پت شاپ پرشین پت
Follow Us
facebook twitter blog google

خبر های روز حیوانات خانگی

  • عکس سگ های خندان ◄ عکس سگ های خندان
      مجموعه عکس های زیبا دارای پرتره هایی از سگ های بامزه است که برای دوربین لبخند می زنند . پروژه "نمایش سگ" توسط الکساندر خوخلوف و ورونیکا ارشووا .
  • چرخ ورزش گربه ◄ چرخ ورزش گربه
      چرخ دویدن داخلی که برای گربه ها و حیوانات خانگی کوچک طراحی شده است را می توان بر روی یک دیوار محکم در خانه یا آپارتمان مدرن نصب کرد . چرخ ورزش گربه ساخته شده از چوب و فولاد ضد زنگ توسط HolinDesign . چرخ همستر بزرگ به گربه شما کمک می کند تا در شرایط فیزیکی عالی بماند.
  • هدفون‌های خلاقانه بی‌سیم ژاپنی ◄ هدفون‌های خلاقانه بی‌سیم ژاپنی
      هدفون‌های بی‌سیم Neko که توسط شرکت ژاپنی Radius طراحی شده‌اند ، از گربه‌ای الهام گرفته شده‌اند که در تخت خود جمع شده است. کیس شارژ گربه ای دارای سه نشانگر LED روشن به شکل ماهی است که با محبت "ال ای دی ماهی" نامیده می شود. هنگامی که آنها چشمک می زنند، این نشانه ای است که هدفون گربه شما باید تغذیه شود، فقط کابل شارژ را وصل کنید و اجازه دهید غذای الکتریکی جریان یابد.
  • ماهی مرکب غول پیکر در پرتغال ◄ ماهی مرکب غول پیکر در پرتغال
      مجسمه تعاملی یک ماهی مرکب قرمز غول پیکر که در اطراف ساختمان Fábrica da Cerveja در فارو، پرتغال پیچیده شده است ، که در ابتدا به عنوان آبجوسازی عمل می کرد. با گذشت زمان، Fábrica da Cerveja تغییر کاربری داده و اکنون به عنوان یک مکان فرهنگی عمل می کند و میزبان رویدادها، نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف است. ماهی مرکب غول پیکر لومی طراحی شده توسط موراداواگا برای جشنواره مارس 2024 که در فارو، پرتغال برگزار شد، هنر، فرهنگ و خلاقیت را جشن می گیرد.
  • کوله پشتی لاک پشتی ◄ کوله پشتی لاک پشتی
      کوله پشتی چشم نوازی که به گونه ای طراحی شده است که شبیه لاک لاک پشت واقعی باشد، سرها را تبدیل می کند و شما را به یک لاک پشت نینجا تبدیل می کند . کوله پشتی لاک پشتی ساخته شده توسط Lisbanoe از چرم طبیعی دباغی شده گیاهی 5 تا 6 اونس. کوله پشتی خلاقانه فوق العاده بزرگ را می توان به عنوان بخشی از لباس TMNT استفاده کرد .
  • کیبورد بتمن ◄ کیبورد بتمن
      صفحه کلید کامپیوتری به شکل خفاش چاپ سه بعدی سفارشی با الهام از ظاهر و طراحی نمادین ابزارهای افسانه ای بتمن. صفحه کلید بتمن نسخه Vengeance ساخته شده توسط rain2 ، علاقه مندان به چاپ سه بعدی و عضوی از جامعه کیبوردهای مکانیکی. مکمل صفحه کلید Vengeance، ماوس کامپیوتر Batmobile است که برای مطابقت با زیبایی شناسی کیبورد با مضمون بتمن طراحی شده است.
  • سگ ربات ابتکاری ◄ سگ ربات ابتکاری
      سگ ربات ابتکاری مجهز به نازل های خلاء در هر پا که برای تمیز نگه داشتن سواحل، پارک ها و کوچه های ما طراحی شده است. ربات سگ جاروبرقی VERO می تواند زباله ها، به ویژه ته سیگارها را از زمین هایی که برای ربات های چرخ دار چالش برانگیز است جمع آوری کند. با استفاده از تشخیص زباله پیشرفته و عملکرد مستقل، VERO به زباله ها نزدیک می شود و جاروبرقی ها را فعال می کند.
  • جعبه کنترلر Wolverine Xbox ◄ جعبه کنترلر Wolverine Xbox
      کاور قابل چاپ سه بعدی کنترلر Xbox شما را به لباس زرد نمادین می پوشاند و پنجه هایی به پشت کنترلر اضافه می کند. جعبه کنترلر Wolverine Xbox طراحی شده توسط Do3D از فیلم مورد انتظار "Deadpool & Wolverine" الهام گرفته شده است. کاور Wolverine کاملاً با " Cheeky Deadpool Xbox Controller " جفت می شود و طرفداران را تشویق می کند که از لوازم جانبی مضمون با هم استفاده کنند.
  • مجسمه کبوتری بزرگ ◄ مجسمه کبوتری بزرگ
      در اکتبر 2024، های لاین شهر نیویورک مجسمه کبوتری بزرگ 21 فوتی را به نمایش می گذارد که متن را بر روی بناهای سنتی تغییر می دهد. مجسمه "دایناسور" از یک کبوتر که توسط هنرمند با استعداد ایوان آرگوت طراحی شده است . دایناسور که برای تداعی در مقیاس عظیم و تبار باستانی خود نامگذاری شده است، در مورد انقراض و بقا منعکس می شود. این به آینده‌ای اشاره می‌کند که در آن، مانند دایناسورها، انسان‌ها ممکن است ناپدید شوند و بقایای انعطاف‌پذیری مانند کبوتر را پشت سر بگذارند. کبوتر غول پیکر مجسمه های غول پیکر به جای ارج نهادن به شخصیت های تاریخی، کبوتر روزمره را که شهرنشینی همه جا حاضر اما اغلب نادیده گرفته می شود، بالا می برد. کبوتر دایناسور در نیویورک اینستالیشن هنری گذشته داستانی کبوتر را به عنوان یک حیوان اهلی و پرنده پیام رسان زمان جنگ جشن می گیرد. دایناسور ایوان آرگوت این به طنز نشان می دهد که کبوترها، با مقاومت شهری و ریشه های مهاجر خود، به اندازه هر شخصیت تاریخی، سزاوار جایگاهی بر روی پایه هستند. ایوان آرگوت کبوتر دایناسور "دایناسور" وعده می دهد که پرها را به هم بزند و عمیقاً در بین مردم نیویورک طنین انداز شود. ایوان آرگوت کبوتر مجسمه کبوتر غول پیکر توسط ایوان آرگوت توسط های لاین سفارش داده شد . کبوتر در نیویورک مجسمه کبوتر فوق واقع گرایانه «دایناسور» در ماه اکتبر در های لاین فرود می آید. ایوان آرگوت کبوتر غول پیکر
  • لامپ LED قابل شارژ با الهام از پرندگان ◄ لامپ LED قابل شارژ با الهام از پرندگان
      لامپ LED قابل شارژ با گیره یکپارچه از لطف و زیبایی پرندگان در طبیعت الهام می گیرد. قسمت پایینی CLIPPY به صورت گیره طراحی شده است که به نور پرنده اجازه می دهد به راحتی به سطوح مختلف متصل شود. قطعه ای از طبیعت در خانه شما. برای نورپردازی فوری آن را در هر جایی گیره دهید. CLIPPY Mood Light توسط Junyoung Jang و Joonhyeok Heo طراحی شده است
12345678910بعدیآخرین
(1 - 10) / 29355    |     صفحه 1 از 2936
RSS

GetPagedList: 0,440,,False,False,False,CreationDate,0,10

معرفي نژاد گربه


اخبار ومقالات - گالری


نمایش متن مقالات

گفت‌وگو با محمدرضا ورزی، كارگردان مجموعه تبریز در مه

تبریز در مه

تعداد شخصیت‌های سریال تبریز در مه زیاد هستند اما كثرت شخصیت‌ها باعث نشده كه حساسیت‌ها نسبت به كار كم شود. این سریال عموما در لوكیشن‌های واقعی مانند كاخ‌های سلطنتی تصویربرداری شده‌ اما...
 
فیلمساز باید به واقعیت‌های تاریخی وفادار باشد
 طی 3 سال گذشته بویژه در 2 ماه پایانی سال شاهد مجموعه سریال‌هایی درباره تاریخ معاصر بودیم كه از شبكه ‌های مختلف پخش می‌شود آثاری مثل سال‌های مشروطه، عمارت فرنگی و پدرخوانده كه همه آنها را محمدرضا ورزی كارگردانی كرده است.
 
روایت این تاریخ البته فرآیند معكوسی داشت و از حال به گذشته می‌رفت. امسال نیز ورزی مجموعه «تبریز در مه» را به شبكه یك سیما ‌آورد كه به دوران فتحعلی‌شاه و زندگی عباس میرزا در آن مقطع تاریخی می‌پردازد. یكی از چالش‌های همیشگی در ساخت آثار تاریخی میزان وفاداری آن اثر به واقعیت تاریخی یا تحریف آن است كه آثار ورزی نیز از این انتقادات مصون نیست.
به همین دلیل بیشترین حجم گفت‌وگوی ما با وی درباره تعریف و تحریف در سریال‌های تاریخی بود كه خواندن آن خالی از لطف نیست.

قبل از این‌كه به نقد مضمونی سریال بپردازیم، خواستم درباره فرم روایی شما از تاریخ معاصر بپرسم كه چرا روایتی معكوس به خود گرفته است. شما در این چند سریال تاریخی كه ساخته‌اید از دوران پهلوی شروع كردید و به عقب آمده‌اید. چرا؟
یك دلیل مهم آن به سیاستگذاری‌های صداوسیما برمی‌گشت كه تشخیص می‌داد در آن مقطع زمانی درباره فلان دوره تاریخی سریال ساخته شود. این الگوی روایتی معكوس در سینمای جهان هم تجربه می‌شود و البته عناصر مشتركی كه بین این دوران تاریخی وجود داشت و همه در ذیل تاریخ معاصر تعریف می‌شدند نیز موجب می‌شد تا این فرآیند معكوس در مرور تاریخی، مخاطب را سردرگم نسازد و آنها خط و ربط موضوع را گم نكنند. ضمن این‌كه من سریال «تبریز در مه» را 4 سال پیش نوشتم و قرار بود همان زمان ساخته شود. ولی ما یك مقدار در این مساله مردد بودیم كه آیا پیام سریال كه واجد یك نوع تلخی و تراژدی تاریخی بود باید به مخاطب منتقل شود یا خیر؟ بعد به این نتیجه رسیدم كه باید تماشاگر را با ساخت چنین سریال‌های واكسینه بكنیم. واكسیناسیون اگرچه با تلخی و درد همراه است اما یك نوع مصونیت ایجاد می‌كند. همه این دوره‌های تاریخی به‌واسطه نسبت ماهوی و اجتماعی كه با مسائل امروز جامعه ایران دارند از طریق ایجاد یك نوع خودآگاهی تاریخی می‌توانند تماشاگر ایرانی را نسبت به وقایع تلخ سیاسی ـ اجتماعی واكسینه كند.

مناقشه و چالش نظری اصلی در همین‌جاست؛ شما به عنوان یك فیلمساز و حتی كسی كه درس تاریخ خوانده است درك و تاویلی از وقایع تاریخی دارید و ممكن است با تاویل مخاطب از این وقایع متفاوت باشد. در این صورت ممكن است تماشاگر در برابر تصویر و روایت تاریخی شما مقاومت كرده و واكسینه نشود.
ببینید برای من پیام تاریخی مهم‌تر از جزییات وقایع و رویدادهایی است كه در تاریخ رخ داده است. البته این به معنی عدم وفاداری به تاریخ نیست و كارگردان موظف است در به تصویر كشیدن وقایع تاریخی به واقعیت‌های تاریخی وفادار باشد. من در تمام این سریال‌هایی كه كار كردم یك پیام مشترك داشتم كه این به سوال اول شما نیز پاسخ می‌دهد و آن پیام این بود كه یك تفكری در پس پرده سیاست‌های بیگانگان وجود دارد كه خواهان نابودی اسلام و فرهنگ ایرانی در مركزیت خاورمیانه است. من سعی كردم با برجسته كردن این مفاهیم از دل روایت‌های تاریخی، نسل جوان را نسبت به نقشه‌های بیگانگان درباره این سرزمین آگاهی بدهم. به عبارت دیگر هدف اصلی من از روایت تاریخ معاصر برانگیختن حس استقلال‌طلبی و بیگانه‌ستیزی در مخاطب بویژه نسل جوان بود.

درست است اما ممكن است یك فیلمساز یا مورخ از همین داده‌های تاریخی كه دستمایه سریال‌های شما بوده، پیام‌های تاریخی دیگری بیرون بكشد و بر حقانیت آن هم صحه بگذارد كه مثلا با تاویل‌های تاریخی شما متفاوت یا متضاد باشد...
....ببینید من یك بار كه در محضر حضرت آقا بودیم این مساله را مطرح كردم كه چرا مورخان و پژوهشگران تاریخ كمتر سراغ سینما و تلویزیون می‌آیند و برای ساخت مجموعه‌های تاریخی مشاوره نمی‌دهند. قطعا حضور مورخان و پژوهشگران تاریخی می‌تواند از تشتت آراء در تحلیل وقایع تاریخی جلوگیری كند و كمك كند تا كارگردان و مورخ به یك درك مشترك از تاریخ برسند. ضمن این‌كه اختلاف نظر و تنوع دیدگاه درباره تاریخ و وقایع آن یك امر طبیعی است و قطعا هر كارگردانی كه سراغ سوژه تاریخی برود تاویل و روایت خود را از این وقایع به تصویر می‌كشد.

ظاهرا در سریال «تبریزدرمه» آقای خسرو معتضد به عنوان مشاور تاریخی حضور داشتند؟
بله، اما من از حضور دكتر موسی حقانی رئیس مركز تحقیقات و مطالعات تاریخ معاصر به عنوان پژوهشگر و مشاور تاریخی هم در این سریال استفاده كردم كه خوشبختانه حضور ایشان در كنار این پروژه به اعتبار تاریخی سریال كمك كرد.

آن وقت دچار اختلاف نظر درباره وقایع یا شخصیت‌های تاریخی نمی‌شدید؟
اگر هم اختلاف نظری بود بیشتر به این برمی‌گشت كه من می‌خواستم وجوه دراماتیك یك شخصیت یا موقعیت تاریخی را به تصویر بكشم كه در چنین مواقعی همیشه بین تاریخ و ساختار سینمایی و دراماتیك اثر اختلافاتی به وجود می‌آید. من در این سریال با چند مشاور تاریخی همكاری داشته‌ام كه در نهایت طی نامه‌ای كه آنها نوشته‌اند بر این مساله تاكید شده است كه 70 درصد این سریال مورد تایید تاریخی است و 30 درصد بقیه به مقتضیات دراماتیكی یك سریال تلویزیونی برمی‌گردد كه این به معنی تحریف تاریخی نبود بلكه به اقتضای درام برخی از موقعیت یا شخصیت‌ها دچار برجستگی شدند.

اصلا مناقشه اصلی در سریال‌های تاریخی و از جمله كارهای شما به مساله تحریف یا تحرف تاریخی برمی‌گردد. این‌كه چگونه می‌توان تشخیص داد آنچه را كه شما مقتضیات درام می‌دانید به تحریف تاریخ منجر نمی‌شود و وفاداری به واقعیت تاریخی حفظ شود؟
به نكته بسیار مهم و حساسی اشاره كردید. اتفاقا اخیرا در روزنامه جام‌جم یك خانمی نوشته بودند كه ورزی در سریال‌های خود تاریخ را تحریف می‌كند. به نظر من این‌گونه نوشته‌ها و تحلیل‌ها نامش نقد نیست و بیشتر یك نوع نفی و اتهام است.

به نظرم شما كارگردان‌ها اصولا در برابر نقد و منتقدان كم تحمل هستید!
نه اصلا! من با نقد و منتقدان هیچ مشكلی ندارم. اما وقتی كسی می‌نویسد كه فلانی دست به تحریف تاریخی زده است یك خط بطلان بر دانش و اطلاعات تاریخی چند مورخ معروف و معتبر كشیده است كه این سریال را از لحاظ وفاداری به تاریخ تایید كرده‌اند. به نظر من این یك غرض‌ورزی است نه نقد كردن. كسی كه تخصص در تاریخ ندارد نباید درباره حقانیت یا بطلان یك اثر تاریخی نظر بدهد. اظهار نظر تاریخی مستلزم دانش و آگاهی تاریخی است.

در این صورت این فقط مورخان هستند كه می‌توانند درباره یك سریال تاریخی نظر بدهند!
نه یك منتقد هم می‌تواند با تكیه براستدلال‌های تاریخی و تخصصی، یك اثر تاریخی را مورد نقد و بررسی قرار دهد. به نظر من یك منتقد می‌تواند در برابر یك رخداد تاریخی سوال مطرح كند نه این‌كه خود را مجاز بداند كه همچون یك مورخ و پژوهشگر تاریخی، حكم صادر كند. منتقد نمی‌تواند نظر كارشناسی درباره وقایع تاریخی بدهد مگر این‌كه بر تاریخ اشراف داشته باشد و با استناد به منابع و مراجع تاریخی و استدلال منطقی بر مبنای آن به نقد بپردازد.

این قاعده در مورد كارگردانی هم كه می‌خواهد رخدادهای تاریخی را به تصویر بكشد صدق می‌كند!
كاملا موافقم. كارگردانی هم كه به تاریخ آگاهی و اشراف ندارد یا از مشاوران و منابع تاریخی استفاده نمی‌كند، نمی‌تواند مسوولیت ساخت یك اثر تاریخی را بر عهده بگیرد. اساسا معیار سنجیدن كار فیلمساز و منتقد در این مواقع خود تاریخ و معیارهای علمی آن است.

بگذارید خیلی شفاف بگویم كه بسیاری از منتقدانی كه از تحریف تاریخ در ارتباط با آثار شما سخن می‌گویند به این دلیل است كه معتقدند شما دغدغه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی خود را در روایت تصویری از تاریخ دخالت داده و تاریخ را به گونه‌ای روایت كرده و به تصویر می‌كشید كه موید دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی خودتان باشد. حالا شما هم خیلی شفاف درباره این تعبیر نظرتان را بگویید.
اتفاقا سوال خوبی را مطرح كردید. واقعیت این است كه من تحت تاثیر منافع و مصالح جناحی سریال نمی‌سازم. آنچه دریافت شخصی خودم از تاریخ هست را به تصویر می‌كشم. ممكن است دریافت من با درك شما از یك واقعه تاریخی مشترك متفاوت باشد، اما این به معنی تحریف تاریخ نیست. مثلا من به شیخ فضل‌الله نوری علاقه دارم و سهم بیشتری به شخصیت او در سریال می‌دهم.

خوب همین ممكن است به تحریف منجر شود یا دست‌كم با واقعیت تاریخی صداوسیما خیلی انطباق نداشته باشد.
در این صورت خود سازمان نمی‌گذارد تا این اتفاق بیفتد. در واقع علائق و دغدغه‌های شخصی یك كارگردان هم در ارتباط با كارهای تاریخی توسط سازمان نظارت و كنترل می‌شود. برخی از مدیران تلویزیونی مثل آقای مهدی‌فرجی صرفا مدیر یك شبكه تلویزیونی نیست و در حد یك كارشناس مسائل تاریخ معاصر، دانش و اعتبار دارند و حتی خطا‌‌هایی را از سریال ما گرفته بود كه خودمان حیرت كردیم. یا آقای دكتر دارابی، معاونت سیما درباره مسائل سیاسی و تاریخی، اطلاعات خوبی دارند و در در واقع خود سازمان یك نظارت حرفه‌ای و علمی بر سریال‌های تاریخی دارد كه نمی‌گذارد مثلا دغدغه‌های جناحی یك كارگردان در روایت او از تاریخ تاثیر بگذارد. واقعیت این است كه من به یكسری ارزش‌ها اعتقاد دارم ولی هیچ‌وقت نمی‌آیم به خاطر اعتقاداتم دروغ بگویم. ممكن است یك چیزهایی را نگویم ولی این دلیل نمی‌شود كه تاریخ را تحریف كرده باشم. ببینید من كتاب تاریخ و مورخ نیستم، من یك فیلمسازم كه از مورخین كمك می‌گیرم تا فرازهایی از تاریخ كشورم را به تصویر بكشم.

حالا به خود سریال بپردازیم. یكی از ویژگی‌های «تبریز در مه» كه در سریال‌های قبلی شما هم وجود داشت، ریتم تند آن است كه شاید كمتر در مجموعه‌های تاریخی شاهد آن بودیم.
درست است. من سعی كردم دست به یك نوع ساختارشكنی در روایت و ریتم كار تاریخی بزنم. متاسفانه ما در كارهای تاریخی بیش از حد بر دیالوگ‌گویی تاكید می‌كنیم و از كلمات و الگوی زبانی ثقیلی استفاده می‌كنیم كه مخاطب را خسته می‌كند. من سعی كردم تا از زبان صمیمی‌تر و محاوره‌ای استفاده‌‌كنیم كه هم روند و ریتم كار را كند می‌كند و هم درك یك سریال تاریخی را برای بسیاری از مخاطبان این سریال‌ها دشوار می‌سازد. من به شدت به ریتم مناسب كار اهمیت می‌دهم و بی‌رحمانه پای تدوین سریال‌های خودم حضور دارم. حتی سكانس و دیالوگ‌هایی را درآوردم كه برخی از بازیگرانم ناراحت شدند ولی برای من رسیدن به ریتم مناسب كه بتواند مخاطب را جذب یك سریال تاریخی كند از اولویت بیشتری برخوردار است.

به نظر می‌رسد كه در تبریز در مه به فضاسازی و نوع رنگ‌آمیزی و نورپردازی كار توجه بیشتری شده تا وجوه زیباشناسی و ساختار بصری كار بیشتردیده شود.
اتفاقا یكی از نتایج مطالعه و خواندن نقدهایی است كه درباره سریال‌های قبلی من صورت گرفت و من تلاش كردم تا در این مجموعه با توجه به نقد و تحلیل‌هایی كه اشاره شده توجه بیشتری به ساختار بصری سریال داشته باشم.

عنوان سریال هم به نظرم واجد یك معنای استعاری است. بدین معنی كه مه در اینجا احتمالا به وضعیت مبهم و نامفهومی دلالت دارد كه البته می‌توان آن را به شرایط روز هم نسبت داد. همین‌طور است؟
هم بله و هم خیر. بله از این حیث كه تاریخ سلسله‌وار به هم وصل است و خیلی از وقایع و رخدادهای تاریخی می‌تواند تكرار ‌‌شود و به همین دلیل باید تاریخ خواند. در بسیاری از مقاطع تاریخی جامعه در یك وضعیت مه آلود و مبهم قرار می‌گرفت كه تشخیص حق و باطل را از هم دشوار می‌كرد، اما تبریز در مه نمادی از دود و باروت گلوله و غباری بود كه در دل قصه می‌بینم كه فضای جامعه را مه‌آلود كرده است.

تبریز در مه یك سریال مناسبتی است؟
این سریال همزمان با دهه فجر پخش شد ولی كار مناسبتی نبود. مجموعه كارهای قبلی من هم طبق سیاست‌های سازمان در 2 ماه آخر سال پخش شد. ولی من از زمان پخش سریال گله دارم. ساعت 8 شب زمان مناسبی برای نمایش این سریال نبود و بسیاری از مخاطبان فرصت تماشای آن را از دست دادند.

نمایش زیبایی در قاب تاریخ
 سریال‌های تاریخی یكی از پر مخاطب‌ترین آثار تلویزیونی هستند. مردم به تماشای این آثار می‌نشینند تا با گذشته سرزمین خود آشنا شوند. اما علاوه بر محتوایی كه این آثار دارند، رنگ و لعاب ظاهری این آثار هم برای بیننده‌ها جالب است. ظاهری كه طراحان گریم و صحنه و لباس برای سریال‌های تاریخی در نظر می‌گیرند. آنها چهره‌ها را نقاشی می‌كنند و لباس‌هایی به تن بازیگران می‌كنند كه برای بیننده امروزی جالب و دیدنی است و آنها را در خانه‌ها و معابری قرار می‌دهند كه با آنچه ما امروز می‌بینیم، كاملا فرق دارد. در سالی كه‌آخرین روزهای آن را سپری می‌كنیم، 3 سریال تاریخی به روی آنتن شبكه‌های مختلف تلویزیون رفت. سریال «در چشم باد» ساخته مسعود جوزانی از دوره كوچك خان جنگلی آغاز شد و تادهه60 را به نمایش گذاشت. این سریال تابلویی چشم‌نواز از گذشته‌های دور تا امروز را به بیننده نشان داد. نوع آرایش و پوشش مردمانی كه در دوره رضاخان زندگی می‌كردند و بچه‌های آنها به دوره محمدرضا شاه رسیدند. تهران قدیم با مردمانی كه در آن دوره زندگی می‌كردند، به مردم یادآوری كرد كه سرزمین‌شان چگونه بوده است و مردان و زنان چگونه می‌پوشیده‌اند و چگونه زندگی می‌كرده‌اند. این تغییرات وقتی بیشتر به چشم آمد كه جوزانی سال‌های بعد از انقلاب را هم در سریالش به تصویر كشید و به مردم یادآوری كرد كه زندگی در سال‌های قبل از انقلاب با بعد از آن چه تفاوت‌هایی داشته است.
سریال مختارنامه كه به روی آنتن رفت، همه را به تحسین واداشت. چهر‌ه‌پردازی و طراحی صحنه و لباس در این سریال عالی است. سازندگان این سریال برای نمایش اعراب دهه 60 هجری شمسی بهترین تكنیك‌ها را به خدمت گرفته‌اند. رنگ‌های گرم بیشترین استفاده جایگاه را در طراحی صحنه و لباس و گریم دارد. همین گرمی است كه چشم بیننده را می‌نوازد و او را تشویق می‌كند سریال را پیگیری كند. حتی در خشن‌ترین سكانس‌های مختارنامه كه جنگ قصه را پیش می‌برد، رنگ‌های زیبا در لباس‌ها و لوزام صحنه خشونت ذاتی این گونه سكانس‌ها را تلطیف می‌كند.
سریال «تبریز در مه» آخرین سریال تاریخی سال 89 تلویزیون است كه پخش آن مدتی است آغاز شده است. این سریال دوره قاجار را به نمایش می‌گذارد. برای طراحی صحنه، لباس و گریم این سریال هم زحمت زیادی كشیده شده است. طراح و مجریان گریم با ظرافت كار خود را انجام داده‌اند. تعداد شخصیت‌های سریال تبریز در مه زیاد هستند اما كثرت شخصیت‌ها باعث نشده كه حساسیت‌ها نسبت به كار كم شود. این سریال عموما در لوكیشن‌های واقعی مانند كاخ‌های سلطنتی تصویربرداری شده‌ اما در هر قاب لوازمی گنجانده شده است كه دیدن آنها برای بیننده جذاب است. لوكیشن‌هایی هم كه بازسازی شده است از طراحی خوب و دقیقی برخوردار است. لباس‌هایی هم كه برای بازیگران در نظر گرفته شده، زیبا و چشم‌نواز است. همه اینها به سریال تبریز در مه كمك كرده است كه مردم و بینندگان این سریال قبول كنندكه پیشینه و تاریخ زیبا و با معنایی دارند. در تاریخ این مملكت همیشه زیبایی حرف اول بوده و هست.
محصولات فروشگاه مرتبط با این مقاله
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
:                شبکه های اجتماعی پرشین پت را دنبال کنید 

face.jpg (205×206)   tw.jpg (204×224)pin.jpg (204×224)

جدیدترین مقالات

◄ گدایی کردن در حیوان شما
◄ عقیم سازی
◄ جوش در سگ ها
◄ ورزش دادن گربه ها
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از گربه
◄ کتامین
◄ كتاب(7)
◄ چه مواد غذایی برای سگ مفید است؟
◄ چگونگي نصب برنامه و ورود به برنامه
◄ فيبر ها
◄ انتخاب اسم برای سگ نر
◄ حالا من چی کار کنم ؟
◄ گربه های ناز نازی
◄ German Shorthaired Pointer
◄ فروش گربه پرشین کت
◄ فصل چهارم
◄ گربه و نازایی ! توهم یا واقعیت؟
◄ مهناز افشار و دلفین
◄ British Shorthairs
◄ ماهي و ماهي خور
◄ شباهت حيوانات
◄ عکس سگ های خندان
◄ Dog Fashion
◄ دکتر هومن و جراید
◄ انگل های داخلی در سگ ها
◄ معرفی دکتر شیری
◄ iهیولا ها
◄ قارچی معده در پرندگان
◄ پرورش لارو آناباتوئیدها (ترجمه)
◄ Metynnis Fasciatus
◄ شارک دم قرمز - Red Tailed Shark
◄ اپیلاتی دهان آتشی - firemouth epiplaty
◄ اطلاعات عمومی خانواده سیکلیده ها 2
◄ دراگون – Dragon
◄ مارماهی الکتریکی - electrophorus electricus
◄ سیچلاید های افریقایی
◄ اسب دریایی - Hippocampus
◄ جلبک ها اکواریوم های اب شیرین
◄ بخاری آکواریوم - Aquarium Heater
◄ انجماد اسپرم - How To Glaciation spermatozoon
◄ رفتار درماني براي سگها
◄ پولیوما ویروس در پرندگان
◄ تغذیه ایگوانا
◄ قیمت روز خودرو
◄ سگ پیتبول
◄ شی هوا هوا
◄ Belgian Sheepdog
◄ پیشینه سالوکی (تازی)
◄ رژیم غذایی مناسب برای مقابله با سوءهاضمه در اسب (ترجمه)
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از سگ
◄ آموزش استفاده از جعبه خاک به خرگوش
◄ ایورمکتین در سگ ها
◄ گربه نژاد هیمالین
◄ تراریوم برای خزندگان
◄ غدای بچه گربه
◄ یازده سال اسارت سگ
◄ حقوق حیوانات از ۱۴ قرن قبل در اسلام مطرح شده است
◄ سگ در ایران باستان
◄ رفتار شناسي در حيوانات
◄ مردی که سگ همسایه اش را خورد+عکس
◄ Z
◄ بیضه ها
◄ انگل ژيارديا (اين تک سلولي خطرناک)
◄ "وگانیسم"
◄ عمر حیوانات چقدر است
◄ نگهداری از رتیل اوسامبارا بابون
◄ یوزپلنگ
◄ خرگوش به عنوان حیوان خانگی
◄ درماتوفیتوز (Dermatophytosis)
◄ کم خونی فقر آهن در گربه ها
◄ انواع مسمومیت های شیمیایی و غذایی در سگ
◄ حیوانات در برف
◄ زشت‌ترین سگ دنیا»
◄ پیراهنی برای عاشقان گربه
◄ نی نی های بامزه در لباس حیوانات
◄ پرشین پت نماینده انحصاری فربیلا در ایران
◄ چرا سگ ها به دنیال دم خود میگردند
◄ | German Wirehaired Pointer
◄ Redbone Coonhound
◄ Chinook
dram film izle