به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار حمید شرفی با اعلام این خبر گفت: دریابانان استان هرمزگان در یک عملیات پلیسی یک کشتی خارجی حامل یک میلیون لیتر
گازوئیل قاچاق را کشف و ضبط کردند.
وی با بیان اینکه در جریان این عملیات 12 تن دستگیر شدند به ایسنا گفت: به دلیل برخی مسائل امکان اعلام کشوری که این کشتی مربوط به آن است، وجود ندارد اما 12 ملوان دستگیرشده در این کشتی نیز دارای تابعیتهای مختلف خارجی بوده و هیچ کدام ایرانی نیستند.
وی همچنین در خصوص برخی اظهارات مطرح شده پیرامون وجود 10 پرچم از کشورهای مختلف در این کشتی گفت: متاسفانه برخی از قاچاقچیان با نصب پرچمهای مختلف در کشتی قصد فریب ماموران دریابانی آن کشور را دارند.
وی یکی از شبکههای گسترده قاچاق را قاچاق سوخت دانست و گفت: قطعا ساماندهی لنجها و نظارت بر این وسایل سبب میشود که چنین جرایمی کمتر رخ دهد.
افزایش 94 درصدی کشف سوخت
معاون عملیات مرزبانی ناجا با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون کشف سوخت قاچاق 94 درصد افزایش داشت گفت: اختلاف فاحش قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور سبب وسوسه قاچاقچیان شده و باعث میشود که آنان به هر دلیل دستگاه و مسیر فعالیت قانونی خود را تعطیل کنند که این لطمهای اساسی به اقتصاد مملکت وارد میکند.
وی با بیان اینکه در گذشته محمولههای 400 هزار لیتری، 600 هزار لیتری، 100 هزار لیتری و ... از سوخت قاچاق در دریا کشف میشد اظهارکرد: این محمولهها تنها در آذرماه سال جاری در آبهای جنوب کشور توقیف شده است.
معاون عملیات مرزبانی ناجا با بیان اینکه در مرزبانی هم جلوی ورود کالای قاچاق به کشور و هم جلوی خروج از آن گرفته میشود، گفت: قاچاقچیان با قاچاق سوخت مستقیما در مقابل نظام قرار میگیرند و به مردم لطمه میزنند.
شرفی همچنین در خصوص لنجهایی که اقدام به قاچاق سوخت میکنند نیز گفت: مالکان این لنجها در صورت انجام قاچاق علاوه بر این که به مراجعقضایی منتقل میشوند، پروانه لنجشان نیز تا شش ماه متوقف شده و به سازمان مربوطه نیز اطلاع داده میشود.
قاچاق سوخت در شمال غرب به صفر رسید
معاون عملیات مرزبانی ناجا روند قاچاق سوخت با خودرو را با کاهشی چشمگیر اعلامکرد و افزود: قاچاق سوخت با همکاری خوب مرزنشینان در شمال غرب کشور به صفر رسیده و امیدواریم این آمار در جنوب و جنوب شرق کشور هم به صفر برسد.
ردپای برخی از مسئولان دولتی و مدیران پالایشگاهها در قاچاق سوخت
وی همچنین در خصوص فعالیت برخی از مدیران دولتی و مدیران پالایشگاهها در امر قاچاق سوخت گفت: مطرحکردن چنین صحبتهایی به صلاح نیست چرا که تا حکمنهایی تایید نشود نمیتوان درباره اتهام فردی صحبت کرد. اما میتوان این مسائل را از مسئولان قضایی پرسید و آنان با توجه به اختیاراتی که دارند امکان پاسخگویی دارند.
معاون عملیات مرزبانی ناجا با بیان اینکه در این مورد قطعا پروندههایی داشتهایم، افزود: باید به این موضوع توجه داشت که هر کدام از مسئولان که در انجام وظایف خود کوتاهی کنند، به طوری که این کوتاهی منجر به قاچاق سوخت شود در این پدیده مقصرند.
به گفته شرفی در بحث مبارزه با قاچاق سوخت تعداد قابل توجهی قایق و لنج توقیف شده که پرونده آنان هماکنون مفتوح است و ملوانهای داخلی و خارجی دستگیر شده در این لنجها نیز تحت بازجویی قرار د ارند.
برنامه ریزی حساب شده در قاچاق سوخت
به گزارش ایسنا شرفی با بیان اینکه قاچاق سوخت با برنامهریزی حساب شدهای انجام میشود گفت: این امر بیانگر توطئهای فرامنطقهای در قاچاق سوخت است.
معاون عملیات مرزبانی ناجا در خصوص اقدامات انجام شده از سوی مرزبانی در مقابله با پدیده قاچاقسوخت نیز گفت: کنترل خودروهای سوختکش و نظارت بر آنها، کنترل محدوده مرزی با وسایل اپتیکی، کنترل لنجها و شناورها در دریا، انجام کار اطلاعاتی به روی افراد سابقهدار در حمل قاچاق سوخت، بررسی وضعیت پمپبنزینهای شهرهای مرزی از جمله اقدامات مرزبانی در این زمینه است.
روند صعودی کشف سوخت قاچاق و روند نزولی کاهش سوخت از سال 86
شرفی با بیان اینکه روند کلی کشف قاچاق سوخت از سال 86 تاکنون رو به افزایش است گفت: این در حالی است که قاچاق سوخت روندی نزولی داشته است.
معاون عملیات مرزبانی ناجا سهمیهبندی سوخت و هدفمندی یارانهها را امری دانست که در کاهش قاچاق سوخت موثر بوده است.
وی همچنین در خصوص برخی از قاچاقچیان سوخت که دارای کارت ملی و شناسنامه دو کشور مختلف بودند نیز گفت: با ورود فناوریهایی جدید در مرز دیگر چنین امری شدنی نیست و با واردکردن پنج مولفه از قاچاقچیان میتوان به تابعیت واقعی آنان و جعلیبودن شناسنامهشان پی برد.
معاون عملیات مرزبانی ناجا عمدهترین نوع قاچاق در مرزهای دریایی را قاچاق سوخت برشمرد و گفت: کشفیات اخیر بیانگر این است که در کنار این امر عدهای نیز به دنبال قاچاق طلا، جواهر و ارز از کشور هستند.
وی بیشترین ورود قاچاق در مرزهای کشور را نیز ورود موادمخدر و اتباعبیگانه در کشور دانست و گفت: تغییر در قیمت ارز سبب شده تا ورود کالای قاچاق برای قاچاقچیان به صرفه نباشد.
به گفته وی اولویت اول مرزبانی بحث مقابله با ورود موادمخدر به کشور است.
شرفی همچنین در خصوص وضعیت انسداد در مرزها نیز گفت: علیرغم واگذار نشدن بودجه انسداد مرزها کار انسداد تعطیل نشده و ادامه پیدا کرده که امیدواریم دولت هرچه سریعتر نسبت به پرداخت بودجه مرزبانی اقدام کند.
معاون عملیات مرزبانی ناجا سرمایهگذاری در مرز را امری برشمرد که سوددهی بالایی دارد و گفت: هر یک ریالی که در مرز هزینه شود نتیجهاش و سود حاصل از آن در همان روز داخل کشور مشخص میشود.
وی با بیان اینکه همواره باید به فکر توسعه انسداد مرز باشیم گفت: تحریمها به هیچ وجه در انسداد مرزها تاثیر نداشته است.
شرفی ادامه داد: افرادی که کشورمان تحریم کردهاند در حقیقت خودشان را از داد و ستد و ارتباط با یک منبع غنی نظیر ایران محروم کردهاند.
به گزارش ایسنا، معاون عملیات مرزبانی ناجا در پایان با اشاره به شرایط سخت مرزبانان در مرزهای کشور گفت: ما شرمنده کسانی هستیم که با کمترین امکانات بهترین کارها را در مرز انجام میدهند و من از همینجا دست یکایکشان را میبوسم.