به گزارش جام جم آنلاین و به گفته بیوک رئیسی، براساس سرشماری صورت گرفته در مسیرهای از پیش تعیین شده که توسط اکیپهای دونفره و با روش مشاهده مستقیم با حضور کارشناسان محیط طبیعی، محیطبانان و گارد حفاظت صورت گرفت در همه مناطق استان بجز منطقه حفاظت شده ارسباران، نشانههایی از کاهش آمار حیات وحش مشاهده نشده است.
با گذشت چهار ماه از افتتاح رسمی جاده کلیبر ـ جانانلو در منطقه ارسباران آذربایجان شرقی، مدیرکل اداره محیطزیست استان همچنان وجود این جاده را تهدیدی جدی برای حیات وحش منطقه میداند و معتقد است از زمان ساخت این جاده آمار حیات وحش این منطقه کاهش یافته است.
وی با انتقاد از خسارتهای زیست محیطی وارده شده به حیاتوحش مسیر کلیبر ـ جانانلو میافزاید: در شرایط معمولی احداث جادهها موجب تفکیک سیستم یکپارچه اکوسیستم به بخشهای مجزا و نیز جزیرهای شدن زیستگاه میشود که این پدیده در اکوسیستمهای حساسی مثل ارسباران تاثیر بیشتری خواهد داشت و حیاتوحش منطقه بشدت در معرض تهدید قرار میگیرد.رئیسی ادامه میدهد: همچنین مراحل ساخت جاده موجب پاک تراشی و فرسایش محیط شده است و چنانچه مسئولان ذیربط در اجرای تعهدات خود جدی نباشند، طولی نخواهد کشید این منطقه خالی از گونههای حیات وحش شاخص و نادر میشود.وی با اشاره به اینکه محیطزیست استان از همان ابتدای احداث این جاده، مخالفت خود را اعلام کرده بود، میگوید: باتوجه به اینکه احداث این جاده از یک سو تردد گونههای مختلف حیات وحش بخصوص پستانداران و خزندگان را قطع میکند که گونه بزوحشی به عنوان یکی از گونههای شاخص منطقه بیشتر دچار محدودیت میشود و از سوی دیگر به دلیل عبور گونهها از جاده، تلفات زیادی بر وحوش منطقه وارد میشود؛ لذا محیطزیست استان از همان ابتدا با اجرای آن مخالف و معتقد بود باید سایر گزینهها و مسیرها که آسیب کمتری خواهد داشت، مورد بررسی قرار گیرد.
به گفته رئیسی، این مخالفت ادامه داشت تا اینکه مسئولان و دستاندرکاران مربوط تعهد کردند با اتخاذ تدابیری چون روگذرهای مخصوص حیاتوحش که برای اولین بار در کشور ایجاد میشود یا پاسگاههای حفاظتی و احداث فنس و نردههای ممانعتکننده ورود افراد و وحوش به جاده تا حدود زیادی جلوی خسارات وارده را بگیرند. از این رو با هماهنگی به عمل آمده با مجری پروژه توافق لازم برای احداث شش سازه روگذر جمعا به طول تقریبی ۸۰۰ متر در مسیرهای گذر وحوش به عمل آمد که مکانیابی و جانمایی سازهها نیز توسط کارشناسان مجرب محیطزیست استان صورت پذیرفت.
رئیس سازمان محیطزیست استان تصریح میکند: اما طبق شواهد و آمار بهدست آمده از آخرین سرشماری حیات وحش چنین استنباط میشود که مسئولان به تعهدات و تدابیر کارشناسی محیطزیست اهمیت ندادند و این امر تهدیدی جدی برای حیات وحش موجود در منطقه است. کارشناسان معتقدند هرچند احداث جاده کلیبر ـ جانانلو تهدیداتی از نظر زیست محیطی برگونههای حیوانی منطقه وارد کرده، اما باتوجه به اینکه این جاده یکی از مسیرهای حیاتی و شاهرگ ارتباطی دشت مغان و مناطق مرزی شهرستان کلیبر به مرکز استان محسوب میشود، لذا با احداث آن جاده نه تنها فاصله کلیبر تا خداآفرین ۸۰ کیلومتر کاهش یافته، بلکه با تسهیل در تردد و جلوگیری از سوانح رانندگی، رونق اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری دوچندان میشود.
باز هم کمبود اعتبار
ارسلان هاشمی، مدیرعامل شرکت آب منطقهای آذربایجان شرقی نیز درباره این پروژه به جامجم میگوید: باتوجه به وقوع فراوان حوادث رانندگی در آن منطقه بخصوص کلیبر به خداآفرین، سالها پیش اجرای طرح جاده کلیبر به جانانلو مطرح و به موجب آن قرار شد حدود ۴۲ کیلومتر جاده در منطقه احداث شود که با تصویب آن مقرر شد حدود ۵/۲۵ کیلومتر عملیات را آب منطقهای و بقیه را وزارت راه و شهرسازی عهده دار شود.
وی میافزاید: هنگام عملیات اجرایی با مشکلات و موانع فراوانی مواجه بودیم اما بالاخره شهریور امسال این پروژه به اتمام رسید و اکنون قشر انبوهی از بومیان و ساکنان منطقه و نیز گردشگران براحتی از این مسیر تردد میکنند. به گفته مدیرعامل آب منطقهای استان، مخالفتهای مکرر محیط زیست برای اجرای طرح باعث شد تعهد کنیم در مسیر جاده مواردی چون روگذر (گالری) و پاسگاه احداث شود اما باتوجه به نیاز سه میلیارد تومان اعتبار برای احداث این گالریها و کمبود شدید مالی سازمان، تاکنون موفق نشدیم به تعهدات خود عمل کنیم.
هاشمی در عین حال خاطرنشان میکند: باتوجه به وجود حدود ۱۲۰ بنای فنی در مسیر جاده که نقش گذرگاه را بخوبی ایفا میکند، تا حدود زیادی جای خالی روگذرها پر میشود. همچنین فعالیت همکاران محیطزیست و محیطبانان در منطقه به حدی است که فکر نمیکنم فردی جرات تعرض و شکار گونهها در مسیر جاده را داشته باشد.وی با اشاره به نقش جاده در تامین امنیت منطقه میگوید: احداث جاده در منطقه باعث تردد آسان محیطبانان و حافظان محیطزیست شده، بهطوری که آنها براحتی میتوانند طول جاده را با خودرو یا پیاده بپیمایند و پایش و کنترل منطقه را با سهولت انجام دهند.مدیرعامل آب منطقهای استان با اشاره به اینکه در آینده نزدیک به احداث این دوگذرگاه اقدام خواهیم کرد، میافزاید: اخیرا قرارداد احداث گذرگاهها منعقد شده و بزودی مراحل پیگیری آنها آغاز خواهد شد.
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.