پت شاپ پرشین پت
Follow Us
facebook twitter blog google

خبر های روز حیوانات خانگی

  • بستنی قهوه گربه ◄ بستنی قهوه گربه
      آثار هنری شگفت انگیز نقاشی شده با قهوه توسط هنرمند روسی Elena Efremova . انواع مختلف قهوه ویژگی منحصر به فردی را برای هر نقاشی گربه ایجاد می کند .
  •  قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغده ◄ قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغده
      فنجان های قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغدهای شایان ستایش با چشمانی به اندازه چشمان شما پس از اولین جرعه است. بسته بندی Boo Takeaway و فنجان های قهوه که توسط Backbone Branding برای خط جدید قهوه رویال ارمنستان "Owl" طراحی شده است. در ارمنی، "بو" به معنای "جغد" است، اشاره مستقیم به پرنده شب‌زی، که برای یک برند قهوه از آن به عنوان نام استفاده می‌کند. چشمان کنجکاو جغد با فنجان های دارای تصاویر کارتونی که آنها را به جغدهای جذاب تبدیل می کند، به کانون طراحی تبدیل می شود. فنجان‌های قهوه جغد در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند تا با زمانی از روز که قهوه سفارش می‌دهید، مطابقت داشته باشد، چه برای بیدار شدن از خواب صبحگاهی و چه در اواخر شب.
  • قاب دوربین فیدر پرنده ◄ قاب دوربین فیدر پرنده
      تغذیه پرنده چند منظوره با کیف یکپارچه برای دوربین در فضای باز به افراد اجازه می دهد تا پرندگان را در حیاط خلوت خود تغذیه و ضبط کنند . تغذیه کننده پرنده که توسط Wasserstein برای قرار دادن دوربین های محبوبی مانند Wyze Cam طراحی شده است به شما کمک می کند هر صدای جیر جیر و بال زدن را با وضوح بالا ثبت کنید. در عین حال که دوربین شما را از باران، باد و عناصر بیرونی در امان نگه می‌دارد، حیات وحش را مستقیماً در معرض دید قرار می‌دهد. این تغذیه کننده پرنده که به راحتی بر روی درختان یا دیوارها نصب می شود و با انرژی خورشیدی سازگار است، پرنده نگری را به یک ماجراجویی با فناوری پیشرفته تبدیل می کند.
  • بستنی آموزشی به شکل کوه یخ ◄ بستنی آموزشی به شکل کوه یخ
      بستنی آموزشی به شکل کوه یخ ذوب می شود تا یک پنگوئن یا خرس قطبی را در بالای چوب بستنی نشان دهد. بسته بندی بستنی تابستانی تاک طراحی شده توسط BXL به بچه ها در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا می آموزد. این طراحی بسته بندی قدرتمند است زیرا یک تجربه ساده از خوردن بستنی را به یک درس قابل تامل تبدیل می کند. این نشان دهنده ناپدید شدن حیات وحش در مناطق قطب شمال به دلیل گرمایش جهانی است.
  • کفش های میکی موس ◄ کفش های میکی موس
      کفش‌های پاشنه بلند خلاقانه با گوش‌های نمادین میکی موس که به جلو متصل شده‌اند، ترکیبی عالی از شیطنت دوران کودکی و مد بزرگسالان هستند. کفش های میکی موس توسط کوپرنی طراحی شده اند زیرا بزرگسالان دیزنی نیز به مد لباس نیاز دارند. در نمایشگاه کوپرنی بهار تابستان 2025 در دیزنی لند پاریس رونمایی شد. کفش های میکی موس که در ایتالیا ساخته شده اند، یک کفش کلکسیونی با نسخه محدود هستند که ترکیبی از تجمل و نوستالژی هستند.
  • ماسک صورت Cthulhu ◄ ماسک صورت Cthulhu
      ماسک صورت خلاقانه با شاخک‌های چرم واقعی برای افرادی که می‌خواهند به نظر برسند که به تازگی از رویای تب لاوکرافت بیرون آمده‌اند. ماسک صورت Steampunk Cthulhu که توسط Uchronic از چرم ساخته شده است ، با هر شاخک شکل و جزئیات برای به تصویر کشیدن آن حال و هوای وهم انگیز و اخروی. چرم با کیفیت بالا برش خورده، قالب‌گیری شده و دوخته می‌شود تا جلوه‌ای واقعی و لغزنده به ماسک بدهد. تناسب قابل تنظیم، ماسک صورت Cthulhu را به طرز شگفت‌آوری راحت نگه می‌دارد، زیرا در مناطق بایر حرکت می‌کنید یا در Burning Man مورد توجه قرار می‌گیرید.
  • کیف دستی میکی موس ◄ کیف دستی میکی موس
      کیف چرمی شیک و چشم نوازی که برای طرفداران شیک دیزنی ساخته شده است با گوش های نمادین میکی موس در بالا ارائه می شود. کیف سوایپ میکی موس توسط کوپرنی برای کسانی که عاشق دیزنی و مد بالا هستند طراحی شده است. کیف دستی میکی موس که در ایتالیا از چرم مشکی باکیفیت ساخته شده است، هم یک کیف روزمره کلکسیونی و هم پوشیدنی است. در طول نمایش مد SS25 Coperni در دیزنی لند پاریس معرفی شد.
  • گودال آتش کوسه ◄ گودال آتش کوسه
      گودال آتش الهام گرفته از پوستر فیلم که شبیه کوسه با دهان باز از آرواره ها طراحی شده است ، وحشت سینمایی را به حیاط خلوت می آورد . گودال آتش آرواره که توسط Burned by Design ساخته شده است ، ادای احترامی شگفت انگیز از تریلر نمادین کوسه اسپیلبرگ است. طراحی حماسی یک ساختار دو قسمتی است: بدن کوسه با جزئیات، که لحظه وحشتناک را از پوستر فیلم به تصویر می کشد، و یک گودال آتش در داخل. دهان باز ترسناک کوسه به عنوان نقطه دسترسی آسان به آتش عمل می کند که هنگام غرش شعله ها از درون، تصویری چشمگیر را ارائه می دهد.
  • کاناپه راحت حیوانات خانگی ◄ کاناپه راحت حیوانات خانگی
      کاناپه راحت حیوانات خانگی دارای درب های چوبی است که برای جلوگیری از پوشاندن موهای گربه روی کوسن ها تا می شود . مبل گربه توسط Tomoya Ono یک قطعه مبلمان مدرن طراحی شده است که هم صاحبان گربه و هم حیوانات خانگی آنها را مورد توجه قرار می دهد. هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، قسمت های نشیمنگاه نرم را می توان به دقت بسته کرد تا ظاهری تمیز و بدون مو داشته باشد. این کاناپه که با در نظر گرفتن دوام ایجاد شده است، از مواد ضد خش ساخته شده است و کاملاً قابل شستشو است و برای خانواده هایی که گربه دارند ایده آل است.
  • بازوهای مینیاتوری ◄ بازوهای مینیاتوری
      بازوهای مینیاتوری طراحی شده برای جوجه ها، پرنده شما را به یک ابرقهرمان پردار با بازوهای سبز عضلانی کوچک تبدیل می کند . بازوهای هالک پرینت سه بعدی برای جوجه ها: چرا نباید پرنده ای فوق العاده قوی در اطراف حیاط قدم بزند؟ این ارتقای نهایی برای مرغ متوسط ​​است. هیچ چیز مانند پرنده ای که عضله دوسر بازوی سبز را خم می کند «باورنکردنی» نمی گوید…
12345678910بعدیآخرین
(1 - 10) / 29366    |     صفحه 1 از 2937
RSS

GetPagedList: 0,440,,False,False,False,CreationDate,0,10

معرفي نژاد گربه


اخبار ومقالات - گالری


نمایش متن مقالات

اعراب، دستگاه‌های موسیقی ایرانی را به نام خود كرده‌اند

 

با منصور نریمان، نوازنده عود، مدرس و پژوهشگر موسیقی
 نام اصلی‌اش اسـكندر ابـــــراهیمی زنجانی است و نام هنری‌اش منصور نریمان. امروز او را به عنوان یكی از پیشكسوتان عودنواز ایران می‌شناسند. منصور نریمان سال ۱۳۱۴ در مشهد متولد شد.
 
پدرش از همان دوران كودكی او را تحت آموزش خود گرفت، وی را با ردیف‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی آشنا كرد و نواختن سه‌تار را به او آموخت، اما نریمان، عود را دوست داشت. از 14 سالگی همكاری خود را با رادیو مشهد به عنوان تكنواز موسیقی آغاز كرد و پس از تسلط كافی با شیوه نوازندگی عود، در بعضی برنامه‌ها به اجرای موسیقی با این ساز پرداخت.
وی تدریس در حیطه موسیقی را از دهه 40 در هنرستان موسیقی آغاز كرد و تا به امروز شاگردان زیادی در عرصه عود‌نوازی تربیت كرده است. با این هنـرمند به بهانه انتشار كتاب «ردیف موسیقی ایرانی برای عود» به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


شما در خانواده‌ای بزرگ شدید كه پدرتان به سازهایی چون سه‌تار، تار و نی آشنایی كامل داشت و همین مساله موجب شد شما از دوران كودكی با ردیف‌های ایرانی آشنا شوید و بتوانید به سه‌تار تسلط پیدا كنید. امروز هم مشاهده می‌شود موج كلاس‌های موسیقی بویژه برای كودكان رواج یافته است. می‌خواستم بپرسم به نظر شما آموختن نوازندگی چقدر ذاتی است و چه میزان از محیط اكتساب می‌شود؟
تصور می‌كنم بخش اعظمی از هنر، در درجه نخست در وجود و ذات آدمی نهفته است، اما اجازه بدهید در این باره بیشتر توضیح دهم. خانواده‌ای كه من در آن رشد كردم، اساسا با موسیقی پیوندی دیرینه داشت؛ پدرم با اغلب سازها آشنا بود و از نظر خوانندگی با مرحوم تاج اصفهانی كه از دوستان نزدیكش بود به رقابت دوستانه می‌پرداخت. مادرم نیز در دوران كودكی، لالایی‌هایی كه بلد بود را به شكل و شیوه درست و با تكیه بر ردیف‌های صحیح موسیقی برای ما می‌خواند.
طبعا تمام اینها در من تاثیر گذاشته بودند. وقتی 5 سال داشتم، كسی به من اجبار نكرد و حتی مرا به سمت موسیقی هم سوق نداد. این تمایل ناخواسته بود. كشش عجیبی به موسیقی در خودم حس می‌كردم. بنابراین، سعی كردم به واسطه این علاقه‌مندی، گوشه‌های موسیقی را از پدرم فرابگیرم و ساز بزنم، اما در آن زمان به دلیل سن كم و جثه كوچك، همه سازها از نظر فیزیكی برای من بزرگ بودند. این گذشت تا این كه روزی عمویم از یك نجار خواست تا سازی اندازه خود من بسازد و همین طور هم شد. آن زمان بود كه شروع به تمرین كردم.
در آن سال‌ها ما در مشهد زندگی می‌كردیم و من آهنگ‌هایی كه از رادیوی تاجیكستان پخش می‌شد را گوش می‌دادم و علاقه به عودنوازی از این طریق بیشتر در من قوت گرفت.

نكته جالبی كه در این میان وجود دارد این است كه شما موسیقی را با سه‌تار شروع كردید، اما امروز از شما به عنوان یكی از پیشكسوتان عودنواز نام برده می‌شود. چطور شد كه تصمیم گرفتید تغییر مسیر دهید؟
من از اول هم از صداهای بم خوشم می‌آمد. از سازهایی چون ویولن آلتو یا كنترباس كه بعدها آمدند خوشم می‌آمد. در دوران كودكی و نوجوانی، در رادیوی مشهد در بخش برنامه كودك به نواختن تار و سه‌تار می‌پرداختم و در این دو وادی پیشرفت‌های زیادی هم كرده بودم. تا این كه مدیر رادیوی وقت به من ماموریتی داد كه به شیراز بروم و همین تك‌نوازی‌ها را در رادیوی شیراز نیز انجام دهم. من هم قبول كردم و رفتم. در آن زمان، در رادیوی شیراز سه گروه موسیقی تشكیل شده و حتی برنامه گل‌های شیراز نیز به وجود آمده بود. من هم در كنار این گروه‌ها، تك‌نوازی‌های خودم را انجام می‌دادم، اما در برهه‌ای از زمان كه به 14 سالگی رسیدم، احساس كردم بیش از سازهای دیگر به سمت و سوی عود تمایل دارم. این شد كه به دنبال فراگیری این ساز رفتم.

چرا برخی عود را سازی عربی می‌دانند؟
به خاطر این كه در برهه‌ای از تاریخ كه عرب‌ها بر ایران حاكم بودند، با وجوه فرهنگی گوناگون ما ازجمله ساز عود آشنا شدند و تصمیم گرفتند آن را با خود ببرند. زیرا فكر می‌كردند عود به صدای خوانندگان عرب نزدیك‌تر از بقیه سازهاست. عود (كه شباهت زیادی به بربط دارد) در نزد عرب‌ها نام‌های مختلفی دارد.
به عنوان مثال از آن با نام «مظهر» یاد می‌شود و در اسپانیای زیر سلطه اموی‌ها بر آن نام «لوط» را گذاشتند. اعراب، خانواده‌ای به نام موصلی‌ها كه در اطراف فارس زندگی می‌كردند و عودنوازان مطرحی بودند را با خود به عراق بردند. در آنجا به آنها مشاغل خوبی دادند. به طوری كه ابراهیم موصلی به سمت قاضی‌القضات منسوب شد و در كنار آن، دانسته‌های خود از عود را به ساكنان آن دیار منتقل كرد.

آیا عرب‌ها تنها سازهای ما را به عاریت گرفتند؟
نه، آنان شكل و شیوه نوازندگی و ساختار موسیقی ما را هم فرا گرفتند. دستگاه‌های موسیقی ایرانی به طور مشخص شامل 12 قسمت است. این 12 قسمت از نظر علمی متشكل از 7 دستگاه است كه خیلی كامل هستند. هر دستگاه برای خود گوشه‌ای دارد و به طور متوسط، 40 گوشه بخش وجود دارد كه یاد گرفتن آنها اساسا مشكل است. عرب‌ها این دستگاه‌ها را یاد گرفتند و آنها را به نام خود كردند. در حالی كه دستگاه‌هایی چون سه‌گاه، مقام ترك، همایون و... متعلق به موسیقی اصیل ایرانی بوده است. روی این اصل است كه موسیقی ایرانی و عربی تا حدودی به یكدیگر شبیه است و انتقال ساز عود به كشورهای عربی در آن برهه نیز توانست به این مساله كمك زیادی كند.

آیا مثل بسیاری دیگر از هنرمندان، نوازندگی استادان آن دوره در علاقه‌مندی یا فراگیری شما تاثیر داشت؟
نه. لااقل می‌توانم بگویم تا زمانی كه هنرستان موسیقی تشكیل شد این امر میسر نشد. در آن سال‌ها من از طریق تلفن با زنده یاد استاد روح‌الله خالقی به فراگیری نت مشغول بودم. یعنی من مشهد بودم و از طریق تلفن، ایشان قبول كرده بودند كه نت را به من آموزش دهند. ایشان در همان زمان در هنرستان موسیقی به 2 نفر از استادان هنرستان ماموریت دادند كه برای تحقیق درباره ساز عود و قانون به عراق بروند.
این دو نفر آقایان اكبر محسنی و مهدی مفتاح بودند كه اولی مامور تحقیق درباره عود شده بود. زمانی كه آقای محسنی از این سفر تحقیقی برگشتند، شروع به آموزش در هنرستان كردند. البته آن زمان من هنوز داشتم به دنبال ساز عود می‌گشتم تا آن را از نزدیك ببینم. محسنی كه تدریس خود را در هنرستان شروع كرد، آقای خالقی احساس می‌كنند آن طور كه باید، آموزه‌های ایشان درباره عود كافی نیست. می‌خواهم بگویم تا آن زمان كسی به شكل اصولی و آكادمیك نتوانسته بود به آموزش عود در ایران بپردازد.
در همان زمان، من به همراه پدرم به مغازه یك سازنده ساز به نام «نریمان آبنوسی» در نزدیكی پل چوبی تهران رفتیم. او به ما گفت من صدای عود را شنیده‌ام، اما تا به حال آن را از نزدیك ندیده‌ام و اگر یك عود بیاورید درخواست شما را قبول می‌كنم و یكی برایتان می‌سازم. آن موقع من خیلی اتفاقی به سینما رفتم و یك فیلم عربی دیدم كه اتفاقا «عطرش» نوازنده مصری در این فیلم به نواختن عود می‌پرداخت.
من به همراه پدرم از مدیر سینما خواهش كردیم یك اكران خصوصی بگذارد تا ما بتوانیم در آن صحنه‌ای كه عطرش در حال نواختن عود هستند، از این صحنه عكس بگیریم. ایشان هم موافقت كردند. عكس را نزد نریمان آبنوسی بردیم و او پرسید خب من براساس چه مقیاسی این ساز را بسازم؟ درست هم می‌گفت. چون ما نمی‌توانستیم اندازه‌های ساز را از روی عكس تشخیص دهیم. ولی درست در همان زمان به شكل تصادفی با یك مهندس راه و ساختمان آشنا شدیم و او این كار را برایمان انجام داد. بعد از آن هم نریمان برای من یك عود ساخت.
جالب این است كه هر سازی بعد از گذشت سال‌ها احتیاج به گسترش پیدا می‌كند، در حالی كه سازی كه او برای من ساخت از 16 سالگی تا به امروز همانی هست كه بود و به جرات می‌توانم بگویم خوش‌صدا‌ترین عود، همین است كه نریمان برای من ساخت و هنوز هم از آن استفاده می‌كنم. بعدها عبدالوهاب شهیدی كه اول نوازنده سنتور بودند، به سمت و سوی عود روی آوردند و چندین سال بعد نیز آقایان منوچهری و رحمانی‌پور به آن علاقه‌مند شدند. در هنرستان هم كه من تدریس می‌كردم، فارغ‌التحصیلانی چون حسین بهروزی‌نیا و برخی هم دوره‌ای‌های ایشان به این حیطه روی آوردند.

و بعد از ساخت ساز به وسیله نریمان آبنوس بود كه شما نام هنری «نریمان» را برای خود انتخاب كردید؟
درست است. به خاطر این كه تحت تاثیر انسانیت وی قرار گرفتم و احساس كردم ساختن ساز به وسیله نریمان توانست مسیر زندگی هنری مرا تغییر دهد. به محض این كه ساز را دریافت كردم، تمرینات خود را شروع كردم و براساس قولی كه به آقای خالقی داده بودم به هنرستان موسیقی آمدم تا در آنجا تدریس كنم، اما حسرتی كه همیشه بر دل من ماند، این بود كه وقتی من به هنرستان آمدم، خالقی درگذشته بود. در آن زمان، مدیر هنرستان حسین دهلوی بود.
زمانی كه به آنجا مراجعه كردم ایشان پرسیدند شما آقای ابراهیمی هستید؟ من گفتم بله. ایشان پرسیدند پس چرا ابراهیمی و نریمان با یكدیگر مخلوط شده است و من جریان آشنایی خود با نریمان و دلیل برگزیدن این نام هنری را برایش گفتم. به هر حال، در بایگانی هنرستان، یادداشتی به دستخط آقای خالقی وجود داشت كه نوشته بودند هر زمان نریمان به هنرستان مراجعه كرد، می‌تواند تدریس عود را آغاز كند. به این ترتیب، از سال 1341 به طور رسمی تدریس خود را در هنرستان آغاز كردم.

شما ازجمله هنرمندانی هستید كه علاوه بر فعالیت عملی در وادی موسیقی به نگارش كتاب‌های نظری نیز پرداخته‌اید. به عنوان مثال اولین كتاب شما «شیوه بربط‌نوازی» بود كه در همان دهه 40 به نگارش آن پرداختید، اما سوال اینجاست كه چرا این كتاب با 3 دهه وقفه در سال 1372 منتشر شد؟
به خاطر این كه از زمان ورود به هنرستان علاوه بر تدریس، روی عود تمرین و تحقیقات بیشتری انجام دادم و مواردی كه مربوط به نگارش این كتاب بود را بتدریج جمع‌آوری كردم تا این كه توانستم در سالی كه شما به آن اشاره كردید آن را در قالب كتاب مدونی چاپ كنم.

امروز جایگاه این ساز در اركسترها و محافل آكادمیكی مانند دانشگاه‌ها چگونه است؟
به نظر من در هر دو وادی پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. اگر در اركسترها دقیق شوید، می‌بینید كه به طور متوسط در یك اركستر، 2 یا 3 عود نواز فعالیت می‌كنند و در دانشگاه‌ها، جوانان بیش از پیش به سمت این ساز جذب شده‌اند. امروز حتی تا مقطع كارشناسی ارشد نیز این رشته در دانشگاه‌های موسیقی وجود دارد. به طوری كه هنرمندان جوانی چون آقای پژوهشگر، نگار بوبان و... كه از شاگردان من بوده‌اند به لحاظ نواختن عود در سطح جهانی قرار دارند.

شما سال‌ها در حیطه عود نوازی فعالیت كردید. ساز نواختید، تدریس كردید و این مسیر را به گفته خودتان، عاشقانه و بدون این كه خستگی بر شما عارض شود ادامه دادید، اما با این حال حتما لحظاتی هم بوده كه در آن «ای كاش‌های زیادی» گفته‌اید. اگر ممكن است در این باره هم صحبت كنید؟
ببینید من طی این سال‌ها از همه محبت زبانی دریافت كردم بجز سازمان‌ها و نهادهای رسمی؛ چه آن زمان و چه امروز. همیشه مساله پایین بودن دستمزد هنرمندان وجود داشته است. امروز هم كمترین تشویق و قدردانی از سوی نهادهای مربوطه نسبت به هنرمندان قدیمی صورت می‌گیرد. با این كه سال‌ها در حیطه موسیقی به معنی واقعی جان كندم و كار كردم، اما می‌بینم اجرم به آن شكلی كه باید ادا نشده است.

و اجازه بدهید سوال آخر را به كتابی كه از سوی نشر حوزه هنری از شما آماده انتشار است، اختصاص دهیم. درباره این كتاب هم توضیح دهید؟
این كتاب «ردیف موسیقی ایرانی برای عود» نام دارد و همان طور كه از نامش پیداست، درباره ردیف موسیقی ایرانی برای عود است كه می‌تواند كتاب مفیدی برای علاقه‌مندان و دانشجویان این رشته باشد. همیشه گفته‌ام، بعد از انتشار این كتاب، فكر می‌كنم وظیفه‌ام را تمام و كمال در زمینه موسیقی ایرانی به انجام رسانده‌ام. 

 

The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
:                شبکه های اجتماعی پرشین پت را دنبال کنید 

face.jpg (205×206)   tw.jpg (204×224)pin.jpg (204×224)

جدیدترین مقالات

◄ گدایی کردن در حیوان شما
◄ عقیم سازی
◄ جوش در سگ ها
◄ ورزش دادن گربه ها
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از گربه
◄ کتامین
◄ كتاب(7)
◄ چه مواد غذایی برای سگ مفید است؟
◄ چگونگي نصب برنامه و ورود به برنامه
◄ فيبر ها
◄ انتخاب اسم برای سگ نر
◄ حالا من چی کار کنم ؟
◄ گربه های ناز نازی
◄ German Shorthaired Pointer
◄ فروش گربه پرشین کت
◄ فصل چهارم
◄ گربه و نازایی ! توهم یا واقعیت؟
◄ مهناز افشار و دلفین
◄ British Shorthairs
◄ ماهي و ماهي خور
◄ شباهت حيوانات
◄ بستنی قهوه گربه
◄ Dog Fashion
◄ دکتر هومن و جراید
◄ انگل های داخلی در سگ ها
◄ معرفی دکتر شیری
◄ iهیولا ها
◄ قارچی معده در پرندگان
◄ پرورش لارو آناباتوئیدها (ترجمه)
◄ Metynnis Fasciatus
◄ شارک دم قرمز - Red Tailed Shark
◄ اپیلاتی دهان آتشی - firemouth epiplaty
◄ اطلاعات عمومی خانواده سیکلیده ها 2
◄ دراگون – Dragon
◄ مارماهی الکتریکی - electrophorus electricus
◄ سیچلاید های افریقایی
◄ اسب دریایی - Hippocampus
◄ جلبک ها اکواریوم های اب شیرین
◄ بخاری آکواریوم - Aquarium Heater
◄ انجماد اسپرم - How To Glaciation spermatozoon
◄ رفتار درماني براي سگها
◄ پولیوما ویروس در پرندگان
◄ تغذیه ایگوانا
◄ قیمت روز خودرو
◄ سگ پیتبول
◄ شی هوا هوا
◄ Belgian Sheepdog
◄ پیشینه سالوکی (تازی)
◄ رژیم غذایی مناسب برای مقابله با سوءهاضمه در اسب (ترجمه)
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از سگ
◄ آموزش استفاده از جعبه خاک به خرگوش
◄ ایورمکتین در سگ ها
◄ گربه نژاد هیمالین
◄ تراریوم برای خزندگان
◄ غدای بچه گربه
◄ یازده سال اسارت سگ
◄ حقوق حیوانات از ۱۴ قرن قبل در اسلام مطرح شده است
◄ سگ در ایران باستان
◄ رفتار شناسي در حيوانات
◄ مردی که سگ همسایه اش را خورد+عکس
◄ Z
◄ بیضه ها
◄ انگل ژيارديا (اين تک سلولي خطرناک)
◄ "وگانیسم"
◄ عمر حیوانات چقدر است
◄ نگهداری از رتیل اوسامبارا بابون
◄ یوزپلنگ
◄ خرگوش به عنوان حیوان خانگی
◄ درماتوفیتوز (Dermatophytosis)
◄ کم خونی فقر آهن در گربه ها
◄ انواع مسمومیت های شیمیایی و غذایی در سگ
◄ حیوانات در برف
◄ زشت‌ترین سگ دنیا»
◄ پیراهنی برای عاشقان گربه
◄ نی نی های بامزه در لباس حیوانات
◄ پرشین پت نماینده انحصاری فربیلا در ایران
◄ چرا سگ ها به دنیال دم خود میگردند
◄ | German Wirehaired Pointer
◄ Redbone Coonhound
◄ Chinook
dram film izle