شهروندی که میخواهد تصمیم مسئولان مترو را عوض کند؛
«وقتی من با یک خانم به یکاندازه مالیات میدهم و بلیط من با بلیط ایشان یک قیمت است چرا یک خانم باید رانت ویژهای داشته باشد.»
گروه اجتماعی- اختصاص یک واگن دیگر به بانوان در قطارهای مترو تهران، تعداد واگنهای اختصاصی آنها را به 3 رسانده است. این طرح که از اول مهرماه شروع شد از طرف مسئولان مترو طرحی آزمایشی نامیده شد که بعد از یک ماه در مورد آن تصمیم قطعی گرفته خواهد شد. اما پیگیری خبرنگار قانون از مسئولان مترو نشان از آن دارد که 3 واگن اختصاصی خانمها همچنان پابرجا خواهد بود با این تفاوت که دو واگن در انتهای قطار و یک واگن در جلو، تبدیل به یکونیم واگن در جلو و یکونیم واگن در انتهای قطار خواهد شد.
سعید کریمی مهندسی برق خوانده است؛ او یک شهروند عادی است، با این تفاوت که به گفته خودش 6 سال است به شکل حرفهای از مترو استفاده میکند. اختصاص یک واگن دیگر به بانوان در قطارهای مترو این شهروند را بر آن داشته تا به گفته خودش از ظلمی که در حق آقایان روا شده دادخواهی کند و برای این منظور درخواستی را تنظیم کرده و به مسئولان مترو داده تا از این اقدام منصرف شوند، اما وقتی احساس کرده صدایش به تنهایی به جایی نخواهد رسید درخواستش را به امضاء حدود 500 مسافر مترو رسانده تا نارضایتی مردان را از وضعیتی که پیش آمده به گوش تصمیمگیرندگان مترو برساند.
آقای کریمی انگیزه شما از درخواستی که به مسئولان مترو دادهاید چیست؟
از روز اول مهر واگنهای مخصوص خانمها را یک عدد اضافه کردند؛ یعنی از2 واگن به 3 واگن افزایش دادند. چیزی که برای من انگیزه شد این بود که حدس زدم این یک طرح موقت است برای اقدامات بعدی. از طرفی من خودم را مدافع حقوق آقایان میدانم؛ چرا که اعتقاد دارم جامعه امروز ما تحت تاثیر مسائلی چون دفاع از حقوق بانوان، در حال افتادن از طرف دیگر بام است. یک قطار هفت واگن دارد، حالا سهتا را به خانمها اختصاص دادهاند؛ میماند 4 واگن دیگر که آنها هم مختلط است، یعنی سهم آقایان 4 واگن مشترک است، اما سهم خانمها شده 4 واگن مشترک به اضافه 3 واگن اختصاصی!
یعنی شما به این سهم بیشتر خانمها معترضید؟
ببینید همزمان با اولین روز اجرای این طرح وقتی من آمدم مترو سوار شوم، با اینکه در سوار شدن مترو حرفهایام و با یک نگاه تشخیص میدهم تراکم جمعیت کدام واگن کمتر است، اما 5 قطار آمد و رفت و من نتوانستم سوار شوم! وقتی درب واگن باز میشد با یک دیوار انسانی مواجه میشدید که نفوذناپذیر بود!
رفتم با رییس ایستگاه مفتح صحبت کردم که البته با سعهصدر به من پاسخ دادند. البته خود او مدافع این طرح بود. خب من دیدم این طرح پایلوت احتمالاً در آینده گسترش پیدا کند و حتی ممکن است قطار را نصف کنند. به همین دلیل اعتراض کردم، یک فرم نظرسنجی دادند و گفتند در آینده نظر شما را اعمال خواهیم کرد. من دیدم بهتر است به
عنوان
شما فکرش را بکنید که 2 نفر 7 انتخاب داشته باشند ولی برای 5 نفر، 4 انتخاب وجود داشته باشد؛ آیا این عدالت است؟
جای یک نظر چندصد نظر را به آنها بدهم تا از نظر مردها مطلع شوند.
یعنی تصمیم گرفتید از مسافران مترو نظرسنجی کنید؟
بله، از مترو مفتح تا شهرری را رفتم و برگشتم؛ یکبار هم تا آریاشهر رفتم و با تکتک مسافران صحبت کردم و برای آنها توضیح دادم. بیش از 90 درصد آقایان با درخواستی که در آن خواستار تجدیدنظر در تصمیم مترو شده بودم موافقت کردند. کمتر از 10 درصد امضا نمیکردند. استدلال آنها هم این بود که یک واگن بیشتر موجب راحتی خواهران و مادران آنها خواهد بود. البته تعدادشان 4 یا 5نفر بیشتر نبود، چند نفر هم استدلالشان این بود که این درخواست تاثیری نخواهد داشت و امضا نکردند؛ دو سه نفر هم که کلاً با هر امضا جمع کردنی مشکل داشتند!
به هر حال مسئولان مترو برای این کار خود دلایلی دارند و برای این طرح مزایایی را برمیشمارند؟
بله، ولی دلایلشان محکم و مستدل نیست. الان مترو تهران شبیه یک انفجار اتمی شده است.
دلایل شما برای مخالفت با این طرح چیست؟
اما دلایل من:
1- وقتی من با یک خانم به یکاندازه مالیات میدهم و بلیط من با بلیط ایشان یک قیمت است چرا یک خانم باید رانت ویژهای داشته باشد. من فقط اسم این را رانت میگذارم. رانت یعنی امتیاز ویژه؛ الان خانمها از 7 واگن میتوانند استفاده کنند اما من از 4تا و این رانت است.
2- دلیل دوم این است که این کار را به نام حمایت از بانوان انجام میدهند. اما حمایت از یک نفر نباید به معنای بیعدالتی در حق دیگری باشد. در همین حالت عادی تعداد آقایانی که از مترو استفاده میکنند به نسبت خانمها 5 به 2 است. حالا شما فکرش را بکنید که 2 نفر 7 انتخاب داشته باشند ولی برای 5 نفر، 4 انتخاب وجود داشته باشد؛ آیا این عدالت است؟
3- عنوان میکنند یکی از دلایل اجرای این طرح این است که خانمها در واگن آقایان راحت نیستند و بهتر است واگن اختصاصی داشته باشند. من 6 سال است که هر روز از مترو استفاده میکنم. اکثریت خانمهایی که در واگنهای مختلط سوار میشوند همراه دارند. یعنی یک آقا همراه آنهاست و یا چند خانم هستند که با هم هستند. حالا شما فکرش را بکنید که یک خانم و آقا با هم میآیند و نمیخواهند از هم جدا شوند. حالا این خانم باید در یک محیط متراکمتر سوار شود. یا فرض کنید شما با مادر پیرتان بخواهید سوار مترو شوید؛ آیا میتوانید به او بگویید برود قسمت خانمها سوار شود تا راحت باشد؟! خیلی راحت او را گم خواهید کرد. اگر با خودتان هم سوار شود که از فشار جمعیت آسیب خواهد دید. حالا کجای این به معنای راحتی بیشتر برای خانمها است. در این طرح اصلاً سالمندان را در نظر نگرفتهاند؟ سالمندان( به ویژه آقایان) و یا آقایی که معلولیت و یا مصدومیتی داشته باشد باید فشار و ازدحام واگن آقایان را تحمل کند تا چند خانم جوان و سالم راحتتر باشند؟ اگر بحث راحتی یک قشر خاص باشد باید اول برای سالمندان و یا معلولان واگن جدا در نظر بگیرند.
مخالفتی هم برای انجام این اقدام شما از طرف کسی صورت گرفت؟
نه مسئولان مترو گفتند شما برو و نظراتی که گرفتهای را بیاور ما هم رسیدگی میکنیم. البته گفتند اگر در حین گرفتن امضاء مشکلی پیش بیاید مسئولیت آن با خودت است.
چقدر امضاء جمع کردهاید؟
من حدود 500 امضاء گرفتهام و فکر کنم کافی باشد.
اقدام بعدیتان چه خواهد بود؟
نامه را میبرم دبیرخانه مترو ثبت میکنم و با جدیت آن را دنبال خواهم کرد.
اطلاعی از نظر کارکنان ایستگاههای مترو در مورد این طرح هم دارید؟
کارکنان مترو بسیار از این طرح ناراضیاند. آنها برای بیرون کردن آقایانی که سوار واگن خانمها شدهاند مشکل دارند، در بعضی موارد حتی پلیس باید مداخله کند، از طرفی ازدحام بیشتر واگنهای مختلط به درهای قطارها آسیب میرساند. مسئولان مترو در یک ایستگاه به من گفتند که این طرح را شهرداری به آنها دیکته کرده و این خواست خود
عنوان
فرض کنید شما با مادر پیرتان بخواهید سوار مترو شوید؛ آیا میتوانید به او بگویید برود قسمت خانمها سوار شود تا راحت باشد؟! خیلی راحت او را گم خواهید کرد.
مترو نبوده است.
چقدر امید دارید که از درخواستی که دادهاید نتیجه بگیرید؟
من امیدوارم که ما آقایان به نتیجه برسیم، چون این ظلمی است به یک پیرمرد 70 ساله که حق او ضایع شده است. من این همه از مترو استفاده کردهام حتی یک مورد مزاحمت برای هیچ خانمی ندیدهام که در واگنهای مختلط اتفاق بیفتد. باید به مردم اعتماد کرد، مردم خودشان به همدیگر احترام میگذارند. قبول دارم وقتی روزانه دو و نیم میلیون مسافر جابهجا میشود، 10 مورد ناهنجاری هم باشد. زیر برج ایفل هم مزاحمت وجود دارد، میدان انقلاب هم هست.
نکته جالب دیگر اینکه خود مسئولان ایستگاهها میگویند یکی از مشکلات مترو دستفروشهای واگن خانمهاست، حالا با این اقدام، فضای کار این دستفروشها را توسعه دادهاند!
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.