یکی از اقشار جامعه که به نظر می رسد بیش از سایرین دستخوش تغییرات اساسی پس از اجرای نهایی هدفمند کردن یارانه ها شوند رانندگان آژانس و به طور کلی افرادی که در حمل و نقل عمومی مشغول به کار هستند می باشند.
به گزارش بانکی دات آی آر یکی از اقداماتی که دولت در جهت بهبود معیشت و جلوگیری از مشکلات احتمالی ناشی از هدفمند کردن یارانه ها برای این صنف در نظر گرفته است اختصاص خط اعتباری ای جهت ارائه تسهیلات به آژانس ها و رانندگان آژانس است طرح مشابهی هم برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته شده است.
این خط اعتباری را بانک ملت برای 330هزار مالک تاکسی در کارت سوختشان واریز میکند.همچنین بانک سپه این خط اعتباری را برای 220 هزار آژانسی و بانک ملی برای حدود 500 هزار وانت بار ایجاد خواهند کرد.
این وام ها با نرخ بهره 4 تا 12 درصد در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت در این راستا از اول آبان ماه بانک سپه به انتشار آگهی هایی جهت دعوت از این افراد برای در یافت وام پرداخته است. سایر بانک ها هم هر کدام به میزانی مکلف به ارائه تسهیلات به این قشر شده اند.
قرار است مبلغ تسهیلات به کارت سوخت دارندگان وسایل نقلیه عمومی واریز شود.پیشتر رویانیان مشاور رئیس جمهور در این خصوص گفته بود: از انجایی که اگر مبلغ این تسهیلات نقدا به رانندگان محترم پرداخت شود خانم ها شان پول را از ایشان می گیرند و صرف مصارف دیگر می کنند ما این پول را در کارت سوخت ایشان ذخیره می کنیم تا به این شکل به آنها کمک کرده باشیم!
وی که در یک مصاحبه تلویزیونی حاضر شده بود گفت: با اختصاص این خط اعتباری بسیاری از مشکلات این قشر مرتفع خواهد شد.
بر این اساس رانندگان تاکسی هم می توانند با مراجعه به شعب بانک های عامل و در دست داشتن مدارک خودرو و کارت سوخت خود از این تسهیلات استفاده کنند.
اختصاص 1100 ميليارد ريال تسهيلات هزينههاي سوخت به آژانسها
مديرعامل بانك سپه نیز با اشاره به نقش ديگر بانكها در جريان اجراي قانون هدفمندي يارانهها اظهار داشت: یکی از نقشهاي بانكها، مربوط به بحث انرژي سوخت حملونقل عمومي است. در اين حوزه، با تغيير قيمت حاملهاي انرژي، حملونقل عمومي نيز متاثر ميشود كه نياز به جبران اين مابهالتفاوت خواهد بود.
وي افزود: براساس تقسيم كاري كه بين بانكهاي عامل در اين ارتباط صورت گرفته، هر يك از بانكها، متولي پرداخت تسهيلات به دارندگان وسايط نقليه عمومي شدهاند كه از طريق اين تسهيلات هزينههاي مربوط به سوخت آنها تامين خواهد شد.
پاشاييفام اضافه كرد: در قالب تقسيم كار مذكور و نيز تفاهمنامهاي که با اتحاديههاي مربوطه منعقد شده، مبلغ يكهزار و 100 ميليارد ريال از طريق تسهيلات در اختيار 210 هزار واحدي قرار گرفت كه در حوزه حملونقل عمومي به صورت آژانس فعاليت خواهند داشت. حداكثر سود اين تسهيلات نيز 12 درصد خواهد بود.
البته سوالی که مطرح می شود آن است که چرا دولت این مبلغ را به صورت یارانه به اعضای این صنف نمی پردازد تا از این طریق نرخ کرایه ها را ثابت نگه دارد تا در نهایت به گسترش فرهنگ عمومی حمل و نقل کمک کند.
به نظر می رسد در شرایط موجود رانندگان پس از دریافت تسهیلات هزینه های آن را به نرخ کرایه خود بیافزایند و بدین ترتیب هزینه های حمل و نقل عمومی با آغاز هدفمند شدن یارانه ها دچار تغییرات آشکاری گردد.