پت شاپ پرشین پت
Follow Us
facebook twitter blog google

خبر های روز حیوانات خانگی

  • بستنی قهوه گربه ◄ بستنی قهوه گربه
      آثار هنری شگفت انگیز نقاشی شده با قهوه توسط هنرمند روسی Elena Efremova . انواع مختلف قهوه ویژگی منحصر به فردی را برای هر نقاشی گربه ایجاد می کند .
  •  قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغده ◄ قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغده
      فنجان های قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغدهای شایان ستایش با چشمانی به اندازه چشمان شما پس از اولین جرعه است. بسته بندی Boo Takeaway و فنجان های قهوه که توسط Backbone Branding برای خط جدید قهوه رویال ارمنستان "Owl" طراحی شده است. در ارمنی، "بو" به معنای "جغد" است، اشاره مستقیم به پرنده شب‌زی، که برای یک برند قهوه از آن به عنوان نام استفاده می‌کند. چشمان کنجکاو جغد با فنجان های دارای تصاویر کارتونی که آنها را به جغدهای جذاب تبدیل می کند، به کانون طراحی تبدیل می شود. فنجان‌های قهوه جغد در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند تا با زمانی از روز که قهوه سفارش می‌دهید، مطابقت داشته باشد، چه برای بیدار شدن از خواب صبحگاهی و چه در اواخر شب.
  • قاب دوربین فیدر پرنده ◄ قاب دوربین فیدر پرنده
      تغذیه پرنده چند منظوره با کیف یکپارچه برای دوربین در فضای باز به افراد اجازه می دهد تا پرندگان را در حیاط خلوت خود تغذیه و ضبط کنند . تغذیه کننده پرنده که توسط Wasserstein برای قرار دادن دوربین های محبوبی مانند Wyze Cam طراحی شده است به شما کمک می کند هر صدای جیر جیر و بال زدن را با وضوح بالا ثبت کنید. در عین حال که دوربین شما را از باران، باد و عناصر بیرونی در امان نگه می‌دارد، حیات وحش را مستقیماً در معرض دید قرار می‌دهد. این تغذیه کننده پرنده که به راحتی بر روی درختان یا دیوارها نصب می شود و با انرژی خورشیدی سازگار است، پرنده نگری را به یک ماجراجویی با فناوری پیشرفته تبدیل می کند.
  • بستنی آموزشی به شکل کوه یخ ◄ بستنی آموزشی به شکل کوه یخ
      بستنی آموزشی به شکل کوه یخ ذوب می شود تا یک پنگوئن یا خرس قطبی را در بالای چوب بستنی نشان دهد. بسته بندی بستنی تابستانی تاک طراحی شده توسط BXL به بچه ها در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا می آموزد. این طراحی بسته بندی قدرتمند است زیرا یک تجربه ساده از خوردن بستنی را به یک درس قابل تامل تبدیل می کند. این نشان دهنده ناپدید شدن حیات وحش در مناطق قطب شمال به دلیل گرمایش جهانی است.
  • کفش های میکی موس ◄ کفش های میکی موس
      کفش‌های پاشنه بلند خلاقانه با گوش‌های نمادین میکی موس که به جلو متصل شده‌اند، ترکیبی عالی از شیطنت دوران کودکی و مد بزرگسالان هستند. کفش های میکی موس توسط کوپرنی طراحی شده اند زیرا بزرگسالان دیزنی نیز به مد لباس نیاز دارند. در نمایشگاه کوپرنی بهار تابستان 2025 در دیزنی لند پاریس رونمایی شد. کفش های میکی موس که در ایتالیا ساخته شده اند، یک کفش کلکسیونی با نسخه محدود هستند که ترکیبی از تجمل و نوستالژی هستند.
  • ماسک صورت Cthulhu ◄ ماسک صورت Cthulhu
      ماسک صورت خلاقانه با شاخک‌های چرم واقعی برای افرادی که می‌خواهند به نظر برسند که به تازگی از رویای تب لاوکرافت بیرون آمده‌اند. ماسک صورت Steampunk Cthulhu که توسط Uchronic از چرم ساخته شده است ، با هر شاخک شکل و جزئیات برای به تصویر کشیدن آن حال و هوای وهم انگیز و اخروی. چرم با کیفیت بالا برش خورده، قالب‌گیری شده و دوخته می‌شود تا جلوه‌ای واقعی و لغزنده به ماسک بدهد. تناسب قابل تنظیم، ماسک صورت Cthulhu را به طرز شگفت‌آوری راحت نگه می‌دارد، زیرا در مناطق بایر حرکت می‌کنید یا در Burning Man مورد توجه قرار می‌گیرید.
  • کیف دستی میکی موس ◄ کیف دستی میکی موس
      کیف چرمی شیک و چشم نوازی که برای طرفداران شیک دیزنی ساخته شده است با گوش های نمادین میکی موس در بالا ارائه می شود. کیف سوایپ میکی موس توسط کوپرنی برای کسانی که عاشق دیزنی و مد بالا هستند طراحی شده است. کیف دستی میکی موس که در ایتالیا از چرم مشکی باکیفیت ساخته شده است، هم یک کیف روزمره کلکسیونی و هم پوشیدنی است. در طول نمایش مد SS25 Coperni در دیزنی لند پاریس معرفی شد.
  • گودال آتش کوسه ◄ گودال آتش کوسه
      گودال آتش الهام گرفته از پوستر فیلم که شبیه کوسه با دهان باز از آرواره ها طراحی شده است ، وحشت سینمایی را به حیاط خلوت می آورد . گودال آتش آرواره که توسط Burned by Design ساخته شده است ، ادای احترامی شگفت انگیز از تریلر نمادین کوسه اسپیلبرگ است. طراحی حماسی یک ساختار دو قسمتی است: بدن کوسه با جزئیات، که لحظه وحشتناک را از پوستر فیلم به تصویر می کشد، و یک گودال آتش در داخل. دهان باز ترسناک کوسه به عنوان نقطه دسترسی آسان به آتش عمل می کند که هنگام غرش شعله ها از درون، تصویری چشمگیر را ارائه می دهد.
  • کاناپه راحت حیوانات خانگی ◄ کاناپه راحت حیوانات خانگی
      کاناپه راحت حیوانات خانگی دارای درب های چوبی است که برای جلوگیری از پوشاندن موهای گربه روی کوسن ها تا می شود . مبل گربه توسط Tomoya Ono یک قطعه مبلمان مدرن طراحی شده است که هم صاحبان گربه و هم حیوانات خانگی آنها را مورد توجه قرار می دهد. هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، قسمت های نشیمنگاه نرم را می توان به دقت بسته کرد تا ظاهری تمیز و بدون مو داشته باشد. این کاناپه که با در نظر گرفتن دوام ایجاد شده است، از مواد ضد خش ساخته شده است و کاملاً قابل شستشو است و برای خانواده هایی که گربه دارند ایده آل است.
  • بازوهای مینیاتوری ◄ بازوهای مینیاتوری
      بازوهای مینیاتوری طراحی شده برای جوجه ها، پرنده شما را به یک ابرقهرمان پردار با بازوهای سبز عضلانی کوچک تبدیل می کند . بازوهای هالک پرینت سه بعدی برای جوجه ها: چرا نباید پرنده ای فوق العاده قوی در اطراف حیاط قدم بزند؟ این ارتقای نهایی برای مرغ متوسط ​​است. هیچ چیز مانند پرنده ای که عضله دوسر بازوی سبز را خم می کند «باورنکردنی» نمی گوید…
12345678910بعدیآخرین
(1 - 10) / 29366    |     صفحه 1 از 2937
RSS

GetPagedList: 0,440,,False,False,False,CreationDate,0,10

معرفي نژاد گربه


اخبار ومقالات - گالری


نمایش متن مقالات

حمایت از حیوانات


هنگامی که سخن از حمایت از حیوانات در ایران به میان می آید گروهی با دلخوری و یک جور شک فلسفی عمیق نگاهی به ما می کنند و می گویند : ای آقا عجب دل خوشی داری ها ! در کشوری که هر شب هزاران کودک سر گرسنه به زمین می گذارند ، در کشوری که میلیون ها کودک خیابان گرد دارد ، در کشوری که میلیون ها خانواده زیر خط فقر زندگی می کنند ، در کشوری که بزرگترین انبار و مصرف کننده مواد مخدر است ، در کشوری که در فهرست مناطق نا امن برای گردشگران و خبرنگاران است ، در کشوری که پایتخت آن آلوده ترین شهر جهان است ، در کشوری که میراث فرهنکی و محیط زیست آن یکی از نمونه های به شدت آسیب پذیر در سطح جهان است و خلاصه در کشوری که هزاران معضل و مشکل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دار د ، سخن گفتن از حقوق حیوانات خنده دار و حتا مسخره به نظر می رسد. این کار ها را باید گذاشت برای آینده و امروز کارهای مهم تری داریم.

گروه دومی هم هستند که با یک جور کینه و نگاه خصمانه به ما می گویند : شما یک عده آدم شکم سیر و مرفهان بی درد هستید که از سر بی کاری دارید ادای غربی ها را در می آورید . این بازی ها که مثلا بیایند از سگ و گربه ها حمایت کنند کار مستکبران و غرب زده هاست .این یک فرهنگ وارداتی و تقلیدی از آمریکا و انگلیس و اسرائیل است و با فرهنگ ما ارتبا ط ندارد.

پاسخ به این دوستان را ما بار ها داده ایم و در آینده نیز در همین تارنگار مطالبی را دراین مورد خواهم گذاشت . اما امروز در آستانه 26 دی ماه « جشن ملی حمایت از حیوانات » برآن شدم تا مختصری درباره نگاه ایرانیان در طول تاریخ به مقوله حمایت از حیوانات و جلوه های بارز فرهنگ درخشان ایران در این مورد نوشتاری را به علاقه مندان پیشکش کنم.

اما پیش از آن مختصری را از تاریخچه انجمن ملی حمایت از حیوانات ایران در دوران معاصر به آگاهی می رسانم :

تاریخچه انجمن ملی
حمایت از حیوانات ایران :

>>>> این NGO از سال 1334 خورشیدی با نام « جمعیت ملی حمایت از حیوانات » به همت دکتر نصر اله عایلی و دکتر محمد ستاری آغاز به کار کرد.
>>> این جمعیت نخستین NGO زیست محیطی ایران بود که توانست در همان سال های نخست کار خود موجی از علاقه مندی به حقوق حیوانات را در میان مردم گسترش دهد.
>>>> در مدت زمان کوتاهی این جمعیت توانست ضمن حفظ استقلال خود بسیاری از مسوولان بلند پایه از جمله نخست وزیر ، نمایندگان مجلس شورای ملی ، سران ارتش ، ژاندارمری و شهرداران شهرهای بزرگ ایران را به عضویت خود بپذیرد .

>>>> جمعیت ملی حمایت از حیوانات از نادر سازمان هایی بود که شاعران و نویسندگان بزرگی همچون صادق هدایت ، نادر نادر پور و محمد مشیری از اعضاء یا هواداران آن بودند و در جهت اهداف آن آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشتند.

>>>> این جمعیت نخستین سازمان زیست محیطی مردمی بود که دارای یک نشریه مستقل به مدیر مسوولی دکتر نصراله عایلی و جلال افشار بود که به صورت ماهانه از سال 1334 خورشیدی در تهران با نام حمایت حیوانات و از سال 1347 با نام دنیای حیوانات منتشر شد و انتشار آن تا سال 1357 به مدت 24 سال با کمک های مردم و حق عضویت اعضاء ادامه داشت.

>>>> این جمعیت نخستین سازمان مردمی زیست محیطی بود که یک شاخه جوانان ، به نام سازمان جوانان جمعیت ملی حمایت از حیوانات تشکیل داد .

>>>> این جمعیت توانست برای نخستین با فعالیت خود را به صورت فراگیر در سراسر کشور گسترش دهد و در اکثر شهر ها شعبه یا دفتر نمایندگی تشکیل دهد.

>>>> این جمعیت نخستین سازمانی بود که با مشارکت جوانان فعال سازمان پیشاهنگی ایران توانست فعالیت های ترویجی خود را در دور افتاده ترین نقاط کشور اجرا کند.

>>>> این جمعیت نخستین سازمان زیست محیطی کشور بود که موفق شد در زیر مجموعه خود به شکل گیری NGO های مستقل تخصصی مانند انجمن دوستداران پرندگان کمک نماید.
>>>> این جمعیت نخستین NGO ایرانی بود که توانست بیمارستانی را جهت درمان جانوران بی پناه به نام بیمارستان حمایت حیوانات برپا کند.
>>>> جمعیت ملی حمایت از حیوانات پس از انقلاب سال 1357 توسط مسوولان منحل شد ولی در آذر ماه سال 1377 خورشیدی با مدیریت و سازماندهی جدید با نام انجمن دوستداران حیوانات به شماره 10719 و با تایید نیروی انتظامی و مجوز وزارت کشور با نام بین المللی IRAN – SPCA ثبت شد .


>>>> این کار بزرگ یعنی ثبت انجمن دوستداران حیوانات در ایران پس از انقلاب به همت و تلاش شبانه روزی جناب آقای دکتر جاوید آل داوود ( استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ) و همکارانشان دکتر داریوش شیرانی ، دکتر شهرام جمشیدی ، دکتر محمد کاظم کوهی و دکتر اردوان میرزایی انجام شد و انجمن از تاریخ 30 / 9 / 1377 به صورت رسمی آغاز به کار کرد.
>>>> این سازمان پس از یکسال با تلاش دکتر آل داوود به نام اصلی انجمن حمایت از حیوانات که تا آن زمان مورد پذیرش مراجع رسمی نبود ، تغییر نام داد .
>>>> این انجمن در مدت کوتاهی توانست در شهرهای اصفهان ، تبریز ، کرج ، مشهد ، همدان ، و شهرکرد شعبه یا دفتر نمایندگی بر پا کند.

>>>> این انجمن در همان سال نخست ، موفق به ایجاد درمانگاه تخصصی حمایت از حیوانات در تهران و اصفهان شد.

>>>> در سال 1380 خورشیدی جائزه ملی محیط زیست به دکتر آل داوود رئیس هیات مدیره انجمن به دلیل تلاش برای برپا کردن این انجمن پس از انقلاب و فعالیت های زیست محیطی در جهت بالا بردن روحیه مهر و عطوفت با حیوانات و برنامه های حفاظت از حیات وحش اهدا شد .

>>>> ارائه پیش نویس طرح قانون
حمایت از حیوانات به مجلس شورای اسلامی یکی از کارهای این انجمن بود که شوربختانه تاکنون هیچ کدام از جناح ها توان تصویب آن را در مجلس نداشته اند.

>>>> انجمن حمایت از حیوانات در استان اصفهان نیز با تلاش اینجانب از سال 1379 آغاز به فعالیت نمود . پیشنهاد برگزاری روز ملی حمایت از حیوانات در 26 دی ماه هر سال از سوی این انجمن ، خوشبختانه مورد پذیرش دیگر انجمن ها نیز قرار گرفت و از سال 1379 تاکنون این جشن ملی در سراسر ایران کم و بیش برپاشده است.

ایرانیاندرمیان ملل مختلف از پیشگامان و بنیانگذاران قوانین و دستورات مربوط به حقوق حیوانات و حتا گیاهان بوده اند و برخلاف آنچه كه تاریخ نگاراران ، نظریه پردازان و فرهنگ سازان غربی در ترویج آن می كوشند ، ایرانیان سده ها زودتر از آن ها در این قوانین و دستورات ریشه دار كه خوشبختانهبسیاری از آن ها تا به امروز به صورت مكتوب باقی مانده و به ما رسیده است ، از زوایای مختلف به مسائل مربوط به حیوانات و محیط زیست آن ها توجه كرده و همه ویژگی این قوانـیـنو دستورات این بود كه از جانب مردم نیز با جدیت و به بهترین شكل رعایت می شدند:
« ... آموزگار دروغ تعالیم مقدس را تحریف می كند و با آموزش های نادرست خویش اساس زندگی مردم را به هم می ریزد ... چنین كسانی آموزش هایی را كه می گوید به زمین و نعمت های آن و به خورشید حیات بخش و عناصر سودمند جهان به دیده احترام بنگرید ، گفتاری پوچ و بی معنی می شمارند ... اینان با آموزش های نادرست خویش مردم را از كردار نیك بازدارند و حیوانات را با فریاد شادی قربانی كنند و با گفتارگمراه كننده خود بفریبد ... دیربازی ست كه این گروه از خیل هواخواهان دروغ یاری می جویند تا به مردم بفهمانند كه با گوشت و خون گاو قربانی شده و آشام سُكرآور می توان تباهی و مرگ را از خود دور داشت...» ( گات ها ، یسنا 39 و 32 )

«... دومین جایی كه زمین از همه جا بیشتر شادكام شود آنجاست كه پارسایی خانه ای برپا دارد... با گله ای گاو ... رَمه هایی خوب درآن ؛ گله گاوان به خوبی پرورده شود ؛ راستی فزونی گیرد ؛ خوراك ستوران فراوان باشد ؛ شگ خوب پرورش یابد و ... » ( اوستا ، وندیداد ، فرگرد سوم )

« ... می ستایم خداوند جان و خرد ، فروغمند پرشكوه را ... نیك اندیشی (بهمن) را ؛ ...گله و رمه و كشتزار گندم و دانه های سودبخش را ... » ( خرده اوستا ، هفتنگه یشت )

« این چنین می ستاییم ... روان های چهارپایان را كه مایه زندگی ما هستند ؛ كه ما برای آن هاییم و آن ها برای مایند... روان های جانوران سودمند دشتی را می ستاییم ... آب های روان و مرغ پّران را می ستاییم ... همه جانوران آبی و زمینی و پرنده و رونده و چرنده را می ستاییم .. .خواستار ستایشم روان جانوران آبزی ، جانوران زمینی ، پرندگان ، جانوران دشتی و چرندگان را ... » ( گات ها ، یسنا و ویسپرد )

مفصل ترین مطالب درمورد حقوق حیوانات و به ویژه سگ در كتاب وندیداد مندرج است. همچنین دركتاب گران بهای دینكرد در این مورد مطالب فراوانی وجود دارد ، همان گونه كه ذكر شد رعایت حقوق حیوانات برای قرن های متمادیچنان درمیان مردم این سرزمین ریشه دوانده بود كه جزیی جدا نشدنی از فرهنگ مردم به حساب می آمد و مردم در همه مراسم و آیین ها به نوعی پایبندی خود را به این فرهنگ پیشتاز ، نشان می دادند و در نهادینه شدن این فرهنگ كوشا بودند و به هر بهانه و هر مناسبت در هرجشـــن و آیینی علاقه خود را به این باور بروز می دادند . آنان در هرمـاه چهار روز یعنی روزهای « بهمن » ، « مـاه » ، « گوش »‌ ، « رام » كه روزهای« نَـبُـر» نامیده می شدند از كشتار و بریدن سر حیوانات و همچنین مصرف گوشت آن ها خودداری می كردند، با این حال روز بهمن از جایگاه برجسته تری برخوردار بود.


« بهمن » یا « وهومن» واژه ای است متشكل از دو جزء« وهــو » به معنی خوب و نیك و « من » یا منش به معنی اندیشیدن و شناختن و به یادآوردن و دریافتن. بهــمن كه در اصل یكی از صفات جاودان خداوند یكتا می باشد ؛ همچنین نام دومین ماه زمستان و یا یازدهمین ماه سال نیزهست ؛ دومین روز هر ماه نیز « بهمن » نامیده می شود. ایرانیان همه ساله به مناسبت هم زمانی روز بهمن در ماه بهمن جشنی به نام بهمنگان با بهمنجه برپا می كردند و از آن جا كه معتقد بودند فروزه پاك و جاوید بهمن در جهان مادی موكل حیوانات است در این جشن بیش از هر جشن و آیین دیگری به رعایت حقوق حیوانات و پرهیز از خوردن گوشت آن ها توجه نشان می دادند. به عبارت بهتر جشن بهمنگان جشن بزرگ و با اهمیتی بودكه تنها یكی ازجلوه ها و ویژگی های آن توجه به حقوق حیوانات بود و این به خاطر ژرفنا و گستردگی این فروزه و همچنین بی شماری و گوناگونی جلوه های مادی و معنوی بسیاری است كه بهمن آن ها را در برمی گیرد.

در « اندرزگواه گیران » ضمن سفارش های متعددی كه به زوج جوان پیش از ازدواج می شود ، در این مورد نیز می آید :

« ...داد و آیین بهمنی آشتی و نیك اندیشی است ... چهارپایان سودمند را خوب نگهداری كنید و كار بی اندازه مفرمایید ... »

گرچه برخی از آداب و رسوم این جشن زیبا از یاد رفته و به ما نرسیده است ولی خوشبختانه بخش عمده این مراسم به واسطه آثار مكتوب تاریخ نگاران ، نویسندگان و شعرای بزرگ دوره اسلامی همچون ابوریحان بیرونی ، اسدی توسی ، فرخی ، منوچهری و عثمان مختاری در گذر زمان از یاد نرفته و چنان كه از این آثار بر می آید این جشن تا پیش از حمله مغول در ایران به صورتی فراگـیر مرسوم بود و آداب و تشریفات آن رواج عام داشت و حتا پس از آن دوران نیز به صورت پراكنده برگزار می شده است.

بهمنگان درمنابع دوره اسلامی :

ابوریحان بیرونی درآثار الباقیه در این مورد می نویسد :

« بهمن ماه ؛ روز دوم آن روز بهمن عید است كه برای توافق دونام آن را بهمنجنه نامیده اند و بهمن نام فرشته موكل بر بهایم است كه بشر به آن ها برای عمارت زمین و رفع حوائج نیازمندند و مردم فارس در دیگ هایی ازجمیع دانه های مأكول ... غذایی می پزند و آن را با شیر خا لص می خورند و می گویند كه حافظه را این غــذا زیاد می كند و این روز را در چیدن گیاه ها و رفتن كنار رودخانه و جوی ها و روغن گرفتن و تهیه بخور و سوزاندنی ها خاصیتی بدین روز است ... »

همچنین اسدی توسی درلغت فُرس دراین مورد می نویسد:

« ... بهمنجنه جشنی است كه دوم روز از ماه بهمن كنند و طعام ها سازند و بهمن سرخ و زرد بركاسه ها نهند ... و تره و ماست آرند .. .»

گیاه بهمن كه درنوشته های ابوریحان بیرونی و اسدی توسی به آن اشاره شده است ، نام گیاهی است كه به ویژه در جشن بهمنگان مصرف می شود. بهمن مورد استفاده ، ریشه گیاهی است سفید رنگ یا سرخ رنگ مثل زردك . نام فرانسوی این گیاه « بهمن » ، (Behen) نیز ریشه فارسی دارد. ایرانیان معتقد بودند كه خوردن آن به تقویت حافظه بسیار كمك می كند. آن را به صورت تازه درخوراك ها می پختند ؛ خشك شده آن را دَم می كردند و یا به صورت گرد بر روی غذا می ریختند و یا با گرد قند و نبات آمیخته و می خوردند.
در این روز همچنین تهیه شیره ها و روغن های نباتی و ساقه ها و چوب ها و برگ های سوزاندنی كه بوی خوش پراكنده و گندزدا باشند ، صورت می گرفت. لذا یكی ازرسوم نیك آن روز این بود كه طی تشریفاتی به كوه و دشت رفته و گیاهان ویژه ای را كه خواص دارویی داشت جمع آوری می كردند تا در طول سال مورد استفاده قرار دهند. تا مدت ها پس از اسلام نیزخلفا و سلاطین درحضور امیران و فرمانداران این جشن را با تشریفاتی ویژه برگزار می كردند و شاعران و خطیبان برای تهنیت این جشن سروده و خطابه می سرودند و دیگ بهمنگان با همه تشریفات آن به هنگام نیمروز میهمانی بزرگی را پاسخگو بود.

منوچهری دامغانی نیز یكی از شعرای بزرگی است كه دراین مورد چنین می سراید :



رسم بهمن گیر و از نو تازه كن بهمنجنه
ای درخت ملك ، بارت عز و بیداری تنه

اورمزد بهمن و بهمـــنجنه ، فرخ بود
فرخت باد اورمزد بهمن و بهمنجنه

« فرخی سیستانی» نیز درباره این جشن فرموده :



فرخـش باد و خداوندش فرخنده كناد
عید فرخنده و بهمـنجنه و بهمـن ماه

عثمان مختاری غزنوی نیز سروده است :



بهمنجنه است خیز و می آرا چراغ دی
تا بربچینیم گوهــر شادی ز گنج می

این یك دو مه سیاه طرب را مدد دهیم
تا بگذرد ز صحرا ، فـوج سپاه دی


بهمن روز ، در رساله ملا محسن فیض كاشانی :
یكی دیگر از منابع مهم دوران اسلامی كه اهمیت ویژه روز بهمن را یادآوری نموده است رساله ملا محسن فیض كاشانی است. محمدبن شاه مرتضی معروف به ملا محسن فیض كاشانی ( 1007 تا 1091هجری قمری ) در رساله خود با نام « رساله نوروز و سی روز ماه » كه به نقل از روایت معلی بن خنیس كوفی از جعفر صادق راجع به نوروز و سی روز ماه پارسیان نگاشته است ، از قول امام جعفرصادق می آورد:
«...دویم بهمن ؛ روزخوبی است ... فارسیان گویند روزخوبی است و ما می گوییم روز مباركی است. تزویج كنید و از سفرها در این روز داخل خانه خود شوید و در این روز سفركنید و خرید و فروخت نمایید وحاجت ها بطلبید از هر نوع كه باشد كه روزی پسندیده است ... »

چنان كه یادآور شدیم در این روز كه براساس تقویم رسمی امروزی برابر با 26 دی ماه خواهد بود ، ایرانیان بیش از هر روز دیگر به رعایت حقوق حیوانات و عدم كشتار آن ها توجه نشان داده و در عوض مراسـم پختن آش و مصرف غذاهای گیاهی همچون نان و پنـیر و سـبزی ، نوشـیدن شـیر و شربت های گیاهی بسیار رایج و معمول بوده است و در خانه بزرگان و بسیاری از خانواده ها ، دیگ آشی آماده و مهمانی برپا بوده است. آشپزان اغلب در این روز آش ویژه ای پخته و در معرض فروش می نهاده اند ؛ در این آش از هر نوع حبوب و سبزیجات تازه استفاده می شد و درعوض از مصرف غذایی كه با گوشـت تهیه می شد پرهـیز می كردند.

یكی دیگر از مراســم این روز ، پوشیدن لبـاس سفــید بود. پوشندگان لباس سفید دراین جشن در حقیقت با این عمل نمادین بیزاری و برائت خود را از هرگونه ناپاكی و پلیدی ، خونریزی و كشتار و آزار و اذیت حیوانات نشان داده و با دسته های گل سفید ( یاس سفید ) به دیدار یكدیگر می رفتند و این گل ها را به یكدیگر تقدیم می كردند.

نشان یا آرم ویژه این روز خاص « خروس» بود چون باور داشتند كه از میان حیوانات این خروس است كه همانند سروش با بانگ هوشیاری دهنده و بیداركننده خود ، نوید بخش روزی روشن با اندیشه ای روشن و سپید بوده و آنان را به سپیدی ، روشنی و پاكی در اندیشه و عمل و بیزاری از خونریزی و كشتار حیوانات و پایمال نكردن حقوق آن ها فرا می خواند.

همان طور كه ذكر شد اگر چه جشن بهمنگان جشن بزرگی است كه به مبحث حمایت از حقوق حیوانات محدود نمی شود و دایره بسیار وسیع تری را در بر می گیرد و به قولی جشن پیروزی منش نیك بر سیاهی ها و كژاندیشی ها به حساب می آید ؛ اما از آنجا كه مقوله حمایت و پاسداری از جانوران و حقوق آن ها از جلوه های بارز و نمود های ویژه فروزه پاك و جاوید بهمن و به دنبال آن جشن بهمنگان محسوب می شود ، برگزاری جشن حمایت از حیوانات همزمان با بهمنگان كه درآن همگان به توجیه بیش از پیش به حقوق حیوانات فرا خوانده می شود خالی از لطف نخواهد بود.

در این جا توجه به یك نكته بسیارضروری است و آن این كه ایرانیان پیوسته در این گونه امور حد اعتدال را رعایت كرده و دچار تفریط یا افراط نمی شدند. کوتاه سخن این كه امروز نیز با نگاهی هوشمندانه به پیشینه با ارزش خود می توانیم فعالیت های مدنی و اجتماعی خود را از پشتوانه ای با ارزش برخوردار سازیم و به این وسیله بر اصالت و ریشه داربودن حركت خود بیافزاییم.



برگزاری جشنی در تاریخ مذكور (26 دی ماه ) توسط علاقه مندان به حقوق حیوانات ، همراه با مراسم سخنرانی و احیاناً نمایش فیلم ، مراسم تشویق فعالان زیست محیطی و ارایه برنامه های آینده گروه های زیست محیطی ، می تواند با اندك تغییراتی توأم با نوش جان كردن آشی خوشمزه ، پوشیدن لباس هایی با رنگ های روشن یا سفید و تقدیم گل به حاضرین باشد و برای عموم علاقه مندان و شركت كنندگان جذابیت و جاذبه بیشتری را ایجاد نماید و لحظات خاطره انگیزی را برای آن ها فراهم آورد
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
:                شبکه های اجتماعی پرشین پت را دنبال کنید 

face.jpg (205×206)   tw.jpg (204×224)pin.jpg (204×224)

جدیدترین مقالات

◄ گدایی کردن در حیوان شما
◄ عقیم سازی
◄ جوش در سگ ها
◄ ورزش دادن گربه ها
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از گربه
◄ کتامین
◄ كتاب(7)
◄ چه مواد غذایی برای سگ مفید است؟
◄ چگونگي نصب برنامه و ورود به برنامه
◄ فيبر ها
◄ انتخاب اسم برای سگ نر
◄ حالا من چی کار کنم ؟
◄ گربه های ناز نازی
◄ German Shorthaired Pointer
◄ فروش گربه پرشین کت
◄ فصل چهارم
◄ گربه و نازایی ! توهم یا واقعیت؟
◄ مهناز افشار و دلفین
◄ British Shorthairs
◄ ماهي و ماهي خور
◄ شباهت حيوانات
◄ بستنی قهوه گربه
◄ Dog Fashion
◄ دکتر هومن و جراید
◄ انگل های داخلی در سگ ها
◄ معرفی دکتر شیری
◄ iهیولا ها
◄ قارچی معده در پرندگان
◄ پرورش لارو آناباتوئیدها (ترجمه)
◄ Metynnis Fasciatus
◄ شارک دم قرمز - Red Tailed Shark
◄ اپیلاتی دهان آتشی - firemouth epiplaty
◄ اطلاعات عمومی خانواده سیکلیده ها 2
◄ دراگون – Dragon
◄ مارماهی الکتریکی - electrophorus electricus
◄ سیچلاید های افریقایی
◄ اسب دریایی - Hippocampus
◄ جلبک ها اکواریوم های اب شیرین
◄ بخاری آکواریوم - Aquarium Heater
◄ انجماد اسپرم - How To Glaciation spermatozoon
◄ رفتار درماني براي سگها
◄ پولیوما ویروس در پرندگان
◄ تغذیه ایگوانا
◄ قیمت روز خودرو
◄ سگ پیتبول
◄ شی هوا هوا
◄ Belgian Sheepdog
◄ پیشینه سالوکی (تازی)
◄ رژیم غذایی مناسب برای مقابله با سوءهاضمه در اسب (ترجمه)
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از سگ
◄ آموزش استفاده از جعبه خاک به خرگوش
◄ ایورمکتین در سگ ها
◄ گربه نژاد هیمالین
◄ تراریوم برای خزندگان
◄ غدای بچه گربه
◄ یازده سال اسارت سگ
◄ حقوق حیوانات از ۱۴ قرن قبل در اسلام مطرح شده است
◄ سگ در ایران باستان
◄ رفتار شناسي در حيوانات
◄ مردی که سگ همسایه اش را خورد+عکس
◄ Z
◄ بیضه ها
◄ انگل ژيارديا (اين تک سلولي خطرناک)
◄ "وگانیسم"
◄ عمر حیوانات چقدر است
◄ نگهداری از رتیل اوسامبارا بابون
◄ یوزپلنگ
◄ خرگوش به عنوان حیوان خانگی
◄ درماتوفیتوز (Dermatophytosis)
◄ کم خونی فقر آهن در گربه ها
◄ انواع مسمومیت های شیمیایی و غذایی در سگ
◄ حیوانات در برف
◄ زشت‌ترین سگ دنیا»
◄ پیراهنی برای عاشقان گربه
◄ نی نی های بامزه در لباس حیوانات
◄ پرشین پت نماینده انحصاری فربیلا در ایران
◄ چرا سگ ها به دنیال دم خود میگردند
◄ | German Wirehaired Pointer
◄ Redbone Coonhound
◄ Chinook
dram film izle