سبزپرس- گروه محیط طبیعی: فرماندار کازرون دیروز با حضور در جلسه کمیته ارزیابی سازمان محیط زیست هشدار داد که اگر گزارش ارزیابی طرح جاده سازی در پریشان توسط مسئولان این کمیته تایید نشود مانع از همکاری ادارات شهرستانی با سازمان محیط زیست برای پیشبرد طرح بین المللی حفاظت از تالاب ها خواهد شد .


سید علی اکبر کاظمینی، محقق زیست شناسی و دبیر موسسه دوستداران طبیعت کازرون که در این جلسه حضور داشته در گفتگو با سبزپرس با اعلام این مطلب گفت: اصلا چه کسی چارت کمیته ارزیابی سازمان محیط زیست را تعیین می کند. مگر نباید بخشی از اعضای این کمیته اساتید دانشگاهی باشند تا طرح ها را به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار دهند. اما دیروز نه تنها خبری از حتی یک استاد دانشگاه در این جلسه نبود بلکه حضور مسئولان سیاسی و محلی شهرستان کازرون در این جلسه حیرت آور بود .
وی افزود: کاووس رییسی فرماندار کازرون، دهقان ناصر آبادی نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی ، مهندس فدایی معاون اداره کل راه و ترابری استان فارس تنها بخشی از افراد حاضر در این جلسه بودند که در کنار دو تن از مشاوران ارزیاب طرح به شدت از جاده سازی در تالاب دفاع می کردند. فرماندار کازرون در حضور جمع تلویحا گفت که اگر این طرح رای نیاورد با طرح حفاظت از تالاب های سازمان همکار ی نمی کند . حتی در بین نمایندگان محیط زیست هم افرادی بودند که از این طرح دفاع می کردند و تنها یکی دو نفر از قسمت محیط طبیعی سازمان بودند که به نفع دریاچه پریشان نظر میدادند.
کاظمینی گفت: جاده پریشان هیچ توجیه اقتصادی، زیست محیطی و حتی اجتماعی ندارد و انگار آقایان هم که می دانستند این طرح هیچ توجیه فنی ندارد، فقط به توجیه امنیتی این طرح اشاره می کردند در حالی که اصلا این طور نیست، چون تاکنون هیچ کس از ساکنان این چند روستا اعتراضی به نبود جاده دسترسی نزدیک تر به کازرون نداشتند چون جاده دیکری موجود است و میتوان نقایص فنی آن را برطرف کرد.
دبیر موسسه دوستداران طبیعت کازرون افزود: مایه تاسف است که حتی وقتی که من در این جلسه با دلایل کارشناسی به مخالفت با طرح پرداختم و مستنداتم را ارائه کردم معاون مدیر کل راه و ترابری استان فارس به من هشدار داد که اگر جوامع محلی بفهمند که اینجا چه کسی با این جاده مخالفت کرده ، خودشان می دانند که با شما چکار کنند!
وی ادامه داد: اما من هیچ ترسی از این سخنان ندارم و این دفعه اولی نیست که برای دفاع از پریشان تهدید شدم چون من نه زمین دارم و نه نگران منافع خودم هستم. من یک گیاه شناس هستم و منافع نسل های بعدی که دیگر پریشان را نخواهند دید برایم مهمتر از یک جاده غیر ضروری است.
کاظمینی خاظر نشان کرد: با روندی که من دیروز در این کمیته دیدم عده ای با سیاسی کاری و سوء استفاده از موقعیت شان در تلاش بودند تا کار خودشان را از پیش ببرند، و اصلا جایی برای یک جلسه علمی کارشناسی نبود بنابراین باید منتظر باشید تا خسارت جبران ناپذیر آتش تاییدیه کمیته ارزیابی سازمان بر دامان نسل امروز و آیندگان فرو ریزد و این جاده ساخته شود .
دلاور نجفی، معاون وقت سازمان محیط زیست با ساخت جاده در پریشان موافقت کرد
دبیر موسسه دوستداران طبیعت کازرون همچنین یادآور شد: متاسفانه آقای دکتر نجفی، معاون وقت سازمان محیط زیست سال گذشته بدون هیچ توجهی به مسائل اکولوژِیکی تالاب با ساخت این جاده موافقت کرد و بعد قرار شد این طرح ارزیابی شود و حالا نوبت دفتر ارزیابی است که مجوز نهایی را برای تخریب تالاب صادر کند.
وی افزود: متاسفانه بیشتر صدماتی که محیط زیست ما از گذشته تا امروز دیده ، متوجه مدیران وارداتی به سازمان بوده که محیط زیست را با دادن مجوز های غیر کارشناسی و از روی سلایق شخصی نابود کردند و ایشان نیز یکی از همان مدیران وارداتی بودند.
تالاب پریشان هم اکنون یکی از دو تالاب رو به نابودی ایران است که از سوی سازمان ملل متحد و با بودجه چند میلیون دلاری قرار است توسط سازمان محیط زیست حفظ شود اما دو سال قبل جاده سازان شمال این تالاب را با صدها لاک پشت و پرنده به آتش کشیدند تا مسیر برای راهسازی باز شود. این اقدام در همان زمان با واکنش تند دادستان وقت کل کشور مواجه شد.