سبزپرس- محیط زیست طبیعی: اکنون بیش از 90 درصد جاده پارک ملی گلستان احداث شده است، اما کمبود اعتبارت باعث شده که کارمتوقف بماند. جاده ای که قرار بود پس از توافق وزارت راه و سازمان حفاظت محیط زیست تکمیل آن در مدت 6 ماه به اتمام برسد، بعد از گذشت 18 ماه هنوز به اتمام نرسیده است و اکوسیستم منطقه در معرض خطر قرار دارد. اما بالاخره جاده ساخته شد و اکنون در این جاده تردد هم انجام می شود. رفت و آمد و توقف بدون ضابطه مسافران، مساوی است با تولید و پراکندگی زباله در این پارک ملی. بنابراین وزارت راه و سازمان حفاظت محیط زیست باید برای ساخت کمپینگ در حاشیه این پارک ملی اقدام کنند و تسهیلاتی برای مردم در این مناطق ایجاد کنند تا مردم وارد همه قسمت های پارک ملی گلستان نشوند و این منطقه را نابود نکند. بندی که جزء تعهدات وزارت راه در قبال ساخت جاده پارک ملی گلستان نیز بود. از طرف دیگر این دو دستگاه موظف هستند مردم را نسبت به ارزش پارک ملی گلستان آگاه کنند و به آنها توضیح دهند که استفاده نامناسب از این پارک ملی و تخریب آن چه اثرات سویی می تواند داشته باشد.
به گزارش خبرنگار سبزپرس، داستان جاده سازی در پارک ملی گلستان از زمانی آغاز شد که عوامل وزارت راه و ترابری پس از سیلهای ویرانگر سال 80 و 81 به بهانه ترمیم جاده 11 متری وارد پارک شدند. بر اساس مصوبه هیات دولت قرار بود برای افزایش دسترسی به پارک و امدادرسانی به برخی روستاهای حاشیه در معرض خطر سیل، جاده احداث شود. مطابق مصوبه اولیه دولت، عرض جاده باید حداقل بین شش و حداکثر 11 متر باشد ولی بعد از شروع به کار پیمانکار عرض جاده را در برخی نقاط به 50 تا 60 متر رساند و شبهه چهار بانده شدن جاده را در داخل پارک ملی گلستان تقویت کرد و مایه نگرانی طبیعت دوستان شد.
سرانجام با اعتراض های شدید فعالان محیط زیست، احداث این جاده برای مدت چهار سال متوقف شد و با توافقات انجام شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه در بهار 1389 قرار شد برای اینکه آسیب کمتری به محیط زیست منطقه وارد شود، جاده با عرض 11.6 متر و در مدت زمان 6 ماه احداث شود.
پروژه احداث جاده قرار بود در شش ماهه اول سال 90 به اتمام برسد اما با گذشت بیش از یک سال از فرصت در نظر گرفته شده، به علت تامین نشدن اعتبارات، احداث جاده هنوز به پایان نرسیده است. تامین نشدن اعتبار لازم جهت فعالیت های وزارت راه در پارک ملی گلستان، اتمام این پروژه را به تعویق انداخته است و نگرانی هایی ایجاد کرده است. زیرا تا پیمانکاران وزارت راه از پارک ملی گلستان خارج نشوند وضعیت عادی به این ذخیره گاه زیستکره باز نمی گردد.
اکنون که تقریبا بیش از 90 درصد احداث جاده در پارک ملی گلستان به اتمام رسیده است، دیگر نباید به جاده به عنوان یک تهدید نگاه شود بلکه باید به صورت فرصت به آن نگاه کرد و برنامه ریزی هایی انجام داد تا کمترین آسیب به پارک ملی گلستان وارد شود.
نیاز به احداث کمپ مسافران
جاده باعث شده است که دسترسی مردم به نقاط مختلف این پارک افزایش پیدا کند. افزایش دسترسی مردم به پارک ملی مساوی است با افزایش انباشت زباله در این پارک ملی. بنابر این باید راهکارهایی در نظر گرفته شود که مردم به همه بخش های پارک رفت و آمد نداشته باشند.
بر اساس توافقات شفاهی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه قرار بود که در کنار جاده کمپ هایی ساخته شود و امکانات رفاهی برای مردم در این کمپینگ ها درنظر گرفته شود تا گردشگران و کسانی که درحال عبور از جاده هستند برای استراحت و اقامت از این مکان ها استفاده کنند اما متاسفانه گویا این مساله به دست فراموشی سپرده شده است یا کمبود اعتبارات باعث شده که به این مسائل توجه نشود.
اکنون که وزارت راه جاده را ساخته است، وظیفه دارد کمپینگ ها را هم احداث کند و برای جلوگیری از ایجاد آلودگی در منطقه تابلوهای هشدار دهنده و آموزشی در طول جاده نصب کند و به مردم آموزش دهد که چگونه باید با یک پارک ملی برخورد کنند.
سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان های مردم نهاد فعال درحوزه محیط زیست هم باید وظیفه آموزش مردم را بر عهده بگیرند و به گونه ای عمل کنند که احداث این جاده در دل پارک ملی گلستان، باعث نشود که این پارک ملی نابود شود./م.ن