آن گونه که می دانیم، همگان دوستدار سگی با
تربیت و رام هستند که همواره مطیع صاحبش باشد چرا که در نگاه اول آن چه توجه انسان را جلب می نماید میزان فرمان برداری و
تربیت سگ می باشد گاهی اوقات در نظر اول
سگ هایی را می بینیم که در عین حال داشتن اصالت نژادی، فاقد
تربیت لازم بوده که در این صورت در نهایت جذابیت خویش را از دست می دهند و این در حالی است که ممکن است برخی
سگ ها خلوص نژادی کمتری داشته باشند اما آن چنان فرمان پذیر و آموزش دیده باشند که آدمی از مشاهده حرکات و رفتارهای آن احساس تعجب نماید و البته نتیجه آموزش خوب و مبتنی بر اصول علمی نیز چیزی جز درک متقابل
سگ و مربی در عمل نخواهد بود اینجاست که
تربیت سگ امری ضروری می نماید.
تربیت سگ
سرفصل آموزش دستورات برای
تربیت سگ یکی از مهم ترین و حساس ترین مراحل
تربیت سگ بوده و مربیانی کارآزموده، صبور، ریزبین را می طلبد که بتوانند فلسفه دستورات را آن گونه که باید باشد عملی نمایند، فلسفه دستورات و
تربیت سگ در مصادیق زیر نمود عینی یافته و عملی می شوند:
تربیت سگ
فرمان پذیر نمودن و
تربیت صحیح سگ، بهره گیری اصولی از
سگ در راستای اهداف مورد نظر مربی یا صاحبش، اصلاح ناهنجاری های رفتاری، افزایش سطح اعتماد
سگ به مربی تا حد اجرای بی چون و چرای دستورات و اطمینان و اعتماد متقابل صاحب حیوان به
سگ به لحاظ عدم انجام رفتارهای ناخوشایند در مکان های عمومی و بین افراد جامعه و حتی در میان سایر
سگ ها و این مهم محقق نمی گردد مگر با توجه علمی و کارشناسانه به پیش شرط های آموزش دستورات زیر برای
تربیت سگ که به آن ها اشاره می شود:
تربیت سگ
۱-دستورات طبقه بندی شده بوده و آموزش آن ها برای
تربیت سگ از آسان به سخت انجام می پذیرد. بدین صورت که ابتدا فرامین آسان به
سگ ارائه شده و سپس با پیشرفت تدریجی کار بقیه فرامین به طور کم فشار عرضه می شوند.
۲-در طول دوره
تربیت سگ به صورت تخصصی که به منظورهای مختلف نظیر جستجو و نجات، موادیابی، راهنما، ردیابی، محافظ(نگهبان)، رهایی گروگان، کنترل اغتشاشات انجام می گیرد. آموزش دستورات در اواخر دوره و پس از طی دوره آموزش تخصصی
سگ شروع می گردد و آغاز نمودن آموزش دستورات در ابتدای کار صحیح نمی باشد.
تربیت سگ
۳-حسب تشخیص مربی و یا صاحب
سگ دستورات به طور روزانه و یا یک روز در میان تمرین داده می شود چون شرایط فیزیکی سگ، حالات روانی و رفتاری ، شرایط آب و هوایی، ژنتیک
سگ شامل هوش، استانداردهای کیفی و رفتاری و فتوتیپ بر این موضوع تأثیرات عمده ای می گذارند.
۴-مدت زمان تمرین برای دستورات در طول روز ده دقیقه و حداکثر پانزده دقیقه می باشند و تمرینات بیشتر مجاز نمی باشد چون اولاً سبب بی حوصلگی و خستگی زیاد سگ گردیده و ثانیاً با ساختار فیزیولوژیک و ذهنی
سگ سازگاری لازم را ندارد.
تربیت سگ
۵- ارائه فرامین بایستی در بهترین و شاداب ترین لحظات
سگ که در حالت آرام و طبیعی خود قرار دارد صورت پذیرد و مربی یا صاحب
سگ نیز در وضعیت روحی مطلوبی باشد و اگر چنان چه صاحب
سگ در زمان ارائه دستورات در حالت طبیعی نباشد (مثلاً خشمگین، عصبی، افسرده و…) نتیجه مطلوب حاصل نمی شود و
سگ نیز باید در حالت آرام، بدون استرس و ترس باشد و مکان تمرین نیز از عوامل و افراد تحریک کننده نظیر
سگ های غریبه، مواد غذایی و… دور باشد،البته این شاخص ها بیشتر در مراحل اولیه تأثیرگذار بوده و در مراحل تکمیلی و تخصصی چندان مهم نمی باشد چون
سگ فرمان بر شده و بدون دستور صاحبش رفتار خاصی انجام نمی دهد.
۶- مربی در حین آموزش باید از حرکات ضد و نقیض قویاً پرهیز نماید و با رفتار ناصحیح خویش
سگ را گیج ننماید. در این صورت که رفتار مربی در مقابل
سگ در زمان آموزش و تمرین از یک اصول ثابت پیروی نموده تا باعث سردرگمی و بی اعتمادی
سگ به صاحبش نشود.
۷- اصل بر این است که در زمان ارائه دستورات، مربی کاملاً بر روی سگش تمرکز داشته باشد تا
سگ نیز به سوی مربی و یا صاحب خویش معطوف گردد تا نتیجه مورد انتظار حاصل شود، مربی باید در مراحل اولیه آموزش از عواملی که سبب از بین رفتن تمرکز
سگ و خودش می گردد نظیر صدای موبایل و سر و صدای زاید و شوخی با اطرافیان در صورت حضور در محل تمرین قویاً پرهیز نماید.
تربیت سگ
۸-در حین آموزش باید از تعدد دستورات پرهیز نمود یعنی نباید در یک جلسه تمرینی (زمان ده دقیقه) دو یا چند دستور را هم زمان به
سگ ارائه داد چون سبب درگیری ذهنی و استرس
سگ شده و او را از انجام صحیح دستور باز می دارد و در دفعات بعد نیز قطعاً شاهد تأثیر سوء آن خواهیم بود و در نهایت نیز اصلاح فرامین کاری بس دشوار خواهد بود.
۹- جهت پیشرفت کار بهتر است پس از انجام درست دستور به وسیله
سگ با تکه ای از کروکت یا خوردنی دیگر به عنوان جایزه او را مورد تشویق قرار داد این امر به خصوص در مراحل اولیه تأثیر بسزایی در روحیه و توان انجام دستورات به وسیله
سگ خواهد داشت. به بیانی دیگر استفاده از سیستم های تشویقی در کلیه مراحل تربیتی
سگ در ارتقاء عملکرد او نتایج رضایت بخشی را نصیب صاحبش می نماید.
۱۰-زمان ارایه و تمرین فرامین با
سگ باید در لحظه ها و ساعات مشخصی از طول روز انجام گیرد تا
سگ به تدریج آمادگی لازم را جهت اجرای آن ها در شرایط آب و هوایی سخت تر و متفاوت تر کسب نماید. مثلاً در ابتدای کار بهتر است آموزش در یک مکان آرام و خلوت در ساعات خنک روز انجام گیرد تا در یک مکان شلوغ و گرم که سبب افت بازده کار گردد.
تربیت سگ
۱۱-در زمان تمرین و آموزش از به کار بردن کلمات رکیک و صدای خشن و رفتار تند در قبال حیوان پرهیز نمایید چرا که به طور یقین سبب بی علاقگی
سگ نسبت به دستورات شما گردیده و از آن ها پیروی نخواهد نمود. صرفاً استفاده از صدای قاطع و جدی و نه جیغ و داد و بهره گیری از حالت تهدید استفاده از زنجیر شوک و در نهایت ریز شوک در مواقع خاص کفایت می نماید.
۱۲- فرامین و دستورات در
سگ در دو مرحله پایه ای و تخصصی آموزش داده می شوند که دستورات پایه ای عبارتند از:
خوابیدن، نشستن، بلندشدن، آمدن، ماندن، رفتن،
دستورات تخصصی نیز عبارتند از:
حمله کردن، ول کردن، نخوردن، خوردن، پارس کردن، پارس نکردن می باشند.
Dog training