مجمع ایالتی کالیفرنیا اخیرا لایحه تنظیم قوانین و مقررات عملکرد ایمنی خودروهای بدون راننده را در بزرگراه های این ایالت مورد بررسی قرار داده است.
روزگارنو: مجمع ایالتی کالیفرنیا اخیرا لایحه تنظیم قوانین و مقررات عملکرد ایمنی خودروهای بدون راننده را در بزرگراه های این ایالت مورد بررسی قرار داده است.
این لایحه از کمیته حمل و نقل مجمع ایالتی کالیفرنیا با 11 رأی موافق عبور کرده اما به این شرط که این امر بتواند مسئولیتها و التزامات خودروسازان را محدود کند.
مسئله مسئولیت نگرانی مهم
خودرو سازان برای عرضه خودروهای بدون راننده است، چرا که خودروسازان نمی خواهند مسئولیت تصادفات خودروهای بدون راننده را برعهده گیرند.
به رغم که این که امنیت این خودروها درحال بررسی است این ایالت برای تصویب هرچه سریع تر قانون در این رابطه تحت فشار قرار گرفته است. تاکنون دو ایالت فلوریدا و نوادا قوانینی را در این رابطه تصویب کرده اند و برخی از شرکت های مستقر در کالیفرنیا چون گوگل درحال آزمایش اتومبیلهای بدون راننده هستند و می خواهند استفاده آن را وسعت بخشند.
سناتور الکس پادیلا که این لایحه را تهیه کرده اظهار داشت: تاکنون توافقاتی برای ایجاد یک چارچوب قانونی مسئولیت پذیری پس از تصادف صورت گرفته که باید طی جلسه آینده بحث روی آن را ادامه دهیم.
خودروهای بدون راننده باید یک راننده دارای گواهینامه داشته باشند و راننده آماده باشد تا در صورت وجود هر مشکلی وضعیت را کنترل کنند.
خودرو بدون راننده یا خودروهای رباتی از قابلیت حمل و نقل چون یک
خودرو سنتی برخوردار هستند و به عنوان یک
خودرو رباتی از توانایی به کار انداختن حسگرها برای شناسایی محیط خود و موقعیت یابی برخوردار است. ممکن است انسان مسیر را برای ماشین تعیین کند اما این خودروها برای حرکت به هیچ عمل مکانیکی نیاز ندارد.
خودروهای بدون راننده دنیا را با فناوریهایی چون رادار، لیدار، جی پی اس و دید کامپیوتری حس می کنند. یک سیستم پیشرفته اطلاعات را برای تشخیص مسیرهای موقعیت مناسب، موانع و علائم مرتبط بررسی می کند.
این نوع خودروها نقشه های خود را براساس یک ورودی حسی به روز می کنند.
ایالت نوادا در ژوئن سال 2011 نخستین ایالتی بود که قانون حرکت این خودروها را تصویب کرد. این قانون از ابتدای ماه مارس سال 2012 اجرایی شد و دپارتمان وسائل نقلیه نوادا نخستین تأییدیه را برای یک
خودرو رباتی درماه می صادر کرد.
این تأییدیه برای یک
خودرو تویوتا پریوس که با فناوری تجربی گوگل تغییر کرده صادر شد.
خودرو شرکت گوگل مجهز به یک دوربین روی سقف است و با بهره گیری از سیستم رادار و با استفاده از سیستم لیزری مسیر خود را می یابد و از مسیر خودروهای دیگر باخبر می شود.
سباستین تران، مهندس نرم افزار این
خودرو اظهار داشته است که این
خودرو 225 هزار کیلومتر راه را بدون هیچ تصادفی طی کرده است.
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.