سهمیه مناسبتی از علتهای افزایش مصرف
مدیر تامین و توزیع فرآوردههای نفتی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از افزایش بیش از هفت درصدی این فرآورده در سال جاری خبر داد و گفت: سهمیههای مناسبتی بنزین یکی از علت های افزایش مصرف این فرآورده است.
حسین آقایان متوسط
مصرف بنزین از ابتدای سال 1392 (47 روز گذشته) را 67.1 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال پیش 7.6 درصد رشد داشته است.
به گفته وی، متوسط
مصرف بنزین در فروردینماه امسال 68.3 میلیون لیتر و متوسط مصرف این فرآورده در 17 روز ابتدایی اردیبهشتماه 64.8 میلیون لیتر در روز بوده است.
مدیر تامین و توزیع فرآوردههای نفتی شرکت ملی پخش پیشبینی کرد که روند
مصرف بنزین در روزهای آینده به دلیل آغاز زودهنگام سفرهای تابستانی روند صعودی خود را حفظ کند.
آقایان البته یادآور شد که احتمالا
مصرف بنزین در شش ماهه دوم سال روند کاهشی خواهد داشت اما این کاهش چشمگیر نخواهد بود.
سهمیه های مناسبتی دلیل 4 درصد افزایش مصرف
وی با اشاره به اینکه
مصرف بنزین از سال 86 تا 90 روند کاهش داشت و پیشبینی میشد در سال 91 مصرف بازهم کاهش یابد گفت: با وجود این که تعداد خودروهایی که در سال گذشته به خیابان وارد شدهاند نسبت به سال 90 کاهش داشت اما بازهم
مصرف بنزین افزایش یافت.
آقایان با بیان این که انتظار می رفت مصرف روزانه بنزین به 58 تا 59 میلیون لیتر در سال 91 کاهش یابد اظهار کرد: شاید یکی از دلایل افزایش مصرف این فرآورده در سال جاری ناشی از پرداخت اضافه سهمیه های بنزین 400 تومانی و افزایش
مصرف بنزین 700 تومانی باشد.
به گفته مدیر تامین و توزیع فرآوردههای نفتی شرکت ملی پخش احتمالا دو تا سه درصد افزایش
مصرف بنزین به دلیل اضافه سهمیهای است که هر چند وقت یکبار در کارتهای سوخت شارژ میشود.
آغاز روند صعودی
مصرف بنزین از سال 91
آقایان با اشاره به اینکه بیشترین
مصرف بنزین در دههی 80 مربوط به سال 85 با متوسط مصرف 73.6 میلیون لیتر در روز است، گفت: با اجرای طرح عرضهی سوخت با کارت این رقم در سال 86 به 64.5 رسید و در سالهای بعد روند کاهشی مصرف ادامه یافت.
مدیر تامین و توزیع فرآوردههای نفتی شرکت ملی پخش ادامه داد: متوسط
مصرف بنزین در سال 87 67 میلیون لیتر، سال 88، 64.8 میلیون لیتر،سال 89، 61 میلیون لیتر و سال 90، 59.8 میلیون لیتر بود.
آقایان با اشاره به این که
مصرف بنزین در سال 91 به 63.4 میلیون لیتر افزایش یافت گفت: حجم
مصرف بنزین در سال 91 نسبت به سال 90، شش درصد رشد داشت.
توسعه حملونقل کلانشهرها
مصرف بنزین را کاهش می دهد
مدیر تامین و توزیع فرآوردههای نفتی شرکت ملی پخش علاوه بر پرداخت سهمیه های مناسبتی بنزین، افزایش مدت زمان انتظار در ترافیک را یکی از دلایل دیگر افزایش حجم مصرف این فرآورده دانست و تاکید کرد که برای کاهش مصرف سوخت باید به توسعه حملونقل کلانشهرها توجه ویژه شود.