رقابت در بازار لوازم مصرفی الکترونیک همیشه داغ بوده است. درست به همین دلیل هم هست که هر سال با آغاز سال میلادی جدید بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی جهان شاهد حضور پر رنگ تولید کنندگان و شرکت‌های فعال در حوزه لوازم مصرفی الکترونیک است.


امسال هم مانند هر سال در نمایشگاه CES 2011، یکی از بزرگ‌ترین غرفه‌ها در اختیار شرکت بزرگ Sony بود. این شرکت ژاپنی بارها و بارها اعلام کرده است که در بازار محصولاتی مانند تلویزیون، ویدئو رکوردرها، پخش‌کننده‌های موسیقی، کنسول‌های بازی و کتابخوان‌های الکترونیکی سعی دارد از رقبایی مانند Apple، Samsung، Nintendo و Amazon پیشی گرفته و سهم بیشتری از بازار را به خودش اختصاص دهد.

Sony در سال گذشته میلادی امیدوار بود تا با معرفی نسل جدید تلویزیون‌هایش که مبتنی بر محتوای اینترنتی و سه بعدی بودند، بازار را تحریک کرده و به فروش خوبی دست پیدا کند. این در حالی بود که بحران اقتصادی این تلاش را بی نتیجه گذاشته و حتی فروش این شرکت در بعضی بازارها با کاهش هم روبه‌رو شد.

با این همه اما این طرح «هوارد استرینگر» مدیر عامل 68 ساله Sony را که در سال 1999 از ملکه الیزابت دوم نشان قهرمانی دریافت کرده است، اغوا می‌کند و وی همچنان امیدوار و خوش‌بین است که تکنولوژی سه بعدی به‌کار رفته در محصولات آنها، موفقیت این شرکت را به دنبال خواهد داشت.

امیدهای Sony این روزها به کانال تلویزیون کابلی سه بعدی Discovery Communications است که شبکه Imax تصمیم دارد در اوایل سال 2011 آن را معرفی کند.

Sony یکی از اولین شرکت‌هایی است که پیشنهاد تولید Google TV را داد که سرویسی برای کمک به کاربران است تا بتوانند محتوای وب را پیدا کرده و از طریق تلویزیون ببینند.

با این اوصاف USATODAY به تازگی مصاحبه‌ای با مدیر عامل Sony انجام داده است و در آن از استرینگر درباره تکنولوژی‌ها و تلویزیون‌های جدید این شرکت پرسیده است که آن را در زیر می‌خوانیم:



آیا HDTV، تلویزیون‌های سه بعدی و تلویزیون‌های مبتنی بر اینترنت عرف سلیقه در بازار تلویزیون را بهبود می‌دهند یا تنها تغییری در متوسط بازار به وجود می‌آورند؟


این یک تغییر اساسی و پایه‌ای است. این تغییر به سمت اینترنت قرار است دریایی از محتوا در اشکال و ابعاد مختلف را به وجود بیاورد.



آیا فروش تلویزیون‌های سه بعدی مطابق با انتظارات شما نبوده است؟

وقتی شما در وسط یک بحران جدی ایستاده‌اید، مردم کمتری قدرت مالی برای خرید هر چیزی دارند. در سال میلادی گذشته تعداد کاربرانی با سطح مالی متوسط که معمولا بهترین خریدارها هم هستند، کاهش پیدا کرد.



با این اوصاف آیا شما باید منتظر بمانید؟

خیر. ما مجبوریم تکنولوژی‌های سه بعدی را معرفی کنیم تا از روند بازار عقب نمانیم. این فشار رقابتی است که شما را برای اول بودن در بازار ترغیب می‌کند، چون هرگز نمی‌خواهی که آخرین باشی. به نظر من آمار مربوط به دوره فروش کوتاه مدت نمی‌تواند مبنای واقعی و درست برای تصمیم گیری و برنامه‌ریزی باشد.



اما هنوز بسیاری از کاربران چندان به خرید تلویزیون‌های سه بعدی تمایل پیدا نکرده‌اند.
وقتی تلویزیون رنگی به بازار آمد، بسیاری فقط برای تماشای رنگ‌ها به پشت ویترین فروشگاه‌ها می‌آمدند. حالا تصاویر سه بعدی شاید هنوز آنچنان که باید در میان مردم شناخته نشده است. در واقع مردم باید خودشان را برای یک تجربه جدید از تماشای فیلم و تصاویر آماده کنند.



بسیاری از مردم عینک زدن برای تماشای تلویزیون را دوست ندارند.

مردمی که می‌گویند عینک را دوست ندارند باید بروند به فروشگاه‌های Sony Style و بازی‌های PlayStation سه بعدی را تماشا کنند. در واقع با این بازی‌ها می‌توانند مفهوم واقعی تصاویر سه بعدی را درک کنند. آن وقت حاضرند برای تماشای این تصاویر عینک هم بزنند.



شما اخیرا یکسری دوربین‌های خانگی سه بعدی را هم معرفی کردید. محصولات دیجیتال شخصی سه بعدی برای Sony چقدر اهمیت دارد؟

در دنیای دیجیتال کسی که مردد است، طرد می‌شود. بنابراین شما باید هیجان سه‌بعدی را با محصولات و دستگاه‌های مختلفی که می‌توانید توليد كنيد، برای کاربران ایجاد کنید. در واقع اگر این کار را نکنیم با مشکل جدی مواجه می‌شویم، چون مجبوریم در بازار دوربین با Canon، در بازار تبلت‌ها با iPad شرکت Apple و در بازار کتابخوان‌های الکترونیکی با Amazon رقابت کنیم. به این ترتیب تنها زمانی که می‌توانيم به رقابت فکر کنيم، زمانی است که همه محصولات رقابتی را داشته باشیم.



آیا شما تمایل دارید با تکنولوژی سه‌بعدی، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی‌اي که Sony تولید می‌کند، تغییر کند؟

مطمئنا درباره فیلم‌ها می‌خواهیم این اتفاق بیفتد و به همین دلیل فیلم‌هایی با این تکنولوژی را تولید کردیم. تولید محتوای سه بعدی واقعا هر سال دو برابر خواهد شد.



تلویزیون‌های کابلی باید برنامه‌های سه بعدی را برای این تلویزیون‌ها ارائه کنند و البته معمولا برای این کار هزینه قابل توجهی را هم دریافت می‌کنند. آیا این تلویزیون‌ها این کار را می‌کنند؟

حتما این کار را می‌کنند، چون انتخاب دیگری ندارند. وقتی تقاضای کاربران برای برنامه‌های سه بعدی افزایش یابد، آنها مجبورند هر چه زودتر این محتوا را ارائه دهند، قبل از آنکه ما راهی برای ارسال بی سیم این برنامه‌ها پیدا کنیم. این در واقع شکاف تاریک تلویزیون اینترنتی است.



آیا به نظر شما، مردم وقتی به برنامه‌های تلویزیونی بیشتری از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند، عضویت خود در تلویزیون‌های کابلی و ماهواره‌ای را لغو می‌کنند؟

ممکن است. وقتی شما برنامه‌های تلویزیونی متنوعی را در اختیار داشته باشید، آیا واقعا لازم است برای برنامه‌های دیگر هزینه اضافی بپردازید.



Google از تولیدکنندگان دیگر خواسته است که محصولاتشان برای Google TV را حالا معرفی نکنند. آیا این موضوع شروع کار شما برای این محصول را سخت‌تر نمی‌کند؟

خیر. واقعا من این کار را ترجیح می‌دهم، چون به این ترتیب ما در این کار اول خواهیم بود و Google در تغییر و اصلاحاتی که می‌خواهد انجام بدهد، با ما محتاطانه‌تر برخورد می‌کند.



اغلب شبکه‌های تلویزیونی استفاده از برنامه‌هایشان را برای Google TV مسدود کرده‌اند.
این کار نمی‌تواند برای همیشه طول بکشد، چون یکی از مزایای این محصول تبدیل شدن آن به یک پدیده جهانی است. شما می‌توانید به همه برنامه‌ها در هر کشوری دسترسی داشته باشید. ما درباره ایالات متحده خوش بین هستیم، اما به دنبال یک دنیای جدیدیم که پیچیدگی‌های آن هر لحظه کمتر می‌شود.



شرکت Sony سرویس ویدئو وب خودش یعنی Crackle را دارد. آیا شما می‌خواهید همچنان برنامه‌هایتان را رایگان ارائه کنید یا این سرویس‌ها با پرداخت هزینه ارائه خواهند شد؟

سوال خوبی است. من دقیقا نمی‌دانم. آینده سرویس Crackle بیشتر و بیشتر اهمیت پیدا می‌کند وقتی ما به دستگاه‌های بیشتر و بیشتری متصل بشویم. ما محتوایمان را لازم داریم تا سرویس‌هایمان را جذاب‌تر از Apple، Amazon و Microsoft بکنیم. ما برای رقابت در یک دنیای جدید شجاع هستیم.



Sony چه وقت کامپیوتر تبلت عرضه می‌کند؟

وقتی که این محصول به قدر کافی رقابتی بشود.



آیا آن زمان امسال است؟

بله، من واقعا امیدوارم که اینطور بشود.



شما رابطه نزدیکی با Google دارید. آیا از سیستم‌عامل آندروید این شرکت استفاده خواهید کرد؟

این می‌تواند امتیازی برای ما باشد. ما رابطه خیلی خوبی با Google داریم. این ارتباط بسیار قوی است و هر دو ما رقبای یکسانی در این راه داریم.

فرمت Blu-ray شما بر HD-DVD شرکت Toshiba در سال 2008 غلبه کرد تا به استاندارد این صنعت برای ویدئو دیسک‌های باکیفیت بالا تبدیل بشود. با این حال «استیو جابز»، مدیر عامل Apple زمانی گفت که Blu-ray بسته‌ای پر از مشکل است که کاربران را برای دانلود ویدئوهای خانگی دچار مشکل می‌کند.

این صحبت استیو جابز مربوط به گذشته است. اما او حالا سرانجام از Blu-ray استفاده می‌کند. هنوز تعداد زیادی از کاربران هستند که نمی‌دانند با Blu-ray Player خودشان می‌توانند چه کارهایی انجام بدهند و چطور می‌توانند با استفاده از آن به اینترنت بروند.



برنامه کاری شما تا ماه مارس 2013 است. آیا شما می‌خواهید بعد از آن هم در Sony بمانید؟
چرا باید این را به شما بگویم؟



چون افراد زیادی دوست دارند این جواب را بدانند.
بالاخره زمانی باید بروم.









Original thread: آینده در تسخير تلويزيون‌های اينترنتی, Author: DR S, Site: تالار گفتگوی پرشین پت(مای پت)