چند روز پیش در یکی از روزهایی که دمای 25 درجه ای هوا در مقابل گرمای به تصویر کشیدن یکی دیگر از شگفتیهای دنیای خودرو رنگ باخته بود ، نمایندگان کتاب رکوردهای گینس و نمایندگان آژانس بازرسی TUV در پیست اختصاصی فولکس واگن در نزدیکی شهر ولفسبورگ آلمان جمع شدند تا این رویداد مهم را در تاریخ ثبت کنند .
بوگاتی با نسخه 2011
ویرون هم اعتبار از دست رفته اش را یافت و هم ثابت کرد که
رکورد سریع ترین خودروی تولیدی جهان تنها برازنده ی این غول گرانقیمت است . . .
ویرون باز هم رکورد دار شد
روز شنبه ساعت 14 بعدظهر – در این یک ساعت که تست سرعت انجام می گیرد ، هیچ کس جز راننده حق لمس کردن خودرو را ندارد ، حتی مدیر کمپانی ! مهندسان بعد از مدت ها تلاش بی وقفه
بوگاتی مشکی نارنجی را آماده به چالش کشیدن قوانین فیزیکی می کنند ! فشار باد تایرها اندازه گیری می شود ، درجه حرارت آسفالت و خودرو در صفحه ی دماسنج مخصوص نقش می بندد و تسمه ها و اتصالات محکم می شوند .
و حالا پیر هانری دست کش و کلاه خود را بر می داد و آماده خلق کردن پراسترس ترین و خاطره انگیزین لحظه ی زندگیش می شود . استارت زده می شود و ریتم سوپاپ ها در ارکست سمفونیک موتور 16 سیلندر
ویرون طنین انداز می شود .
پیست در چند مرحله از شمال به جنوب و جنوب به شمال طی می شود و
ویرون همچون جنگنده ای قوی هیکل ، سکوت منطقه را در اوج صدای مخوفش می شکند . دور موتور بالا می رود و عقربه ی سرعت سنج به اوج خود رسیده است .
مدت
رکورد گیری به پایان می رسد و حتی سازندگان نیز مات و مبهوت ارقام ثبت شده هستند . 434 کیومتر در مسیر رفت ، 427 کیلومتر در مسیر برگشت و در آخر نیز میانگین و شتاب نهایی 431 کیلومتر بر ساعت مهر تاییدی است بر ابر چهار چرخی که همگان آن را به عنوان سریعترین خودروی تولیدی جهان می شناسند . هرچند که با مشاهده چهار اینتر کولر و توربو شارژهای عظیم الجسه ، این واقعیت برایتان قابل درک می شود اما برای خیلی ها هنوز این
رکورد گیری و ارقام به بدست آمده قابل باور نیست ، ولی وقتی کتاب
رکورد های گینس بر ثبت و صحت آن واقف است ، پس دیگر جای هیچ شکی نیست که
بوگاتی باز هم شگفتی آفرید .
و اما بیوگرافی این هیولای خوش رنگ و لعاب !
بوگاتی پس از معرفی چند نسخه از
ویرون ، بالاخره توانست با ارائه این مدل که فعلا با نام ابتدایی Bugatti Veyron Super Sport شناخته می شود ، جایگاه اول پرسرعترین خودروی تولیدی جهان را از SSC AERO TT پس بگیرد . هرچند که آئرو تی تی فقط ۴۱۱ کیلومتر
رکورد را به ثبت رسانده بود اما سازندگان این سری از
بوگاتی با ارتقاء ۲۰ واحدی ، جایگاه امنی برای خود ساخته اند به امید اینکه همچون ۴۰۷ کیلومتر نسخه اول
ویرون به سرعت مغلوب و قابل دسترس برای رقبا نشوند .
طراحی بی نقص
ویرون کاملا آشنا است . در این نمونه تغییرات و بهینه سازی هایی صورت گرفته است که در تصاویر قابل مشاهده می باشند ، از جمله طرح جدید لوله اگزوزهای دوبل عقب ، درب موتور ، سپرها ، هواکش های مخصوص و یکپارچه روی سقف ، تجدید نظر در طراحی اسپویلر و قوس گلگیرها و ترکیب رنگ فوق العاده زیبا و پر حرارت که فقط و فقط مختص این خودرو هستند . بدنه این خودرو تماما از کامپوزیت فیبرکربن ساخته شده است تا علاوه بر کاهش وزن ، استحکام را نیز بالا ببرد . شاسی و دیگر متعلقات نیز از نو طراحی و ساخته شده اند تا با قابلیت های نسل تازه ی وبرون هماهنگی داشته باشند . سیستم تعلیق آنقدر خوب از کار در آمده اند که شتاب جانبی در سر پیچ ها را به 4/1 جی رسانده است ! این یعنی دینامیکی فوق العاده بالا و ظرافت در نقطه به نقطه قطعات . از موتور پیشرفته این
رکورد شکن اطلاعات دقیقی منتشر نشده است ، اما دانستن قدرت 1200 اسب بخار و گشتاور 1500 نیوتن متر ، رویای ۸ لیتری ما را تکمیل می کند ! البته خیلی هم خوشحال نباشید چون سازنده در مدلهایی که از پاییز امسال به بازار عرضه می کند ، سرعت نهایی را در عدد 415 محدود کرده است تا مبادا آسیبی به لاستیک های گرانقیمت
ویرون برسد ! از این مدل استثنایی فقط 35 دستگاه با قیمت 1,950,000 یورو و در رنگهای سفید نارنجی و مشکی نارنجی به فروش می رسد .