«عيد وقت برهكُشان آژانسهاست» اين اصطلاحي است كه اين روزها فعالان و مرتبطان با صنف گردشگري بهكار ميبرند، چون تورها گران شدهاند و سودجوياني هم در قالب آژانس، بليتهاي هواپيما و قطار را به چند برابر قيمت ميفروشند. هرچند مسؤولان مدام تأكيد ميكنند گراني نبايد در سفر باشد؛ ولي انگار آب از آب تكان نميخورد و عدهاي بدون مزاحمت كار خود را ميكنند.
به گزارش پارس توریسم به نقل از ایسنا، داستان افزايش قيمت خدمات سفر هر سال پيش از فرا رسيدن نوروز تكرار ميشود. عدهاي آن را طبيعي ميدانند، چون نظام بازار براساس عرضه و تقاضا تعيين شده و نوروز هم كه تقاضا براي سفر زياد است، برخي هم به مراكز خدماتي مانند هتلها حق ميدهند كه نرخ خود را افزايش دهند، چون بيشتر از نصف سال خالي بودهاند و حالا وقت جبران است؛ اما در اين ميان، فقط مردم هستند كه مشكلات گراني گريبانشان را ميگيرد، البته سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفته كه براي نوروز 91، 14هزار بازرس فرستاده است تا اوضاع را كنترل كنند؛ ولي مردم هم بايد حواسشان باشد كه تا وقتي از متخلفان شكايت نكنند، خبري از لغو مجوز، پلمپ يا پيگيري نخواهد بود.
ناصر مرداي ـ عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران كه نمايندهي آژانسها در كميتهي رسيدگي به شكايات از دفاتر خدمات مسافرتي نيز است ـ دربارهي گرانيهايي كه اين روزها در حوزهي سفر اتفاق افتاده است و مسافراني كه گرفتار برخي سودجويان شدهاند، گفت: مسافران حتما بايد پيش از خريدن تور يا بليت هواپيما و قطار، قرارداد خود را بخوانند و از مجاز بودن آژانسي كه به آن مراجعه ميكنند، مطمئن شوند و ترجيحا از آژانسهاي قديميتر و آشنا خريد كنند تا كمتر با مشكلي مواجه شوند.
هرچند از نظر او، قراردادي كه در حال حاضر بين مسافر و آژانسدار براي خريدن تور بسته ميشود، شبهاتي دارد و برخي بندهاي آن كه سالها پيش تنظيم شده، مغاير يكديگر است و شبهاتي دارد كه لازم است بهروزرساني و ابهامات آن رفع شود؛ ولي با اين حال او تأكيد كرد: مسافر بايد اين قرارداد را كامل بخواند، از بندهاي آن مطلع شود و از مسؤول فروش تور بخواهد تمام خدمات مورد نظر را در اين قرارداد ذكر كند تا اگر تخلفي صورت گرفت بتواند پيگيري كند.
اين عضو دفتر خدمات مسافرتي بهعنوان توصيه به افرادي كه قصد خريد از دفاتر خدمات مسافرتي دارند، اظهار كرد: اطمينان كردن به آژانسهاي قديمي راحتتر از آژانسهاي جديدي است كه حتا تابلو ندارند و بهتر است به هر پيامكي كه حاوي فروش تور است، خيلي توجه نكنند. چطور مردمي كه مسافت طولاني ميروند تا ميوه و اقلام غذايي خود را از فروشگاه قديمي و مورد اطمينان خود تهيه كنند، بهراحتي ده بيست ميليون تومان بهدست افرادي ميسپارند كه هيچ نشان و تابلويي ندارند.
او فروش بليتهاي چارتري هواپيما را از ديگر مشكلات سفرهاي نوروزي دانست و افزود: براساس قوانين هواپيمايي كشور، بليتهاي چارتري پس از فروش ديگر قابل استرداد نيستند. به همين خاطر، وقتي مسافر به هر دليلي نميتواند به سفر برود، پول خود را از دست ميدهد؛ ولي آژانسها به اتكاي آن قانون نهتنها پول مسافر را برنميگردانند، بلكه آن صندلي خالي را به مسافر ديگري ميفروشند.
مرادي بيان كرد: متأسفانه مسألهي چارترها فقط گريبانگير مسافران ميشود و لازم است اين شيوه ساماندهي و حتا جمع شود.
وي دربارهي نظارت سازمانهاي متولي مانند هواپيمايي و ميراث فرهنگي و گردشگري روي تخلفاتي كه صورت ميگيرد، اظهار كرد: سازمان هواپيمايي بايد روي اين موضوع جدي باشد كه متأسفانه اينطور نيست، البته در برخي روزنامهها خبرهايي دربارهي تعطيلي نزديك به 50 آژانس هواپيمايي متخلف خواندهام؛ ولي تا وقتي سرچشمه گلآلود است، آبي كه پايين ميآيد نيز گلآلود خواهد بود.
نمايندهي آژانسها در كميتهي رسيدگي به شكايات از دفاتر خدمات مسافرتي گفت: ما بيشتر از ده پانزده شركت هواپيمايي نداريم و ميتوانيم با دستورالعملي رسمي، ضوابط كار آنها را مشخص كنيم، چون واقعا برخي آژانسها از فروش بليت چارتري سود بسياري ميبرند.
مرادي ادامه داد: سازمانهاي هواپيمايي و ميراث فرهنگي و گردشگري بايد جلسات مشتركي بگذارند و حتما براي يافتن راه حل بايد از افراد آگاه استفاده كنند كه متأسفانه تعداد افراد آگاه در اين حوزه كم است.
او همچنين دربارهي دليل فعاليت آژانسهايي كه مجوز آنها لغو شده است؟ بيان كرد: فعاليت اين آژانسها بهخاطر نظارت، كم است مهمترين چالشي كه با آن مواجهيم، شايد هم براي آنها شرايطي مهيا شده است كه ميتوانند به فعاليت خود ادامه دهند.
وي افزود: در بسياري از مواقع، ناظران فقط به مسائلي مانند حجاب كاركنان آژانس توجه ميكنند. البته حفظ موازين شرعي در دفاتر خدمات مسافرتي جاي خود را بايد داشته باشد؛ اما اين بازرسها بايد روي مسائل فني دفاتر نيز نظارت كنند.
مرادي در ادامه گفت: افرادي كه در سازمانهاي هواپيمايي و ميراث فرهنگي و گردشگري كار ميكنند، خيلي زحمت ميكشند؛ ولي توان آنها هم حدي دارد، وقتي جلوي صدور مجوزها باز گذاشته ميشود و هر كسي كه واجد شرايط تعيين شده باشد بهراحتي ميتواند به اين حرفه وارد شود، ما هم با اين شرايط نابسامان مواجه ميشويم.
اين عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي افزود: تا سي چهل سال پيش، ما 100 دفتر خدمات مسافرتي داشتيم. در اين مدت جمعيت كشور، سه برابر شده است پس بايد 300 آژانس فعال داشته باشيم. در حالي كه اكنون بيش از دوهزار آژانس در حال فعاليت هستند و اين يعني كنترل وجود ندارد.
او تأكيد كرد: بايد به همان نسبتي كه مجوز داده ميشود، نظارت و نيروي انساني بهعنوان بازرس هم جود داشته باشد و مهم است كه در اين كار از افراد باتجربه استفاده شود.