|
Click this bar to view the full image. |
تحقیقات جدید نشان میدهد، مشاهده پول میتواند به صورت ناخودآگاه سبب تغییر
رفتار انسانها شود.
گروهی از محققان دانشگاه «مینهسوتا» در آمریكا در مطالعهای جدید جمعی از دانشجویان داوطلب را به دو دسته تقسیم كرده و آنها را در مواجهه با ۹آزمایش و معما قرار دادند با این تفاوت كه برای گروه اول در خلال این آزمایشها مقادیری پول به نمایش درمیآمد اما گروه دوم همان آزمایشها را بدون مواجهه با پول انجام دادند.
نتایج این مطالعه نشان داد دو گروه یاد شده عملكردهای متفاوتی داشتند و این امر حاكی از آن است كه حتی مشاهده پول میتواند بر
رفتار انسان در شرایط مختلف تاثیر بگذارد.
به گفته «كتلین ووس» دستیار پروفسور بازاریابی در دانشگاه «مینهسوتا» و سرپرست این مطالعه، مشاهده پول میتواند روی افراد تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.
وی افزود: قرار گرفتن در معرض پول سبب بروز حس كفایت و عدم نیاز به دیگران در
انسان میشود و میتواند میزان اجتماعی بودن را در انسانها كاهش دهد.
«ووس» عنوان كرد: اجداد قدیمی انسانها احتمالا برای انجام كارها و رسیدن به اهداف خود مثلا ساختن پناهگاه و یا شكار نیاز به همكاری دیگران داشتهاند اما در ابتدا معامله كالا به كالا و در نهایت پول در میان مردم رایج شد به طوری كه انسانها میتوانستند بدون نیاز به كمك مستقیم دیگران و تنها با برخورداری از پول كارهای خود را انجام بدهند كه این امر احتمالا میزان اجتماعی بودن
انسان را نیز كاهش داده است.
در یكی از این آزمایشها دانشجویان داوطلب به دو گروه تقسیم شدند و از آنها خواسته شد با یك سری كلمات پراكنده جملهسازی كنند. بررسی این جملهها نشان داد جملههای ساخته شده توسط افرادی كه در حین آزمایش پول مشاهده كردهاند، به صورت ناخوداگاه به میزان بیشتری با مسایل مادی و پول ارتباط دارد.
در آزمایشی دیگر دانشجویان به حل یك معما مشغول شدند و آن دسته از دانشجویان كه در موقعیتی نشسته بودند كه میتوانستند مقداری پول مشاهده كنند به طور میانگین پس از ۵/۱دقیقه برای حل معما تقاضای كمك كردند اما دانشجویان دیگر كه پولی نمیدیدند به طور میانگین پس از ۳دقیقه درخواست كمك كردند.
به گفته محققان، حتی مشاهده جزیی پول نیز میتواند در نوع
رفتار و اهداف فرد تاثیر بگذارد و به صورت ناخوداگاه سبب كاهش حس وابستگی فرد به سایرین شود
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.