یکی از بزرگترین چالش هایی که کسب و کار آنلاین امروز با آن مواجه است حفظ ارتباط خود با مشتریان از طریق قرار گیری مناسب در ویترین موتورهای جستجو به ویژه گوگل می باشد. با درنظر گرفتن این نکته که جستجوی گوگلی به تنهایی بیش از ۹۰ درصد از جستجوی کاربران ایالات متحده را به خود اختصاص داده، تعجب آور نیست اگر مهمترین هدف هر استراتژی بازاریابی مبتنی بر وب قرار داشتن در اولین نتیجه صفحه نتایج جستجوی گوگل در زمینه کاری آن تجارت باشد.
این اصل به خوبی ثابت شده که بهینه سازی درون سایتی برای موتورهای جستجو یکی پایه ای ترین ارکان طراحی وب سایت است که هر کسب و کار الکترونیکی نیازمند توجه به آن در مسیر دستیابی به سلطه بر نتایج موتورهای جستجو است. پس به عنوان طراح وب کاملا بامعنی است که حلقه دیگری دیگری به زنجیره مسائلی که در طراحی سایت باید درنظر داشت اضافه کنید و آن در نظر گرفتن برخی از استراتژی ساده برای نمایش بهینه سایت مورد طراحی در نتایج موتور های جستجو (اصطلاحا SEO) در پروژه های طراحی های شماست.
در نوشته حاضر به ارائه نه روش برای بهبود ویژگی SEO در هر وب سایتی که طراحی می کنید پرداخته شده است.
۱-افزودن یک بلاگ
اضافه کردن یک بلاگ یا انجمن بحث و گفتگو (فروم) توسط طراح به هر وب سایت، به مشتریان این فرصت را می دهد که مطالب تازه به راحتی و به طور منظم به سایت خود اضافه کنند. موتورهای جستجو عاشق محتویات تازه و به روز شده سایت ها هستند و اگر شما را خود را تشویق کنید به روز رسانی بلاگ را حداقل به صورت هفتگی ، یا حتی در دفعات بیشتر و به طور منظم انجام دهد ، شما به آنها یکی از راه های کلیدی موفقیت در SEO را نشان داده اید و این امر تاثیر به سزایی در رتبه سایت در موتور جستجو خواهد گذاشت. می توانید به مشتری خود اینگونه توضیح دهید که بلاگ ها به طور طبیعی سبب جذب ترافیک موتور جستجو شده و آنها می توانند با استفاده از راه اندازی یک بلاگ یا فروم در سایت خود نه تنها مطالب جدید را تا حد امکان به صورت منظم به سایت بیافزایند، بلکه این فرصت را برای بازدید کننده گان فراهم کرده اند که سوالات خود را با گردانندگان سایت در میان گذاشته یا با کامنت گذاری به اظهار نظر بپردازند.
ویژگی تعاملی بلاگ همچنین سبب افزودن ارزش اجتماعی سایت شده و همچنین می تواند احتمال بالقوه جلب نظر کاربران شبکه های اجتماعی برای بوک مارک کردن سایت و به اشتراک گذاری آن با دوستان خود در شبکه های اجتماعی را افزایش دهد، اما به یاد داشته باشید به عنوان مسئول سایت همواره باید مواظب نظرات اسپم بوده و هر چیزی را که به نظر محتوای تکثیر شده در سایت میرسد حذف نمود.
بلاگ ها همچنین به دلیل خاصیت تعاملی که دارند سبب افزایش حجم وب سایت ها با گذشت زمان شده و این نکته می تواند کمک زیادی به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو کند از این منظر که قدرت تحریریه سایت افزایش یافته و سایت از تعداد صفحات بیشتری به همراه لینک های داخلی بهره می برد که همه این نکات در بهبود SEO سایت موثر است.
۲- اضافه کردن ابزار آنالیز گوگل به هر صفحه
بی شک می دانید که آنالیز گوگل (Google Analytics) یک بسته نرم افزاری تجزیه و تحلیل رایگان است که می تواند برای سفارش دهنده وب سایت، طیف وسیعی از اطلاعات کلیدی در مورد وب سایت و چگونگی عملکرد آن در موتورهای جستجو فراهم آورد.
با استفاده از امکاناتی از قبیل هدف پیگیری هدف های بازدید (Goal Tracking) ، پیگیری رویدادها(Event) ، نرخ بازدید ها و بازدید های آگاهانه می توانید به مشتری خود نشان دهید که کدام کلمات کلیدی ، موتور های جستجو و منابع ترافیک سبب فروش و یا منجر به افزایش درآمد کسب و کار الکترونیکی او شده است. شما همچنین می توانید از مجموعه این اطلاعات و از طریق آزمایش تفسیر مداوم به عنوان راهی به مشتری چگونه بهتر اداره کردن سایت برای دراز مدت (و البته با کمک شما) را نشان دهید.
نکته تکمیلی: توصیه می شود برای ابزار وب مستر گوگل نیز ثبت نام کنید، که حاوی صدها نوع اطلاعات مفید و کاربردی است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلمات کلیدی به کار گرفته شده خود و صفحات وب طراحی شده استفاده کنید.
۳- استفاده بیش از حد از کدهای برنامه نویسی را کاهش دهید!
عنکبوت های جستجوگر گوگل به دنبال محتوای منحصر به فرد هستند، و کدهای جاوا اسکریپت و CSS درون کدهای HTML یافتن این محتوا را برای انها سخت تر می کند. به عنوان مثال ، احتمالا از قبل می دانسته اید که تمام اسکریپت ها و فایل های CSS باید به شکل فایل های خارجی اضافه شوند تا زمانی که عنکبوت های موتورهای جستجو برای یافتن محتوای واقعی سایت و همچنین نسبت کد به کد محتوا (code-to-content ratio)کاهش یابد
این را هم به یاد داشته باشید که کدنویسی بیش از حد نه تنها باعث افزایش زمان بارگذاری صفحه می شود، بلکه این امر سبب افزایش احتمال خطاهای برنامه نویسی شده ، در حالی که ممکن است هیچ تاثیری مستقیم بر افزایش SEO سایت نداشته باشد. زیرا باعث دشواری برای یافتن محتوا توسط عنکبوت های موتورهای جستجو می گردند.
۴- هر صفحه را منحصر به فرد طراحی کنید!
موتور جستجوی گوگل به هر وب سایت با توجه به محتوای آن یک رتبه «ارتباط با موضوع» می دهد، و همیشه به دنبال قرار دادن سایت هایی در صدر نتایج جستجوست که منحصر به فرد بوده و مربوط به هیج جای دیگری در اینترنت نباشد. این بدان معناست که محتوای هر صفحه از سایت باید کاملا متفاوت از صفحه دیگر باشد و این تمایز نه تنها برای صفحه ای از سایت شما با دیگر سایت های اینترنت، بلکه بین صفحه همان سایت مورد طراحی نیز باید وجود داشته باشد. این امر سبب کاهش امتیاز منفی ناشی از محتوای تکراری وب سایت می شود، همان مسئله ای که همه صاحبان سایت ها از آن خوف دارند.
با درج ساده و بی دخل و تصرف هر محتوایی که به نظر می رسد قبلا جای دیگری در اینترنت منتشر شده ، شما ریسک نادیده گرفته شدن سایت مورد طراحی توسط موتورهای جستجو را بالا برده اید زیرا الگوریتم موتورهای جستجوی به گونه ای طراحی شده که همواره به دنبال محتوایی از هر سایت که ان را از بقیه متمایز می کند.
محتوای منحصر به فرد باعث حذف هر گونه مانع از سایت شما شده و استانداردهای طراحی شما سبب جلب رضایت مشتریان از مسئله بهبود SEO نیز می شود. همچنین اشاره به این مطلب ارزشمند است که هر کجا اطلاعات snippets (اصطلاحا به قطعه ای کوچک و قابل استفاده مجدد از یک کد که قابلیت های اضافی را به یک وب سایت می افزاید اطلاق می شود.)موجود در صفحات دیگر درون سایت را برای اغوا کردن بازدید کنندگان به کلیک روی یک لینک قرار دهید خطر متهم شدن به استفاده از مطالب تکراری در وب سایت را برای خود خریده اید. پس همواره مراقب جمله بندی مورد استفاده در اسنیپت ها باشید تا شامل خلاصه ای بدون تکرار هر یک کلمات مورد استفاده باشد.
۵-از برچسب های توضیحاتی بدیع و جذاب استفاده کنید!
برچسب های توضیحاتی همان چیزی است که در صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شود — آنها به کاربر مرور کننده وب مروری اجمالی از موضوعات ارائه شده در هر سایت می دهند. توصیه می شود در نوشتن خلاصه موضوع سایت از استعداد های بازاریابی خود به بهترین شیوه استفاده کرده و توضیحاتی بنویسید که بتواند کاربر جستجوگر را قانع کند روی سایت شما کلیک کند. این اولین فرصت سایت شما برای جذب بازدید کننده است، پس حیاتی است که با یک زبان مناسب و جذب کننده به مشتری خود بهترین شانس را برای بالاتر ایستادن از رقبا بدهید!
به یاد داشته باشید، گوگل نیز از برچسب های توضیحاتی برای افتراق بین صفحات وب استفاده می کند(البته نه به اندازه برچسب عناوین صفحات)، بنابراین باید این نکته را هم مدنظر داشته باشید که برای جلوگیری از دچار شدن به هر گونه مشکل محتوای تکراری هر صفحه را با جمله بندی متفاوتی توصیف کنید. از جمله این توصیفات به موارد «پیشنهادات رایگان سایت»، شرایط گارانتی و شماره تلفن های تماس با مدیر سایت می توان اشاره کرد که از طریق کلیک بازدیدکنندگان می توانند نرخ بازدید و به تبع ان رتبه بندی در نتایج جستجوگرها را بهبود بخشند.
البته طولانی شدن توضیحات هم خوب نیست؛ پس مطمئن شوید حتما کلمات خود را به حداکثر ۱۶۰ کاراکتر (با احتساب فاصله بین کلمات) محدود کنید!
۶- جمله بندی های تکراری را از طرح وب سایت را حذف کنید!
تکرار دوباره این نکته ارزشمند است که بدانیم محتوای منحصر به فرد برای موفقیت هر سایت در رتبه بندی توسط موتور جستجو اهمیت حیاتی دارد. هنگام طراحی یک طرح بندی وب سایت برای مشتری خود، معمولا قرار دادن اطلاعاتی از قبیل متن کپی رایت، اطلاعات تماس و شاید حتی شعار رایج هر شرکت در همه صفحات سایت وسوسه انگیز باشد. اگر محتوای منحصر به فرد و بدیع به اندازه کافی در هر صفحه سایت وجود نداشته باشد در این صورت خطر پایین آمدن رتبه پرژه مشتری به دلیل استفاده از مطالب تکراری وجود دارد. به همین دلیل اهمیت دارد که چنین جمله بندی های تکراری را از طرح کلی وب سایت حذف کنیم به طوری که محتوای اطلاعاتی واقعی سایت به هیچ وجه دچار رقیقی نشود!
۷- لینک های پایین صفحه را در هر صفحه ای بگنجانید!
لینک صفحات وب یک سایت به هم با استفاده از لینک متنی ساده ، با کلمات کلیدی هدف SEO در متن لنگر ، می تواند افزایش قابل توجهی در رتبه بندی نتایج جستجوها به ارمغان آورد. مشکل اصلی آن است که اکثر وب سایت های خوب از طرح های گرافیکی ، جاوا اسکریپت یا پیمایش مبتنی بر فلش برخوردارند و از لینک متنی لنگری بهره نمی برند. اگر این حالت ، در طراحی پروژه سایت شما نیز وجود دارد چرا از لینک هایی در فضای پایین صفحه برای پیوند میان صفحات استفاده نمی کنید؟ آنهم با گنجاندن کلمات کلیدی که می تواند در رتبه بندی کمک خوبی به بهبود آن نماید
۸- برای هر یک از لغات یا عبارات کلیدی یک صفحه وب جداگانه ایجاد کنید!
بهترین راهی که یک وب سایت برای کلمات یا عبارت کلیدی خاصی می تواند رتبه خود را بهبود بخشد ایجاد یک صفحه وب مورد نظر برای آن عبارت یا کلمات کلیدی با گنجاندن آن کلمات در تگ ، تگ توضیحات ، و کپی ان در آدرس URL آن صفحه است. این موضوع بدان معنیست که توجه به ایجاد یک صفحه وب جداگانه برای هر یک از محصولات یا خدماتی که سفارش دهنده وب سایت ارائه می هد و همچنین دسته بندی صفحات در گروه ها در صورت نیاز مهم و ضروری است. ایجاد یک صفحه اختصاصی برای هر محصول یا سرویس همچنین تضمین کننده تجربه مرور خوب و مناسب برای بازدید کننده است زیرا او می تواند مستقیما از جستجو کردن در موتورهای جستجو به این صفحه از سایت وارد شده ، که در نتیجه سبب سهولت بسیار بیشتر در امر خرید آنلاین کالا و خدمات یا پر کردن و ارسال فرم برای دریافت اطلاعات بیشتر برای مصرف کنندگان می شود.
۹- از کلمات کلیدی قوی و موثر برای برچسب عنوان هر صفحه استفاده کنید!
برچسب های عنوان که به این شکل شناخته می گردند: در نوار عنوان مرورگر کاربران سایت ظاهر شده و یکی از عوامل مورد استفاده موتورهای جستجو برای تعیین محتوای صفحه سایت شماست. به جای گنجاندن نام شرکت در برچسب ، بهتر است از کلمات کلیدی از سفارش دهنده برای رتبه بندی بهتر بدان نیاز دارد استفاده کنید. با این کار به مشتری خود یک مزیت محکم برای رتبه بندی برتر در موتورهای جستجو می دهید. باز در این مورد اطمینان حاصل کنید که برچسب های عنوان یا را کوتاه انتخاب کنید و حداکثر ۶۰ کاراکتر طول داشته باشد (با احتساب فاصله بین کلمات) ، زیرا با این عمل متن عنوان در رتبه بندی موتورهای جستجو به شکل کامل به نمایش درآمده و توسط گوگل با گذاشتن سه نقطه خلاصه نمی شود جلوه زیباتری خواهد داشت.
با ترکیب و بهره گیری از همه پیشنهادات بالا در هر یک از پروژه های طراحی سایت خود، مطمئن باشید به مشتریان خود بهترین شانس ممکن برای افزایش فروش کالا و خدمات از طریق الکترونیکی و مبتنی بر وب و سود حاصل از قرار گرفتن در رتبه بندی های بالای موتورهای جستجو می دهید و به این ترتیب اعتبار خود به عنوان یک طراح وب را نزد مشتریان بالا خواهید برد.
منبع: