پت شاپ پرشین پت
Follow Us
facebook twitter blog google

خبر های روز حیوانات خانگی

  • بستنی قهوه گربه ◄ بستنی قهوه گربه
      آثار هنری شگفت انگیز نقاشی شده با قهوه توسط هنرمند روسی Elena Efremova . انواع مختلف قهوه ویژگی منحصر به فردی را برای هر نقاشی گربه ایجاد می کند .
  •  قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغده ◄ قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغده
      فنجان های قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغدهای شایان ستایش با چشمانی به اندازه چشمان شما پس از اولین جرعه است. بسته بندی Boo Takeaway و فنجان های قهوه که توسط Backbone Branding برای خط جدید قهوه رویال ارمنستان "Owl" طراحی شده است. در ارمنی، "بو" به معنای "جغد" است، اشاره مستقیم به پرنده شب‌زی، که برای یک برند قهوه از آن به عنوان نام استفاده می‌کند. چشمان کنجکاو جغد با فنجان های دارای تصاویر کارتونی که آنها را به جغدهای جذاب تبدیل می کند، به کانون طراحی تبدیل می شود. فنجان‌های قهوه جغد در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند تا با زمانی از روز که قهوه سفارش می‌دهید، مطابقت داشته باشد، چه برای بیدار شدن از خواب صبحگاهی و چه در اواخر شب.
  • قاب دوربین فیدر پرنده ◄ قاب دوربین فیدر پرنده
      تغذیه پرنده چند منظوره با کیف یکپارچه برای دوربین در فضای باز به افراد اجازه می دهد تا پرندگان را در حیاط خلوت خود تغذیه و ضبط کنند . تغذیه کننده پرنده که توسط Wasserstein برای قرار دادن دوربین های محبوبی مانند Wyze Cam طراحی شده است به شما کمک می کند هر صدای جیر جیر و بال زدن را با وضوح بالا ثبت کنید. در عین حال که دوربین شما را از باران، باد و عناصر بیرونی در امان نگه می‌دارد، حیات وحش را مستقیماً در معرض دید قرار می‌دهد. این تغذیه کننده پرنده که به راحتی بر روی درختان یا دیوارها نصب می شود و با انرژی خورشیدی سازگار است، پرنده نگری را به یک ماجراجویی با فناوری پیشرفته تبدیل می کند.
  • بستنی آموزشی به شکل کوه یخ ◄ بستنی آموزشی به شکل کوه یخ
      بستنی آموزشی به شکل کوه یخ ذوب می شود تا یک پنگوئن یا خرس قطبی را در بالای چوب بستنی نشان دهد. بسته بندی بستنی تابستانی تاک طراحی شده توسط BXL به بچه ها در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا می آموزد. این طراحی بسته بندی قدرتمند است زیرا یک تجربه ساده از خوردن بستنی را به یک درس قابل تامل تبدیل می کند. این نشان دهنده ناپدید شدن حیات وحش در مناطق قطب شمال به دلیل گرمایش جهانی است.
  • کفش های میکی موس ◄ کفش های میکی موس
      کفش‌های پاشنه بلند خلاقانه با گوش‌های نمادین میکی موس که به جلو متصل شده‌اند، ترکیبی عالی از شیطنت دوران کودکی و مد بزرگسالان هستند. کفش های میکی موس توسط کوپرنی طراحی شده اند زیرا بزرگسالان دیزنی نیز به مد لباس نیاز دارند. در نمایشگاه کوپرنی بهار تابستان 2025 در دیزنی لند پاریس رونمایی شد. کفش های میکی موس که در ایتالیا ساخته شده اند، یک کفش کلکسیونی با نسخه محدود هستند که ترکیبی از تجمل و نوستالژی هستند.
  • ماسک صورت Cthulhu ◄ ماسک صورت Cthulhu
      ماسک صورت خلاقانه با شاخک‌های چرم واقعی برای افرادی که می‌خواهند به نظر برسند که به تازگی از رویای تب لاوکرافت بیرون آمده‌اند. ماسک صورت Steampunk Cthulhu که توسط Uchronic از چرم ساخته شده است ، با هر شاخک شکل و جزئیات برای به تصویر کشیدن آن حال و هوای وهم انگیز و اخروی. چرم با کیفیت بالا برش خورده، قالب‌گیری شده و دوخته می‌شود تا جلوه‌ای واقعی و لغزنده به ماسک بدهد. تناسب قابل تنظیم، ماسک صورت Cthulhu را به طرز شگفت‌آوری راحت نگه می‌دارد، زیرا در مناطق بایر حرکت می‌کنید یا در Burning Man مورد توجه قرار می‌گیرید.
  • کیف دستی میکی موس ◄ کیف دستی میکی موس
      کیف چرمی شیک و چشم نوازی که برای طرفداران شیک دیزنی ساخته شده است با گوش های نمادین میکی موس در بالا ارائه می شود. کیف سوایپ میکی موس توسط کوپرنی برای کسانی که عاشق دیزنی و مد بالا هستند طراحی شده است. کیف دستی میکی موس که در ایتالیا از چرم مشکی باکیفیت ساخته شده است، هم یک کیف روزمره کلکسیونی و هم پوشیدنی است. در طول نمایش مد SS25 Coperni در دیزنی لند پاریس معرفی شد.
  • گودال آتش کوسه ◄ گودال آتش کوسه
      گودال آتش الهام گرفته از پوستر فیلم که شبیه کوسه با دهان باز از آرواره ها طراحی شده است ، وحشت سینمایی را به حیاط خلوت می آورد . گودال آتش آرواره که توسط Burned by Design ساخته شده است ، ادای احترامی شگفت انگیز از تریلر نمادین کوسه اسپیلبرگ است. طراحی حماسی یک ساختار دو قسمتی است: بدن کوسه با جزئیات، که لحظه وحشتناک را از پوستر فیلم به تصویر می کشد، و یک گودال آتش در داخل. دهان باز ترسناک کوسه به عنوان نقطه دسترسی آسان به آتش عمل می کند که هنگام غرش شعله ها از درون، تصویری چشمگیر را ارائه می دهد.
  • کاناپه راحت حیوانات خانگی ◄ کاناپه راحت حیوانات خانگی
      کاناپه راحت حیوانات خانگی دارای درب های چوبی است که برای جلوگیری از پوشاندن موهای گربه روی کوسن ها تا می شود . مبل گربه توسط Tomoya Ono یک قطعه مبلمان مدرن طراحی شده است که هم صاحبان گربه و هم حیوانات خانگی آنها را مورد توجه قرار می دهد. هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، قسمت های نشیمنگاه نرم را می توان به دقت بسته کرد تا ظاهری تمیز و بدون مو داشته باشد. این کاناپه که با در نظر گرفتن دوام ایجاد شده است، از مواد ضد خش ساخته شده است و کاملاً قابل شستشو است و برای خانواده هایی که گربه دارند ایده آل است.
  • بازوهای مینیاتوری ◄ بازوهای مینیاتوری
      بازوهای مینیاتوری طراحی شده برای جوجه ها، پرنده شما را به یک ابرقهرمان پردار با بازوهای سبز عضلانی کوچک تبدیل می کند . بازوهای هالک پرینت سه بعدی برای جوجه ها: چرا نباید پرنده ای فوق العاده قوی در اطراف حیاط قدم بزند؟ این ارتقای نهایی برای مرغ متوسط ​​است. هیچ چیز مانند پرنده ای که عضله دوسر بازوی سبز را خم می کند «باورنکردنی» نمی گوید…
12345678910بعدیآخرین
(1 - 10) / 29366    |     صفحه 1 از 2937
RSS

GetPagedList: 0,440,,False,False,False,CreationDate,0,10

معرفي نژاد گربه


اخبار ومقالات - گالری


نمایش متن مقالات

ماهي‌هاي ايراني در رودخانه‌هاي جهان

 
با احمد نادعليان، تنها هنرمند بين‌المللي هنر محيطي ايران
ماهي‌هاي ايراني در رودخانه‌هاي جهان
جام جم آنلاين: چه انتظاري مي‌توانيد از هنرمندي داشته باشيد كه براي پيدا كردنش بايد ردش را از كوه و كمر بزني و از جاي تاير چرخ‌هاي دوچرخه‌اش پيدايش كني. اصلا باوركردني نيست كه تنها هنرمند بين‌المللي هنر محيطي كشورمان براي ترددش به دانشگاه و خانه از دوچرخه استفاده مي‌كند.

روزي نيست كه خبري از او منتشر شود كه احمد نادعليان اين بار ماهي‌هاي سنگي‌اش را در اعتراض به تخريب محيط زيست يا اصلا خلق اثري ديگر در حوزه هنر محيطي به آب‌هاي رودخانه‌اي نسپرده باشد. احمد نادعليان متفاوت است و براي آن كه متفاوت‌ترين هنرمند ايراني يا حتي هنر محيطي بين‌المللي كشورمان نام گيرد، تلاش بسياري نيز كرده است. اكنون آثارش در بيش از 40 كشور دنيا در شرق تا جزاير ژاپن، در شمال تا جزاير شمالي فنلاند در قطب و در غرب تا غربي‌ترين نقطه آمريكا پراكنده هستند و اين خود بهترين گواه براي اين هنرمند پركار كشورمان است.

او فارغ‌التحصيل دانشكده هنر‌هاي زيباي دانشگاه تهران در رشته نقاشي و داراي مدرك دكتري فلسفه هنر در زمينه تخصصي نقاشي و تزئينات ديواري از دانشگاه مركزي انگلستان است. با وي درباره تنها دغدغه زندگي امروزش يا همان هنر محيطي به گفتگو نشستيم.

شايد بهترين شروع براي گفتگو اين باشد كه تعريفي دوباره از هنري داشته باشيم كه اكنون شما را در جهان با آن مي‌شناسند. هنر محيطي چيست؟

هنر محيطي تعاريف متعددي دارد، تعاريفي كه در گذشته داشته است، تعاريفي كه امروزه در غرب وجود دارد. در ايران نيز تعريف خاص خود را دارد. من ضمن پذيرش تعاريف امروزين آن، سمت و سوي شخصي خودم را دنبال مي‌كنم.

در دائره‌المعارف نوشته شده توسط استاد روئين پاكباز آمده كه هنر محيطي اصطلاحي بوده است براي توصيف آثار سه‌بعدي كه تماشاگر بتواند به فضاي آنها داخل شود و خود را در محيطي ساخته‌شده حس كند؛ اما امروزه ما با تعريف گسترده‌اي مواجه هستيم. اين تعريف مربوط به گونه‌اي از هنر در گذشته بود.

فكر مي‌كنم هنر محيطي مي‌تواند به هنري اطلاق شود كه هنرمندان اغلب با استفاده از عناصر يا اشياي موجود در طبيعت يا در محيط‌هاي غيرمتعارف هنرشان را شكل و ارائه دهند؛ بنابراين چگونگي محيط پيرامون اثر و مواد مصالح موجود در محيط، در كيفيت و چگونگي اثر تاثير دارند. در اين هنر گاهي نظمي برگرفته شده از طبيعت احيا مي‌شود. بدين‌سان در جريان خلق يك اثر محيطي بخصوص در طبيعت گاه هنرمند چيزي از طبيعت كم كرده و گاه عنصري را به آن مي‌افزايد. در اين هنر گاهي هنرمندان صرفا با رويكردي زيبايي‌شناسانه درصدد خلق آثاري هستند كه چگونگي اشكال يا زيبايي آثار در اولويت قرار دارند و گاهي تعهدات اجتماعي اهميت دارند. براي مثال اهميت دادن به محيط زيست زمينه‌ساز اين هنر است.

هنر محيطي الزاما مانا نيست. از اين رو به واسطه عكاسي و تصويربرداري ثبت و ارائه مي‌شود. گاهي مستندات تصويري اين هنر يا عناصر طبيعت به فضاي نمايشگاه انتقال مي‌يابند و به صورت چيدمان ارائه مي‌شوند.

بنابراين محيط مي‌تواند طبيعي يا شهري باشد و هنرمند مي‌تواند از مواد طبيعي يا بازمانده‌هاي صنعتي استفاده كند و هنري ارائه دهد كه نه‌تنها از منظر زيست‌محيطي سازگار با محيط است، بلكه مختص به فضاي ارائه‌شده است. جابه‌جايي يك چيدمان محيطي ممكن است آن را كم‌ارزش كند.

تعريف شخصي من از هنر محيطي به ويژگي بالا خلاصه نمي‌شود. از ديد من رابطه عميقي ميان محيط طبيعي و محيط فرهنگي، اجتماعي و سياسي وجود دارد. در آثار من در كنار مسائل زيست‌محيطي همواره مسائل انساني، فرهنگي، اجتماعي و سياسي ديده مي‌شود.

تعريف جامعي بود، اما به عقيده من اين هنر در ايران آن طور كه بايد شناسانده نشده است. اصلا آيا به هنر شما در ايران توجه مي‌شود؟

رسانه‌ها بخصوص خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها به كار من توجه ويژه‌اي دارند. در هفته چند خبرنگار با من تماس دارند و روند كارهاي من را پوشش مي‌دهند. از آنجا كه در ايران براي من امكان نشر آثارم نبوده است، من بازتاب آثارم در شبكه اينترنت و حتي رسانه‌اي مثل روزنامه را يك حلقه تكميلي هنرم تلقي مي‌كنم. از ديد من اين هنر بدون بازتاب رسانه‌اي بي‌معني است. حلقه مفهومي آن شايد با چنين مصاحبه‌اي تكميل شود.

بيش از 12 سال است كه در اين زمينه به صورت تخصصي فعال هستم. در موارد بسياري اين امكان برايم فراهم بوده است كه آثار محيطي خود را به نمايش درآورم. تا به حال چند صد نفر در جشنواره‌هاي محيطي شركت كرده‌اند و حالا هنر محيطي توسط هنرمندان جوان متعددي دست‌كم 50 نفر به صورت جدي در گوشه و كنار ايران دنبال مي‌شود، اما با وجود نشاط و سرزندگي‌اي كه دارد از ديد مسوولان فرهنگي به عنوان يك جريان جدي به رسميت شناخته نشده است.

درخصوص دلايل مهجور واقع شدن هنر محيطي در ايران مي‌توان گفت اولا رويكرد متوليان فرهنگي در ايران اغلب متوجه هنرهايي است كه در يك ساختار سنتي ارائه مي‌شوند. به عنوان نقاش و كسي كه روي سنگ كنده‌نگاري مي‌كند، اگر اثري از من در يك نمايشگاه به نمايش درآيد، آن اثر به عنوان يك كالا همواره قابل ارائه است و ارزش اقتصادي دارد؛ اما درخصوص آثار محيطي اين گونه نيست. ارائه مستندات آنها مي‌تواند فروش آنها نيز تلقي شود.

حتي اگر اين امكان وجود داشته است كه آثار به نمايش درآيند، اين به اين معني نيست كه حق مطلب ادا شده است. انجام اين آثار مستلزم وقت، توجه جدي و گاهي سرمايه‌گذاري است و در پايان كالاي هنري قابل فروشي باقي نمي‌ماند. افرادي كه در كشورهاي ديگري هم‌طراز من هستند به واسطه حمايت نهادهاي فرهنگي، اين امكان برايشان فراهم بوده است كه از مجموعه آثارشان كتاب و مجلدات بسياري چاپ شود. تاكنون هيچ مجلدي از آثارم در داخل كشور منتشر نشده است. به همين دليل در ايران براي من و بسياري از هنرمندان جوان كه در اين زمينه فعال هستند، ترويج و نشر هنر محيطي و ماندگاري‌اش اغلب قائم به رسانه است.

يعني تنها چيزي كه از بسياري از آثار باقي مي‌ماند عكس و فيلم يا حتي نوشته و گزارش است. بسياري از نهادهاي دولتي، وابسته به دولت و بخش خصوصي به اشكال گوناگون از مستندات ما بدون اجازه ما استفاده مي‌كنند.

يك نگاه كنجكاو به مجموعه آثارتان اين سوال را پيش مي‌آورد كه در كارهايتان به دنبال ايرانيزه كردن تفكري غربي هستيد يا ذات اين شاخه هنري چنين موضوعي را قبول ندارد و هنري است كه وابسته به محيط و فرهنگ‌ها نمي‌شود؟

وقتي دانشجو بودم، فضايي در جمع هنرمندان ايراني حاكم بود و من نيز بي‌تاثير از اين جريان نبودم. تلاش نسل ما اين بود كه بسياري از سنن كهن را در كارهايمان به كار بگيريم. تاثيرات آن دوران هنوز باقي است. در حال حاضر تلاش آگاهانه در اين زمينه انجام نمي‌دهم، اما فكر مي‌كنم به صورت طبيعي مولفه‌هايي بومي آشكار مي‌شود. شايد بيشتر در نقطه مقابل آن حركت كنم. اين كه چگونه مسائل زمان و مكان خودم را با مسائل جهان امروز و زمانه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنم، تطبيق دهم. فكر نمي‌كنم جهاني شدن بومي بودن را سلب كند. عدد 100 يك را نيز شامل مي‌شود. مفاهيمي وجود دارند كه هميشه و همه جا وجود داشته‌اند. بايد ديد چگونه مي‌توانيم آينه درون خود را غبارروبي كنيم و به ديگران نشان دهيم. حقيقت يكي است. اين كه در كدامين آينه با چه شفافيتي و صيقل‌يافتگي و در دست چه كسي و در چه زمان و مكاني ديده شود و اين كه با چشمي بينا يا كم‌سو ديده شود متفاوت جلوه خواهد كرد.

تصورم بر اين است كه تنها هنرمند محيطي بودن در ايران، حس خوشايند و ناخوشايندي را همراه مي‌آورد. اين را از آن رو مي‌پرسم كه بسياري نمي‌دانند يا نمي‌توانند پتانسيل بالاي اين شاخه هنري را در انتقال مفاهيم درك كنند.

من از اين كه هنرمند محيطي ناميده بشوم احساس بسيار خوشايندي دارم. هرگز احساس بدي نداشته‌ام. بركت زندگي در طبيعت و با طبيعت بودن اين بوده است كه از زيبايي‌ها و نظام آن بيشتر از ديگران لذت ببرم. در مقابل، شما وقتي به طبيعت و محيط حساس مي‌شويد، نسبت به تخريب آن و ناديده گرفتن قوانين مرتبط با طبيعت بيشتر از ديگران حساس هستيد و اين رنج زيادي را در پي خواهد داشت.

با وجود موفقيت يا عدم موفقيت در اين زمينه كه آيا مي‌توانم سرنوشت طبيعت را عوض كنم يا نه، اين احساس خوشايندي است كه حداقل سرنوشت خود من تغيير كرده و از بي‌تفاوتي نسبت به مسائل پيرامونم نجات پيدا كرده‌ام.

هنر محيطي به اعتقاد من قابليت‌هاي بسيار بالايي براي طرح مسائل انساني دارد و مي‌تواند از فرهنگ ايراني در عرصه جهاني صيانت كند.

نوع ايراني هنر محيطي به لحاظ رويكرد‌هايي كه در پيش گرفته مورد توجه عموم است. از سوي ديگر در يك عرصه جهاني، بسياري از نخبه‌ها اثر ما را تحسين مي‌كنند و همواره ايراني‌تبار‌ها به رويكرد ما افتخار مي‌كنند.

من بخوبي مي‌دانم نشر پي‌درپي آثارم به عنوان ايراني در كتاب‌هاي تاريخ هنر معاصر و نشريات تخصصي، ارزش فرهنگي و اقتصادي بسيار بالايي دارد.

براستي دولت چقدر بايد هزينه كند كه نام خليج فارس را در تقويم ديواري آمريكا بگنجاند؟ آيا مي‌تواند؟ من نه‌تنها هزينه‌اي پرداخت نكردم، بلكه به عنوان هنرمند آن اثر، در قبال توافق و قرارداد دستمزد دريافت كردم.

اين هنر پرسش‌هاي زيادي مطرح و راه‌حل‌هاي بسياري پيشنهاد مي‌كند.

براي اهل طبيعت بسيار شاعرانه است و براي افراد فراقانون و بي‌توجه به طبيعت تلخ و مزاحم. ناخوشايندي و ناخشنودي ريشه در سوءتفاهم‌ها و سوءاستفاده‌ها دارد. آنها نمي‌دانند آلودگي رودخانه پلور و مخالفت با تخريب مكان‌هاي تاريخي و برداشتن كوه سياه از كنار تالاب گاوخوني يا واگذاري خاك سرخ هرمز به بيگانه خطاست. آموزه‌هاي ديني و فرهنگي، حتي قوانين ناقص موجود و مهم‌تر از آن عقل و وجدان گواهي مي‌دهد كه بايد تلاش كرد از اين مسائل جلوگيري شود. پيگيري اين مساله براي ما سود مادي ندارد.

حال با اين اوصاف نگاه خارجي به وجود چنين هنري در داخل ايران با توجه به همه مسائل ريز و درشتي كه هنر امروز ايران را فرا گرفته چيست؟

رسانه‌هاي وابسته به غرب به دلايل سياسي اغلب موارد منفي در فضاي ايران را مورد توجه قرار مي‌دهند و متقابلا رسانه‌هاي رسمي ايران نيز همين رفتار را دارند. اين رفتار بر حوزه هنر و فرهنگ نيز سايه افكنده است. در چنين شرايطي وقتي خارجي‌هاي متخصص يا عام با رويكرد، عملكرد و مهم‌تر از آن هنر ما مواجه مي‌شوند، بسيار شگفت‌زده مي‌شوند. آنها اغلب انتظار ندارند چنين جرياني در ايران زنده باشد. من نه در مقام يك مسوول رسمي، بلكه فقط به عنوان يك فرد خود را متعهد مي‌دانم كه كشورم و فرهنگ ايراني را آن طور كه شايسته است، معرفي كنم.

در چند سال اخير پيام‌هاي متعددي دريافت كرده‌ام كه نشان مي‌دهد نخبه‌هاي هنري، آثار ما را تعقيب مي‌كنند و از آن تاثير گرفته‌اند.

شما يك هنرمند بين‌المللي شده‌ايد. هر جا سخن از هنر محيطي است نامي از شما برده مي‌شود. وقتي در سال 2006 ميلادي هنرمند محيطي سال آمريكا شناخته شديد، در مجله مربوط به آن گفتيد: «من در يك دهكده به دنيا آمدم. من در آنجا زندگي و كار مي‌كنم، اما من با مردم دهكده جهاني همكاري مي‌كنم.» تفاوت‌ها و اشتراكات فرهنگي و انديشه‌اي شما به عنوان ايراني با آنان در چيست؟

همه انسان‌هاي كره زمين در آفرينش از يك گوهرند. آنها به تناسب موقعيت جغرافيايي، فرهنگي و... داراي شعور، عشق، احساسات و... هستند.

از منظر فرهنگي من يك ايراني هستم. ايران از ديد من يك جغرافياي فرهنگي است. به عبارت ديگر، يك پل فرهنگي است كه متعالي‌ترين ارزش‌هاي شرق و غرب را در بر مي‌گيرد. من از فرهنگ پيشين ايران آموخته‌ام كه فرهنگ ايران مي‌تواند با ديگر فرهنگ‌ها گفتگو كند، تاثير بپذيرد و تاثير بگذارد.

من همواره سعي مي‌كنم از مجراي اساطير، ادبيات عرفاني و باورهاي ديني، اشتراكات و همسويي فرهنگ ايران با ديگر فرهنگ‌ها را كشف كنم. در چنين شرايطي مي‌توان از چين سخن گفت كه اهالي دهكده‌اي كه من در آن زندگي مي‌كنم و نيز مردم دهكده جهاني آن را بفهمند و دوست داشته باشند.

اما مسائل محيطي و زيست‌محيطي را نمي‌توان منطقه‌اي حل كرد. بحران‌هاي محيطي مي‌توانند از همه جاي جهان ريشه بگيرند و به همه جاي جهان آسيب برسانند. اگر در آمريكا نيروگاه‌هاي انرژي به لايه ازن آسيب برسانند، پيامد گرماي جهاني آن متوجه ايران نيز خواهد بود. اگر در كشورهاي عراق يا عربستان شن‌هاي روان مهار نشوند، غبار آن چشم كودكان ايراني را كور مي‌كند و اگر نفتكشي از ايران مورد حمله قرار گيرد، آلاينده‌هاي آن به آب‌هاي ديگر كشور‌ها نيز خواهد رفت.

در حوزه هنر محيطي همسان ماهي‌ها و پرنده‌هاي مهاجر مرز نمي‌شناسم. من دوست دارم مثل ماهي‌هايم از مرزها عبور كنم. من مي‌دانم كه آنها راحت‌تر از انسان‌ها زندگي مي‌كنند. آنها از يك گوشه جهان به گوشه ديگري حركت مي‌كنند. آنها مرزها را نمي‌شناسند. سلامت دنيا مهم‌تر از بركه‌اي است كه فقط ساعاتي آنجا سكني داريم. ما مي‌توانيم همسان بذري باشيم كه از مرزهاي سياسي عبور كنيم و در سرزمين فرهنگي ديگر رويش كنيم تا رايحه ما را احساس كنند.

به هر حال در عين اشتراكات، تفاوت‌هايي وجود دارند. كريستو براي انجام هر اثر محيطي خود ميليون‌ها دلار هزينه مي‌كند. چنين بودجه‌اي در آمريكا وجود دارد؛ اما من در روستاي پلور با قلمي كار مي‌كنم كه ميل سوپاپ ماشين است و در جزيره هرمز با استفاده از پر پرندگان و موي بز قلم‌مو مي‌سازم. حالا اثر ما در كتاب گفتگو در گوناگوني‌ها كنار هم منتشر شده است.

در جامعه غربي لودرها و بيل‌هاي مكانيكي هنر زميني مي‌سازند، در ايران لودر‌ها و بيل‌هاي مكانيكي هنر زميني يا رودخانه‌اي من را تخريب مي‌كنند. در هر صورت معنايي شكل گرفته است. من به اندازه بضاعت و توانايي‌هايم سعي كردم سهمي داشته باشم.

يكي از اصطلاحاتي كه هميشه همراه نام شما مي‌آيد نام هنر رودخانه است. هنر رودخانه چيست؟

هنر رودخانه (River Art) عنواني بوده است كه من از جريان هنر زميني (Land Art) وام گرفته‌ام. هنرمندان زميني، زمين را تبديل به اثر هنري كردند و آن را هنر زمين ناميدند و من نيز چون رودخانه را تبديل به اثر هنري كردم آن را هنر رودخانه ناميدم. مورخان و منقدان شناخته‌شده هنر معاصر، اين عنوان را به رسميت شناخته‌اند. ادوارد لوسي انگليسي در كتاب هنر فردا، جان كي گرانده كانادايي در كتاب گفتگو در گوناگوني‌ها و ديگر مجلات هنري كانادا و رابرت سي مورگان در مقالاتش از اين عنوان استفاده كرده‌اند.

يكي از اولين مجموعه آثار محيطي من است و تا عمر دارم آن را ادامه مي‌دهم. من در وسط رودخانه‌ها روي سنگ‌ها نقش ماهي مي‌كنم. اين مجموعه پرسشي بود كه چرا رودخانه ديگر ماهي ندارد و چگونه با اراده ما مي‌تواند داشته باشد. حالا رودخانه‌هاي بسياري در جهان از جمله راك كراك واشنگتن، رودخانه تايمز لندن، رودخانه سن پاريس، رودخانه لي جينك چين، رودخانه راين آلمان، رودخانه دانوب صربستان و... ميزبان دائمي ماهي‌هاي ايراني هستند. آنها در جويبارهاي دهكده‌اي كه من زندگي مي‌كنم متولد شده‌اند و حالا آنها در اقيانوس دهكده جهاني رها شده‌اند. احساس بسيار خوبي دارم كه مي‌توانم سرزندگي و نشاط را به بشريت هديه كنم.

در خبرها داشته‌ايم كه اغلب آثار شما در رودخانه‌هاي پلور تخريب شدند. آيا اين سرنوشت، شما را مايوس نكرده است؟

من ماهي‌ها و الهه‌هاي بسياري را نقش زدم و به طبيعت هديه كردم. عدم احترام به طبيعت و جهل آنها را نابود كردند. اين آثار استعاره‌اي از طبيعت و موجودات زنده‌اي هستند كه رنجي را متحمل مي‌شوند و به واسطه جهل زمانه ما تخريب شده‌اند.

اولين بار كه شاهد تخريب آثارم بودم با سنگ به لودر حمله كردم و راننده لودر با ماشينش عرصه را ترك كرد. حالا پس از چندين سال موضوع براي من عادي شده است. من كارهايم را به طبيعت مي‌سپارم و آنها طبيعت و آثار من را همزمان تخريب مي‌كنند. سرنوشت آثار من با سرنوشت طبيعت گره خورده است. اثر هنري بدون طبيعت رو به زوال و انسان‌هايي كه فاقد احساس هستند بي‌معني است.

من معمولا آثار تخريب شده‌ام را در شبكه اينترنت و نمايشگاه‌هايم ارائه مي‌كنم. از دوستان رسانه‌اي و خبرنگاران تشكر مي‌كنم كه به اين مساله توجه دارند. شايد نسلي ديگر دلسوز آنها باشد. من آرزو دارم روزي طبيعت و هنر جايگاه والاي خود را بازيابد.

رابطه بسيار عميقي ميان هنر محيطي و محيط زيست وجود دارد. كمي فلسفي‌تر به اين موضوع نگاه كنيم. محيط زيست هنر محيطي را تعريف مي‌كند يا هنر محيط زيست را؟

تعريف وسيع‌تر محيط زيست، طبيعت است. طبيعت بر ما محيط است و نظام آن در همه شوون زندگي ما تاثير مي‌گذارد. بدون شك محيط كم يا زياد چگونگي بسياري از هنر‌ها بخصوص هنر محيطي را تبيين مي‌كند. نبايد فراموش كرد كه انسان در حالي كه بخشي از طبيعت است، مابين محيط و هنر قرار دارد. او واسطه است. او اين قابليت را دارد كه ادراك خود از محيط را در هنرش بازتاب ‌دهد. انسان در چند قرن گذشته و از وقتي علوم عقلي و تجربي رشد كرده و بخصوص زماني كه نيرو را ذخيره كرده، اين خطا را مرتكب شده كه بر طبيعت غلبه كند. غلبه و سلطه او نتيجه‌اش بحران‌هاي جدي در جهان امروز است. هنر محيطي مرهمي است كه مي‌تواند ناسازگاري‌هاي انسان نسبت به طبيعت را يادآور شود و راه‌حل‌هايي را پيشنهاد مي‌كند كه انسان به عصر كهن‌الگو‌ها برگردد؛ عصري كه انسان بخشي از هستي است نه تنها مالكي كه به آن تجاوز مي‌كند.

براي يك هنرمند محيطي چرا بايد اين انديشه به وجود آيد كه زمين و موزه يكسان است؟ اصولا اين انديشه از كجا نشات مي‌گيرد؟

هنر محيطي عناصر طبيعت را محترم مي‌شمارد. سنگ‌ها در زمين يادآور بسياري از موجوداتي هستند كه پيش از ما زنده بودن را تجربه كرده‌اند. انسان پيشين و دستاوردهاي فرهنگي و هنري كه دلالت بر آمال آرزو و خرد اوست در خاك نهفته است. كريه‌ترين لايه زمين متعلق به انسان امروزي است. ذرات خاك در زمين نه‌تنها يادگار جسم نياكان ماست، بلكه همانند گهواره‌اي است كه نطفه تمدن‌هاي بعدي را در بر دارد. من در سفرهايم به گوشه و كنار جهان، سنگ‌هايم را در دل خاك پنهان مي‌‌كنم. اين آثار رازي هستند كه با زمين در ميان گذاشته مي‌شوند. اين بذر فرهنگي روزي شكوفا خواهد شد.

بسياري از رودخانه‌هاي ايران و خارج از ايران پر شده‌اند از ماهي‌هاي رها. ايده اين ماهي‌ها از كجا شكل گرفت؟

مجموعه عوامل متعددي موجب شد كه در دهه گذشته طي سفرهاي متعدد به گوشه و كنار جهان، همانند يك آيين، سنگ‌هايم كه داراي نقش خيالي ماهي هستند را به داخل رودخانه‌ها، آبراه‌ها، درياچه‌ها و دريا‌ها پرتاب كنم.
در دسترس بودن آثارم در بستر رودخانه نتيجه‌اش اين بود كه بسياري از آثارم تخريب يا در بستر رودخانه به گونه‌اي جابه‌جا شدند كه پنهان شدند.

آموزه‌هاي عرفاني در ادبيات ايراني به من آموخته است كه وجود، همواره وجهي پيدا و آشكار نيست. حكماي قديم گفته‌اند، عدم نيز وجود دارد.

بنا به دلايل بالا من از ماهي‌هايم چشم پوشيدم و آنها را در آب رها كردم. تجربه ديدن نقش آب و سنديت بخشيدن آنها به صورتي كه در عكس ديده مي‌شود مرا با دنيايي جديد آشنا كرد. اشكالي كه به واسطه برخورد سنگ با آب ايجاد مي‌شوند، فوق‌العاده هستند. تنديس‌هايي را به چشم ديدم كه با آب ساخته شده‌اند. گاهي به اعماق آب مي‌روم و ماهي‌هايم را جستجو مي‌كنم. بسياري از ماهي‌هايم در اعماق آب باقي ماندند. پنهان بودن به معني نيستي و مرگ نيست. آنها زنده هستند، زندگي رازآلودي را تجربه مي‌كنند و روزي رستاخيز خواهند كرد. نمي‌دانم كه آيا كسي مفهوم ماهي‌هاي مرا صيد خواهد كرد؟

احمد نادعليان برخلاف بسياري از هنرمندان، هنرمندي است كه هميشه با دوچرخه تردد مي‌كند. دوچرخه‌ و هنر محيطي. يادم مي‌آيد طرحي بزرگ را نيز در هنر محيطي با دوچرخه اجرا كرديد. هنر دوچرخه و هنر بازيافت چيست؟

دوچرخه يك وسيله نقليه پاك است و توصيه به استفاده از آن اهميت دارد. به عنوان يكي از علاقه‌مندان به مسائل محيط زيست من همواره با دوچرخه تردد مي‌كنم. وقتي به شهر تهران مي‌آيم براي رفتن به دانشگاه و مراكز فرهنگي و محيط كارم كه در حياط خانه پدري من در خيابان پيروزي (ايستگاه صددستگاه) واقع شده است با دوچرخه تردد مي‌كنم. در بسياري از كشورها در گوشه و كنار دنيا وقتي براي اجراي اثر هنري به آنجا سفر مي‌كنم دوچرخه وسيله‌اي است كه با آن به محيط‌هاي طبيعي مي‌روم و آثارم شكل مي‌گيرد. سال گذشته حدود 2 ماه در جزيره هرمز زندگي كردم. در جزيره نيز اغلب با دوچرخه تردد دارم. ديدن نقش چرخ دوچرخه‌ها روي ماسه‌ها اتفاقي شد كه من چرخ‌هايي را پيش‌بيني كنم كه وقتي با آنها در ساحل دريا ركاب مي‌زنم نوشته چاپ شود. در طول مدت زماني كه در جزيره اقامت داشتم نوشته‌هاي بيشتري را آماده كردم. آج چرخ‌هاي اين دوچرخه به گونه‌اي طراحي شده است كه اگر در ساحل دريا سوار بر آن ركاب بزنم، خط‌نوشته چاپ خواهد شد. خط‌نوشته‌ها شامل «روياي صلح در خليج فارس»، «جنگ نه»، «دوستي ملل» و «محيط پاك» هستند كه به صورت برجسته و البته وارونه نوشته شده است. چرخ‌هاي اين دوچرخه به وسيله بازيافت لاستيك‌هاي كهنه طراحي و آماده شدند. يك لاستيك كهنه دوچرخه مورد استفاده قرار گرفت و خط‌نوشته‌هاي آماده روي لاستيك كهنه‌اي ديگر چسبانده شدند. اول صبح و عصر‌ها مناسب‌ترين زمان براي ديده شدن نقوش و دوچرخه‌سواري است. در مدت زماني كه در جزيره هرمز بودم بيش از 1400 كيلومتر ركاب زدم. اين مسافت به صورت نمادين مرتبط با ميزان تقريبي ساحل خليج فارس مي‌باشد كه از خرمشهر تا بندرعباس وسعت دارد. قصد من ترويج فرهنگ صلح و صيانت از حريم جغرافيايي، سياسي و فرهنگي كشورم ايران است. از ديد من هنر، انساني‌ترين راه مقابله با تحريف نام خليج فارس است.

يادم مي‌آيد در همان زمان هم با شعار صلح شما جشنواره‌اي با عنوان روياي صلح ترتيب داديد و گويا اثر پرواز 655 IR نيز كه خاطره به شهادت رسيدن عده‌اي از هموطنانمان توسط ناو آمريكايي نيز بود با همين هدف در اين جشنواره شكل گرفت.

هنرمندان محيطي همانند همه دوستداران صلح و مردم عادي با جنگ مخالف هستند. عمده بهاي جنگ را مردم عادي مي‌پردازند. تهديد جنگ در 3 دهه گذشته همواره وجود داشته است و هنوز نيز تهديد مي‌شويم. پرواز 655 IR دليل خوبي بود كه چه افرادي بهاي جنگ را مي‌پردازند. اين واقعه تا زماني كه هنرمندان محيطي به آن پرداختند هيچ وقت مورد توجه قرار نگرفته بود. در نتيجه با شعار مخالفت با نظامي شدن خليج فارس برگزاري جشنواره را اعلام كردم و اثر پرواز 655 را شخصا پيش‌بيني كرده بودم. علاوه بر اين، همواره در گفتگوهايم كه خارج از ايران منتشر شده است از هنرمندان و علاقه‌مندان به محيط زيست و حيوانات انتقاد كرده‌ام. پرسش من اين بوده كه چرا آنها نگران همه حيوانات هستند بجز انسان. انسان به عنوان يك موجود زنده حداقل در حد حيوانات ديگر حق حيات دارد. در نتيجه پرداختن به چنين موضوعي مي‌تواند نوعي هنر محيطي قلمداد شود؛ هنر براي محيط بهتر انساني.

در چند ماه گذشته شما مدعي بوده‌ايد مالكيت مادي و معنوي اثر پرواز 655 IR تحريف شده است. اين تحريف چگونه صورت گرفته است؟

در اسفندماه سال گذشته لوح فشرده‌اي به دستم رسيد كه مرا شگفت‌زده كرد. شيوه طراحي چندرسانه‌اي آن‌ به‌گونه‌اي بود كه بيننده تصور مي‌كرد اداره حفظ ارزش‌ها و نشر دفاع مقدس و انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان، مولد اصلي آن هستند. در لايه‌اي كمرنگ‌تر نام نگارخانه من به غلط قيد شده بود. در حالي كه به عنوان طراح جشنواره و اثر اعلام مي‌كنم اين 2 نهاد هيچ نقشي در شكل‌گيري اين اثر نداشته‌اند. همراهان من كه اين اثر را شكل دادند همه به اتفاق طي نامه‌اي اين موضوع را گواهي كردند.

بله اين يك واقعيت است كه در ايران چيزي به عنوان كپي‌رايت هنري هنوز جا نيفتاده است. دلسرد نمي‌شويد از اين‌كه كارتان به نام ديگري ثبت شود؟

نسبت به جوان‌هايي كه به من مراجعه مي‌كنند و مي‌خواهند در برنامه‌هاي من شركت كنند سختگير شده‌ام. در مقايسه با سال‌هاي قبل كه پيرو هر تماس تلفني به گوشه و كنار ايران سفر مي‌كردم، حالا با شرايط مي‌پذيرم. براحتي هر كسي را به داخل باغم راه نمي‌دهم. با يكي از دوستان كه در اداره ارشاد درددل مي‌كردم به من گفت استادت مرحوم استاد حميدي گفته بود: «من حرف مفت زياد مي‌زنم، اما مفتي حرف نمي‌زنم.» حالا كه به گذشته نگاه مي‌كنم مي‌بينم حرف مفتي زياد زده‌ام.
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
:                شبکه های اجتماعی پرشین پت را دنبال کنید 

face.jpg (205×206)   tw.jpg (204×224)pin.jpg (204×224)

جدیدترین مقالات

◄ گدایی کردن در حیوان شما
◄ عقیم سازی
◄ جوش در سگ ها
◄ ورزش دادن گربه ها
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از گربه
◄ کتامین
◄ كتاب(7)
◄ چه مواد غذایی برای سگ مفید است؟
◄ چگونگي نصب برنامه و ورود به برنامه
◄ فيبر ها
◄ انتخاب اسم برای سگ نر
◄ حالا من چی کار کنم ؟
◄ گربه های ناز نازی
◄ German Shorthaired Pointer
◄ فروش گربه پرشین کت
◄ فصل چهارم
◄ گربه و نازایی ! توهم یا واقعیت؟
◄ مهناز افشار و دلفین
◄ British Shorthairs
◄ ماهي و ماهي خور
◄ شباهت حيوانات
◄ بستنی قهوه گربه
◄ Dog Fashion
◄ دکتر هومن و جراید
◄ انگل های داخلی در سگ ها
◄ معرفی دکتر شیری
◄ iهیولا ها
◄ قارچی معده در پرندگان
◄ پرورش لارو آناباتوئیدها (ترجمه)
◄ Metynnis Fasciatus
◄ شارک دم قرمز - Red Tailed Shark
◄ اپیلاتی دهان آتشی - firemouth epiplaty
◄ اطلاعات عمومی خانواده سیکلیده ها 2
◄ دراگون – Dragon
◄ مارماهی الکتریکی - electrophorus electricus
◄ سیچلاید های افریقایی
◄ اسب دریایی - Hippocampus
◄ جلبک ها اکواریوم های اب شیرین
◄ بخاری آکواریوم - Aquarium Heater
◄ انجماد اسپرم - How To Glaciation spermatozoon
◄ رفتار درماني براي سگها
◄ پولیوما ویروس در پرندگان
◄ تغذیه ایگوانا
◄ قیمت روز خودرو
◄ سگ پیتبول
◄ شی هوا هوا
◄ Belgian Sheepdog
◄ پیشینه سالوکی (تازی)
◄ رژیم غذایی مناسب برای مقابله با سوءهاضمه در اسب (ترجمه)
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از سگ
◄ آموزش استفاده از جعبه خاک به خرگوش
◄ ایورمکتین در سگ ها
◄ گربه نژاد هیمالین
◄ تراریوم برای خزندگان
◄ غدای بچه گربه
◄ یازده سال اسارت سگ
◄ حقوق حیوانات از ۱۴ قرن قبل در اسلام مطرح شده است
◄ سگ در ایران باستان
◄ رفتار شناسي در حيوانات
◄ مردی که سگ همسایه اش را خورد+عکس
◄ Z
◄ بیضه ها
◄ انگل ژيارديا (اين تک سلولي خطرناک)
◄ "وگانیسم"
◄ عمر حیوانات چقدر است
◄ نگهداری از رتیل اوسامبارا بابون
◄ یوزپلنگ
◄ خرگوش به عنوان حیوان خانگی
◄ درماتوفیتوز (Dermatophytosis)
◄ کم خونی فقر آهن در گربه ها
◄ انواع مسمومیت های شیمیایی و غذایی در سگ
◄ حیوانات در برف
◄ زشت‌ترین سگ دنیا»
◄ پیراهنی برای عاشقان گربه
◄ نی نی های بامزه در لباس حیوانات
◄ پرشین پت نماینده انحصاری فربیلا در ایران
◄ چرا سگ ها به دنیال دم خود میگردند
◄ | German Wirehaired Pointer
◄ Redbone Coonhound
◄ Chinook
dram film izle