لمون پرس : اکثریت افرادی که این تبلیغ را دیده اند، از نحوه چینش کلمات و گویشها، برداشتی جز ترویج چندهمسری و ازدواج موقت ندارند اما در حالی که در شوک تبلیغ این موضوع از رسانه ملی هستند، سازندگان این پیام بازرگانی ، یک باره خیالشان را راحت می کنند که منظور آنان چیز دیگری یعنی همراه اول است. بابام داره. دو تا هم داره. - دو تا؟! بله؛ یه دائم، یکی هم...!
چند سال قبل یعنی سال 1383 سریالی از تلویزیون پخش شد که داد خیلی ها را در آورد. از نمایندگان زن مجلس گرفته تا جامعهشناسان و فعالان حقوق زن به محتوای این سریال انتقاد داشتند. در این طیف اعتراضی که افراد زیادی حضور داشتند و کارشان حتی به تجمع هم کشید، آنچه مورد انتقاد شدید قرار گرفت،
تبلیغ چند همسری بود . داستان سریال " بانوی دیگر " زندگی دو زنی بود که هر دو فعالیتهای فرهنگی داشتند و در پی اتفاقاتی در طول داستان، هووی یکدیگر می شوند و از قضا خیلی خوب و روشنفکرانه!! با هووی همدیگر بودن کنار می آیند و قس علی هذا. هنوز سریال تمام نشده بود که اعتراض و تجمعهایی به این نوع سریال سازی در رسانه ملی صورت گرفت و منتقدان، پخش چنین برنامه هایی را
تبلیغ برای
چند همسری و تلاش برای رواج آن عنوان کردند.
بعدها نیز سریال "پیامک از دیار باقی" چنین مباحثی را برانگیخت، البته این سریال به خاطر تم داستان، مانند سریال بانوی
اول برای صدا و سیما دردسر ساز نشد و شدت اعتراضها به اندازه قبل نبود و فراتر از مناظره های مکتوب نرفت . اینک نیز پخش برنامه ای دیگر از صدا وسیما در این زمینه جنجال ساز شده است . اما آنچه که مورد بحث است، نه یک سریال بلکه یک آگهی بازرگانی است که به دفعات از کانالهای مختلف تلویزیون پخش می شود .
قبل از توضیح بیشتر در این باره ، ابتدا خطوط ذیل را بخوانید و سپس نقطه چینها را تکمیل کرده و ببیند که اولین چیزی که به ذهنتان متبادر می شود چیست ؟ :
- سلام دخترم. شما
همراه هم داری؟
= سلام. من که نه ولی بابام داره. دو تا هم داره.
- دو تا؟!
= بله؛ یه دائم، یکی هم...!
- . . .
حالا به این نوشتار ، تصویر دو زن را اضافه کنید که پشت سر پدر دخترک درحال نزدیک شدن هستند . اکثریت افرادی که این
تبلیغ را دیده اند، از نحوه چینش کلمات و گویشها ، برداشتی جز ترویج چندهمسری و ازدواج موقت ندارند . اما در حالی که در شوک
تبلیغ این موضوع از رسانه ملی هستند ، سازندگان این پیام بازرگانی ، یکباره خیالشان را راحت می کنند که منظور آنان چیز دیگری یعنی
همراه اول اعتباری است.
این دیالوگها بخشی از
تبلیغ تلویزیونی شرکت مخابراتی
همراه اول – یعنی همان اوپراتور دولتی تلفن
همراه – است اما به همین هم بسنده نشده و در یک
تبلیغ دیگر و این بار از زبان یک مرد کهنسال مطالبی درباره
همراه دائم و
همراه موقت یا اعتباری !! بیان می کند.
درست است که تبلیغات عناصر و ابزاری دارد و سازندگان پیامهای بازرگانی به دنبال نوآوری، ایجاز، جذابیت و برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب هستند، اما اینکه شرکتهای دولتی یا خصوصی یا شبه دولتی! بخواهند با این حربه به ترویج ناهنجاری های فرهنگی ؛ اجتماعی پرداخته و حتی به ساحت مقدس شرع جسارت کنند؛ قابل قبول و پذیرش نیست .
در همین چارچوب اینکه مسوولان شرکت مخابراتی
همراه اول ، بخواهند با ادبیات کنایه آمیزی که در رابطه با ازدواج موقت و همسر دوم است، به
تبلیغ کالای خود اشاره داشته باشند ؛ با ارزشهای اجتماعی مردم ایران منطبق نیست . فراموش نکنیم ازدواج موقت و
چند همسری جزو برخی احکام ویژه اسلامی هستند و اجرای آنها در جامعه نیازمند شرایط خاص و ویژهای است. لذا این سوال مطرح است که بازی کردن با عبارات دائم و موقت برای
تبلیغ یک کالا ؛ با چه هدفی صورت میگیرد ؟ چرا به جای تلاش برای ترویج فرهنگ ازدواج آسان ، به اشاعه فرهنگ ازدواج موقت در رسانه ملی آن هم برای بزرگسالانی که یک همسر دائم دارند، اقدام می شود؟ امیدواریم مسوولان محترم رسانه ملی و شرکت
همراه اول پاسخی قانع کننده برای این نوع پرسشها داشته باشند .