سریالهای ماه رمضان به تنهایی یك جشنواره هستند
رزیتا غفاری، بازیگری است كه معمولا او را به واسطه نقشهای همیشه مثبتش میشناسیم. خودش از بازی در این گونه نقشها احساس رضایت دارد و میگوید نقشهای مثبت تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب دارد.
او در این سالها در نقشهای متفاوتی ظاهر شده است. از نقشهای امروزی گرفته كه او را در هیات زنان یا دختران مظلوم نشان داده تا نقشهایی كه بیشتر تاریخی بودهاند و او كوشیده با ایفای آنها وجوه ناپیدای زنی رنجور یا مظلوم را بازنمایی كند.
به نظر میرسد غفاری در همه این سالها توانسته در نشان دادن زنی كه میخواهد احقاق حق بكند موفق بوده است. او توانسته است به خوبی از شمایل زنی كه حقوقش پایمال شده تا آدمی كه به جایگاهی میرسد كه علیه همه زشتیهای پیرامونش برمیآشوبد خوب نقشآفرینی كند. مثلا او در فیلم
شوكران یك زن در حاشیه بود كه تنها داشت زندگیاش را میكرد و تا انتها هم متوجه اتفاقاتی كه پیرامونش میافتاد، نشد. در سریال
روزهای زیبا اما نقش كمی متفاوت بود چرا كه اساسا او باید در نقش زنی ظاهر میشد كه قرار است بسیاری از معادلات پیرامونش را تغییر دهد.
غفاری این روزها سریال
«سیامینروز» را روی آنتن شبكه 2 دارد. این سریال را
جواد افشار كارگردانی كرده و در آن قصه جوانی روایت میشود كه به خاطر وقوع قتلی تا پای چوبه دار هم میرود. غفاری در
سیامین روز ایفاگر نقش مریم است.
از حضورتان در سریال سیامین روز برایمان بگویید. بازی در این سریال چطور پیش آمد؟
بازی در این سریال توسط
پرویز شیخ طادی به من پیشنهاد شد و به دلیل اعتمادی كه به ایشان داشتم، پذیرفتم كه به این پیشنهاد فكر كنم. وقتی فیلمنامه را خواندم به نظرم قصه جذابی داشت و چون تا به حال چنین فضایی را تجربه نكرده بودم به نظرم جذاب آمد.
از اول، فیلمنامه كامل را در اختیار داشتید؟
خیر. فیلمنامه كامل نبود و تنها چند قسمت اول كار نوشته شده و آماده بود و سایر قسمتها در حین كار به دستمان میرسید.
تصورتان در ابتدا نسبت به نقش مریم در این قصه چه بود؟
از همان ابتدا این نقش توجهم را جلب كرد، حتی پرویز شیخ طادی - كارگردان اولیه این اثر- فكر میكرد كه خیلی نقش تاثیرگذاری نخواهد بود، اما با كامل شدن قصه، متوجه شد كه مریم یكی از نقشهای اصلی است و جای كار زیادی هم دارد.
ویژگیهایی كه نقش مریم را نسبت به سایر نقشها متمایز میكرد چه چیزی بود؟
كاراكتر مریم به دلیل وجود شرایط سختی كه در آن قرار داشت تا حد زیادی تلخ به نظر میرسید، اما با این همه مقاومتش را دوست داشتم و این مساله برایم بسیار جذاب بود. حتی میتوانم بگویم با نقشهای دیگرم تفاوت زیادی داشت. شاید در ظاهر خیلیها فكر كنند كه مریم خیلی نقش پیچیدهای نیست، اما خودم او را بسیار دوست داشتم و برایم قابل درك بود.
مخاطبان رزیتا غفاری او را به واسطه نقشهای همیشه مثبتاش میشناسند. چرا؟
یكی از دلایلش میتواند این باشد كه من نقشهای مثبت را دوست دارم، چون بهنوعی بیشتر بار قصه را بهدوش میکشد و چند بعدیاند.
برعكس نقشهای منفی كه معمولا تكبعدی هستند و تاثیرگذاری زیادی هم در قصه ندارند.
ضمن این كه هم مخاطبان و هم تهیهكنندگان و كارگردانان من را با بازی در نقشهای مثبت دوست دارند و حالا دیگر خودم هم این مساله را پذیرفتهام.
اما شما به عنوان یك بازیگر حق دارید كه در نقشهای متفاوت ظاهر شوید؟
بله. این حسم را در تئاتر ارضا میكنم.
خیلیها وقتی بازی من را در تئاتر میبینند باورشان نمیشود كه من همان رزیتا غفاری هستم. بنابراین من نقشهای متفاوت را در تئاتر تجربه كردم، چرا كه شخصیتپردازی در تئاتر بسیار گستردهتر از تلویزیون است. به هر حال من نقش مثبت را به دلیل ماندگاری بیشترش در ذهن مخاطب بیشتر میپسندم.
چقدر به ماراتن سریالهای رمضانی اعتقاد دارید؟
بسیار زیاد. حتی تصور میكنم تا چند سال آینده سریالهای ماه رمضان به یك جشنواره تبدیل شود، چون همه عوامل از كارگردان گرفته تا بازیگران و... تلاش میكنند كار آنها برگ برنده را نصیب خود كند.
خیلی از سریالهای ماه رمضان، فضای معنوی به خود میگیرند. فكر میكنید ورود در این فضا تا چه حد روی مخاطب اثرگذار خواهد بود؟
با توجه به این كه در ماه رمضان، فضای معنوی در جامعه به وجود میآید قطعا ورود چنین فضایی در سریالهای تلویزیونی نیز مثبت خواهد بود و مخاطب خیلی راحت میتواند این فضا را بپذیرد و باور كند، اما به شرط آن كه قصه و فضایی كه كارگردان و بازیگران ایجاد میكنند فضای شعاریای نباشد در غیر این صورت نهتنها اثر گذار نخواهد بود، بلكه مخاطب آن كار را نیز پس میزند و دیگر آن را دنبال نخواهد كرد.
فكر میكنید سیامین روز، توانسته تاثیر خود را روی مخاطب بگذارد؟
براساس نام سریال كه
سیامین روز است قرار است در مدت سیروز تحولی در یكی از شخصیتهای سریال صورت گیرد كه این تحول به مخاطب هم منتقل میشود. به هر حال چون نمیخواستیم فقط شعار بدهیم، و اثرگذاری خود قصه برایمان اهمیت بسزایی داشت فكر میكنم
سیامین روز جزو سریالهای موفق امسال نیز خواهد بود.
در این مسیر بازیگر مقابل شما چقدر برایتان اهمیت دارد؟
بسیار زیاد. چون اگر
بازیگر مقابلم نتواند كارش را به درستی انجام دهد قطعا بازی من هم دیده نخواهد شد و خروجی كار آن طور كه باید، خوب نمیشود. وجود یک
بازیگر خوب در مقابل باعث میشود که ماهم بیشتر روی نقش متمرکز شویم و آن را بیشتر پرورش دهیم.
همكاری با جواد افشار چطور بود؟
در سریال
روزهای زیبا، با ایشان همكاری داشتم و خیلی مایل بودم كه در فرصتی مناسب باز هم با ایشان كار كنم كه خوشبختانه در
سیامین روز بار دیگر این اتفاق افتاد. به نظرم آقای افشار یكی از كارگردانهای با حوصله سینما و تلویزیون هستند و برای بازیگرشان احترام قائلند. به هر حال تا آخرین لحظه، احساسی خوبی داشتم و با انرژی سركار حاضر میشدم.
در حال حاضر، معیارهایتان برای پذیرش یك نقش چیست؟
فیلمنامه، گروه حرفهای و دستمزد مناسب. این سه نكته بسیار برایم اهمیت دارند و فكر میكنم اگر یكی از آنها وجود نداشته باشد نمیتوان توقع یك كار تاثیرگذار و موفق را داشت. بنابراین كاری را میپذیرم كه این عناصر را داشته باشد.
آیا نقشی هست كه درآرزوی بازی كردنش باشید؟
بله. خیلی زیاد. به نظرم به تعداد آدمهای روی زمین كاراكترهای مختلف وجود دارد و من هنوز خیلی از آنها را تجربه نكردهام اما نمیخواهم به هر قیمتی بازی كنم چون در برابر مخاطبانم مسوول هستم.
فكر میكنید در خلق یك نقش ماندگار، كارگردان سهم بیشتری دارد یا بازیگر؟
به نظرم هر دو . به شرط این كه حرف یكدیگر را بفهمند و فرصتها را از یكدیگر نگیرند.
سیامین روز، چه جایگاهی در پرونده هنریتان دارد؟
آن را دوست دارم و به نظرم قابل دفاع است. بخصوص این كه توانستم در نقشی بازی كنم كه بسیار دوستش داشتم و برایم قابل ارزش بود.
بازی در تئاتر برایتان دلپذیرتر است یا تلویزیون؟
تئاتر خانه اول همه هنرمندان است و من بشدت به آن وابسته هستم. بازی در تلویزیون را هم دوست دارم چون با مخاطبان گستردهتری روبهرو هستم.
در سیامین روز، یك ویژگی بزرگ وجود دارد و آن این است كه به نظر میرسد تمامی شخصیتها یكسان هستند و كسی برتریای نسبت به دیگری ندارد.
بله. دقیقا همین طور است. اصلا قرار نبود در این كار قهرمانپروری شود و هر كسی در جایگاه خودش روی مخاطب اثر خواهد گذاشت.
بازی در سریالهای مناسبتی چه ویژگی خاصی دارد؟
قطعا بیشتر دیده خواهد شد. اما به همان نسبت هم سختیهای بیشتری دارد مثلا روزی 12 ساعت كار پشت سر هم، بدون هیچ تعطیلی. اما با این همه همین كه سر سفره افطار مخاطبان جایی هر چند كوچك داریم خود نیز غنیمت است.
زمانی هم بوده كه از كار بازیگری خسته شوید؟
وقتی شخصیتی كه بازی میكنم تكبعدی است و حرفی هم برای گفتن ندارد در این صورت از كاری كه میكنم دلزده میشوم.
این دلزدگی را در كدام كارتان احساس كردید؟
اجازه بدهید پاسخ این سوال را ندهم. چون از كار خاطره خوشی ندارم.
وقتی در كاری بازی میكنید چقدر از شخصیت رزیتا غفاری را وارد نقشتان میكنید؟
خیلی زیاد. این مساله باعث میشود نقشم طبیعیتر شود و مصنوعی به نظر نرسد. به هر حال هر بازیگری خواسته یا ناخواسته این كار را انجام میدهد.
در آینده شاهد چه كاری از شما خواهیم بود؟
من در حال حاضر عازم سفر هستم و به همین دلیل نمیتوانم بازی كنم تا بعد كه ببینم در بازگشتم چه اتفاقی برایم خواهد افتاد.