پت شاپ پرشین پت |سگ |گربه |
Follow Us
facebook twitter blog google
مهدی : سلام .یه جفت نر و ماده جوجه تیغی میخوام اگه کسی داره لطفا تماس بگیره.استان گیلانم.
۰۹۱۹۰۳۰۰۰۱۵ رضاییان
سارا : سلام منم گربه میخوام..فقط هم رگدال میخوام.. لطفا کمکم کنید..😢
مریم : من دو روزه که یک توله سگ دو ماهه میکس پودل و مالتیز خریدم
همش خواب و بدون انرژی هستش و وقتی از خواب بیدار میشه میارم بیرون دوباره رو کف زمین دراز میکشه
نمیدونم طبیعی این یا نه ....
سینا : سلام
سگ من پیکینز
وقتی خونه تنهاست تا چند ساعت فقط پارس میکنه
تا گلوش خشک بشه نتونه نفس بکش
هر چی ببینه یا میجوه
یا خراب میکنه
مدفوع میکنه
اعصابمو خراب کرده نمیدونم چیککارش کنم
سینا : سلام
سگ من پیکینز
وقتی خونه تنهاست تا چند ساعت فقط پارس میکنه
تا گلوش خشک بشه نتونه نفس بکش
هر چی ببینه یا میجوه
یا خراب میکنه
مدفوع میکنه
اعصابمو خراب کرده نمیدونم چیککارش کنم
للثق4ثرث : خدا لعنت کنه کسایی رو که به حیوانات اذیتو آزز می رسوند به هر حیوانی به هر طریقی انشاء ا.... اگر عزیز دادن خدا سر عزیزاشون صدها برابر بیاره .... انشاء خداوند تقاصشونو صد ها برابر ازشون بگیره
majid : دروود دوستان ،
من وقتی 4 سالم بود ، یه جوجه بلبل گیرمون آمد که پر و بال نداشت.
خیلی باهوش و خونگی بود، عضوی از خونوادمون بود. همه دوستش داشتیم .
14 سالش شد، وسط موهای مشکیش چند نخ تار سفید بیرون آمده بود و پیر شده بود و بعد از مدتی مرد. روز تلخی بود.
حالا 30 سالمه و دو تا جوجه بلبل خیلی کوچک یکی از دوستام واسه عشقم به بلبل و خاطره اون روزا ، واسم هدیه آورده.
سوال اصلیم اینه که دو تا بلبل تو خونه دستی میشن ؟
چون شنیدم که اگه دو تا باشن ، دیگه به من عادت نمی کنن .
بعدش اینکه اینا الان یه هفته شونه ، منم بعضی روز ها باید برم جلسه ، و اینا هم باید خودم بهشون غذا بدم ، به نظرتون حداکثر تا چند ساعت میشه تو خونه تنهاشون بگذارم اگه قبلش سیرشون کنم.
آلخمیس : سلام ببخشید ایا درسته ک سگ های بزرگ مثل سیبرین هاسکی نسبت به سگ های کوچیک مثل شیتزو تریر پریود کمتری دارند یعنی خونریزیشون خیلی کمتره ولی اصلا جایی رو کثیف نمیکنن؟یا فقط بازار گرمیه؟
مهشید : من جوجه شاه طوطی دارم نمیدونم اسم جدید و قشنگ چی بزارم
payam : با سلام
خواهان جوجه تيغي كوچك هستم مطابق عكسهاي بالا
يزد هستم
در صورتيكه دوستان داشتن به اين شماره مسيج بديد
٠٩١٢٨٩٤١٦٠٠
ابولی : ببین عزیزانم. من تو چند سال عمرم که سگ بازی میکنم اینو فهمیدم که سگ اخلاقش میشه مثل صاحبش هرجوری باهاش تا کنی باهات تا میکنه به ضات سگ هم نیست به اخلاق خود طرف میره من که خودم هیچکس نیست تو شهر از دستم عزاب نباشه حالا خودت بفهم سگام چین ممنون تازه همه سگ هام سگ محلی هست تا حالا دوتاشونو شهرداری زنگ زدم امده کشته
سارینا : من11سالمه و می خوام پامرانین بخرم از چه جاهایی بخرم بهتر است
سارینا : من11سالمه و می خوام پامرانین بخرم از چه جاهایی بخرم بهتر است
محمدعلی : اشلکه.مارو دیوانه فرض کردن
مژگان : سلام من یک هفته میشه که یه توله اشپیتزآوردم خوشبختانه دوروزه یادگرفت که روی روزنامه ادرارکنه چون چندلایه روزنامه روکنارلونش گذاشتم وهربارکه خیس میکردفقط یه لایه از روزنامه روبرمیداشتم فقط اولین بار که مدفوع کردتوی لونش اینکارروکردومن هم تنبیهش کردم و اجازه ندادم که توی لونش بره بخوابه ویک ساعتی گذاشتمش روی روزنامه های ادرارش که بعدازاون متوجه شدکه دیگه نبایدتولونش اینکارروبکنه

نمایش متن مقالات

فروشگاه  پت شاپ

وضعیت آهن در بدن وگن ها

پیش فرض 

آهــن


سازمان بهداشت جهانی از کمبود آهن به عنوان اولین اختلال تغذیه ای جهانی نام میبرد (1) بطوریکه در حدود 80% جمعیت جهان ممکن است دچار فقر آهن باشند و 30% آنان ممکن است مبتلا به کم خونی فقر آهن باشند. (2)


(با توجه به این آمار و اینکه این مشکل به عوامل مختلفی بستگی داره و همینطور توضیحاتی که در ادامه میخونید، خیلی خیلی ساده لوحانه است وقتی افراد به محض شنیدن اینکه گیاهخوار هستی نگران فقر آهن ات میشن! بگذریم...)



منابع وگن آهن و قابلیت جذب

در حدود 40% از آهن موجود در غذاهای حیوانی آهن هِم است در حالیکه 60% باقی مانده و همچنین تمامی آهن موجود در گیاهان از نوع غیر هِم می باشد که قابلیت جذب کمتری دارد. (3)

به دلیل پایین تری بودن دسترسی زیستی آهن موجود در گیاهان، میزان پیشنهادی مصرف آهن برای گیاهخوان 1.8 برابر غیر گیاهخوان است. (4)


منابع خوب برای آهن عبارتند از:
میوه های خشک، غلات کامل، آجیل، برگهای سبر تیره، دانه ها و حبوبات. سایر مواد غذایی که غنی از آهن بوده ولی غالبا به میزان کمی مصرف می شوند عبارتند از آرد سویا، جعفری، شاهی آبی و جلبک های دریایی خوراکی.


آهن غیر هِم موجود در گیاهان نسبت به عوامل بازدارنده و تقویت کننده ی جذب آهن حساس است. عوامل بازدارنده عبارتند از فیتات، کلسیم، پولی فنولیک موجود در چای، قهوه، دمنوش های گیاهی و کاکائو. تاثیر فیبر بر جذب آهن بسیار اندک است (5)

برخی راه کارهای تهیه خوراک همچون خیساندن و جوانه دار کردن حبوبات، غلات و دانه ها و افزودن خمیر ترش به نان نیز میتوانند از سطوح فیتات بکاهند. (6) و در نتیجه جذب آهن را افزایش دهند (7 و 8)
سایر فرآیندهای تخمیر مانند آنانی که برای تهیه میسو و تمپه بکار میروند نیز می توانند دسترسی زیستی آهن را بهبود بخشند. (9)

ویتامین C و سایر اسیدهای آلی که در میوه ها و سبیجات وجود دارند به میزان قابل ملاحظه ای جذب آهن را بالا برده و از تاثیر منفی فیتات بر جذب اهن می کاهند و بدین ترنیب وضعیت آهن را بهبود می بخشند. (10 و 11)

جذب آهن از غذاهای گیاهی در صورت وجود ویتامین C و سایراسیدهای آلی همچون اسید مالئیک (موجود در کدو تنبل، آلو و سیب) و اسید سیتریک (موجود در مرکبات) افزایش می یابد. (3 و 13)

ویتامین C موجود در 8 عدد توت فرنگی یا 200 میلی گرم آب پرتقال می تواند جذب آهن را 3-4 برابر افزایش دهد. (14)

تحقیقات پیشین ثابت کرده که وقتی مصرف آهن از منابع گیاهی نسبتا بالا باشد (14-26 میلی گرم در روز) آنگاه حتی مقادیر زیاد فیتات هم روی توازن آهن تاثیر منفی نخواهد داشت. (15)




وضعیت اهن در بدن وگن ها

در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا شایعات موجود مبنی بر ابتلای وگن ها به کم خونی حقیقت دارد یا خیر. ولی این تمام ماجرا نیست چرا که تحقیقات نشان داده کمبود آهن در وگن ها بیشتر از افراد عادی جامعه نیست.

از آنجایی که رژیم های وگن حاوی آهن غیرهِم هستند، برخی انتظار دارند که وگن ها در خطر کم خونی فقر آهن قرار داشته باشند. با این وجود مطالعه روی وگن ها نشان داده که کم خونی فقر آهن در گیاهخوان بالاتر از عموم مردم نیست (16 و 17) اگرچه ذخیره آهن کمتری دارند (17) ولی در مقایسه با عموم مردم بیشتر به کم خونی فقر آهن مبتلا نمیشوند. اجتماع پزشکی بریتانیا و اجتماع تغذیه آمریکا اتفاق نظر دراند که گیاهخوارن بیشتر از مصرف کنندگان گوشت، به فقر آهن مبتلا نمی شوند.

میزان رخ دادن کم خونی فقر آهن میان گیاهخوان مشابه غیر گیاهخوان است. (18 و 19)

با وجودیکه گیاهخوان بزرگسال در مقایسه با غیر گیاهخوان ذخیره آهن کمتری دارند ولی سطوح serum ferritin بدن آنان غالبا در بازه ی نرمال است. (19 و 20)

اگرچه گیاهخوان ذخیره آهن کمتری دارند، اما تاثیرات منفی روی سلامت در رژیم های گیاهخواری کشورهای توسعه یافته مشاهده نشده. در حقیقت، ذخایر آهن ملایما کمتر موجب کاهش خطر برخی بیماریهای مزمن می شود. (13)

مطالعات روی وگن های بریتانیا نشان داده که مصرف متوسط آهن آنان حدودا دو برابر میزان پیشنهادی است. با این سطح مصرف آهن، تاثیر هر عامل ممکن بازدارنده جذب مانند فیتات و فیبر روی جذب آهن اهمیت چندانی ندارند. از آنجایی که رژیم های وگن حاوی 3-4 برابر میزان مصرف پیشنهادی کشورهای انگلستان و آمریکا برای ویتامین C است، جذب آهن بهبود می یابد. (3)

با وجودیکه بسیاری از مطالعاتی که روی جذب آهن صورت گرفته کوتاه مدت بوده ولی شواهدی در دست است که ثابت میکند که بدن انسان در بلند مدت، با بالا بردن میزان جذب و کاهش دفع، با مصرف پایین آهن تطبیق می یابد. (20 و 21)

در کشورهای غربی، رژیم های گیاهخواری در مقایسه با رژیم های مخلوط حاوی گوشت، اگر حاوی آهن بیشتری نباشند، به همان اندازه آهن دارند (24 و 13). آهن موجود در رژیم غذایی گیاهخواران و گیاهخواران کامل، حتی اگر سطح فیبر (و در نتیجه فیتات) بالایی نیز مصرف کنند باز هم به اندازه افرادی که گوشت مصرف میکنند می باشد (14).

نتایج مطالعه ای که میزان مصرف آهن 33000 مصرف کننده گوشت، 1000 مصرف کننده ماهی، 18000 گیاهخوار و 2500 گیاهخوار کامل را بررسی کرد نشان داد که وگن ها (گیاهخواران کامل) بالاترین میزان آهن مصرفی را دارند و بعد از آنها گیاهخواران و مصرف کنندگان ماهی قرار داشتند و در نهایت مصرف کنندگان گوشت، پایین ترین میزان آهن مصرفی را نشان دادند. (22)

دلیل وضعیت مناسب آهن در بدن وگن ها شاید این باشد که آنها غالبا غذاهای غنی از آهن میخورند. دلیل دیگر این است که رژیم های وگن غنی از ویتامین C هستند. افزودن منایع ویتامین C به وعده های غذایی می تواند جذب آهن غیر هِم را تا 6 برابر افزایش دهد طوری که جذب آن اگر بهتر از آهن هِم نباشد، به همان میزان است. (23)

خوشبختانه اکثر سبزیجات غنی از آهن همچون بروکلی و باک چوی، ویتامین C زیادی را هم در بر میگیرند و در نتیجه آهن موجود در آنها به خوبی قابل جذب است. ترکیبات غذایی رایج همچون حبوبات به همراه سس گوجه یا تافوی سرخ شده و بروکلی منجر به جذب مقادری عالی آهن می شوند.




نتیجه گیری

وگن ها آهن زیادی را از طریق رژیم غذاییشان دریافت میکنند و با وجودیکه آهن موجود در گیاهان قابلیت جذب کمتری دارد ولی سطوح بالای ویتامین C در رژیم غذایی، جذب آنرا بهبود می بخشد. مطالعات نشان داده که وضعیت آهن در بدن وگن ها غالبا نرمال است و کمبود آهن در آنان رایج تر از عموم جامعه نیست. (3)


(در نهایت اگر بنا به دلایلی بدن شما قادر به تامین آهن از منابع طبیعی نیست و فکر میکنید فقر آهن دارید، کافیه همون کاری رو بکنید که بقیه مردم میکنن: مراجعه به پزشک و مصرف قرص آهن در صورت نیاز! چیز عجیبی نیست، دقیقا همون کاریه که افرادی که گوشت مصرف میکنن وقتی دچار فقر آهن میشن انجام میدن!)



ترجمه: The Almighty
منابع و مآخذ:



1. CDC Recommendations to prevent and control iron deficiency in the United States. Centers for Disease Control and Prevention. MMWR Recomm Rep 1998;47:1-29.

2. Stoltzfus RJ. Defining iron-deficiency anemia in public health terms: reexamining the nature and magnitude of the public health problem. J Nutr 2001;131:565S-7S.

3. vegansociety.com

4. Institute of Medicine, Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc. Washington, DC: National Academies Press; 2001.

5. Coudray C, Bellanger J, Castiglia-Delavaud C, Remesy C, Vermorel M, Rayssignuier Y. Effect of soluble or partly soluble dietary fibres supplementation on absorption and balance of calcium, magnesium, iron and zinc in healthy young men. Eur J Clin Nutr. 1997; 51:375-380.

6. Harland BF, Morris E R. Phytate a good or bad food component. Nutr Res. 1995;15:733-754.

7. Sandberg AS, Brune M, Carlsson NG, Hallberg L, Skoglund E, Rossander-Hulthen L. Inositol phosphates with different numbers of phosphate groups influence iron absorption in humans. Am J Clin Nutr. 1999;70: 240-246.

8. Manary MJ, Krebs NF, Gibson RS, Broadhead RL, Hambidge KM. Communitybased
dietary phytate reduction and its effect on iron status in Malawian children. Ann Trop Paediatr. 2002;22:133-136.

9. Macfarlane BJ, van der Riet WB, Bothwell TH, Baynes RD, Siegenberg D, Schmidt U, Tol A, Taylor JRN, Mayet F. Effect of traditional Oriental soy products on iron absorption. Am J Clin Nutr. 1990;51:873-880.

10. Hallberg L, Hulthen L. Prediction of dietary iron absorption: an algorithm for calculating absorption and bioavailability of dietary iron. Am J Clin Nutr. 2000;71: 1147-1160.

11. Fleming DJ, Jacques PF, Dallal GE, Tucker KL, Wilson PW, Wood RJ. Dietary determinants of iron stores in a free-living elderly population: The Framingham Heart Study. Am J Clin Nutr. 1998;67:722-733.

13. Hunt, J.R., Mullen, L.M., Lykken, G.I., Gallagher, S.K. and Nielsen, F.H. 1990. Ascorbic acid: effect on ongoing iron absorption and status in iron-depleted young women. American Journal of Clinical Nutrition. 51 (4) 649-655.

14. Craig, W. J. 1994. Iron Status of Vegetarians. American Journal of Clinical Nutrition. 59, Supp, p 1233S-7S.

15. Walker, A.R.P., Fox, F.W. & Irving, J.T. (1948). Studies in human mineral metabolism. 1. The effect of bread rich in phytate phosphorus on the metabolism of certain mineral salts with special reference to calcium. Biochem. J. 42:452-462.

16. Haddad EH, Berk LS, Kettering JD, Hubbard RW, Peters WR. Dietary intake and biochemical, hematologic, and immune status of vegans compared with nonvegetarians. Am J Clin Nutr 1999;70(suppl):586S-93S.

17. Obeid R, Geisel J, Schorr H, et al. The impact of vegetarianism on some haematological parameters. Eur J Haematol. 2002;69:275-9.

18. Messina V, Mangels R, Messina M. The Dietitian’s Guide to Vegetarian Diets: Issues and Applications. 2nd ed. Sudbury, MA: Jones and Bartlett Publishers; 2004

19. Ball MJ, Bartlett MA. Dietary intake and iron status of Australian vegetarian women. Am J Clin Nutr. 1999;70:353-358.

19. Alexander D, Ball MJ, Mann J. Nutrient intake and haematological status of vegetarians and age- matched omnivores. Eur J Clin Nutr. 1994;48:538-546.

20. Hunt JR, Roughead ZK. Nonheme-iron absorption, fecal ferritin excretion, and blood indexes of iron status in women consuming controlled lactoovovegetarian diets for 8 wk. Am J Clin Nutr. 1999;69:944-952.

21. Hunt JR, Roughead ZK. Adaptation of iron absorption in men consuming diets with high or low iron bioavailability. Am J Clin Nutr. 2000;71:94-102.

22. Davey, et al., 2003. EPIC-Oxford: lifestyle characteristics and nutrient intakes in a cohort of 33 883 meat-eaters and 31 546 non meat-eaters in the UK. Public Health Nutrition. 6 (3) 259-69.

23. Hallberg L. Bioavailability of dietary iron in man. Ann Rev Nutr 1981;1:123-147.

24. Harvey, L.J., Armah, C.N., Dainty, J.R., Foxall, R.J,, John Lewis, D., Langford, N.J., Fairweather-Tait, S.J., Hemalatha, S., Platel, K. and Srinivasan, K. 2005. Impact of menstrual blood loss and diet on iron deficiency among women in the UK. British Journal of Nutrition. 94 (4) 557-564

نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید  

mofos