چگونه بدانیم خودرویی قبلاً چپ شده است؟!
امروزه یکی از مهمترین مسائل در تولید خودرو، بحث تعمیر، نگهداری و بازسازی خودرو میباشد. قبل از عرضه یک خودرو به بازار، همیشه خدمات پس از فروش آن فعال شده و میتوانند بالاترین خدمات را ارائه کنند. اکثر قطعات یدکی خودرو در نمایندگیها موجود بوده و اگر هر اتفاقی برای خودرو بیافتد، میتوانند قطعات آن را تامین کنند.
دنیایخودروـ محمدحسن اسداللهی:اما امروزه تعمیر خودروها تنها از بحث نمایندگیها خارج شده و تعمیرگاههای شخصی نیز این کار را انجام میدهند. البته تا زمانی که خودرو در گارانتی باشد، تعمیرات آن به عهده نمایندگی بوده ولی در بسیاری مواقع حتی در زمان گارانتی نیز آسیبهای بدنه را گارانتی پوشش نمیدهد.
یکی از مهمترین آسیبهایی که میتواند یک خودرو ببیند، آسیب جدی بدنه و یا واژگونی خودرو است. در این حالت خودرو به هر دلیلی اعم از خوابآلودگی راننده، برخورد با مانع و عدم کنترل، تعادل خود را از دست داده و از حالت تعادل خارج میشود. سپس به هر شکل ممکن روی زمین کشیده شد و یا غلت میخورد، در این حالت گفته میشود اصطلاحاً خودرو چپ کرده است، اما خوشبختانه بحث ترمیم و بازسازی بدنه در کشور با توجه به امکانات محدود آنقدر پیشرفت کرده است که خودروهای چپ کرده را به نحوی ترمیم و بازسازی میکنند که تشخیص آنها از خودروی نو و سالم مشکل به نظر میرسد.
در این هفته سعی داریم تا انواع معضلاتی که امکان دارد برای یک خودروی چپ کرده به وجود بیاید و یا در کل مشخصاتی که یک خودروی چپ کرده دارد و میتوان از روی آن این حالت را تشخیص داد، بررسی کنیم.
اولین نکتهای که یک خودرو واژگون شده در آن نقص دارد رنگ آن است. وقتی خودرو واژگون میشود حال به هر دلیلی نیاز به رنگ پیدا میکند. بعد از ترمیم و بازسازی اتاق و شاسی خودرو، بدنه باید رنگ شود. رنگی که کارخانه میزند، تفاوت بسیار عمدهای با رنگی که افراد میکنند دارد. رنگ کارخانه طی مراحل خاصی توسط دستگاه اتاق و یا سالن رنگ و سپس در بعضی مراحل توسط افراد صورت میگیرد.
اتاق بدنه خودرو درون حوضچه رنگ فرو رفته و سپس خارج میشود، سپس در نهایت در کورهای که دمای آن بسیار بالاست، رنگ اتومبیل پخته شده و به صورت یک لعاب درمیآید. اما در بیرون و ترمیم و نقاشی خودرو توسط افراد، هیچگاه رنگ خودرو، مثل رنگ کارخانه درنمیآید. علت تلرانس دست افراد و عدم یکنواخت بودن آن، در صورت حتی تجربه و مهارت زیاد باز هم کیفیت رنگ پاشیده شده به راحتی تشخیص داده میشود. همچنین پس از پاشیده شدن رنگ اتاق خودرو، به علت عدم کوره رنگ با دمای بالا رنگ پاشیده شده به هیچ وجه کیفیت رنگ کورهای را پیدا نمیکند.
در بازار، رسم بر این است که وقتی خودرو رنگ میشود، آن را درون یک اتاقک با هوای ۵۰ تا ۶۰ درجه قرار میدهند تا رنگ به سرعت خشک شود، اما در کارخانه رنگ خودرو در دمای بالای ۱۵۰ درجه خشک شده و در واقع پخته میشود. رنگ پخته شده درست مثل لعاب بوده و بسیار مقاوم و زیبا میباشد.
به طور مثال، رنگ پخته شده در مقابل خراشیدگی، ترکخوردگی و ماتشدن بسیار مقاوم است. اگر دقت کرده باشید خودرویی که تصادف میکند در ناحیه تصادف کرده اگر رنگ شده توسط کارخانه باشد حتی با وجود ضربه شدید و امکان خراشیدگی شدید، هنوز رنگ داشته و رنگ جدا نمیشود. با توجه به این که قسمت تصادف کرده تغییر شکل داده است ولی رنگ هنوز باقی مانده است در این مواقع گفته میشود گریسی تعمیر میشود. رنگی که توسط خود افراد پاشیده میشود پیوند قوی با بدنه خودرو نداشته و به راحتی جدا میشود. همچنین اگر تمام خودرو رنگ نشود، قسمتهایی که توسط کارخانه قبلاً رنگ شده است تفاوت مختصری با قسمتهایی که فرد شخصاً رنگ کرده است، دارد. تمامیاین موارد را شما شاید نتوانید تشخیص بدهید ولی کارشناس رنگ به راحتی تشخیص داده و مشخص میکند چه نواحی رنگ شده است.
یکی دیگر از مهمترین نقاط که معمولاً در واژگونی خودروها مورد صدمه و آسیب قرار میگیرد، سقف خودرو است. سقف خودرو قسمتی حساس است که در صورت کوچکترین ضربه، به راحتی تغییر شکل میدهد. اگر خودرویی کوچکترین ضربه را در این ناحیه داشته باشد شکل و زاویه ستونهای سقف، شیب آن و حتی شکل آن به راحتی تغییر میکند. حال حتی اگر سقف تعویض شود باز هم ستونهای متصل به آن نمایانگر تعویض آن میباشد. هیچگاه تعویض سقف نیز بیهوده انجام نمیشود. البته تشخیص این امر نیز باید توسط کارشناس و افراد با تجربه انجام شود.
دیگر نکتهای که میتوان از آن به واژگونشدن خودرو پی برد، زیر نوارهای دور درهای خودروست. در تمامیاین قسمتها اثر پرسهای قوی کارخانه کاملا مشخص است. وقتی خودرو توسط افراد تعمیر میشود هیچگاه اثر این پرسها دیده نمیشود و کاملاً از بین میرود. فقط در بعضی مواقع جای این پرسها توسط تعمیرکاران به صورت دستساز ایجاد میشود که باز هم نمیتوانند شبیه کارخانه این عمل را انجام دهند.
یکی دیگر از نقاطی که در خودرو کاملاً مشهود است، فاصله سر شاسیها و نحوه بازسازی شاسی خودرو است. وقتی خودرو، روی چاله مخصوص قرار میگیرد، اگر کمیفنی باشید میتوانید به راحتی بفهمید که جلوی خودرو و شاسی آن بازسازی شده است. این مساله یکی دیگر از نکات مهم است که اکثر کارشناسان به آن دقت فراوانی دارند. در مجموع نقاط زیادی وجود دارند که فرد میتواند از روی آنها به چپی بودن خودرو پی ببرد. ولی نقاطی که گفته شد جزء مهمترین نقاطی هستند که میتوانند به راحتی تشخیص داده شوند. اما خودروهای چپی جدا از ظاهر در نحوه حرکت و رانندگی نیز مشکلاتی دارند که به راحتی تشخیص داده میشوند.
یکی از این مشکلات بحث جلوبندی و تنظیم فرمان در این خودروها است. حتی خودروهایی که از جلو تصادف شدید داشتهاند، در این مساله مشکل دارند. به طور مثال شما خودرویی که قبلاً چپ کرده است و یا از جلو تصادف شدید داشته را تنظیم فرمان میکنید. سپس بعد از مدتی دوباره متوجه میشوید که فرمان خودرو به هم خورده است و خودرو اصطلاحاً گیج میزند. این نشاندهنده این است که شاسی خودرو از تنظیمات اولیه خارج شده و مشکلآفرین است. در این شرایط شاید بسیاری از تعمیرکاران با کارهایی مثل کشیدن شاسی، تنظیم آن و … برای مدتی خودرو را درست کنند ولی باز هم این عیب در خودرو به وجود میآید.
یکی دیگر از عیوب خودروهای تصادفی و چپی، لاستیکسایی بوده که از عدم تنظیم جلوبندی میباشد. لاستیکها از زوایای استاندارد خود خارج شده و با زاویهای غیرعادی روی آسفالت حرکت میکنند. در نتیجه از یک جهت ساییده شده و دچار مشکل میشوند. وجود صداهای اضافی در خودرو، عدم درزبندی مناسب، زنگ زدن بعضی قسمتها به دلیل عدم رعایت استاندارد لازم و … همگی عیوبی هستند که در خودروهای واژگون شده به وجود میآیند. استفاده از این خودروها نیازمند تعمیر و نگهداری مداوم و مرتب است. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری آنها بالا بوده که به صرفه نمیباشد. خرید این خودروها به نظر من اصلاً درست نبوده و در آینده مشکلات زیادی را به وجود میآورند. در هر صورت در این هفته سعی شد تا با مشخصات این خودروها آشنا شوید تا بتوانید آنها را تشخیص دهید.
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.