به گزارش خبرنگار مهر، این هفته با خبر کاهش قیمت های رستوران گردان برج میلاد آغاز شد .فرزاد هوشیار پارسیان مدیرعامل برج میلاد تهران با اشاره به رویکر مدیریت شهری در رابطه با کاهش قیمت های رستوران های برج میلاد گفت: برای این که تمامی اقشار جامعه بتوانند از این رستوران ها استفاده کنند قیمت ها را کاهش داده ایم و در سایر رستوران ها از 5هزار تومان تا 60 هزار تومان است به گونه ای که میهمانان ما که از سایر شهرستان ها به راحتی بتوانند ازآن استفاده کنند .
هوشیار بابیان این که در رستوران گردان نیز قیمت ها از 30 هزار تومان تا 70 هزار تومان است گفت: تلاش می کنیم رستوران گردان تا جشنواره تابستانه دوباره بهره برداری برسد .
معصومه ابتکار دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در روز شنبه 6 خردادماه گفت: با راه حلهای نمایشی نمی تواند با مشکل ریزگردها مقابله کرد و حل این مشکل نیاز به روشهای بلند مدت و دیپلماتک دارد.
رضا قهرمانی معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران هم در این روز با تاکید بر اینکه عرضه مواد دخانی در کیوسکهای مطبوعاتی غیرمجاز است، گفت: مجمع امور صنفی همکاری مناسبی در این زمینه نداشت.
وی با بیان اینکه بنا بر اظهار دارندگان کیوسکهای مطبوعاتی، 50 درصد درآمد آنها از محل عرضه مواد دخانی است، ادامه داد: به دنبال جلسات برگزار شده این کیوسکها در گام اول همکاری خوبی داشتند و عرضه مواد دخانی را از معرض دید خارج کردند اما در گامهای بعدی مجمع امور صنفی همکاری خوبی نداشت و حتی این موضوع به طرح دعوی در محاکم نیز انجامید. هرچند شهرداری موضوع را در محاکم مطرح کرد اما مجمع امور صنفی علیه ما حکم گرفتند. در مجموع باید گفت که جمع آوری عرضه مواد دخانی در کیوسکهای مطبوعاتی و بحث ساماندهی عرضه مواد دخانی عزم جدی تمام حوزههای مربوطه را میطلبد.
اما دومین روزهفته 7 خرداد ماه با واکنش معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نسبت به مصوبه ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از ابتدای تابستان آغاز شد.
سید جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه مصوبه منع تردد خودروهای فرسوده غیرکارشناسی است و قابلیت اجرا ندارد گفت:: اطمینان دارم این مصوبه دولت قابلیت اجرا ندارد و غیر کارشناسی است و کسانی که آن را به تصویب رسانده اند مجبورند سکوت کنند و کاری به خیر و شر این مصوبه نداشته باشند و یا مصوبه شان را پس بگیرند.
وی ادامه داد: چه کسی در شهر تهران و یا سایر شهرها می تواند خودروهای شخصی بالای 20 سال را از زیر پای مردم بیرون بکشد و اجازه تردد به آنها در شهر ندهد. این تصمیم نشدنی است.
در روز دوشنبه 8 خردادماه نشست خبری شهردار تهران با اهالی رسانه برگزار شد .در این نشست شهردار تهران در پاسخ به گلایه برخی خبرنگاران در خصوص عدم مصاحبه شهردار با رسانهها و تنگ بودن حلقه مصاحبهها کنندگان با وی گفت: زمانی که فرمانده نیروی انتظامی بودم کسی جرات نداشت از مسئولان ناجا سئوالی بپرسد اما زمانی که من مسئولیت را به عهده گرفتم تاکید کردم هر سوالی به جز حریم خصوصی افراد را پاسخ می دهم. من حوصله حرف اضافه و گفتاردرمانی ندارم. من مدیر اجرایی هستم و چقدر میتوانم حرف بزنم که تکراری نباشد. اما اگر اتفاق خاصی بیافتد خود را پاسخگوترین فرد به مردم و رسانهها می دانم و در حال حاضر نیز تلاش میکنم در حاشیه تمام برنامههای به پرسش خبرنگاران پاسخ دهد.
برخی پرسش و پاسخ های نشست شهردار تهران
پرسش اصحاب رسانه
| پاسخ شهردارتهران
|
پاسخ شهرداری به انتقادهای اعضای شورا به تغییرات طرح تفصیلی | ممکن است من به عنوان شهردار اعتقاد داشته باشم جاهایی از طرح تفصیلی باید به گونهای دیگر باشد اما این نظر من است و نمی تواند جای قانون را بگیرد. اینکه یک عضو شورای شهر نظری در خصوص طرح تفصیلی دارد باید برای آنکه قابلیت اجرایی داشته باشد سیر قانونی خود را طی کند. در حال حاضر قانون همین را تصویب کرده و ما نیز همین را اجرا میکنیم. |
چرا بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس به تعویق افتاده است
| باغ موزه دفاع مقدس از مدتها پیش کارش تمام شده است و بیش از 18 ماه است که مراسمهای مختلف در این مکان برگزار می شود چنانکه در ماه مبارک رمضان سال گذشته هر شب برنامه های متعددی در باغ موزه دفاع مقدس اجرا می شد و تعداد زیادی از دبیرستانها و دانشگاه ها از این مکان بازدید کردند اما در بخش محتوایی این پروژه زمان بندی اش خیلی معنا و مفهوم ندارد زیرا نیازمند جمع آوری سوابق در موزه هستیم. اگر منظور شما از بهره برداری از این پروژه مراسمی رسمی است درست است اما مدتها است که باغ موزه دفاع مقدس به صورت غیررسمی بهره برداری شده است. |
سرانجام ترخیص واگن ها | برای ترخیص واگن های مترو بودجه مورد نیاز و بحث بر سر 50 یا 80 میلیارد نبوده بلکه برای ترخیص واگن های مترو نیاز به 640 میلیون دلار بوده و با صراحت می گویم همه پول این مهم را شهرداری تهران پرداخت کرده و پول هایی که می گفتند می خواهند بدهند را ندادند. |
گفته می شود متروی تهران در خصوص آبگرفتگی بیمه نبوده است | مترو بیمه هست و إن شاء ا... بحث های فنی هیچ وقت سیاسی نشود . روزی که سیل وارد شبکه مترو شد روزنامه ها نوشتند که خسارات چند هزار میلیارد ریالی به مترو وارد شده اما بعد از چند روز گفته شد که میزان خسارت 250 میلیارد تومان بوده است. حالا که بحث برآورد خسارت و پرداخت آن توسط بیمه است می گویند که میزان خسارت 8 تا 9 میلیارد بوده است. |
چرا درآمدهای شهرداری به طور شفاف اعلام نمیشود | شهرداری شفافترین وضعیت مالی را نسبت به سالهای گذشته دارد. زمانی که این مسئولیت را به عهده گرفتم هیچ حسابرسی شفافی در خصوص درآمدها و هزینههای شهرداری وجود نداشت اما در حال حاضر هر شهروندی امروز میتواند با مراجعه به سایت شهرداری از درآمدها و هزینههای ما به طور روزانه آنها شود و تنها چشمانی چنین شفافیتی را نمیبینند که تار باشند. |
توسعه متروی تهران در حاشیه پایتخت | صحبتهای جدی در خصوص این موضوع انجام شده و طبق اولین توافقات جدی مترو تا فرودگاه امام (ره) میرسد. |
استفاده مدیریت شهری از فضاهای زیرسطحی | ر شهری در دنیا می بینیم که با آسایش و آرامش زندگی میکند به این دلیل است که زیر پای آنها خالی است و تمام تاسیسات مورد نیاز شهر در زیر شهر ساخته شده از آب و برق و گاز و کانال گرفته شده تا فاضلاب و ... اما ما در تهران از این فضاهای زیرسطحی استفاده نکردهایم. اول شهر را ساختهایم، جمعیت را به درون شهرها آوردهایم و بعد به فکر زیرساختها افتادهایم در حالی که باید برای زندگی راحت و کاهش هزینهها زیرسازیها را اصلاح و ایجاد کنیم. به طور مثال همین پروژه صدر- نیایش که اگر قرار بود به جای زیر زمین از روی زمین میگذشت باید دو میلیارد دلار تنها هزینه تملک پرداخت میشد. |
روز سه شنبه 9 خرداد روز خوبی برای خانم های شورا نبود پ. با وجود تلاش های معصومه ابتکار و معصومه آباد برای تصویب یک فوریت طرح تحکیم بنیاد خانواده ، آموزش مهارتهای زندگی مشترک زوجین قبل از ثبت ازدواج اعضا شورا به آن رای نداند .
معصومه آباد دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه معضلات خانوادگی و آسیبهایی که به تحکیم بنیاد خانواده وارد شده فوریت بررسی این طرح را تاکید می کند گفت: خانواده یکی از اساسی ترین و قدیمی ترین نهادهای اجتماعی که تاثیر بسزایی در آموزه های افراد دارد. هر چه ما امروز داریم تحت تاثیر تعلیمات کودکی است.
وی افزود: با توجه به وضعیت فعلی خانواده و آمارهای ازدواج و طلاق این مصوبه باید به صورت اورژانسی بررسی شود. بر اساس آمارها در سال 90 نسبت به سال 89 ازدوج یک درصد رشد داشته و طلاق 3.4 درصد و در این میان تهران سرآمد این آمارهاست.
آباد ادامه داد: علیرغم تصورات ما معیشت و بیکاری و سبک زندگی دلیل افزایش طلاق نیست زیرا بر اساس آمارها از هر سه ازدواج در منطقه شمیرانات دو طلاق رخ می دهد. بنابراین مشکلات اقتصادی دلایل اصلی طلاق نیست زیرا در مناطق پایئن تر از هر سه ازدواج یکی به طلاق ختم می شود.
در این روز رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره پرونده تبدیل یک پارکینگ طبقاتی به برج 27 طبقه تذکر داد و این مسئله را به دلیل تصمیم نادرست کمیسیون ماده 5 دانست.
هابیل درویش مدیر عامل شرکت مترو نیز در این روز گفت: بخش میانی خط 3 مترو تهران تقریبا تکمیل شده است ولی با نوسانات قیمت دلار و ارز برای تهیه ریل در این خط دچار مشکل شدیم، چنانچه حتی اجناسی که خریده بودیم به ما تحویل ندادند.
وی افزود: اما خوشبختانه مشکلات در این زمینه مرتفع شده است و در تلاشیم که تا پایان شهریور بخش میانی خط 3 مترو تهران را حدفاصل چهارراه ولیعصر(عج) تا مصلی تهران با 2 ایستگاه به بهره برداری برسانیم.
در حالی که برخی خبرها حکایت از رسیدن تب کنگو به پایتخت داشت ،چهارشنبه 10 خرداد ماه معاون شهردار تهران درباره افزایش حساسیتها درباره توزیع گوشت گرم در فروشگاههای شهروند و میادین میوه و ترهبار گفت: این بیماری در مشهد شیوع داشته اما ما عرضه گوشت و مواد پروتئینی خود را در همه مواقع با حساسیت دنبال میکنیم و تا گوشتی مورد تایید وزارت بهداشت نباشد و کنترلهای لازم در این زمینه صورت نگرفته باشد، اقدام به توزیع گوشت نمیکنیم و نگرانی در این زمینه نداریم.
او درباره پیگیری لایحه بهای خدمات ارائه شده در بهشت زهرا گفت: افزایش قیمت قبور در دستور کار نیست و ما روال گذشته را دنبال میکنیم.
در این روز علی محمد قلی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو هم با اشاره به برخی انتقادها در مورد عدم مناسب سازی ایستگاههای مترو برای معلولان گفت: 10 ایستگاه مترو به مسیرهای راهنمای معلولان و نابینایان برای آن که هنگام ورود و خروج مشکلی برای آنها به وجود نیاید ایجاد شده است.
وی ادامه داد: ایستگاههای در دست احداث مجهز به آسانسور و رمپ های ویژه معلولان و جانبازان است و در طراحیهای ایستگاهها بر این موضوع تاکید شده است اما متاسفانه درحال حاضر امکانات لازم را برای آنکه ایستگاههایی که در گذشته احداث شده است اصلاح و مناسب سازی کنیم در اختیار نداریم.