Follow Us
facebook twitter blog google

متن کامل خبر

دمودکس فولیکولاروم در سگها

اين جربها انگل فوليكول هاي مو و غدد سباسه(چربی)  انواع پستانداران از جمله انسان مي­باشند گونه هاي خيلي متفاوت دارند بسته به نوع ميزبان اسم گونه را تهيه كردند.خيلي مواقع ميزبان آلوده است اما هيچ علامت باليني واقعي ندارند مگر اينكه سيستم ايمني بدن ميزبان تضعيف شود و به شكل ندول­هاي جلدي ضايعات مشخص شود.جربهاي بالغ چهار زوج پای خیلی کوتاه دارد که این پاهها به چنگالهای کند و کوچکی ختم می شود.

در گاوها دمودکس بوویس (D.bovis) ضایعاتی به شکل ندول های پهن در پوست ایجاد می کند.هر چه سن بالاتر مي­رود درصد آلودگي به اين انگل بيشتر مي­باشد بعضي وقتها در سگ دمودكوزيس با عامل دمودکس کنیس(D.canis) به شكل گسترده وجود دارد كه تمام بدن را فرا مي­گيرد پوستها مي ريزد و پوست چين و چروك مي شود.در سگها عارضه اي به نام پوستولار دمودکوزیس(Pustular Demodecosis) در پوست ايجاد ضايعات عفوني مي­كند.معمولاً اگر توله سگها با سزارين متولد شوند آلوده نمي­باشد ولي با شير خوردن آلوده مي­شوند.

در موقع نمونه گيري از Demodex بايد پوست را با انگشت فشار داد تا ترشحات خارج شود در سگ روش آزمايش مدفوع نيز توصيه مي­شود چون خارش در سطح پوست دارد حيوان آنها را بارها با دهان مي­خاراند و وارد دهان مي شود و همراه مدفوع دفع مي­شود.

در انسان دو گونه دمودکس فولیکولاروم(D.follicularom) و دمودکس برویس (D.brevis) ممکن است باعث درماتیت، جوش، زرد زخم واگیردار یا ورم پلک بشوند ولی معمولاً به نظر نمی رسد که اثرات سوئی ایجاد کند. شستشوی روزانه با آب و صابون می تواند آلودگی را کاهش دهد. در آلودگیهای شدید که به درماتیت منجر می شود می توان از Danish ointment که حاوی ترکیب پلی سولفید است استفاده کرد، این دارو را نباید به پلک مالید چون ممکن است سبب تحریک شود. درمان دیگر عبارت است از مصرف کرم سلنیوم سولفاید نیم درصد، گوگرد ۱۰ درصد یا بالزام پرو  ۵ درصد که حاوی بنزیل بنزوات است.روی بچه ها و جوانان دمودکس بندرت مشاهده می شود ومیزان شیوع آن با افزایش سن بالا می رود.

در شتر ممكن است با آبله اشتباه شود سير تكاملي اين جرب ۲۴-۱۸ روز است و همه در فوليكول طي مي­شود و براي درمان از سم آميتراز استفاده مي­كنند كه بطور انتخابي بر عليه دمودکس مورد استفاده قرار مي گيرد.


 
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
کاربران با این تگها این مقاله را پیدا کرده اند :
dram film izle