با گذشت زمان، اکثر شرکت‌هایی که به نوعی صاحب برند هستند و یا سرویس به‌خصوصی را ارائه می‌دهند، دامینی را جهت کوتاه کردن آدرس‌های اینترنتی‌شان انتخاب می‌کنند. از فیس‌بوک گرفته تا گوگل، همگی دارای چنین دامنه‌های کوتاهی هستند. حالا به تازگی، اپل نیز به جمع این گروه پیوسته است.

itun.es-url-shortener.jpg

داستان آدرس‌های کوتاه‌کننده لینک زمانی رواج یافت که سرویس‌های میکروبلاگینگی نظیر توییتر کار خود را آغاز کردند و کاربران برای اشتراک‌گذاری آدرس‌های طولانی صفحات، دارای محدودیت کاراکتر بودند؛ هرچند که قبل از آن‌هم سرویس‌های این‌چنینی وجود داشتند. اولین سرویس کوتاه‌کننده آدرس اینترنتی، TinyURL بود که از سال ۲۰۰۲ کار خود را آغاز کرد و حالا حداقل بیش از صدها نمونه مشابه از اینگونه سرویس‌ها وجود دارند.

اپل نیز در اقدام اخیر خود، آدرس iTun.es را برای کوتاه کردن لینک صفحات اشتراک‌گذاری سرویس iTunes خود به‌کار گرفته است. کاربران از این‌پس هنگام توییت کردن صفحات آی‌تونز، به‌طور خودکار از آدرس کوتاه شده iTun.es استفاده خواهند کرد.