تعداد افرادی که در زمینه ی مربی گری اسب در سینما و تلویزیون فعالیت می کنند بسیار اندک است .اسب هایی که به این منظور خریداری می شوندباید برای بازی در فیلم تربیت شوندو این مهم بر عهده ی مربی است .
اسب ها باید یاد بگیرن چطور بخوابند،چطور زمین بخورند،چطور به سمت دوربین بیایند،از آدمهاو فریادهاو سر و صداها وحشت نکند.صدای ساز و دهل ،جنگ و شمشیرو صدای انفجارو... رابشناسند.
زمانی که یه اسب را از باشگاه می خرندظرف مدت بسیارکوتاهی با اسب کار میکنند،شمشیر نشانش می دهند،صدای ساز و دهل را برایش پخش می کنندو.... زمان پیش تولید بسیار اندک است و چون مربی پول می گیرداز او انتظار می رود که این کار را با وجود زمان کم انجام دهد.
در دنیامکان هایی وجود داردکه برای فیلم ها اسب تربیت می کنندو نگهداری می کننداما متاسفانه در کشور مابرای هر پروژه اسب هایی تهیه می شوندو بعد از اتمام کاراسب ها فروخته می شوندو مکانی برای نگهداری اسب های تربیت شده وجود ندارد.
اگر در پروژه ای دست اسبی زخمی شود و آسیب ببیندو مسئول بخش سوارکاری نظر بدهدکه اسب باید سه روز استراحت کند،چون برای ساخت فیلم هزینه شده است و به تهیه کننده تعهد داده اند،به هر ترتیب ممکن کار باید گرفته شودو با همان اسب مریض کار را ادامه می دهندو گاها" اسب شرایط بدتری هم پیدا می کند.
اغلب اسب های مشهور سریال ها به سرنوشت نا معلومی دچار شده اند یا اخته شده اندو یا در ناکجا آباد نگهداری می شوند.
اسب هایی که در روزی روزگاری و یا کوچک جنگلی بوده اند،حالا دیگر نیستند.سالها از سریال های به یاد ماندنی گذشته است و اغلب اسب هایی که ما دیده ایم مرده اند و تنها خاطراتشان در ذهن باقی مانده است .
باید جایی باشد که اسب ها تربیت و نگهداری شوندو بازیگران بتوانند تمرین کنند.اسب موجود زنده ای است که حضورش در سینما و تلویزیون نیاز به سازماندهی جدی دارد.بازیگر سریال های تاریخی ما بدون اسب مناسب ،ناقص است .
اسب در سریال مختار نامه

منبع : سایت خبری سیما فیلم