پت شاپ پرشین پت
Follow Us
facebook twitter blog google

10 خبر اخر سایت

◄ پروژه یکسان سازی و تحول در سایت ها پرشین پت
◄ مراقبت های لازم در مورد توله های تازه تهیه شده
◄ جرب در سگ ها
◄ غذای سگ، راهنمای جامع و کامل
◄ مشکلات پوستی در سگ‌ها
◄ تغذیه هاسکی
◄ گندخواری در سگ‌ها
◄ آیا سگ‌ها خواب می بینن؟
◄ سگ پیتبول
◄ خوشگل ترین نژاد های سگ و گربه!
◄ محبوب‌ترین نژادهای سگ و گربه آپارتمانی
◄ وسایل لازم برای نگهداری از سگ ها
◄ چه وسایلی برای بچه گربه نیاز داریم؟
◄ عقیم سازی در سگ و گربه ماده
◄ چطور از سگ خانگی خود در آپارتمان نگهداری کنیم؟
◄ هاسکی ها را بهتر بشناسید
◄ قند خون در سگ ها
◄ امسال با حیوان خانگی چه کنیم
◄ وایتکس برای سگ ها
◄ آیا می‌دانستید که گربه ها نیز سکسکه می‌کنند؟
◄ گربه‌ها در هنگام خواب
◄ بیا با هم بریم سفر اقا سگه !
◄ صدمات استخوانی در حیوانات خانگی
◄ از شیر گرفتن توله­ ها
◄ گربه نژاد هیمالین
◄ گربه سیامی
◄ اسفینکس
◄ گربه نژاد بریتیش موکوتاه
◄ ورزش در گربه ها
◄ تغذیه سگ و گربه
بعدی 1 قبلی

نمایش متن مقالات

فروشگاه  پت شاپ

مترو اصفهان در جدال با بافت تاريخي اصفهان

 
جدال ميان مترو و ميراث فرهنگي اصفهان 5 سال است که ادامه دارد و هر سال مسئولان قطار شهري گام تازه‌اي در جهت بهره‌برداري از مترو برمي‌دارند و اعتراض جمع کثيري از کارشناسان و دوستداران ميراث فرهنگي را به دنبال خود مي‌کشانند. اين در حالي است که مسئولان يونسکو بارها به عبور مترو از زير بافت تاريخي اصفهان اخطار داده و مخالفت خود را با اين موضوع اعلام کرده بودند.



اواخر هفته گذشته، تعدادي از خبرنگاران به همراه مسئولان کارگاه مترو اصفهان، وارد تونل مترو شدند. اين بازديد که همواره با مخالفت خبرنگاران همراه بود، به جاي تونل شرقي در تونل غربي انجام گرفت و در آخر هم خبرنگاران موفق به ديدن مسير انحرافي تونل شرقي مترو اصفهان نشدند. تونلي که گفته مي‌شود با تغيير مسير ناگهاني خود به رمپ و بخشي از بدنه سي‌ و سه پل برخورد کرده است. اما آنچه در اين بازديد چندان مورد توجه خبرنگاران قرار نگرفت، عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي و در نهايت بافت تاريخي اصفهان بود.

مترو اصفهان به يک خط و تونل محدود نمي‌شود و تا کنون استعلام قطار شهري از دو خط خود يعني محور چهارباغ و ميدان نقش جهان با مخالفت همراه بوده است.

«حسن رايتي مقدم»، کارشناس عالي سازمان ميراث فرهنگي دراين‌باره مي‌گويد: «اوايل دهه 80 شمسي شهرداري اصفهان از يونسکو خواست تا اجازه عبور مترو از زير بخشي از ميدان نقش جهان را بدهد، مسئولان يونسکو خواستار انجام مطالعات شدند و پس از اتمام اين مطالعات اعلام کردند که مترو تحت هيچ شرايطي نبايد از زير بافت تاريخي اصفهان عبور کند.»

به گفته وي اين موضوعي است که تا کنون ناديده گرفته شده و همه حواس‌ها به طرف چهارباغ و عبور مترو از زير اين خيابان جلب شده است. در حالي‌که عبور مترو از زير خيابان چهارباغ و ميدان نقش‌جهان در نهايت منجر به عبور مترو از زير بافت تاريخي مي‌شود.

اوايل سال 1387 مترو اصفهان علي‌رغم مخالفت شوراي راهبردي ترافيک در عبور از زير خيابان چهارباغ عباسي، با قرائتي تازه از نظر شوراي عالي ترافيک از زير اين خيابان تاريخي عبور کرد و در نهايت با فاصله‌اي حدود 40 تا 50 متري سي و سه پل سر از خاک بيرون آورد. اين درحالي بود که مسئولان وقت سازمان ميراث فرهنگي بارها به مطبوعات گفته بودند که اجازه عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي را نخواهند داد.

رايتي مقدم درباره مخالفت کارشناسان با عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي و بافت تاريخي اصفهان مي‌گويد: «تا آنجايي که اطلاع دارم، هيچ مشاوري راي به اجازه عبور مترو از زير خيابان چهارباغ را نداده است. من نمي‌دانم آقايان با استناد به کدام نظر مشاور، از زير اين خيابان مهم تاريخي عبور کردند.»

وي در ادامه مي‌گويد: «تا کنون مشاوران زيادي از داخل و خارج کشور درباره عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي نظر داده‌اند و تا آنجايي که من اطلاع دارم همه آن‌ها با اين موضوع مخالف بودند.»

در سال 1385 فرانسيسکو باندرين، رئيس مرکز ميراث جهاني بازديدي از اصفهان داشت. هرچند بهانه اين بازديد، چگونه‌گي مراحل کوتاه شدن برج جهان‌نما بود اما در پي ملاقات‌هايي که با مسئولان شهري از جمله شهردار اصفهان صورت گرفت، قرار شد محور فرهنگي تاريخي اصفهان با بيش از 120 اثر با الحاق به ميدان نقش جهان، در فهرست ميراث جهاني به ثبت برسد. در همان‌زمان باندرين براي ثبت اين محور، نسبت به عبور مترو و کوتاه شدن برج جهان‌نما اخطار داد و لازمه ثبت محور فرهنگي تاريخي اصفهان در فهرست ميراث جهاني را رعايت ضوابط آن دانست.

بسياري از کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي پس از مطالعه مسير چهارباغ اعلام کردند که در صورت عبور مترو از زير آن، اين خيابان تاريخي، نشست مي‌کند. حتي برخي از آن‌ها درباره خطري که دو اثر مدرسه چهارباغ و کاخ هشت بهشت را تهديد مي‌کند نيز گفتند. اما تونل مترو بدون توجه به اين اخطارها از زير اين خيابان تاريخي عبور کرد.

رايتي مقدم درباره راه‌اندازي مترو در شهرهاي تاريخي کشورهايي چون ايتاليا و فرانسه مي‌گويد: «امروز در دنيا مطالعاتي انجام مي‌شود که هنگام اجراي پروژه‌هاي عمراني مشکلاتي براي آثار تاريخي به وجود نيايد. براي کشورهاي اروپايي، ميراث فرهنگي مثل نفت ارزشمند است.»

وي در ادامه مي‌گويد: «امروز در کشورهاي اروپايي به خصوص در رم و پاريس مطالعات تازه‌اي درباره حمل‌ و نقل شهري در شهرهاي تاريخي انجام گرفته و نتايج اين مطالعات هم مفيد بوده است. امروز شاهد آن هستيم که در شهري مثل رم تنها يک خط مترو کشيده شده است و از آنجايي که ديگر امکان کشيدن خطوط مترو نبوده، از ترانوا استفاده کرده‌اند.»

به گفته وي تجربه عبور مترو از زير شهر پاريس تجربه تلخي براي اروپاييان به خصوص کشورهايي که صاحب آثار تاريخي هستند بوده و سعي مي‌کنند که از آن عبرت بگيرند.

رايتي دراين‌باره مي‌گويد: «امروز ديگر نمي‌خواهند تا تجربه تلخ پاريس تکرار شود. در اين شهر تاريخي، مترو از زير آثار تاريخي و بافت عبور کرده است و امروز متوجه شدند که لرزه‌هاي مترو به اين آثار که سنگي هم هستند آسيب رسانده و اين آسيب‌ها ادامه دارد. چرا بايد چنين تجربه تلخي در اصفهان اتفاق بيافتد؟»

به گفته وي در رم از ترانواهايي استفاده مي‌شود که در کنار زيبايي از خطوط برقي نصب شده روي ريل استفاده مي‌کنند و حتي معضل سيم‌هاي ترانوا که باعث خدشه‌دار شدن حريم آسماني آثار مي‌شده را از بين برده است.

رايتي مقدم مي‌افزايد: «بدون انجام اين مطالعات و برنامه‌ريزي‌هاي شهري اقدام به حفر تونل و زدن مترو در يک شهر تاريخي مثل اصفهان مي‌کنيم. در حالي‌که اين مطالعات مي‌تواند کمک خوبي براي حفظ آثار تاريخي شهري باشد.»

ايران عضو کنوانسيون حفاظت از آثار تاريخي است و بر همين اساس ساليانه پرونده‌هايي را براي ثبت در فهرست ميراث جهاني به يونسکو ارسال مي‌کند. ثبت جهاني بهانه‌اي براي حفاظت بهتر و دقيق‌تر از آثار تاريخي است. حفاظتي که به همراه برنامه‌ريزي‌هاي بلند مدت به ارزش‌هاي اثر مي‌افزايد و باعث شناخت جهاني آن مي‌شود.
__________________
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید

151528335311282.png (72×72)15152833280752.png (72×72)151528332808193.png (200×200)151528335309921.png (200×200)151528332806911.png (200×200)


mofos