اگر طی این سالها كمدیهای كلامی بسیاری دیدهایم و تشنه كمدی ناب موقعیت هستیم باید بدانیم در یك كمدی موقعیت امكان دارد كمدی كلامی نیز گاهی حاكم شود. پس اگر از سریال ساختمان پزشكان به عنوان یك كمدی موقعیت نام میبریم دلیل بر این نیست كه با دیالوگهای خندهدار و طنز روبهرو نیستیم. قطعا یك سریال طنز، آن هم در تلویزیون باید از دیالوگ به عنوان عنصری خندهآور استفاده كند، بنابراین منظور این است كه اساس و پایه سریال طنز، موقعیت باشد. این موقعیت است كه هر قسمت را شكل میدهد و داستان را خلق میكند. وقتی شخصیت اصلی وارد بازیها و جریانهای ناخواسته میشود و میكوشد از آن بیرون بیاید و نمیتواند، خود خنده ایجاد میكند.
اما چگونه سریالی میتواند به یك كمدی موقعیت استاندارد تبدیل شود؟ قطعا عناصر مختلفی وجود دارند كه یكی از مهمترین آنها شخصیتپردازی است. شخصیتپردازی زیربنای خلق موقعیت در كمدی موقعیت است. در زمان نگارش فیلمنامه و خلق شخصیتها، فیلمنامهنویس باید بیشترین وقت را صرف همین كار كند. به نوعی خلق كاراكترها، علایق، اخلاقیات و زندگی گذشتهشان باید آنقدر دقیق و آینده نگرانه باشد كه پس از گذشت چند قسمت از سریال، دیگر نیازی نباشد برای خلق موقعیتی جدید، شخصیتی تازه وارد داستان یا یك شخصیت را حذف كنیم. از همان ابتدا باید فكر همه چیز را كرد. حالا به شخصیتهای این سریال از این زاویه نگاهی میكنیم.
نیما: او انسانی دانا در حرف و نه در عمل. كسی كه دیگران را خوب نصیحت و راهنمایی روانی میكند، اما خودش كاملا سردرگم و نسبت به همان موارد ضعیف است. همواره به دنبال پیشرفت است، اما به دلیل نداشتن عزت نفس، همیشه مورد سوءاستفاده دیگران قرار میگیرد. در گذشته زندگی مشترك ناموفقی داشته است. همكارانش در ساختمان پزشكان او را به عنوان یك همكار قبول ندارند و...
از همین چند مورد پیداست شخصیت نیما دقیقا برای قرار گرفتن در موقعیتهای دشوار و البته خندهدار خلق شده است. در حقیقت بار اصلی موقعیتها بردوش این كاراكتر است. هر كدام از این خصوصیاتی كه فیلمنامهنویسان اثر پیش از ساخت سریال در شخصیت او گنجاندهاند، قابلیت خلق موقعیت دارند، یعنی به واسطه هركدام از این خصوصیات، میتوان او را در موقعیتهای مختلفی قرار داد.
پدر و مادر نیما: پدر و مادری كه میان فرزندانشان به طور خیلی اغراق شدهای فرق میگذارند؛ تبعیض به معنای واقعی كلمه. در صورتی كه فرزند دیگرشان بیكار و سابقهدار است و نیما تحصیلكرده، اما كسی كه مورد تبعیض قرار میگیرد نیماست. پدر، آدمی خسیس است و مادر همیشه نگران. نسبت به همسر نیما نیز همیشه ناراضی هستند.
این دو شخصیت نیز با توجه به تبعیضی كه در رفتارشان وجود دارد واجد شرایطی هستند كه موقعیت خلق میكنند. در حقیقت تبعیض كه اصلیترین خصوصیت آنهاست در هر قسمت برای نیما دردسرهایی ایجاد میكند و او را در شرایط دشواری قرار میدهد.
برادر نیما: مردی زورگو و بیمنطق كه به هیچ چیزی جز سود و ضرر خودش فكر نمیكند و از پشتوانه خوبی چون حمایت پدر و مادرش برخوردار است. هرگاه كه اراده كند میتواند صاحب ماشین و حتی شغل نیما شود. زورگویی او به نیما همیشه باعث عقبنشینی نیما میشود و عقبنشینی نیما نیز سرزنش همسرش را در پی دارد. در حقیقت این شخصیت نیز برای قرار دادن نیما در موقعیتی كه نه راه پس دارد و نه راه پیش، ایدهآل و هوشمندانه است.
خانم شیرزاد: منشی نادان و كاملا بیعقل سریال كه البته دختر منشی قبلی مطب است. همیشه اتاق 2دكتر را با هم اشتباه میگیرد و مریضهایشان را اشتباه میفرستد، فضول است و وقت و بیوقت، بدون اجازه وارد هر اتاقی میشود، پرحرف است و حرفهایش بیربط با موضوع.
بار اصلی كمدی كلامی سریال به عهده اوست. درحقیقت وزنه تعادل جنس كمدی سریال به حساب میآید. با توجه به سلیقهسازی سریالهای گذشته و اینكه مردم به كمدی كلامی عادت كردهاند، قطعا لازم بود تا شخصیتی اینچنینی در سریال وجود داشته باشد و مردم نسبت به كمدی موقعیت احساس غریبی نكنند. اگرچه او نیز با ندانمكاریهایش در مواقعی، قابلیت قرار دادن نیما را در موقعیتهای مختلف دارد، اما دیالوگهایی كه بر زبان میآورد برای مخاطب خندهدار است.
كتی (همسر سابق نیما): روانپزشكی مغرور، لجباز و بشدت مادیگرا كه البته همین مادیگرا بودنش باعث جدایی او از نیما شده است. همیشه به نیما بابت آن كه خودش روانپزشك است و نیما روانشناس سركوفت میزند و همسر نیما را نیز همواره مورد تمسخر قرار میدهد، اما ویژگی اصلی او این است كه ضعفهای نیما را بهتر از هر كسی میداند؛ حتی بهتر از همسر فعلی نیما. این ویژگی نیز همیشه برای نیما دردسر آفرین بوده و او را در موقعیتهای بحرانی قرار داده است. مثلا كتی كه میداند نیما نسبت به خرید لباس ضعف دارد، در شرایطی كه نیما دچار مشكل مالی است او را به یك فروشگاه خانگی لباس كه البته بسیار هم گرانقیمت است، دعوت میكند و نیما را درگیر مخمصه میكند؛ مخمصهای كه یك طرفش مشكل مالی و سرزنشهای همسر و خانوادهاش است و طرف دیگرش ضعفی كه در دیدن لباس دارد. نیما بهطور ناخواسته درگیر این موقعیت میشود و واكنشهای مضحكی از خود بروز میدهد.
همسر نیما: شخصیتی كه نسبت به كتی و هر زن دیگری حساسیت دارد و مدام به نیما شك میكند. كمی منفعل و زودباور است و همواره نیما را مورد بازخواست قرار میدهد. نسبت به زندگیاش دلسوز است و نمیخواهد نیما انسانی ضعیف باشد. اگر پدر و مادر نیما او را تحت فشار قرار میدهند، همسر نیما در نقطه مقابل، مانع فرار و عقبنشینی نیما میشود و تقابل او با پدر و مادر شوهرش، نیما را همیشه به دردسر میاندازد. این شخصیت را میتوان وزنه تعادلی كاراكترهای پدر و مادر نیما دانست. وقتی دوطرف این خصوصیات را داشته باشند نیما به دردسر میافتد و در موقعیت بحرانی قرار میگیرد.
همانطور كه خواندید همه شخصیتها خصوصیاتی دارند كه به نیما ربط پیدا میكنند و شخصیتپردازی آنها با توجه به كمدی موقعیت سریال صورت پذیرفته است. سریال ساختمان پزشكان، چه یك سریال موفق باشد و چه ناموفق، اما ثابت میكند كه برای ساخت یك سریال كمدی باید پیش از تولید روی آن وقت گذاشت، نه فقط در حین تولید.
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.