پت شاپ پرشین پت
Follow Us
facebook twitter blog google

خبر های روز حیوانات خانگی

  • نور شب توتورو دیوراما ◄ نور شب توتورو دیوراما
      لامپ زیبای رزین اپوکسی دارای نمای دلگرم کننده ای از توتورو و دوستانش است که روی شاخه درخت نشسته اند و صحنه ای نمادین از فیلم را ثبت می کنند. Totoro Diorama Night Light توسط ResinLamp جادوی انیمیشن محبوب ژاپنی My Neighbor Totoro را به خانه شما می آورد. می توان از آن به عنوان نور شب، نورپردازی خلق و خو یا به سادگی به عنوان یک قطعه تزئینی استفاده کرد. فیگورهای مینیاتوری انیمیشن My Neighbor Totoro از پایین توسط چراغ های LED که در یک پایه چوبی ادغام شده اند، روشن می شوند.
  • صندلی اختاپوس ◄ صندلی اختاپوس
      صندلی خلاقانه الهام گرفته از اقیانوس که توسط هنرمند اسپانیایی ماکسیمو ریرا طراحی شده است . شاخک‌هایی که با چرم سیاه پوشیده شده‌اند در پشت این تخت دریایی شگفت‌انگیز قرار دارند. صندلی اختاپوس اولین قطعه از مجموعه صندلی حیوانات است .
  • مبل کرگدن ◄ مبل کرگدن
      مبل با الهام از حیوانات طراحی شده تا شبیه اسب آبی در اندازه واقعی باشد . مبل کرگدن دست ساز از قاب فولادی پوشیده شده از پلی اورتان چرم مانند که شبیه پوست اسب آبی بدون مو است.
  •  لانه پرنده غول پیکر ◄ لانه پرنده غول پیکر
      اینستالیشن هنری چشم نواز در تالین، استونی، برجی با لانه پرنده غول پیکر و سه تخم مرغ بزرگ است که در شب روشن می شوند تا درخششی مسحورکننده ایجاد کنند. در قلب منطقه بندر نوبلسنر تالین، دکل قدیمی دوباره به یک چیدمان هنری منحصر به فرد معروف به "لانه" تبدیل شد. نصب نور "آشیانه" توسط Velvet توسط توسعه دهنده املاک و مستغلات Merko سفارش داده شد تا زندگی جدیدی را به چشم انداز شهری بیافریند. لانه غول پیکر پرنده با تخم مرغ های درخشان با نشان دادن اینکه چگونه تخیل می تواند فضاهای روزمره را تغییر دهد، الهام بخش عابران، به ویژه کودکان است.
  • وزغ نگهبان ◄ وزغ نگهبان
      ربات شنا به شکل قورباغه در سراسر پرو موج می زند و با ایجاد اختلال در چرخه پرورش پشه ها با پشه ها مبارزه می کند. پشه هایی که بیماری هایی مانند دنگی را منتقل می کنند، تخم های خود را در آب ساکن می گذارند. وزغ نگهبان حرکتی را در آب راکد ایجاد می کند و از تخم گذاری موثر پشه ها جلوگیری می کند. قورباغه با ایجاد آشفتگی در سطح آب، زنده ماندن و تبدیل شدن به پشه بالغ را برای لارو پشه غیرقابل پذیرش می کند. وزغ نگهبان که توسط VML پرو و ​​Sapolio طراحی شده است، یک راه حل با انرژی خورشیدی است که با اپیدمی ویرانگر دنگی در پرو مبارزه می کند. در مناطقی که با کمبود آب و نرخ بالای انتقال مواجه هستند، این نگهبان مبتکر امید به آینده ای سالم را ارائه می دهد.
  • خانه درختی گنبدی ◄ خانه درختی گنبدی
      با خانه درختی گنبدی شکل، حیاط خلوت خود را به یک پناهگاه لوکس تبدیل کنید و ترکیبی بی نظیر از راحتی و ارتباط با طبیعت را ارائه دهید. Dome Tree House توسط DomeSpaces اوج کمپینگ در فضای باز است . نصب و لوازم جانبی آسان، با گزینه‌هایی مانند پنکه‌های خورشیدی و نورگیر، بهترین مکان برای استراحت در تمام طول سال برای بزرگسالان و کودکان است. خانه درختی گنبدی شکل که از فولاد گالوانیزه بادوام ساخته شده و با PVC شفاف تزئین شده است، خلوتگاهی دنج در میان طبیعت فراهم می کند. راه جدیدی برای لذت بردن از فضای باز را با خانه درختی گنبدی نوآورانه کاوش کنید.
  • پهپاد مینیاتوری ◄ پهپاد مینیاتوری
      پهپاد مینیاتوری ساخته شده برای پرواز ازدحام مستقل شبیه یک زنبور رباتیک است و از الگوهای پرواز طبیعی زنبورها الهام گرفته شده است. Festo BionicBee تنها 34 گرم وزن دارد و به لطف ساختار فوق العاده سبک و مانور استثنایی، از قابلیت های چشمگیری برخوردار است. مجهز به فناوری پیشرفته، هر پهپاد به طور مستقل در یک گروه حرکت می کند و مسیرهای از پیش تعیین شده را با دقتی بی نظیر دنبال می کند. از طریق کالیبراسیون هوشمند، زنبور Bionic عملکرد را بهینه می‌کند و هماهنگی یکپارچه را در میان گروه تضمین می‌کند. این نوآوری نشان دهنده اوج بیومیمیک و پیشرفت تکنولوژی در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین است.
  • گیره قابل توسعه گیاه ماریو پیرانا ◄ گیره قابل توسعه گیاه ماریو پیرانا
      اسباب‌بازی قابل تمدید چاپ سه بعدی که شبیه شخصیت ترسناک گیاه پیرانا از بازی‌های ویدیویی کلاسیک Super Mario Bros است. از Grabber قابل گسترش گیاه پیرانا برای برداشتن اقلام از مکان های صعب العبور، اعم از تنقلات، کلیدها یا سایر اشیاء کوچک استفاده کنید. نسخه چاپی سه بعدی که توسط Alice3DTreasures از مواد PLA سازگار با محیط زیست ساخته شده است، هم پایدار و هم برای محیط زیست بی خطر است. هر گیربکس تحت بازرسی های کیفی کامل قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که استانداردهای بالا را برآورده می کند و در مجموعه اسباب بازی های طرفداران ماریو قرار می گیرد.
  • صندلی چوبی به شکل زرافه ◄ صندلی چوبی به شکل زرافه
      صندلی چوبی به شکل زرافه دارای کشوی یکپارچه برای نگهداری کاغذ طراحی و مداد رنگی است. صندلی زرافه طراحی شده توسط لوئیس لیم برای بچه ها به عنوان میز نقاشی و بزرگسالان می توانند از آن به عنوان صندلی برای نشستن و استراحت در حین بازی کودکان استفاده کنند.
  • lمیز کار مشترک با گربه ◄ lمیز کار مشترک با گربه
      میز اداری ارگونومیک با طراحی توخالی تضمین می کند که دستان شما در ارتفاع مطلوب قرار دارند و فشار و ناراحتی را در ساعات طولانی کار کاهش می دهد. میز توخالی طراحی شده توسط SUNRIU وعده می دهد که تجربه فضای کاری را با نگه داشتن دستان شما در ارتفاع عالی افزایش دهد. ناحیه فرورفته در داخل سطح میز شکل گرفته است و با ظرافت برای نگه داشتن دستان شما هنگام درگیر شدن با کارهای روزانه خود، حجاری شده است. میز ساخته شده از تخته سه لا شامل نقاط تعیین شده برای وسایل ضروری و ابزارهای رایج است که جریان کار را بهینه می کند و به هم ریختگی را به حداقل می رساند.
12345678910بعدیآخرین
(1 - 10) / 29341    |     صفحه 1 از 2935
RSS

GetPagedList: 0,440,,False,False,False,CreationDate,0,10

معرفي نژاد گربه


اخبار ومقالات - گالری


نمایش متن مقالات

اصغر شعرباف: معماري سنتي در حال از بين رفتن است

لي‌
معماري سنتي تنها فرصت بازآفريني شکوه معماري با هويت ايراني است. اما اين هنر ملي امروز با انتقادات زيادي همراه است و با مرگ هر هنرمند معمار، جاي خالي او خالي مي‌ماند و به گفته کارشناسان معماري، اين رشته هر روز يتيم‌تر از قبل مي‌شود. استاد شعرباف يکي از پيشکسوتان معماري سنتي در ايران معتقد است که اين هنر در حال فراموشي و از بين رفتن است.



استاد "علي‌اصغر شعرباف"، نام آشناي استادکاران معماري سنتي در ايران است. وي با بيش از 60 سال سابقه فعاليت در بناهاي تاريخي و مرمت آن‌ها،‌ يکي از پيشکسوتان اين هنر کهن محسوب مي‌شود. شعرباف علاوه بر معماري سنتي، نقش‌هاي تازه مقرنس و گره هم‌ مي‌زند و بسياري از آن ها را روي بناهاي تاريخي پياده کرده است. وي امروز انتقادات فراواني به معماري سنتي دارد و معتقد است که اين هنر در حال از بين رفتن است.

ميدان قيام هنوز هم محل زندگي استاد شعرباف است. همان‌جايي که به پايين شهر معروف است اما حال و هواي تهران قديم را دارد. تازه چندماه است که به دليل تصادف به ايران آمده و پيش از آن براي کاشي‌کاري در حرم امام موسي کاظم (ع) مدتي را در عراق سپري مي‌کرد. پروژه‌اي که با همکاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با دولت عراق در حال انجام است. استاد شعرباف در کربلا تصادف کرده و هرچند به مدد پزشکان ايراني سلامتي‌اش را بازيافته اما ديگر پاي رفته تا کاظمين را ندارد. استاد شعرباف تا کنون جوايز متعددي براي يک عمر تلاش در زمينه معماري سنتي دريافت کرده است.

براي مصاحبه با استاد شعرباف، نمي‌شود خيلي سئوال کرد. نفس استاد سخت دم و بازدم مي‌شود و به همين علت سئوالهاي پرسيده شده را بريده بريده جواب مي‌دهد. بايد صبوري کرد تا استاد در هر پاسخ چندباري نفس تازه کنند و دوباره ادامه دهد. وقتي با او مصاحبه مي‌کردم از خاطرات دوران همکاري‌اش با سازمان ميراث فرهنگي گفت و از برخي مهندس‌هاي معروف اين سازمان گله کرد. اين گله‌گذاري‌ها به خواست استاد از اين مصاحبه حذف شده‌اند اما چه خوب مي‌شود وقتي مهندس‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و دوستان سابق هرچندگاهي به شعرباف سر بزنند و حالي از او بپرسند.

استاد شعرباف دراين‌باره به CHN مي‌گويد: «امروز معماري سنتي مثل سابق نيست. درد کار امروز زياد شده و کسي آن را دوا نمي‌کند. سابق فلان معمار آبرويش را مي‌خواست اما امروز بسياري از معماران سنتي فقط به پول فکر مي‌کنند.»

وي در ادامه مي‌گويد: «من در اين مدت 60 سالي که روي آثار تاريخي کار کرده و معماري سنتي را دنبال مي‌کردم، شاگردان زيادي داشتم؛ اما امروز همه آن‌ها به دنبال پول هستند و از آنجايي که کار با سازمان ميراث فرهنگي پول ندارد، ترجيح مي‌دهند کار ديگري انجام دهند. در حال حاضر کار خوبي در زمينه معماري سنتي نمي‌شود و تعداد کساني که کار را به خوبي بلد باشند خيلي کم است. بسياري از معماران سنتي که امروز با سازمان ميراث فرهنگي همکاري مي‌کنند فرق بين گچ و خاک را هم نمي‌‌دانند؛ چه برسد به معماري سنتي.»

شعرباف علاوه بر فعاليت در حوزه مرمت آثار تاريخي،‌ استاد افتخاري دانشگاه هم بوده است. او سال‌ها در دانشگاه‌هاي تهران و الزهرا، معماري سنتي درس مي‌داده و روش‌‌هاي کاري را براي دانشجويان تشريح مي‌کرده است.

شعرباف دراين‌باره مي‌گويد: «گاهي بچه‌هاي دانشجو پيش من مي‌آيند و سئوال‌هايي درباره روش‌هاي معماري سنتي مي‌پرسند. من مي‌بينم که چقدر دوست دارند بدانند اما استادي که به آن‌ها درست آموزش بدهد در دانشگاه وجود ندارد. من خيلي ناراحت مي‌شوم که بچه‌ها را اين‌طور ول مي‌کنند و اصل مطلب را به آن‌ها نمي‌گويند.»

شعرباف از 10 ساله‌گي، پا به پاي پدر معماري سنتي را آغاز مي‌کند. خودش مي‌گويد تا 20 ساله‌گي همراه پدر بوده و از آن سن راه خود را جدا مي‌کند. معماري سنتي را به طور جدي از همين‌ سال‌ها آغاز مي‌کند و در 35 ساله‌گي با استاد پيرنيا آشنا مي‌شود. همکاري با پيرنيا نقطه عطف فعاليت‌هاي شعرباف بوده است.

شعرباف مي‌گويد: «من سال 1345 با استاد پيرنيا آشنا شدم. هيچ کس را نديدم که به اندازه پيرنيا کار معماري را بفهمد. نه تنها با معماري سنتي آشنا بود که مديريت را هم به خوبي مي‌شناخت و با ارزش کار آشنا بود. آن زمان که با پيرنيا کار مي‌کردم به من گفت که کتابي از کارهاي خود منتشر کنم. جلد اول کتاب را با کمک پيرنيا منتشر کردم ولي پس از رفتن او جلد دوم با مشکل مواجه شد و در آخر هم به کمک دوست ديگري منتشر شد.»

وي مي‌افزايد: «وقتي پيرنيا بيمار و خانه نشين شد هيچ کس از سازمان ميراث فرهنگي به او سر نمي‌زد. يادم هست که فقط خانم بزرگمهري به او سر مي‌زد و حال و احوال مي‌کرد.»

شعرباف درباره وضعيت معماري سنتي در ايران گله‌مند است. وي مي‌گويد: «امروز کار در معماري سنتي فرق کرده است. مثلا مي‌آيند و دهانه گنبد را آهن‌کشي مي‌کنند. آن‌هم دهانه‌هاي 5 يا 6 متري را که مي‌خواهند کاشي‌کاري کنند. ولي نمي‌دانند که اين‌کار چقدر اشتباه است. آهن در تابستان و زمستان، فعاليت‌هاي متفاوتي دارد و به همين علت کاشي‌هاي گنبد شروع به ريختن مي‌کند.»

وي در ادامه مي‌گويد: «يادم هست که گنبدي را در اردبيل با 20 متر دهانه بدون آهن پوشاندم. معمار‌هاي امروزي حتي تو قاطي کردن آب و سيمان هم مشکل دارند. نه درصد مي‌فهمند و نه اين‌که آنچه قاطي مي‌کنند چه تناسبي با هم دارد. بعضي‌ها فکر مي‌کنند بين قميت مصالحه‌اي من با آن‌ها کار مي‌کنم با آنچه معمارهاي امروزي کار مي‌کنند تفاوت است. ولي در قيمت تفاوت چنداني وجود ندارد و تفاوت در سختي کار است.»

شعرباف درباره شيوه‌هاي کار معماري سنتي مي‌گويد: «مثلا براي کاشي‌کاري يک گنبد ابتدا بايد پشت کاشي را آماده کرد. اين‌کارها رو امروز کمتر کسي انجام مي‌دهد و به خاطر همين بعد از يه مدتي کاشي‌ها مي‌ريزد.»

شعرباف مي‌گويد: «براي پشت کاشي به گچ نيم‌کوب، شيره انگور، خاک رس، لويي و آهک احتياج است. امروز از گچ آسياب شده استفاده مي‌کنند و نمي‌دانند که زور گچ اين‌طوري گرفته مي‌شود. بايد گچ نيم‌کوب باشد و خود معمار آن را بکوبد. اگر ديده باشيد وقتي استمبولي براي درست کردن گچ آماده مي‌کنند، يک لايه سياه رنگ روي گچ را مي‌گيرد. اين همان روغن و زور گچ است که از بين رفته و ديگر به درد نمي‌خورد.»

وي در ادامه مي‌گويد: «معماري که به کار آشنا باشد مي‌داند که بايد خاک رس را داخل بشکه بريزد و هم بزند. بعد که لرت خاک رس ته نشين شد از آب آن استفاده کند. بعد آهک را داخل بشکه بريزد و هم بزند و مثل خاک رس وقتي ته نشين شد از آب آهک استفاده کند. شيره انگور هم که به آن اضافه مي‌شود و به اين شکل وقتي پشت کاشي آماده شد ديگر نه رطوبت به کاشي مي‌زند و نه اين‌که کاشي کنده مي‌شود.»

به گفته وي به پشت کاشي لويي هم اضافه مي‌شد. لويي همان سر ني است که امروز شايد در جاده ورامين پيدا شود. اگر هم لويي نبود طناف علفي را 10 سانت به 10 سانت خورد کرده و به جاي لويي استفاده مي‌کردند. شن بادامي هم يکي ديگر از مصالحي بود که در گذشته براي ساختن پشت کاشي روي گنبد استفاده مي‌شد.

کاشي از گل ساخته مي‌شود. کاشي‌ها هم انواع مختلف دارد که بسته به گلي که کوبيده مي‌شود قابل تفکيک هستند. شعرباف مي‌گويد: « امروز خاک آخوره مي‌کند و آب را در آن مي‌ريزد و گل مي‌کند. گل آماده را در قابل مي‌ريزند و کاشي درست مي‌شود. اين اشتباه است. حتي رنگي که روي کاشي مي‌زنند هم آن رنگ‌هاي سابق نيست و زود از بين مي‌رود.»

وي در ادامه مي‌گويد: «گل را پس از درست شدن بايد يک هفته نگه داشت تا روغن‌ بي‌اندازد. اين به قوت گل کمک‌ مي‌کند و باعث مي‌شود که کاشي محکم‌تر شود. بعد حرارت هم خيلي مهم است. امروز کوره‌ها اجاقي شده و با گاز مي‌سوزد اما در گذشته از زغال و چوب استفاده مي‌شد که تاثير بهتري روي کاشي دارند. لعاب کاشي هم خيلي مهم است. يادم مي‌آيد که خودم به کارخانه مي‌رفتم و آنقدر معطل مي‌شدم تا لعاب مورد نظر من را در بياورند.»

شعرباف 12 سال قبل از سازمان ميراث فرهنگي بازنشست شد اما هنوز هم به سراغ او مي‌آيند و به کاراش مي‌گيرند. خودش مي‌گويد: «از وقتي که تصادف کردم ديگر نمي‌توانم خيلي پاي کار بروم اما هنوز هم وقتي دنبال من مي‌آيند مي‌روم. بيشتر برايشان طرح مقرنس و گره مي‌زنم.»

از او درباره طرح‌هايش پرسيدم و گفت: «من تا به حال مقرنس‌ها و گره‌هاي زيادي کشيده‌ام و در بناها استفاده شده است. حتي همين الان هم دو کتاب به نام گره و کاربندي آماده چاپ دارم که البته تا امروز موفق به چاپ آن‌ها نشده‌ام. من از کوه، از يخ از درخت مقرنس و گره مي‌گرفتم. يک بار با خانم بزرگمهري به پل دختر مي‌رفتم که ماشين پنچر شد. کوه آمده بود روي جاده را گرفته بود. از خانم بزرگمهري يه کاغذ گرفتم و طاق باز کف خيابان نشستم و مقرنس کشيدم. ما در آن زمان اين‌طور کار مي‌کرديم ولي حالا کسي از اين‌کارها نمي‌کند.»

وي در ادامه مي‌گويد: «بعضي وقت‌ها مي‌گويم که بي‌خود اين‌همه زحمت کشيدم. يک روز افتادم مردم اين‌ها را پاره مي‌کنند و مي‌ريزن دور. کسي ديگه به اين‌کارها اهميتي نمي‌دهد. امروز حتي نمي‌شود به اين تازه‌کارها ايراد گرفت. وقتي مي‌گويي که اينجاي کارت اشکال دارد، مي‌خواهند با پشت دست به دهانت بزنند. معماري سنتي فراموش شده و همه چيز پولکي شده است.»

معماري يکي از مهمترين شاخصه‌هاي فرهنگي و هنري هر کشور است. معماري عمق شرايط رواني ساکنان يک جامعه را نشان مي‌دهد و از وحدت، برابري،‌ نابرابري، دوستي و دشمني مي‌گويد. تنها کافي است تا با نگاه به وضعيت معماري يک شهر به شرايط روحي ساکنان آن پي ببريد. وقتي به بافت اصفهان، شيراز، تهران، کاشان، ميبد، ميمند، يزد، کرمان و ... نگاه مي‌کنيد، بدون گشت و گذار در علت‌ها و معلول‌هاي جامعه شناسانه، به اين باور مي‌رسيد که مردم ساکن در اين بافت‌ها، يک شکل و يک فکر و متحد هستند و زندگي را با يکديگر قسمت کرده‌اند. معماري ره يافت به اين پاسخ‌هاست. اما امروز حتي علمي شدن معماري سنتي هم به چالش کشيده شده و اين زنگ خطري براي باز‌آفريني معماري با هويت ايراني است.
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
:                شبکه های اجتماعی پرشین پت را دنبال کنید 

face.jpg (205×206)   tw.jpg (204×224)pin.jpg (204×224)

جدیدترین مقالات

◄ گدایی کردن در حیوان شما
◄ عقیم سازی
◄ جوش در سگ ها
◄ ورزش دادن گربه ها
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از گربه
◄ کتامین
◄ كتاب(7)
◄ چه مواد غذایی برای سگ مفید است؟
◄ چگونگي نصب برنامه و ورود به برنامه
◄ فيبر ها
◄ انتخاب اسم برای سگ نر
◄ حالا من چی کار کنم ؟
◄ گربه های ناز نازی
◄ German Shorthaired Pointer
◄ فروش گربه پرشین کت
◄ فصل چهارم
◄ گربه و نازایی ! توهم یا واقعیت؟
◄ مهناز افشار و دلفین
◄ British Shorthairs
◄ ماهي و ماهي خور
◄ شباهت حيوانات
◄ نور شب توتورو دیوراما
◄ Dog Fashion
◄ دکتر هومن و جراید
◄ انگل های داخلی در سگ ها
◄ معرفی دکتر شیری
◄ iهیولا ها
◄ قارچی معده در پرندگان
◄ پرورش لارو آناباتوئیدها (ترجمه)
◄ Metynnis Fasciatus
◄ شارک دم قرمز - Red Tailed Shark
◄ اپیلاتی دهان آتشی - firemouth epiplaty
◄ اطلاعات عمومی خانواده سیکلیده ها 2
◄ دراگون – Dragon
◄ مارماهی الکتریکی - electrophorus electricus
◄ سیچلاید های افریقایی
◄ اسب دریایی - Hippocampus
◄ جلبک ها اکواریوم های اب شیرین
◄ بخاری آکواریوم - Aquarium Heater
◄ انجماد اسپرم - How To Glaciation spermatozoon
◄ رفتار درماني براي سگها
◄ پولیوما ویروس در پرندگان
◄ تغذیه ایگوانا
◄ قیمت روز خودرو
◄ سگ پیتبول
◄ شی هوا هوا
◄ Belgian Sheepdog
◄ پیشینه سالوکی (تازی)
◄ رژیم غذایی مناسب برای مقابله با سوءهاضمه در اسب (ترجمه)
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از سگ
◄ آموزش استفاده از جعبه خاک به خرگوش
◄ ایورمکتین در سگ ها
◄ گربه نژاد هیمالین
◄ تراریوم برای خزندگان
◄ غدای بچه گربه
◄ یازده سال اسارت سگ
◄ حقوق حیوانات از ۱۴ قرن قبل در اسلام مطرح شده است
◄ سگ در ایران باستان
◄ رفتار شناسي در حيوانات
◄ مردی که سگ همسایه اش را خورد+عکس
◄ Z
◄ بیضه ها
◄ انگل ژيارديا (اين تک سلولي خطرناک)
◄ "وگانیسم"
◄ عمر حیوانات چقدر است
◄ نگهداری از رتیل اوسامبارا بابون
◄ یوزپلنگ
◄ خرگوش به عنوان حیوان خانگی
◄ درماتوفیتوز (Dermatophytosis)
◄ کم خونی فقر آهن در گربه ها
◄ انواع مسمومیت های شیمیایی و غذایی در سگ
◄ حیوانات در برف
◄ زشت‌ترین سگ دنیا»
◄ پیراهنی برای عاشقان گربه
◄ نی نی های بامزه در لباس حیوانات
◄ پرشین پت نماینده انحصاری فربیلا در ایران
◄ چرا سگ ها به دنیال دم خود میگردند
◄ | German Wirehaired Pointer
◄ Redbone Coonhound
◄ Chinook
dram film izle