به هر حال باید پذیرفت که تخلفی همچون کمفروشی، برند معروف و غیر معروف نمیشناسد و بسیاری از شرکتها ممکن است وسوسه شوند پای در این راه بگذارند.
به نظر میرسد برخی تولیدکنندگان مواد غذایی در برابر رویکرد دولت در تثبیت نسبی قیمتها به اقداماتی همچون “کمفروشی” روی آوردهاند.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر تعیین قیمت محصولات غذایی به یکی از دغدغههای اصلی تولیدکنندگان این محصولات و مسئولان دولتی مربوطه تبدیل شده است.
در چند ماه اخیر تولیدکنندگان رشتههای مختلف صنعت غذا مانند نان صنعتی، لبنی، ماکارونی، سس، شیرینی و شکلات و امثال آن به دلایلی همچون رشد قیمت تمام شده محصولات درخواست افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را ارائه کردهاند. درخواستهایی که معمولا از سوی متولیان دولتی رد شدهاند. در این شرایط به نظر میرسد برخی از این تولیدکنندگان شیوه دیگری را برای تامین منافع خود برگزیدهاند.
* * سسهای کمکیفیت
این روزها مصرفکنندگان مواد غذایی با پدیده کمکیفیتی اکثر سسهای موجود در بازار مواجه شدهاند. طبق گزارشهای رسیده، این دسته از سسهای موجود در بازار از طعم و کیفیت سابق برخوردار نبوده و بهنوعی دچار بیمزگی شدهاند. برخی گزارشها حاکی از آن است که به دلیل افزایش قیمت روغن خوراکی، تولیدکنندگان سس برای حفظ قیمت قبلی اقدام به کاهش درصد روغن موجود در سسهای تولیدی خود کردهاند و از آنجا که روغن جزو مواد اصلی سس بهحساب میآید، این امر موجب تغییر مزه و کاهش کیفیت آن شده است.
* * چه کسی پنیر مرا دزدید؟
اگر جزو مصرفکنندگان هر روزه پنیرهای تولیدی یک برند معروف کشور باشید، در یکی دو ماه اخیر متوجه شدهاید که این پنیر دیگر آن پنیر سابق نیست! پنیرهایی که اخیرا این شرکت تولید میکند از نظر شکل ظاهری و طعم بیشتر به کشک رقیق شده شبیه شده است تا پنیر. حال کشف این حقیقت که این شرکت برای جبران هزینههای تولید به کمفروشی در تولید این محصول روی آورده یا دلیل تغییر شرایط ظاهری و باطنی پنیرهای تولیدی آن چیز دیگری است، چندان مهم نیست. مهم آن است که به اذعان برخی تولیدکنندگان، کمفروشی در برخی تولیدکنندگان دیگر در حال وقوع است.
* * قیمتها افزایش نیافت، کمفروش شدیم!
مدیرعامل یکی از برندهای معروف صنعت لبنی که تمایلی به افشای نامش ندارد در واکنش به این موضوع میگوید: “به طور طبیعی زمانی که با درخواستهای تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مخالفت میشود، برخی شرکتها نیز از راههای میانبر استفاده میکنند!”
به گفته وی یکی از این راهها کاستن از کمیت و کیفیت محصول تولیدی و به اصطلاح همان کمفروشی به طرق مختلف است.
هرچند این تولیدکننده معتقد است که برندهای معروف این صنعت به ندرت حاضر میشوند نام نیک خود را با کمفروشی لکهدار کنند، ولی با این حال در این خصوص این سوال نیز مطرح است که افزایش یکباره حجم آب محتوی و رقیق و شل شدن پنیر تولیدی یک شرکت معروف که سالها به شکل دیگری تولید میشد، چه دلیل دیگری جز کمفروشی میتواند داشته باشد.
* * کنسروسازان نیز کمفروش شدند
اما گذشته از صنعت لبنی، گهگاه اخباری نیز از وقوع کمفروشی در دیگر حوزههای صنعت غذا به گوش میرسد. محصولات کنسروی صنعت غذا از جمله حوزههایی است که به راحتی میتوان با کاهش وزن محصول و افزایش میزان آب، نمک و برخی دیگر از مواد محتوی، به نوعی از کمیت و کیفیت آن کاسته و به اصطلاح کمفروشی کرد. در گذشته نیز مواردی از کمفروشی برخی از تولیدکنندگان محصولات کنسروی در کشور گزارش شده بود.
به هر حال باید پذیرفت که تخلفی همچون کمفروشی، برند معروف و غیر معروف نمیشناسد و بسیاری از شرکتها ممکن است وسوسه شوند پای در این راه بگذارند.
* * موسسه استاندارد چه میکند
در چنین شرایطی اما نه تولیدکننده و نه دولت، بلکه مصرفکنندگان نهایی هستند که متضرر میشوند. اصولا تشخیص کمفروشی و وقوع تخلف در تولید یک محصول غذایی جز از طریق آزمایش و تطبیق محتوای محصول با مندرجات روی آن ممکن نیست. این موضوع نیز بر عهده سازمانهای نظارتی همچون موسسه استاندارد است که به گفته کارشناسان، نوع عملکرد آنها در این زمینه چندان شفاف نبوده است.
به گفته آنان، بهتر بود موسسه استاندارد خلاصهای از فعالیتهای خود در این زمینه و نام چند شرکت متخلف را اعلام میکرد تا مصرفکنندگان نیز از نتایج عملکرد آنها آگاه شوند.
به هر حال مصرفکنندگان هر روزه مواد غذایی نیز اگرچه مجهز به آزمایشگاههای تشخیص کیفی نیستند، اما از طریق تفاوت در وزن، ظاهر و طعم محصول به تغییرات در آن و تخلف احتمالی پی میبرن
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.