تعداد بیشماری از بیزنسهای تازه راهاندازی شده و بیزنسهای بزرگ به این دلیل از بین رفتهاند که نتوانستهاند مخاطب خود و نحوه جلب توجه آنها را مشخص کنند. برای جذب مشتریان تازه و حفظ مشتریان موجود باید یک گروه مشخص تعیین کنید که به خرید محصولات یا استفاده از خدمات شما راغب هستند.
اجازه بدهید برای نشان دادن اهمیت تعیین مخاطب موردنظر هر کسبوکار مثالی برایتان ذکر کنیم. تصور کنید که کارتان ارائه مشاورههای آنلاین درمورد مراقبت و زیبایی پوست و مو است. این یعنی با گروه عظیمی از افراد میتوانید سروکار داشته باشید، از کودکان گرفته تا نوجوانان و زنان کلیه سنین. این مسئله باعث میشود کمپینهای بازاریابی متفاوتی ایجاد کنید که خدماتتان را به هرکدام از این مخاطبین ارائه کند. این مستلزم این است که کمپین بازاریابی شما محدوده خدماتتان را برای مخاطبین مختلف، مثلاً خدمات مو برای نونهالان، خدمات مو برای نوزادان، برای نوجوانان و امثال این منعکس کند.
چگونه با طرح سوالات مناسب، مشتری جلب کنید
سوالات زیر به شما این امکان را میدهد استراتژی خود برای نحوه جلب مشتری و گرفتن بهترین نتیجه در تعیین مخاطب موردنظرتان را به سطح مطلوب برسانید.
- کدام گروه سنی از مشتریان به محصولات یا خدمات من نیاز دارند؟
- کدام جنسیت به استفاده از محصولات یا خدمات من راغب هستند؟
- سطح درآمد مشتریانی که احتمال استفاده از محصولات یا خدمات من را دارند چه میزان است؟
- مشتریان موردنظر من احتمالاً چه سطح تحصیلاتی دارند؟
- آیا محصول یا خدمات من چیزی لازم است یا تجملی؟
- آیا محصول یا خدمات من یک خرید عادی است یا چیزی است که مشتریان برای آن باید پسانداز کنند؟
- آیا اینترنت، مقالات روزنامهها یا هر فاکتور خارجی دیگر نقشی تعیینکننده در تعیین تصمیم نهایی مشتریان من برای استفاده یا عدم استفاده از محصولات من دارند؟
بااین دستهبندیها میتوانید مشتریان موردنظر خود را به سمت بیزنستان بکشانید.
چگونه با وسوسه کردن افراد، مشتری جلب کنید
بیزنس فقط تبلیغ آنچه ارائه میکنید نیست بلکه وسوسه کردن مشتریان کنونی یا مشتریان احتمالی آینده با پیشنهادات اغواکنندهای است که نتوانند به آن "نه" بگویند.
مثلاً آنهایی که عاشق غذا هستند، اگر یک نمونه دستورغذای مجانی یا کوپن تخفیف روی سایتتان بگذارید، هیچوقت امتناع نمیکنند. آنهایی به بازیهای ویدئویی اعتیاد دارند هم هیچوقت به دانلود رایگان بازی نه نمیگویند.
پس میبینید، رمز موفقیت هر بیزنس نه فقط در تعیین بازار موردنظر است بلکه استفاده از همه فرصتها برای ارائه پیشنهادات وسوسهانگیز، اطلاعات مرتبط یا سفارشی وخدمات خاص به مشتریان هم اهمیت زیادی دارد.
یادتان باشد، وقتی علاقه مشتری را جلب کردید، قدم بعدی تقویت اعتماد در مشتریان با استفاده از ابزارهای ارتباطی دیگر است. اینکار را میتوانید با تبلیغات، خبرنامه، ایمیل، بلاگ و از این قبیل انجام دهید. با این روش، با بهدست آوردن مشتریان بیشتر از طریق بازاریابی، لیست مخاطبین ایمیلی شما روزبهروز بیشتر خواهد شد.
با پیشنهادات وسوسهانگیز مثل "یکی بخرید، دو تا ببرید" یا لینک عضویت در خبرنامهها، مطمئناً دستتان میآید که چطور توجه مشتریان را به استفاده از وبسایتتان جلب کنید.