شکی نیست گوگل غولی در زمینه موتورهای جستجو محسوب می شود و شاید به جهاتی هم از نظر مفید بودن نتایج و هم از نظر سابقه رده اول موتورهای جستجو را به خود اختصاص دهد. اما آیا الگوی گوگل در جستجو باید عوض شود؟ آیا رقبای آن از گوگل بهتر شده اند؟
می خواهید جستجو کنید؟ چند کلمه کلیدی می زنید و گوگل و یا هر موتور جستجوی دیگری برای شما نتایجی که از نظر الگوریتم جستجوی آن نزدیکتر و مفیدتر است را دسته بندی میکند. این روش سالهای سال جواب داده است اما زمان آن است که در این روش تغییر رخ دهد.
موتور جستجوی ایده آل شما چیست؟ چگونه باید کار کند؟ با کلمات کلیدی بگردد و یک لیست بلند بالا به شما بدهد و باز خودتان بگردید و ببینید کدام مفیدترند؟ بدون شک نه! موتور جستجوی ایده ال آن است که با او محاوره ای حرف بزنیم و سئوال کنیم و او جواب بدهد. شاید با خواندن این جمله یاد دستیار آیفون یعنی Siri افتاده باشید اما جالب است بدانید که در مورد نتایج جستجو دستیار آیفون به موتور جستجویی به نام ولفرام آلفا متکی است!
شاید جالب باشد که بدانید گوگل در جستجوی خود کلماتی که عرف زبان هستند را خیلی جدی نمی گیرد! مثلاً وقتی شما می پرسید که:
What is my IP
How can I find my IP
گوگل بیشتر فقط به کلمات Find و IP توجه می کند! همین سئوالات را از Bing بپرسید خواهید دید از نظر بینگ عمدتاً کل جمله شما مهم است! شاید هدف شما این نیست که فقط بدانید IP شما چیست؟ بلکه میخواهید بدانید چگونه آن را بیابید. همین سئوالات را از ولفرام آلفا بپرسید! خواهید دید به جای اینکه به شما روشی و یا چیزی نشان دهد مستقیماً IP شما را در IPv4 و IPv6 نشان خواهد داد! در واقع موتوری مانند ولفرام هدفش این است که کار شما را در اسرع وقت راه بیاندازد. همین قابلیتش در دستیار آیفون بسیار به کار می آید!
خوب حالا به نحوه جستجوی خود توجه کنیم. آیا در اغلب مواقع برای دانستن می گردیم یا در عین دانستن به دنبال چیزی جز دانستن هستیم. برای مثال از نظر موتوری مانند گوگل وقتی شما کلمات wireless router را جستجو می کنید عمدتا”چیزهایی می بینید که به مفهوم این کلمات و یا دانسته های مرتبط مانند تنظیمات روتر وایرلس ربطی ندارد. همین کلمات را در بینگ و ولفرام جستجو کنید نتایجی کاملاً متفاوت به خصوص در مورد بینگ خواهید دید. نتایجی که به مفاهیم و تخصص نزدیکترند. در مورد ولفرام هم نتایج جالب است. شما وقتی مفهومی خاص مد نظرتان نباشد و با سئوالی آن را نپرسید خروجی آن فقط تعداد محصول خواهد بود.
در واقع همه موتورهای جستجوی بر اساس جستجو و سپس انتخاب لینک هدف توسط کاربران مداوم در حال هوشمندتر شدن و وفق دادن خود هستند و این تغییرات طبیعی است اما رفتاری که گوگل از خود نشان میدهد غیر مفهومی تر و بیشتر متمایل به کاربردهای تجاری به نظر می رسد. رفتاری که در درازمدت سهم این موتور جستجو را مانند آنچه در حال رخداد است خواهد کاست. به شخصه معتقدم گوگل موتور جستجوی خود را به حدی درگیر تجارت خود کرده است که کم کم از حالت مفید به فایده در حال خارج شدن است.
آقای گوگل همانطور که کاربران تشخیص دارند و با توجه به برتری مرورگر کروم به این نحو چشمگیر به آن مهاجرت کرده اند اگر جستجوگری را بهتر بیابند در مهاجرت به آن شک نخواهند کرد!