جام جم: حالا اما بعد از گذشت 10 دوره از رقابتهای لیگ برتر ظاهرا فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تصمیم دارند اجراییشدن این طرح را در دوره بعدی این رقابتها با جدیت بیشتری دنبال كنند.
در فوتبال حرفهای هر باشگاهی برای ایجاد درآمدزایی و رسیدن به استقلال مالی كه به آن نیاز دارد صاحب حقوقی است كه فروش بلیت مسابقههای باشگاهی یكی از آنهاست. اما برای دستیابی به این هدف یعنی دادن حق بلیتفروشی به باشگاهها باید مقدمات و مقرراتی فراهم شود تا همه چیز طبق آن اصول پیش برود، شرایط باشگاههای فوتبال ما و امكانات آنها، نداشتن ورزشگاه اختصاصی، نحوه بلیتفروشی، مشخص نبودن ظرفیت واقعی استادیومها و مسائلی از این قبیل موانعی است كه ممكن است در صورت واگذاری امتیاز بلیتفروشی به باشگاهها همچنان در این زمینه چالشبرانگیز باشد.
موضع فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ
برای مشخص شدن موضع فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ابتدا به سراغ رئیس این سازمان رفتیم. به هر حال سازمان لیگ در حال حاضر متولی اصلی در امر بلیتفروشی است. چندی پیش عزیزمحمدی، رئیس سازمان لیگ اعلام كرد كه سعی میكنیم از سال آینده بلیتفروشی را به خود باشگاهها بدهیم تا هر باشگاهی از تمام درآمدها استفاده كند تا اینجای كار مشكلی وجود ندارد، اما آیا برای تحقق این هدف شرایط آن فراهم شده است؟
عزیزمحمدی در این زمینه میگوید: درست است كه موانعی وجود دارد اما از ابتدای لیگ دهم مصمم بودیم كه برای یازدهمین دوره رقابتها این كار را انجام دهیم، برهمین اساس از تمام باشگاهها خواستیم طرحهای خود را برای اجراییشدن این موضوع ارائه كنند، طرحها را بررسی میكنیم و بعد از نشستهایی كه در مورد بلیتفروشی در فصل آینده داشتیم جزئیات را اعلام میكنیم.
وی از ارائه توضیحات بیشتر در مورد جزئیات عملیشدن این طرح و موانعی كه تا امروز در پاسخ به درخواست مدیران 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال برای در اختیارداشتن حق بلیتفروشی وجود داشت، خودداری و همه چیز را به آینده موكول كرد.
موانعی كه حالا نادیده گرفته میشوند
اما فصل گذشته بود كه در مقطعی مدیران وقت 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال خواستار گرفتن حق بلیتفروشی شدند و حتی تهدید به كنارهگیری از مسابقات لیگ برتر كردند. جالب این كه سازمان لیگ و عزیز محمدی با مخالفت قاطعانه اعلام كردند باشگاهی میتواند خواستار گرفتن این امتیاز شود كه ورزشگاه اختصاصی داشته باشد. طبق اساسنامه بلیتفروشی به كمك هیاتهای فوتبال و توسط سازمان لیگ انجام میشود كه طی آن 10 درصد سهم فدراسیون، 5 درصد سهم هیاتها، 5 درصد سهم سازمان لیگ، 50 درصد سهم تیم میزبان و 30 درصد سهم تیم میهمان است. با این توضیح پرونده درخواست و تهدید استقلال و پرسپولیس بسته شد اما حالا در شرایطی صحبت از اجراییشدن این طرح است كه این دو تیم بزرگ پایتخت همچنان ورزشگاه اختصاصی ندارند و دیدارهای خانگیشان در همان ورزشگاه آزادی برگزار میشود. گفته میشود در تصمیم فدراسیون برای اجرای این طرح فشار كنفدراسیون آسیا برای داشتن شرایط حرفهای باشگاهها دخیل بوده و قرار است كه این مشكلات به شیوهای دیگر برطرف شود.
پرسپولیس و استقلال و ورزشگاه آزادی
درویشی، مدیر مجموعه ورزشی آزادی در گفتوگو با «جامجم» در مورد موضوع بلیتفروشی در ورزشگاه آزادی تصریح میكند: ما در مورد نحوه بلیتفروشی با سازمان لیگ و فدراسیون تفاهم كردیم كه در فصل آینده علاوه بر فروش بلیت به صورت عادی از فروش 6 هزار بلیت به صورت الكترونیكی فعالیت تازهای را آغاز كنیم و بعد از برطرف كردن نقایص ممكن، این تعداد را افزایش و در نهایت به كل استادیوم تعمیم دهیم كه به این ترتیب نظم ورزشگاه، تعداد تماشاگران حاضر و جایگاهها به صورت كنترلشده درآید. فعلا تفاهم ما در این زمینه بوده و هیچ بحثی در مورد همكاری ورزشگاه با باشگاه پرسپولیس و استقلال برای واگذاری بحث بلیتفروشی نداشتیم.
نكته: واگذاری امتیاز بلیتفروشی مسابقههای لیگ برتر به باشگاهها بارها در فوتبال ما مطرح شده و به مرحله اجرا نرسیده اما برای عملیشدن آن چه راهكارهایی لازم است؟
وی در پاسخ به این سوال كه اگر قرار باشد حق بلیتفروشی به باشگاه داده شود، در صورت استفاده پرسپولیس و استقلال از ورزشگاه آزادی چه اتفاقی میافتد، گفت: ما به عنوان یك مركز حقوقی، قوانین خاص خودمان را داریم. یك مركز دولتی زیر نظر شركت توسعه و تجهیز اماكن ورزشی و در راس آن سازمان تربیت بدنی است كه قوانین خودش را دارد. طبیعی است كه فدراسیون هم آییننامه خودش را داشته باشد؛ اما نسبت به ورزشگاه نمیتواند كانونی را داشته باشد. اینكه حالا پرسپولیس و استقلال باید برای بلیتفروشی ورزشگاه اختصاصی داشته باشند، در حوزه اختیارات ما نیست و ما كار خودمان را انجام میدهیم.
با این توضیحات مشخص میشود كه عملیشدن این طرح به همین سادگی هم نیست و برای خیلی از تیمهای ما با دردسرهایی همراه خواهد بود.
بلیتفروشی حق مسلم باشگاهها
البته جعفری، مدیرعامل باشگاه تراكتورسازی نظر دیگری دارد و معتقد است كه هیچ مانعی نباید این حق را از باشگاهها بگیرد. وی به عنوان مدیرعامل یكی از باشگاههای پرطرفدار فوتبال ایران به «جامجم» میگوید: از اوایل فصل خوشبختانه سازمان لیگ با جدیت دنبال این كار بوده و از باشگاهها طرح خواسته است. این یك حق مسلم برای باشگاههاست كه تا امروز نادیده گرفته شده است. باشگاهها باید از این امتیاز برای رسیدن به درآمدزدایی استفاده میكردند؛ اما چشمشان به دست دیگران بود تا برایشان بلیت بفروشند و درصدی بگیرند كه حالا خوشبختانه این روند رو به بهبود است.
وی میافزاید: باشگاه تراكتورسازی به عنوان یكی از باشگاههایی كه پرطرفدارترین به لحاظ حضور تماشاگر در استادیوم است، صددرصد با این طرح موافق است. با فراگیرشدن فروش الكترونیكی بلیت بازیها در همه ورزشگاهها مثل یادگار امام(ره)، دیگر مشكلی در این زمینه وجود ندارد، حتی وقتی همه چیز به باشگاهها واگذار شود دیگر مشكلی در ارائه آمار غلط تعداد تماشاگران حاضر در ورزشگاه وجود ندارد، چون خود باشگاهها هستند كه نفع میبرند و مسوول این كار هستند، بنابراین برای تامین منافع خودشان هم كه شده هم فكر جذب تماشاگر میافتند و دلیلی ندارد كه آمار غلط ارائه دهند.
جعفری در مورد نداشتن ورزشگاه اختصاصی برای تیمها گفت: این چیزها بهانه است، اگر باشگاه دولتی است كه باید بتواند امكانات دولتی را در اختیار داشته باشد، اگر هم خصوصی است كه استادیوم را اجاره میكند و در ازای در اختیار داشتن حق بلیتفروشی در واقع اجاره مكان را پرداخته است، بنابراین مشكلی نخواهد بود. اگر میخواهیم بستر خصوصیسازی فراهم شود باید این امتیازها را به باشگاهها بدهیم.
فراهمشدن مقدمات
محمدرضا ساكت، مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان برای عملیشدن این طرح پرهیز از شتابزدگی و تدوین قوانین و مقررات را لازم میداند. وی میگوید: در این راستا باید فیزیك ورزشگاهها (صندلی شمارهدار و گیت كنترل الكترونیكی) و نحوه تقسیم بلیت و قیمت آن و توجه به بخشهایی كه خود را مالك ورزشگاه میدانند (مسوولان ورزشگاه، هیاتها و فدراسیون فوتبال) ضروری است. در حقیقت همه باید كمك كنند تا این طرح عملی شود اما برای اجرای آن توجه به همه فاكتورها لازم است و نمیتوان انتظار داشت بدون آنها به هدف رسید.