آرايشگاههاي مردانه براساس چه معياري ردهبندي ميشود؟
آرايشگاهها با توجه به مهارت فرد آرايشگر، متراژ و زير بناي مغازه، امكانات موجود در آرايشگاه و.... درجهبندي ميشود و براساس تعيين درجه يك، دو يا سه، قيمت ارائه خدمات نيز متفاوت است. البته درجهبندي انجام شده توسط اتحاديه، كاملا كارشناسي است ولي متاسفانه قيمت تعيين شده توسط كميسيون نرخگذاري وزارت صنعت، معدن و تجارت غيركارشناسي انجام شده است.
يعني به نظر شما نرخها منصفانه نيست؟
اين نرخها نه تنها عادلانه و منصفانه نيست، بلكه حتي ميتوان گفت توهينآميز است و باعث بروز مشكلات متعددي نيز ميشود؛ در پيش گرفتن چنين شيوهاي نه تنها تضييع هنر آرايشگران را در پي دارد، حتي ميتواند عاملي براي ترويج فساد اخلاقي و اجتماعي هم باشد.
اگر اتحاديه مسوول تعيين نرخ خدمات باشد، اين مشكلات برطرف خواهد شد؟
به طور حتم اتحاديه بهتر ميتواند با تشخيص شرايط، نرخ شناوري براي خدمات مختلفي كه در آرايشگاهها ارائه ميشود، تعيين كند. به اعتقاد ما اگر وزارتخانه تعيين نرخ را به اتحاديه بسپارد، حتما بسياري از مشكلات و معضلات آرايشگران نيز حل ميشود. ما ميدانيم در حال حاضر نرخ واقعي در آرايشگاهها وجود ندارد و اين مردم هستند كه تا حدي شرايط را مديريت ميكنند؛ به اين معني كه گاه خود افراد از اينكه نرخ مصوب را بپردازند، خجالت ميكشند و خودشان مبلغي را به آرايشگران ميدهند كه هم مشتري راضي باشد و هم آرايشگر.
حال چرا اين نرخها موجب ترويج فساد اخلاقي و اجتماعي ميشود؟
متاسفانه نرخهايي كه وزارتخانه براي ما تعيين ميكند و ما هم آنها را در اختيار اعضا ميگذاريم، بسياري از آرايشگران را تشويق ميكند تا فقط روي مواردي كه در مصوبه تعيين شده است، كار نكنند؛ در واقع زماني كه مخارج و هزينههاي آرايشگر با نرخ مصوب هماهنگ نباشد، مشكلات شروع ميشود.
بنابراين آرايشگر ترجيح ميدهد به جاي اينكه براي دريافت مبلغي اندك، زماني را بابت اصلاح سر، وقت بگذارد، خلاف قانون كار كند؛ در نتيجه كارهايي را براي مشتري انجام ميدهد كه در مصوبه وجود ندارد و بالطبع قيمت بيشتري هم نسبت به اصلاح معمولي دارد. به همين دليل متاسفانه امروزه ميان آرايشگاههايي كه اغلب جواز هم ندارند، ارائه خدماتي مانند ابرو برداشتن، رنگ كردن مو و زدن مدلهاي فشن و... رايج شده است.افرادي كه امروزه موها را با انواع مدلهاي فشن اصلاح ميكنند و متاسفانه كارهاي خلاف قانون انجام ميدهند، اغلب كساني هستند كه بدون پروانه كسب فعاليت ميكنند، در حال حاضر در تهران حدود 2000 واحد كسبي داراي مجوز داريم و حدود 3 تا 4 هزار واحد بدون پروانه كسب. بيشتر اين قبيل كارها نيز در آرايشگاههاي بيجواز انجام ميشود البته متاسفانه برخي از آرايشگاههاي داراي پروانه هم به اين كارها رو آوردهاند كه آنها هيچ بهانهاي مبني بر بياطلاعي ندارند چون ما تمام موارد را به آنها اعلام كردهايم.
ما با خدماتي كه آرايشگران غيرمجاز ارائه ميدهند، مخالفيم و با آنها جدي برخورد ميكنيم. نيروهاي بازرسي اتحاديه نيز بسيج ميشوند تا واحدهاي متخلف و بدون مجوز را شناسايي كرده و مانع ادامه فعاليت اين مراكز شوند. اما متاسفانه ممكن است مدتي پس از شناسايي، اين افراد دوباره در مكاني ديگر مشغول به كار ميشوند.
اغلب كدام گروه سني درخواست خدمات غيرمعمول آرايشگاهي دارند؟
بيشتر جوانهايي كه در سنين ميان 14 تا حدود 22 سال هستند، البته حتي كساني كه در سنين پايينتر هستند نيز تمايل دارند موهايشان را به شيوههاي غيرمعمول اصلاح كنند؛ بهعنوان مثال بچههاي كوچك هم امروزه دوست دارند موهايشان را با مدلهاي فشن پيرايش كنند.
هزينه خدماتي مانند اصلاح فشن موهاچگونه است؟
هزينه اين خدمات متفاوت است و با توجه به منطقه و همچنين كاري كه انجام ميشود، تغيير ميكند؛ در و بعضي مناطقي از ده هزار تومان شروع ميشود و تا صد هزار تومان و بيشتر هم پيش ميرود. در واقع هزينه اين خدمات به مشتري و منطقه بستگي دارد.
آيا فقط اهالي تهران خواستار چنين خدماتي هستند يا اينكه در ساير شهرها هم شاهد اين موارد هستيم؟
30 درصد از جوانان چنين نگاهي دارند و متاسفانه هم در تهران و هم در شهرستانها اين موارد وجود دارد و تعداد اين نوع درخواستها در تهران با توجه به جمعيت آن، كمي بيشتر است.
چگونه ميتوان ارائه اين خدمات را در آرايشگاهها به حداقل رساند؟
با توجه به اينكه آرايشگران معمولاً براي كسب درآمد بيشتر مجبورند خواستههاي نامعقول جوانان را بپذيرند، ميتوان گفت اگر نرخ خدمات براساس ماليات، عوارض مشاغل، سرقفلي مغازه، اجارهبهاي آرايشگاه، موقعيت مكاني و همچنين قدرت پرداخت مشتريهاي هر منطقه تعيين شود، قدم موثري در اين زمينه برداشته خواهد شد؛ ما اين موارد را محاسبه كرده و قيمت استانداردي هم پيشنهاد كردهايم، ولي كارشناسان وزارتخانه اعتقاد دارند بايد يك قيمت براي تمام نقاط ارائه شود. در حالي كه اجارهبهاي مكان آرايشگاه و همچنين قيمت خريد آن در قسمتهاي مختلف شهري مانند تهران بسيار متفاوت است. علاوه بر اين، مهارت و تجربه آرايشگر و خدماتي كه توسط او به مشتريان ارائه ميشود نيز بسيار مهم است؛ به عنوان مثال زماني كه آرايشگر از مشتريانش پذيرايي ميكند يا قبل از انجام كار يك بسته بهداشتي به آنها ارائه ميدهد، به طور حتم خدماتش نميتواند با مبلغ دريافتي مصوب هماهنگ باشد.