1- نگه داشتن پدال ترمزدر هنگام عبور از دست اندازها:این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستمترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که بایدطوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و درهنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد
2-بالا کشیدن ترمزدستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهدترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدمدلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان
رانندگی رفته بودم سر همینکشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم تو ایران همهاینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمزدستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعداخودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدنترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیشاز حد به سیم ترمز دستی میشود(خدا رو شکر خودم این
عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رودرست بالا میکشم)
3-عدم تعویض به موقع روغن گیربکس : در همین تیونینگ تاک بهکرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی همازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز بهتعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویضدارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و...میشود کیلومترتعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آندارد
4-تعویض یکبار در میان فیلتر روغن:گاها دیده شده که افراد فیلتر روغنرا یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پاییناستفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجامدهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربارفیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور وصرف وقت جلوگیری میشد
5-درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار نه تنهامفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می آورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرمشدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خودبرای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپسچند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طیکرد.
6-پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان:چندی پیش یکآزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبانکولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصدباز است کمتر است.
7-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک:این کار باعثوارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.
8-گرفتن ترمز وکلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیزاستفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادنخودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه
خودرو به لرزشبی افتد کلاچ را بگیریم.
9-با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن وبالعکس:بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکتمیکندد و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هردو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.
10-ریختن آب لوله کشی داخلرادیاتور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتورمیشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار ایناست که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سردشدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات درته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آمادههم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.
11- ریختن آب لوله کشیداخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها،نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم می توان از روش بالا استفاده کردالبته مایع های آماده هم در بازار هست .
12-سنگین کردن بیش از حد خودرو:پرکردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشودحدالامکان باید
خودرو خود را سبک کنیم .
13-نصب باربند در مواقعی که به آننیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجودباربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود
14-نشاندن کودکروی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناکهست و در یکتصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشهکودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند
15-استفاده از بنزین معمولی درخودروهای دارای مبدل کاتالیستی:بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ هانوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدلکاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولیدارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.
16-دقت نکردن به سطح کیفی روغنموتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه: مثلا چند وقت پیش دیدمکه فردی در موتور پراید داشت روغن توتال 5000 میریخت و پس از اینکه به او توضیحدادم که سطح کیفی توتال 5000 sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است درانتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.
17-استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مهآلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور
خودرو باید روی نورپایین باشد و اگر
خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد
18-خاموش نکردنخودرو پس از طی مسافت طولانی : این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینیبیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن
خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموشمیکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش ازحد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرردارد.اگر
خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فناتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست
19-تکیه پا بهکلاچ:بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پایخود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعثفشار آمدن به گیربکس میشود.
20-جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی ازافراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلو تر باشد تسلط راننده بیشترمیشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود.خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد کهراننده کاملا راحت باشد
21-گازدادن قبل از خاموش کردن خودرو:این کار قبلا در
خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشنشدن
خودرو انجام میشد .ولی در
خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی کهشما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعثخرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن
خودرو در هنگام استارت زدن میشود.
22-گازدادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری:این کار قبلا در
خودرو های کاربراتوری برایبهتر روشن شدن
خودرو انجام میشد .ولی در
خودرو های انژکتوری این کار بی فایدهاست.
23-پارک کردن
خودرو خلاف جهت خیابان:زمانی که شما خودرویتان را مثلا درسمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودروی شمابرخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.
24-خاموش شدن
خودرو به دلیلنداشتن سوخت:این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشتچراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعثاختلال در کار پمپ بنزین؛فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود