با ابلاغ این آیین نامه تمامی آیین نامهها، توافق نامهها و دستورالعمل های مغایر ملغی اعلام شد.
متن كامل آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد،اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی به شرح زیر است:
در اجرای ماده (9) قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها به سازمان زندانها واقدامات تأمینی و تربیتی كشور مصوب 6/11/64 مجلس شورای اسلامی و به منظور تبیین نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و رعایت قوانین و مقررات و به ویژه قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب 15/2/1383 آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی به شرح ذیل مورد تصویب قرار گرفت:
ماده 1: تعاریف واژگان مذكور در این آیین نامه به شرح ذیل است:
الف ـ سازمان ـ سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی كشور
ب ـ بازداشتگاه عمومی ـ محل نگهداری متهمانی است كه با قرار كتبی مقامهای صلاحیتدار قضایی تا اتحاذ تصمیم نهایی به آنجا معرفی میشوند.
ج ـ بازداشتگاه انتظامی ـ بازداشتگاهی است كه در اجرای وظایف ضابطیت نیروی انتظامی برابر شرایط و مقررات این آیین نامه در اماكن در اختیار نیروی انتظامی ایجاد شده یا می شود.
د ـ تحت نظر گاه ـ مكانی است كه متهمان حسب مورد به دستور مقام قضایی یا در جرایم مشهود به موجب قانون بر اساس گزارش كتبی ضابطان و مقامات ذیصلاح قانونی تا تسلیم به مقام قضایی و حداكثر تا مدت 24 ساعت در آن محل نگهداری میشوند.
ماده 2: ایجاد بازداشتگاههای انتظامی در هر استان موكول به درخواست فرماندهی انتظامی استان و تایید ضرورت آن از سوی دادستان محل و موافقت مدیركل زندانهای استان است.
ماده 3: مدیركل زندانهای استان پس از بازدید از محل معرفی شده در صورت وجود شرایط و معیارهای لازم برای تاسیس بازداشتگاه نسبت به صدور مجوز اقدام می کند.
تبصره : مدیركل زندانهای استان مكلف است فهرست بازداشتگاههای دارای مجوز قانونی را به روسای دادگستری و دادستانهای شهرستانهای تابعه استان اعلام کند.
ماده 4: اداره بازداشتگاههای انتظامی به عهده سازمان است. پرسنل بازداشتگاههای مذكور توسط نیروی انتظامی تأمین و تحت امر مدیركل زندانهای استان برابر این آیین نامه و ضوابط عمومی آیین نامه اجرایی سازمان در خصوص نحوه نگهداری متهمین انجام وظیفه می کنند.
تبصره: رئیس و جانشین بازداشتگاه انتظامی پس از معرفی از سوی فرماندهی مربوط و احراز شرایط لازم با ابلاغ مدیركل زندان های استان منصوب خواهد شد.
ماده 5: سازمان موظف است در جهت آموزش و راهنمایی مسئولین و كاركنان بازداشتگاههای انتظامی اهتمام لازم به عمل آورد.
ماده 6: بازداشتگاههای انتظامی صرفاً محل نگهداری آن دسته از متهمینی است كه بنا به دستور مقام قضایی برای انجام تحقیقات مقدماتی در اختیار ناجا قرار دارند.
تبصره: در شهرستانهای فاقد زندان و بازداشتگاه بنا به دستور مقام قضایی معرفی و نگهداری متهمین بازداشتی درغیر از موارد مذكور نیز در بازداشتگاه انتظامی مجاز خواهد بود.
ماده 7: پذیرش متهمین در بازداشتگاههای انتظامی صرفاً به موجب برگ قرار كتبی رسمی با مهر و امضا مقام قضایی مربوطه كه مجزا از دستور ارجاع انجام تحقیقات به ضابطین است صورت خواهد گرفت. مقامات قضایی مكلفند در معرفی متهمان به بازداشتگاه نسبت به تعیین مدت نگهداری آنان تصریح کند.
تبصره: در پایان مهلت تعیین شده رئیس بازداشتگاه موظف است مراتب را به قاضی صادر كننده قرار منعكس و در صورت عدم تمدید مهلت نسبت به انتقال متهم به زندان اقدام کند.
ماده 8: رئیس بازداشتگاه انتظامی موظف است دفعات و ساعات هر گونه ورود و خروج متهم از بازداشتگاه ، اعم از انجام تحقیقات و غیره را در دفاتر ثبت وقعات و پرونده بازداشتگاهی متهم قید کند.
ماده 9: نیروی انتظامی باید ترتیبی اتخاذ کند كه
بازجویی از متهمین در محل جداگانه از بازداشتگاه انتظامی انجام گیرد. انجام تحقیقات و
بازجویی در محل نگهداری متهمان ممنوع است.
ماده 10: مسئولین بازداشتگاه های انتظامی موظفند آمار و فهرست اسامی متهمین وارده به بازداشتگاه را با مشخصات كامل مندرج در برگ قرار و نیز سایر اقدامات مربوط به آنان از قبیل اعزام به بیمارستان، آزادی، انتقال به زندان یا بازداشتگاه های عمومی و یا موارد مشابه را به صورت روزانه و مطابق فرمهای ارسالی از سوی سازمان در اسرع وقت به واحد آمار و رایانه اداره كل زندانهای استان ارسال کنند.
تبصره: نیروی انتظامی با همكاری سازمان اقدامات لازم در جهت برقراری ارتباطات شبكهای به صورت بر خط بین بازداشتگاههای انتظامی و اداره كل زندانهای استان بعمل آورند.
ماده 11: مسئولین بازداشتگاه های انتظامی موظفند هرگونه اتفاقات و حوادث داخل بازداشتگاه را بلافاصله به مدیركل زندانهای استان اعلام دارند.
ماده 12: رئیس بازداشتگاه انتظامی موظف است هرگونه درخواست و یا تظلم خواهی متهمان را به دادستان یا قاضی رسیدگی كننده پرونده ارسال کند.
ماده 13: مدیركل زندانهای استان، معاونین و مسئولان واحدهای حفاظت و اطلاعات ، بازرسی و قضایی اداره كل مذكور موظفند به صورت نوبهای و مستمر از بازداشتگاه انتظامی بازدید به عمل آورده و درجهت حسن اداره بازداشتگاه های مزبور ، تدابیر لازم اتخاذ و در صورت مشاهده نواقص دستور مقتضی صادر کنند.
ماده 14: رئیس سازمان یا نماینده اعزامی از سوی وی، معاونین و مشاورین سازمان، مدیران كل حفاظت و اطلاعات، بازرسی و فرماندهی یگان حفاظت سازمان به منظور اطمینان از حسن جریان امور باید حسب مورد و ضرورت از بازداشتگاه های انتظامی سراسر كشور بازدید کنند.
ماده 15: نیروی انتظامی به منظور انجام مراقبتهای الكترونیكی و پیشگیری از تخلفات و حوادث نسبت به نصب دوربینهای مدار بسته در بازداشتگاههای انتظامی، اقدام خواهد کرد و با فراهم شدن ارتباطات فنی شبكهای، ادارات كل زندانها نیز باید با بهرهگیری از شبكه ارتباط گیری بر خط نسبت به اعمال نظارت های الكترونیكی در بازداشتگاههای مزبور اقدام کنند.
ماده 16: دادستانها و قضات ناظر زندان موظفند با انجام بازدیدهای نوبهای و نیز غیر مترقبه بر نحوه اداره بازداشتگاههای انتظامی و عملكرد ضابطین نظارت کنند
ماده 17: دادستانها و رؤسای حوزههای قضایی بخشها یا نمایندگان انان موظفند بر تحت نظرگاههای كلانتریها و پاسگاهها و نحوه و مدت نگهداری افراد و رعایت حقوق شهروندی در این اماكن نظارت کنند.
ماده 18: این آییننامه مشتمل بر 18 ماده و 5 تبصره در اجرای ماده (9) قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها به سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی كشور مصوب 1364 در تاریخ 7/12/91 به تصویب رئیس قوه قضاییه رسیده و از تاریخ یاد شده لازمالاجرا است. همچنین كلیه آییننامهها، توافقنامهها و دستورالعملهای مغایر با این آییننامه ملغی الاثر است.