275 بازدید , پست شماره 25558 , ارسال شده توسط ITTeach و در تاریخ ۹م دی, ۱۳۸۹ | ۲ دیدگاه
امسال سالی باورنکردنی برای مارک زوکربرگ و فیسبوک بود. مالک فیسبوک اخیرا به عنوان فرد سال مجله TIME انتخاب شد و به خاطر کمکهای سخاوتمندانهاش به حرکتهای خیری مورد تحسین قرار گرفت.
“امپراتوری فیسبوک” هم با سرعتی بسیار زیاد رشد کرده است. سایت Flowtown به منظور جشن گرفتن یک سال عالی برای فیسبوک رویدادهای مهم، تملکها و قابلیتهای جدید این شبکه اجتماعی را در قالب یک نمودار اطلاعاتی به صورت ماهبهماه به نمایش در آورده است.
در این تصویر تیترهای منفی سال ۲۰۱۰ نیز برجستهنمایی شدهاند، ولی به نظر نمیرسد تاثیری منفی بر رشد فیسبوک نداشتهاند. امسال، فیسبوک ۱۰۰ میلیون کاربر جدید به شبکه خود افزوده است و به نظر میرسد در حال تکمیل سلطه خود بر جهان باشد.
فیسبوک ۲۰۱۰: حماسه ادامه دارد
این اعجوبه شبکههای اجتماعی با نرخ شتاب شگفت انگیزی رشد میکند. فیسبوک جایگاهی فراتر از جریانی زودگذر برای خود دست و پا کرده، با این حال خالی از تغییرات داخلی و انتقادات خارجی نیز نبوده است. با هم نگاهی میاندازیم به امسال که بزرگترین سال این سرویس اجتماعی بوده است.
نوع اخبار: ^ مراحل عمده پیشرفت / + تملکها / O رخدادها یا تیترهای منفی بزرگ / (!) قابلیتهای جدید
خط زمانی : ——–
ژانویه ۲۰۱۰
(!) تنظیمات پبشفرض جدید در بخش “درباره من” انجام شد؛ از “خانواده و خویشاوندان”، “کار و تحصیلات” و “پستهایی که من ایجاد میکنم” (که شامل “آپدیتهای وضعیت”، “پیوندها”، “عکسها”، “ویدئوها” و “یادداشتها” است)، تا “همه افراد” – که نامی دیگر برای کل اینترنت است. انجام تغیرات در اینجا به شکل دستی خواهد بود.
O اظهارنظر موسس فیسبوک درباره حریم خصوصی:
عمومی بودن یک “قاعده اجتماعی” جدید است
- Mashable.com، دهم ژانویه
O تنظیمات خصوصی جدید بدین معناست که هیچکس دیگر مخفی نیست: تصویر پروفایل آنها، شبکهها، لیست دوستان، شهر فعلی، و صفحاتی که آنها یکی از “هواداران” دیوارنویس آن بودهاند. این تغییرات همچنین شامل ناتوانی در مخفی کردن فعالیتهای یک فرد (دوست داشتن یا اظهارنظر، دوست شدن، نوشتن روی یک دیوار و غیره است.)
O بررسی علت مضر بودن تغییرات حریم خصوصی فیسبوک برای کاربر
- Mashable.com، دوازدهم ژانویه.
فوریه ۲۰۱۰
^ بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر در سایت
بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در Facebook Mobile
(!) چت فیسبوک فراگیر میشود.
کاربران میتوانند چت فیسبوکشان را با ابزار پیامرسانی فوری مورد نظر خودشان یکپارچه کنند. این قابلیت کاربران را قادر میسازد تا حتی زمانی که در سایت نیستند از طریق IM سومی با دوستانشان چت کنند.
+ نرمافزار Octazen
یک کمپانی کوچک نرمافزاری مستقر در مالزی فعال در زمینه وارد کردن تماسها. نرمافزار کمپانی Octazen کاربران فیسبوک را قادر میسازد تا تماسها (contacts) را از حسابهای ایمیلشان وارد کنند و به این وسیله یافتن دوستان در شبکه و همچنین دعوت دوستان به پیوستن به شبکه را سادهتر میسازد.
مارس ۲۰۱۰
(!) عکسهای بزرگتر برای نمای بهتر
کاربران میتوانند عکسهایی تا ۷۲۰ پیکسل را آپلود کنند – یک افزایش ۲۰ درصدی (قبلا این مقدار ۶۰۴ پیکسل بود)
آوریل ۲۰۱۰
+ سرویس divvyshot
یک سرویس اشتراکگذاری عکس گروهی. Divvyshot برای اشتراکگذاری آسان آلبومهای تصاویر توسط کاربران، که به عنوان رویدادها شناخته میشوند، و همچنین قابلیت اشتراکگذاری تصاویر توسط کاربران متعدد درباره یک رویداد مشخص طراحی شد. فیسبوک احتمالا به این خاطر divvyshot را جذب کرد که امکان برچسبگذاری رویدادی را به کاربرانش بدهد.
- ۵۰% درصد از کاربران فعال در هر روز مشخص وارد حساب خود در فیسبوک میشوند.
- یک کاربر به طور میانگین ۱۳۰ دوست دارد.
- افراد بیش از ۷۰۰ میلیارد دقیقه در ماه از وقت خود را در فیسبوک می گذرانند.
می ۲۰۱۰
+ قابلیت ShareGrove
برای این طراحی شد تا به دوستان در فیسبوک اجازه دهد در چت رومهای خصوصی جمع شوند و مطالب خود (از جمله لینکها، عکسها و فایلهای رسانهای) را به اشتراک بگذارند. به احتمال زیاد این حرکتی برای تقویت قابلیتهای چت خصوصی (IM) این سایت بود.
O گان راگ از مسئولان فیسبوک:
نوبت به جایگزینی باز رسیده است
- Wired.com، ۷ می
(!) رویدادهای فیسبوک: حالا نوبت به آسانسازی گردهماییهای دوستانه میرسد. در همه رویدادهایی که ایجاد میکنید، افرادی که دعوت میکنید قادر به پست پیامها، عکسها، ویدئوها و لینکها بر روی دیوار رویداد خواهند بود. شما همچنین میتوانید از بین دو نوع رویداد یکی را انتخاب کنید: یک رویداد عمومی و یک رویداد خصوصی.
O فیسبوک: دوست، دشمن یا دوست-دشمن؟ مارک زاکربرگ و همکارانش شاید خبرگان علوم تکنولوژیک باشند. ولی آنها راه زیادی تا آموختن درباره روابط مشتری و روابط عمومی دارند.
- Newsweek.com، ۲۷ می
ژوئن ۲۰۱۰
(!) دکمه “من نظرت را پسندیدم”:
کاربران اکنون میتوانند نظرات مورد پسند خود را در میان دیگر نظرات انتخاب نموده و دکمه “دوست دارم” را فشار دهند.
ژوئیه ۲۰۱۰
^ رسیدن به بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر
+ سایت nextstep:
یک سایت سفر اجتماعی، سایتی بود که به اعضایش امکان توصیههای کوتاه، با تصاویر، نقشهها و دیگر امکانات رسانهای برای انجام کارهای موردنظر در همه جای جهان را میداد.
(!) کمک به تازهواردها برای ارتباط با علاقهمندیهایشان.
تازهواردان میتوانند “صفحات” جالب در فیسبوک را بر پایه آمار افرادی که در شرایط آماری مشابه چیزی را پسندیدهاند از طریق دریافت پیشنهاد بیابند.
+ سایت Hot Potato
Hot Potato سایتی بود که به دوستان و هواداران برای اجتماعیکردن و اشتراک تجربیاتشان حول محور رویدادهای زنده کمک میکرد.
اوت ۲۰۱۰
+ سایت Chai Labs:
Chi Labs یک سایت جستجوی معنایی بود. فیسبوک آن را، که شامل Google Ad Sense Executive سابق بود، به تملک خود در آورد تا بر روی هدفگیری تبلیغاتی و همچنین افزایش کارایی جستجوها و ارتباط یافتهها با کلمات کار شود.
(!) اطلاعاتتان را همهجا و همهوقت کنترل کنید.
کاربران اکنون میتوانند به همه کنترلهای خصوصی فیسبوک از طریق هرگونه وسیله موبایل دارای مرورگری دست یابند.
- ۹۰۰ میلیون
موضوع وجود دارد که افراد حول آنها به تعامل میپردازند
از جمله:
صفحات، گروهها، رویدادها و صفحات انجمنها.
- هر کاربر به طور متوسط به ۸۰ صفحه انجمن، گروه و رویدادها متصل است.
- هر کاربر به طور متوسط هر ماه ۹۰ مطلب ایجاد میکند.
- بیش از ۳۰ میلیارد مطلب هر ماه به اشتراک گذاشته میشود.
شامل:
لینکهای وب، اخبار، پستهای بلاگها، یادداشتها، آلبومهای تصاویر، و غیره.
سپتامبر ۲۰۱۰
(!) صفحات فیسبوک را با “مرورگر صفحه” کشف کنید.
ابزار “Page Browser” کاربران را قادر میسازد تا صفحات فیسبوک که با موارد مورد علاقهشان مرتبط است با “liking” کشف کنند
)!) عکسهای زیباتر
اندازه(رزولوشن) عکس با رشدی ۲۸۵ درصدی به ۲۰۴۸ پیکسل رسید.
اکتبر ۲۰۱۰
+ Drpo.io:
یک سرویس اشتراکگذاری خصوصی تاسیس شده توسط Sam Lessin، یکی از دوستان قدیمی مارک زاکربرگ. لسین تنها کارمند این سایت بود که در تغییر مالکیت این سایت به فیسبوک پیوست.
(!) گفتن داستان دوستی.
اینها “صفحات دوستی” جدید هستند. آنها شامل پستهای دیواری، نظرات بین دو دوست، عسکهایی که هر دو برچسب خوردهاند، رویدادهایی که در آن به هم در ارتباط بودهاند، ویدئوها و غیره میباشند.
O شبکههای اجتماعی سینماها را در مینوردند.
O نبرد مارک زاکربرگ بر سر رتبه “شبکه اجتماعی”
- The Hollywood Reporter.com
O فیسبوک متعلق به مارک زاکربرگ جای خود را به عنوان “شبکه اجتماعی” تحکیم بخشید
- Latimes.com
نوامبر ۲۰۱۰
+ سایت Walletin:
یک سایت بازی کوچک در فاز مخفی بود. مالکیت آن با آمدن دو متخصص بزرگ همراه شد: Cory Ondrejka (مدیر فروش پیشین کمپانی Linden Labs) و Bruce Rogers (رمزگذار سابق در کمپانی Atari). این حرکتی بود برای کمک به سرمایهگذاری در بازیهای آنلاین.
+ سایت zenbe:
تملک این سایت تنها شامل ۳ کارمند این سایت پیامرسانی کوچک بود. به احتمال بسیار، این حرکتی برای گسترش پیامهای فیسبوک بوده است.
(!) دیدن پیامهایی که اهمیت دارند.
“پیامها”ی جدید به کاربران امکان میدهد تا “پیامها” را از طریق هر رسانهای همچون پیامک(SMS)، چت، ایمیل یا پیام (Message)، ارسال یا دریافت کنند. علاوه بر این، هر کاربری که یک نشانی ایمیل برای خود میخواهد، یک آدرس ایمیل با پسوند @facebook.com دریافت خواهد کرد.
دسامبر ۲۰۱۰
^ مارک زاکربرگ، مالک فیسبوک، به عنوان فرد سال مجله Time انتخاب شد.
(!) یک فرمت پروفایل جدید و ارتقایافته ارائه شد. کاربران اکنون امکان انتقال به پروفایل جدید یا ماندن در پروفایل قبلی را خواهند داشت.