مدیر روابط عمومی پروژه آغاز میكنیم و ابتدا سر از اتاق نظمیه در میآوریم، پس از آن هم به نوبت لوكیشنها را با توضیح خانم ملكزاده ادامه میدهیم.
از نكات قابل توجه در این لوكیشن كه تمام در و دیوار آن پوشیده از طرحهای سنتی است، این است كه تمام این نماها با ابتكار و طراحی
پانتهآ واعظنیا (طراح تزئینات كاخها و ساخت تیتراژ و گرافیك تبلیغات) خلق شدهاند و
برای اولین بار تمام طرحها با كامپیوتر طراحی و در اندازه واقعی چاپ شدهاند. این مسئله توانسته است بسیاری از مشكلات سازندگان این
سریال را در تهیه دكور از بین ببرد و آنها بتوانند با خیال راحت هر طرحی را از كار درآورند.
گویا
جمشید مشایخی نیز كه بازدیدی از
پشت صحنه سریال «قهوه تلخ» داشته، بادیدن ابتكار ابراز خرسندی كرده و گفته است ای كاش این تكنولوژی در ساخت
سریال «هزاردستان» هم بود تا زنده یاد
حاتمی برای ساخت این
سریال اینقدر متحمل سختی نمیشد.
اتاق گریم هم جای دیگری است كه سركی به آن میكشیم. تنها بازیگری كه امروز در حال گریم است،
محمدرضا هدایتی (جهانگیر خان دولو) است كه
مهرداد شكرآبی طراح گریم
سریال مشغول گریم آن است.
شكرآبی در توضیحاتی پیرامون چگونگی خلق طراحیها كه متعلق به دوره زمانی نامشخصی است، گفت: برای طراحی گریم افراد داستان
قهوه تلخ به كتابهای تاریخی مراجعه كردیم و مطالعات بسیاری در این حوزه داشتیم، آقای مدیری هم در این راه كمكهای بسیاری به ما كرد و در نهایت هم خواست تا هركدام از شخصیتها با توجه به خصلتهای اخلاقی كه دارند، شبیه حیوانی كه صاحب آن خلقیات است، شوند.
مثلا پادشاه درباره گریمی شبیه به گربه دارد.
وی ادامه داد: البته برخی تصاویر هم مانند زنانی با چشمانی سیاه و ابروان به هم پیوسته به تاریخ ما منسوب است كه در مطالعات به نقطه دقیقی درباره آن نمیرسی.
محمدرضا هدایتی نیز علیرغم شتابزدگیها و بد اخلاقیهایی كه جلو دوربین دارد، متبسم و آرام نشسته است تا شكرابی كارش را تمام كند، او در پاسخ به خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس با این مضمون كه چرا مردم در مقابل خواسته مدیری مبنی بر عدم كپی
سریال حرف شنوی داشتهاند و خلاف سایر آثار این كارها را نمیكنند؟ گفت: این نشاندهنده ارتقاء فرهنگ مردم است. ما كه قانون كپی رایت نداریم و همه هنرمندان از این قضیه رنج میكشند، مردم نشان دادهاند كه اگر چنین قانونی باشد، از آن استقبال میكنند و
من شرمنده مردم شدم، آنها مانند یك حركت ملی در این باره واكنش نشان دادند.
وی ادامه داد: مخصوصا در سالهای اخیر مردم بسیار جلوتر از هنرمندان بودهاند و هنرمندان نتوانستهاند خواستههای آنها را مرتفع كنند. ما تلاش كردهایم كه اگر كاری در حد شان آنها نمیسازیم، حداقل به شعورشان هم توهین نكنیم.
وی درباره این كه چرا در آثار مدیری همواره نقش پیرمردها را ایفا میكند نیز تصریح كرد: با این كه همه پیر هستند، تلاش میكنم تا تشابهی در آنها حس نشود و در حد بضاعت ضعیف خود این نقشها را ایفا میكنم. اگر كار تكراری است و مردم احساس تكراری بودن دارند، من معذرت خواهی میكنم البته من به عنوان بازیگر از خود انتظار دارم كه نقشهایم را تكرار نكنم.
وی با بیان این كه دوست دارم با آقای مدیری كار كنم، اظهارداشت:
چرا همیشه من نقش پیرها را بازی میكنم را باید از آقای مدیری بپرسید. كار من را سخت كرده است. چون نقشهایم مدام باید با هم فرق داشته باشند و همین امر مرا به چالش كشیده و تلاشم را بیشتر كرده است.
هدایتی درباره راز ماندگاری آثار مدیری پس از گذشت سالها نیز تصریح كرد: چون نمونه مشابه در حوزه كارهای طنزی كه انجام شده نداریم، مدیری كارهای فانتزی میسازد و مردم شاید خود و جامعهشان را در آن ببیند. جدای از باهوشی مدیری، او عوامل خوبی به كار میگیرد و از بهترینها استفاده میكند و همه اینها باعث ماندگاری میشوند.
به گزارش فارس،
استفاده از دكوراسیون و اكسسوار جالب، زیبا و گران قیمت نیز یكی دیگر از شاخصههای اثر تازه مهران مدیری است و هنكامی كه در لوكیشنها قدم میزنید، متوجه دقت نظر طراح
صحنه و لباس كار (
فروزان جلیلیفر) میشوید كه بدون از قلمانداختن سر سوزنی، همه چیز را به جا و تمام و كمال رعایت كرده است.
راستی! مهران مدیری هم در لوكیشن هست و او هم تا جایی كه ما خبردار شدیم در حال گریم بود، البته او خیلی دل خوشی از مواجهه با خبرنگاران ندارد و نه جلویشان ظاهر میشود و نه مصاحبه میكند!
برعكس باور عموم نیز مدیری خلاف جلوی دوربین، در پشت دوربین خیلی بشاش و خندهدار!!! نیست.
«جواد عزتی» هم كه اولین همكاری را با مدیری دارد در لوكیشن میبینیم، البته او در حال خروج از لوكیشن است و خیلی وقتی برای مصاحبه ندارد.
امروز لوكیشن خلوت است و مدیری از عوامل خواسته تا بروند، فقط خودش در لوكیشن هست و محمدرضا هدایتی... این بخش تاریخی گمشده، خلاف روزهای پر سروصدایی كه در تصاویر میبینیم، خلوت است و ساكت... از
قهوه تلخ مدیری جز وهمی نمانده است...
در هنگام خروج از لوكیشن
لیلی رشیدی را میبینیم كه همراه دو پسر بچه برای بازدید از لوكیشن «قهوه تلخ» آمده است...